Objektiivi saliurheilun kuvaukseen.
-
Objektiivi saliurheilun kuvaukseen.
Tänään pääsin kokeilemaan Sigman 50-500 linssiä, mikä oli aivan mahdoton jutikka, painoakin lähes 2 kg.
Olin suunnitellut hankkivani Sigman 70-200/2.8 linssin sisäpelien kuvaamiseen, mutta tuota suurempaa Sigmaa kokeiltuani rupesin miettimään, onko tuo 70-200 myös liian painava, painaahan sekin 1270 g.
Pystyisköhän sillä Canonin 70-200/4L linssillä sittenkin kuvaamaan sisällä 300D:llä? Vai onko ostettava sellainen runko, jossa ISO1600 on riittävän kohinaton, millä sitten voisi kuitata objektiivin huonomman valovoiman.
Kolmas vaihtoehto, jota olen harkinnut on Canonin kiinteä 100/2.0 objektiivi. Onkohan kukaan kuvannut sillä pallopelejä sisällä? Valovoimaa ainakin olisi, mutta ylettääkö sillä.
Mielellään en sijoittaisi tuohon 800-900 euroa enempää, joten Canonin paremmat IS-obiskat on liian kalliita.
Olin suunnitellut hankkivani Sigman 70-200/2.8 linssin sisäpelien kuvaamiseen, mutta tuota suurempaa Sigmaa kokeiltuani rupesin miettimään, onko tuo 70-200 myös liian painava, painaahan sekin 1270 g.
Pystyisköhän sillä Canonin 70-200/4L linssillä sittenkin kuvaamaan sisällä 300D:llä? Vai onko ostettava sellainen runko, jossa ISO1600 on riittävän kohinaton, millä sitten voisi kuitata objektiivin huonomman valovoiman.
Kolmas vaihtoehto, jota olen harkinnut on Canonin kiinteä 100/2.0 objektiivi. Onkohan kukaan kuvannut sillä pallopelejä sisällä? Valovoimaa ainakin olisi, mutta ylettääkö sillä.
Mielellään en sijoittaisi tuohon 800-900 euroa enempää, joten Canonin paremmat IS-obiskat on liian kalliita.
-
Todennäköisesti selviää vain kokeilemalla. Lainaa joltain peruszoomi, ihan halppissellainen huonolla valovoimalla ja käy kuvaamassa peli hirmuisen kohinaisena äläkä välitä teknisestä laadusta. Sitten kotio tutkimaan mikä oli käytetyin polttoväli jolla kuvasit ja tee sen perusteella ratkaisu, jos päädyt kiinteään objektiiviin. Joku tykkää yleiskuvista kun toinen pitää enempi lähikuvista.
-
Sisälä on ihan tuskaisen huono valo. Itse kuvasin viime viikonloppuna Sigman 70-200/2.8 + 300D yhdistelmällä jäähallissa muodostelmaluistelukisoja. Ei meinannut riittää valo millään ja veikkaan että pallopelejä on vielä hankalampi kuvata, koska liike ei ole yhtä ennustettavaa ja valo lienee palloiluhalleissa vielä heikompi? Kuvat räpsyttelin RAW-muodossa ISO400 herkkyydellä, jolloin RAW-kääntäjässä oli vielä pelivaraa korjailla valotusta. ISO800 olisi auttanut paljon suljinaikojen kanssa, mutta tykkään että 300D:llä tulee liian kohisevaa kuvaa ISO800:lla. Pointti: hanki valovoimaista optiikkaa, kun kuvaat urheilua sisätiloissa.
-
-
- Viesti:
Tämän talven olen Sigman 70-200/2,8 käyttänyt nappulafutsalin ja sählyn kuvaamiseen. Paino ei ole kauheasti haitannut, varsinkin sen jälkeen kun pystykuvauskahvan hankin. Monopodin käyttöön en ole urheilua kuvatessa tottunut vaikka se varmaan kameran kannattelua helpottaisikin.
Katsoin mitä polttovälejä on tullut yleensä käytettyä: suurin osa, sanoisin yli 80% kuvista on otettu alle 100mm polttoväleillä ja näistäkin suuri osa 70mm asennossa. 200mm polttovälillä otettuja kuvia on vain muutama. Tavalliset urheiluhallit on kuitenkin aika pieniä ja jos ei tavoittele urheilijoiden naamakuvia joissa hiki lentää ei pitkälle telelle ole niissä käyttöä.
Valovoima on kuitenkin mielestäni se kaikkein tärkein josta ei kannata tinkiä.
Katsoin mitä polttovälejä on tullut yleensä käytettyä: suurin osa, sanoisin yli 80% kuvista on otettu alle 100mm polttoväleillä ja näistäkin suuri osa 70mm asennossa. 200mm polttovälillä otettuja kuvia on vain muutama. Tavalliset urheiluhallit on kuitenkin aika pieniä ja jos ei tavoittele urheilijoiden naamakuvia joissa hiki lentää ei pitkälle telelle ole niissä käyttöä.
Valovoima on kuitenkin mielestäni se kaikkein tärkein josta ei kannata tinkiä.
-
-
???linko2 kirjoitti:Tuosta päätellen esim Canonin 80/1.8 voisi olla toimiva ja kohtuuhintainenkin objektiivi salikuvaukseen.Gamma kirjoitti:Katsoin mitä polttovälejä on tullut yleensä käytettyä: suurin osa, sanoisin yli 80% kuvista on otettu alle 100mm polttoväleillä ja näistäkin suuri osa 70mm asennossa.
Canuunan 85 1.8 on loistava moneen sisäkuvaukseen. Niin on myös 70-200 2.8. Mulla oli eilen viimeksi kumpikin nokalla, kun kuvasin Irinan kuurupiiloa sisätiloissa.
Kameralaukku - valokuvausfoorumi jossa saa sanoa!
www.kameralaukku.com
www.kameralaukku.com
-
Samaan aikaan?fangio kirjoitti:???linko2 kirjoitti:Tuosta päätellen esim Canonin 80/1.8 voisi olla toimiva ja kohtuuhintainenkin objektiivi salikuvaukseen.Gamma kirjoitti:Katsoin mitä polttovälejä on tullut yleensä käytettyä: suurin osa, sanoisin yli 80% kuvista on otettu alle 100mm polttoväleillä ja näistäkin suuri osa 70mm asennossa.
Canuunan 85 1.8 on loistava moneen sisäkuvaukseen. Niin on myös 70-200 2.8. Mulla oli eilen viimeksi kumpikin nokalla, kun kuvasin Irinan kuurupiiloa sisätiloissa.
Jännää, laita kuvia esille?
-
myydään palstalla näyttäisi olevan myytävänä 135mm f/2.8 linssi hintaan 50e :-)
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=14916
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=14916
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Ei se voi olla maailman paras putki, kun kerran spege ei ole sitä tänään kehunut.mikko kirjoitti:Saliurheiluun ei ole olemassa kuin yksi ja ainoa 135L f2.0 tämä on maailman paras putki, jos ei tuohon varasi riitä ja pärjäät huonommalla laadulla kokeile esim 85mm tai sitten jotain zoomia.
Muuten olen sitä mieltä, että 100milliä tai alle sen pitäisi olla palloiluhallissa. Varsinkin, jos ottaa kentän laidalta. Jos kuvaa jostain kauempaa katsomosta, niin kuvakulma on monasti tylsempi kuin ihan kentän laidalta otetuissa.
-
Joo tuossa aiemminhan Gamma kertoi kuvanneensa kentän laidalta sählyä ja futsalia ja käytetyin polttoväli oli ollut 70 mm, vaikka zoomi ylti 200 mm:iin asti.adapteri kirjoitti:Muuten olen sitä mieltä, että 100milliä tai alle sen pitäisi olla palloiluhallissa. Varsinkin, jos ottaa kentän laidalta.
Alan kallistua yhä enemmän sen 85/1.8 linssin kannalle.
Toki tuo Mikon ehdottama 135 millinen on varmasti hyvä linssi, mutta saattaa olla vähän liian pitkä joukkueurheilun kuvaamiseen.
-
-
Oikeasti hattua nostan kaikille sisalla pitkalla putkella urheilua kuvaaville! Olen ollut tyytyvainen 70-200 polttovaliin croppikertoimen kanssa esim.surffikuvia ottaessani, vaan koripallokentan laidalla jopa 50/1,4 oli "ihan hyva" valinta. Voisin kuvitella kasiviitosta paremmaksi. Luku erikseen tietysti jos istuu "piippuhyllylla" kuvaamassa...
Veikkaisin etta taysin onnellinen tuossa tilanteessa ei ole kukaan valokuvaaja, eika millaan valineilla!
Veikkaisin etta taysin onnellinen tuossa tilanteessa ei ole kukaan valokuvaaja, eika millaan valineilla!
- htc -