Munt kirjoitti:Cumbo kirjoitti:Munt kirjoitti:Huomauttaisin kuitenkin, että Suomesta ostetuissa kameroissa on voimassa kuluttajasuojalain virhevastuu,
..
Eli en ihan kauheasti laskisi tuon virhevastuun varaan. Toki voi olla liikkeitä, jotka suhtautuvat tuohon virhevastuuseen eri tavalla, mutta käsittääkseni usein asenne on nimenomaan se, että takuun loppumiseen loppuu vastuukin.
Väärin.
Suomessa on voimassa laki, joka on vahvempi, kuin valmistajan antama vapaaehtoinen takuu.
Lisäksi haluaisin edelleen muistuttaa, että Suomi ei ratifioinut EU lainsäädäntöä, joka olisi rajoittanut kuluttajansuojalain virhevastuun kahteen vuoteen. Käytännössä jos laitteen kuuluisi kestää vaikka 3-4 vuotta kyseisellä käytöllä, niin sen on silloin myös se kestettävä. Virhevastuu realisoituu esim silloin, kun vähän kuvatusta järkkäristä hajoaa suljin 3-4 vuoden iässä.
..
Väärin.
Mitä tarkoitat ratifioimisella? EU-asetukset sitovat automaattisesti Suomea eivätkä vaadi kansallista voimaansaattamislakia. Direktiivit puolestaan antavat kehyksen kansalliselle lainsäädännölle.
Kysyin sinulta, mikä mielestäsi voisi olla
yleinen mielipide siitä, mikä on kameran yleinen käyttöikä. 3 vuotta? 4 vuotta? Siinä on heti ensimmäinen asia, josta luultavasti tulet olemaan eri mieltä myyjän kanssa. Sitä ei ole rajoitettu kahteen vuoteen, mutta tuosta jutusta päättelin, että se voisi olla kaksi vuotta.
Kuluttajaviraston sivuitakaan en löytänyt vastausta siihen, mikä on kameran normaali käyttöikä. Ymmärtänet, että käyttöikä ei perustu subjektiivisiin mielipiteisiin, vaan yleiseen käsitykseen siitä. Tämän ratkaissee kuluttajariitalautakunta. Ja kuluttajariitalautakunnan ratkaisukin on vain suositus, joka ei siis sido myyjää.
Tässä YLE:n jutussa on uutisoitu tilanteista, joissa yritys ei noudata kuluttajariitalautakunnan päätöstä. Näin kävi myös tuttavani tapauksessa.
Ja kerroppas itsellesi, miten toimit, jos olet sitä mieltä, että tuotteessasi on virhe takuuajan jälkeen ja myyjä on vastuussa? Menet liikkeeseen ja heillä on velvollisuus heti vaihtaa tuote? Ei, vaan aloitat prosessi, joka saattaa Suomessa kestää pitkään. Itse ainakin arvostan omaa vapaa-aikaani siinä määrin, että en huvikseni viitsi kirjoitella vastineita vastaajalle tai kuluttajavirastolle illat kotona. Kuten sanoin, olen yhden tällaisen prosessin seurannut vierestä, enkä tuon virhevastuun varaan jaksa kovin paljon laskea.