Päivän :(

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Ongelma on siinä, että Kiinasta tilatessa asiakas hyväksyy ne sopimusehdot. Paljonko tuo 50mm 1.8 (EF?) tuli maksamaan?

..
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Muistan, että ollaan aikaisemminkin väännetty sun kanssa näistä asioista, Munt. Ei aloteta uudestaan :) Korttiyhtiön kanssa sovelletaan Suomen lakia, jossa on mm. tuo kohtuuton sopimusehto, johon voi vedota. En muista pykälää, mutta vaikka olisin hyväksynyt myyjän sopimusehdot, mutta ne ovat tässä vaiheessa kohtuuttomia, voin vedota kohtuuttomaan sopimusehtoon kulutusluoton tarjoajaa vastaan. Ja myyjän ehdoissa ei muuten mainita mitään siitä, jos vastaanottaa väärän tuotteen. Vain siitä, jos tuotteen haluaa palauttaa. Väärän tuotteen toimittaminen ja sen takaisin vaatiminen omalla kustannuksellani on sopimusrikkomus.

Toiseksi huomasin muuten, että listauksessa myös ebay toteaa seuraavasti: "Get the item you ordered or get your money back." (Ebay buyer protection). Kun katsoo lisätietoja, missään ei lue, että minun pitäisi lähettää takaisin omalla kustannuksellani. Toissijaisesti kyseessä on siis myös ebayn sopimusrikkomus.

Opiska tuli maksamaan vajaa 80e. Tiedän, että vaihtoehto on myydä se, mutta katson nyt eka korttiyhtiön näkemyksen asiaan...
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Ebayn käyttöehdot on niin sekavat, että niistä ei ota selkoa pirukaan. Niissä on myös maakohtaisia eroja lainsäädännöstä johtuen. Se siis vaikuttaa miltä sivulta olet kirjautunut tekemään ostoasi ja minkä maan sivulla tuote on listattu. Kannattaa myös muistaa, että sitoudut maksaessasi myös PayPalin käyttöehtoihin. Jos siis olet Ebayn ja PayPalin asiakkaana sitoutunut johonkin sopimusehtoon, niin se on varmasti katsottu niin, että asiakas ei sitä voita.

Toinen ongelma on suomalainen pankki, tai ei aina edes suomalainen, kun se voi olla vaikka tanskalainen. Kuitenkin niissä pankin korttien sopimusehdoissa on muutama maininta, joilla kumotaan asiakkaan oikeudet aika tylysti. Käytännössä en sinuna kiusaisi itseäni, vaan myisin lasin pois pikku tappiolla, ellei muuten mene. Sen sijaan kyllä selvittäisin tarkkaan korttifirman vastuun tällaisessa tilanteessa, noin tulevan varalle, kun eri korteissa voi myös olla eroja. Itsellä Visan perässä on Nordea rahoitus ja muita kortteja en juuri tunne.

..
madu-
Viestit: 238
Liittynyt: Helmi 06, 2013 16 : 39

Viesti Kirjoittaja madu- »

Ihan mielenkiinnosta, mikä myyjä? Omaan M:ään ostin "2011fashionpie"-nimiseltä kinukilta kittizoomin vastaavanlaiseen hintaan ja tuli mitä pitikin. Jännä sinänsä kun luulis ettei tuon 50mm:n ja kittipaketista ryövätyn 22mm:n hintaero niin suuri olisi että tuolla tavalla kusettamalla tekisi yhtään tuottoa.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

madu- kirjoitti:Jännä sinänsä kun luulis ettei tuon 50mm:n ja kittipaketista ryövätyn 22mm:n hintaero niin suuri olisi että tuolla tavalla kusettamalla tekisi yhtään tuottoa.
Osa myyjistä lähettää jonkun muun tuotteen, jos kysyty tuote pääsee loppumaan. Ja tämä ihan tarkoituksella.

Laita tänne ebayerin tunnus, niin näet miten kaveri toimii. Joskus näissä näkyy sama kaava toistuvan.

http://www.toolhaus.org/

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Juu. Reklamaatiossani vaadin Suomalaiselta pankilta palautusta KSL 7 luvun 39 §:n perusteella, johon ei kortin sopimusehdot vaikuta. Ja mitä tahansa, mitä paypalin tai ebayn sopimusehdoissa lukee, voi olla kohtuuton näissä olosuhteissa. Katson tosiaan nyt korttiyhtiön vastuun ainakin johonkin pisteeseen asti. Jos korttiyhtiöstä tulee uskottava selitys, miksi eivät palauta, niin sitten harkitsen asiaa uudelleen.

Myyjän nimi on dzone-uk
Viimeksi muokannut carrier, Helmi 26, 2014 16 : 22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

carrier kirjoitti:Juu. Reklamaatiossani vaadin Suomalaiselta pankilta palautusta KSL 7 luvun 39 §:n perusteella, johon ei kortin sopimusehdot vaikuta. Ja mitä tahansa, mitä paypalin tai ebayn sopimusehdoissa lukee, voi olla kohtuuton näissä olosuhteissa. Katson tosiaan nyt korttiyhtiön vastuun ainakin johonkin pisteeseen asti. Jos korttiyhtiöstä tulee uskottava selitys, miksi eivät palauta, niin sitten harkitsen asiaa uudelleen.

Myyjän nimi on dzone2-uk
" All shipping cost thus generated is paid by the buyer."

Mä en tajua miten sä perustelet tuon vaatimuksesi.
Kohteessa lukee säännöt selvästi ja se, että palautus maksaa hunajaa pitää selvittää itse ennen ostoa. Ei tietämättömyys voi olla hyvityksen edellytys.

Toisekseen myy se lasi ja saat omasi pois. Ei jää noilla hinnoilla harmittamaan. Joskus pitää niellä periaatteensa, kun kyse on kuitenkin tosi pienestä summasta. Muuten saa ikänsä tapella muutamasta eurosta tai kympistä. Ei muuta kun kohti uusia pettymyksiä...

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Sillä, että myyjän toimitusvirheen maksattaminen asiakkaalla on kohtuuton sopimusehto (tai siis sopimusehdon tulkinta, kun ei tuossa lue mitään tällaisesta tilanteesta). Myyjän virheeseen ei voida siis soveltaa palautuksia koskevaa sopimusehtoa, kun kyseessä on myyjän virheestä johtuva palautustarve. Tai eihän mulla ole mikään pakko tuota palauttaa, enkä sellaista ole vaatinutkaan. Vaadin myyjää lähettämään oikean tuotteen väärän sijaan. Eivät lähetä, haluavat että postitan takaisin. No, en moiseen suostu heidän vaatimustensa mukaisesti että maksaisin postit. Sopimusehdoissa ei lue, että jos myyjä postittaa väärän tuotteen, niin asiakas on velvollinen palauttamaan tuotteen omalla kustannuksellaan. Väärän tuotteen toimittaminen on sopimusrikkomus, ja jatkoneuvottelut asiassa eivät näemmä tuota tulosta.

Ei kannata niin tarkasti yrittää tulkita sopimusehtoja myyjän eduksi. Periaattesta katson edelleen korttiyhtiön vastauksen asiaan, koska vastaava tilanne voi tulla toistekin eteen, ja haluan selvittää mikä on hyvä toimintamalli.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Jos et jostain syystä ole tyytyväinen, niin palauta omalla kustannuksellasi.
Kun tilaat Kiinasta, niin riski on aina olemassa, että tulee väärää tavaraa tai jotain puuttuu tai on rikki.

http://www.ebay.com/itm/Canon-EF-M-22mm ... 1308746203

Ellet hyväksy kohteen ehtoja, niin älä osta!

"Refunds will NOT include ANY shipping and handling fees. Any additional expenses (such as eBay listing fees) will also be deducted from the refund."

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Edelleen itse tulkitsen myyjän sopimusehtoja niin, että ne koskevat vapaaehtoista palauttamista, eivät tilannetta, jossa myyjä ei ole toimittanut sovittua tuotetta (=sopimusrikkomus). Ja vaikka koskisi, niin kyseessä olisi kohtuuton sopimusehto (laki varallisuusoikeudellisista oikeustoimista 3 luku 36.1 §, jota siis sovelletaan asiassa yhteisvastuussa olevaan Suomalaiseen luottokorttiyhtiöön, mutta lienee universaalimpikin oikeusperiaate, ehkä vahvistettu jopa kauppaa koskevissa kansainvälisissä sopimuksissa? Lay osannee tähän ottaa kantaa...).

Ja edelleen, en ole vaatinut rahoja takaisin, vaan sopimuksen täyttämistä - oikean tuotteen toimittamista. Refund on ihan myyjän oma toive, ja sitten mennään sen mukaan mitä yhdessä asiasta sovitaan. Sopimukseen palautuksesta ei päästy, joten väärän tuotteen toimittaminen -sopimusrikkomus ei ole soviteltu. Kohtuuton sopimusehto voi olla mitätön, vaikka muodollisesti olisinkin sen hyväksynyt. Voit toki tulkita sopimusehtoja haluamallasi tavalla. Mutta eiköhän tämä riitä myyjän sopimusehdoista tällä erää.
Viimeksi muokannut carrier, Helmi 13, 2014 16 : 13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

No mitäs meinasit tehdä sillä EF 50mm 1.8 kikkareella? Sehän on kuitenkin myyjän omaisuutta, jos haet maksusi takaisin ja pitäisi palauttaa myyjälle. Mahdatko syyllistyä sopimusrikkomuksen, jos et toimita takaisin saamaasi tuotetta?

Edelleenkin olen sitä mieltä, että kansainvälisen kaupan lainalaisuus on pitkät toimitusmatkat ja toisinaan korkeat kuljetuskustannutkset, joten et voi mitenkään vaatia, että voisit luistaa sinulle määräytyvästä maksusta vain siksi, että Itella on ahne firma.

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

En ole tehnyt mitään sopimusta ef 50mm 1.8 objektiivista. Se on tosiaan minulla tällä hetkellä, ja suostun sen myyjälle palauttamaan, jos myyjä maksaa postikulut tai järjestää kuriirin hakemaan sen minulta. Sen vastaanottaminen on irrallinen seikka 22/2 objektiivin toimittamisesta, jonka olen tilannut, ja jota ei ole vielä toimitettu.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

carrier kirjoitti:En ole tehnyt mitään sopimusta ef 50mm 1.8 objektiivista. Se on tosiaan minulla tällä hetkellä, ja suostun sen myyjälle palauttamaan, jos myyjä maksaa postikulut tai järjestää kuriirin hakemaan sen minulta. Sen vastaanottaminen on irrallinen seikka 22/2 objektiivin toimittamisesta, jonka olen tilannut, ja jota ei ole vielä toimitettu.
EU alueella voit vaatia myyjältä (yritys) palautuskuluja ja usein ammattikauppiailla on mahdollisuus tilata nouto paketille, mutta EU:n ulkopuolella tilalle on toinen. Samoin sopimuskumppanin määrittelemät sopimusehdot on tehty jonkun muun maan, kuin EU maan mukaan. Olet siis sitoutunut toimimaan Hong Kongissa tai USA:ssa tehtyjen ehtojen mukaan, joten et voi vaatia Suomen lakien mukaan yhtään mitään kuluja takaisin.

Se, että maksun välityksessä sovelletaan suomalaisen pankin sopimusehtoja ei syrjäytä sitä tosiseikkaa, että itse toiminnallasi rikot myyjän myyjämaassa voimassaolevia sopimusehtoja.

Mutta kerrohan toki miten käy yrityksesi kanssa. Ihan ammatillisesta mielenkiinnosta odotan tulosta...

..
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Vai niin. Sopimus on tehty 22/2 linssin toimittamisesta vastiketta vastaan. 22/2 linssiä ei ole toimitettu, vastike on annettu -> sopimusrikkomus. Asiaa ei muuta se, että myyjä on lähettänyt minulle paketin, jonka sisällä on jotain muuta kuin mitä on tilattu. En ymmärrä, miten sopimusehdot voisivat muuttaa tätä perusasiaa mihinkään suuntaan, ja vaikka voisivat, kyseessä olisi kohtuuton sopimusehto.

Enkä ymmärrä miten Hong Kongin tai USA:n ehdot tähän perusasiaan mitenkään vaikuttavat (enkä usko että itsekään ymmärrät), enkä usko että niissä on sellaista sisältöä, jonka perusteella voisi tulkita, että tuote A, jota sopimus koskee, voidaan muuttaa B:ksi ilman, että sopimusta muutetaan. En myöskään ymmärrä, miten rikon sopimusehtoja sellaisessa asiassa, jota sopimus ei koske.

Mielenkiinnolla odotan itsekin tulosta. Arvon ollessa vähäinen en välttämättä oikeuteen asti ole lähdössä, mutta katsotaan nyt kuitenkin miten asia etenee...
Miksus
Viestit: 2685
Liittynyt: Tammi 06, 2009 15 : 39
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miksus »

Juuri uutena ostettu 120-300 OS lähti Fokalle, tarkennusmoottorin häiriön takia.

Odottavan aika piiiitkä...
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

Luottolinssini (Tamron 28-75 2.8) himmennin rupesi tänään takeltelemaan. Toimii kunnolla enää täydellä aukolla. :( flexikaapelikaan (tyyppivika) tuskin on, sekun on hiljattain vaihdettu.
carrier
Viestit: 307
Liittynyt: Marras 23, 2012 14 : 24

Viesti Kirjoittaja carrier »

carrier kirjoitti:Mielenkiinnolla odotan itsekin tulosta. Arvon ollessa vähäinen en välttämättä oikeuteen asti ole lähdössä, mutta katsotaan nyt kuitenkin miten asia etenee...
Asia eteni sitten niin, että pankista tuli vastaus että pitää täyttää lippusia ja lappusia iso määrä. Päädyin sitten taipumaan, ja lähetin linssin takaisin kiinaan omalla kustannuksellani. Rahat tuli takaisin ebayn kautta.

Nyt vaan tuli huomattua, että taisin sittenkin lähettää heille vahingossa väärän objektiivin, kun eräs arvoton rikkinäinen sigma on kateissa ja laukusta löytyi kaksi 50mm lasia
:( Pitänee ottaa yhteyttä myyjään, että voin lähettää takaisin jos maksaa postikulut molemmista paketeista ja lähettää sigman takaisin.

Palautteiden mukaan näemmä useampi tilannut myyjältä noita laseja ja saanut jotain muuta postitse. Ehkä on ollut myyjän osalta tietoista petosta?
rolsen
Viestit: 1438
Liittynyt: Huhti 18, 2012 9 : 37

Viesti Kirjoittaja rolsen »

*tirsk*

:)
hassel
Viestit: 3703
Liittynyt: Tammi 18, 2013 21 : 24

Viesti Kirjoittaja hassel »

Hetero mies ei osaa sisustaa, valita vaatteitansa, istuttaa kukkiaan tahi tehdä varmaan mitään muutakaan..
Miksi jokaisessa ohjelmassa pitää olla yksi *sensuroitu* inittämässä omaa mahtavuuttaan..
*sensuroitu*, *sensuroitu*, *sensuroitu*.. Varmaan kohta tulee jokin versio edellisistä, tosi heterot sisustaa jne...
Mulla ei siis mitään vastaan eri seksuaalisia suhtautumisia, mutta tositeevee/ym.. jaottelee selkeästi..
Tulee mieleen vanhat kauhuleffat, joissa piti olla aina yksi pelokas tummaihoinen, joka kuoli ekana..
Se oli silloin muotia, kun ei vielä *sensuroitu* ääneen puhuttu..
Mikähän on seuraava kohde/ihmisryhmä?
chief85
Viestit: 195
Liittynyt: Maalis 01, 2012 12 : 38
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chief85 »

Puolet kesälomasta mennyt ja keskilämpötila on varmaan ollut jotain 12 astetta :(
flickr: http://www.flickr.com/photos/janijokiniemi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin