AF-ON & Back Button Autofocus
-
- Viesti:
AF-ON & Back Button Autofocus
Oli foorumin uutissa tämmönen juttu:
http://petapixel.com/2014/01/27/af-back ... t-forever/
Jos saa selkärankaan niin varmaan ihan kätevä tapa..
Onko jolla kulla käyttökokemuksia ?
http://petapixel.com/2014/01/27/af-back ... t-forever/
Jos saa selkärankaan niin varmaan ihan kätevä tapa..
Onko jolla kulla käyttökokemuksia ?
-
- Viesti:
Eikö kaikki käytäkään tätä? :) Mielestäni ainoa järkevä tapa. Olen ihan pulassa jos vaikka lainakameralla pitää tarkentaa laukaisunappulalla.
insinöörikuvaaja | Flickr | Kuvaajat.com | fb
-
-
Riippuu nappulasta ja sen laadusta, pakkaskelillä voi tottumukset vaihtua hanskojen paksuuntuessa...harrin kirjoitti:Eikö kaikki käytäkään tätä? :) Mielestäni ainoa järkevä tapa. Olen ihan pulassa jos vaikka lainakameralla pitää tarkentaa laukaisunappulalla.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Itse olen käyttänyt BBF:ää jo vuosia, mutta vasta tuosta artikkelista tajusin, että tarkennuksen voi koko ajan pitää jatkuvalla tarkennuksella. Tästä ymmärryksestä olisi ollut paljon apuja vaikkapa Kenian reissulla.
Oh well, aina oppii...
Oh well, aina oppii...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
:Dmremonen kirjoitti:Itse olen käyttänyt BBF:ää jo vuosia, mutta vasta tuosta artikkelista tajusin, että tarkennuksen voi koko ajan pitää jatkuvalla tarkennuksella. Tästä ymmärryksestä olisi ollut paljon apuja vaikkapa Kenian reissulla.
Oh well, aina oppii...
Tuo on suurin syy miksi aikoinaan 2005 aloin BBF:ää käyttää. Toinen on se, että suljinnapilla voi lukita valotuksen, jonka jälkeen voi vielä tarkentaa uudestaan ilman että valotus muuttuu. AE-L/AF-L -napin käyttö valotuksen lukitukseen ei ole läheskään yhtä näppärä käyttää.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Jos takanappia on kätevä käyttää tarkennukseen, niin miksi sillä on hankala lukita valotus?kribe kirjoitti::Dmremonen kirjoitti:Itse olen käyttänyt BBF:ää jo vuosia, mutta vasta tuosta artikkelista tajusin, että tarkennuksen voi koko ajan pitää jatkuvalla tarkennuksella. Tästä ymmärryksestä olisi ollut paljon apuja vaikkapa Kenian reissulla.
Oh well, aina oppii...
Tuo on suurin syy miksi aikoinaan 2005 aloin BBF:ää käyttää. Toinen on se, että suljinnapilla voi lukita valotuksen, jonka jälkeen voi vielä tarkentaa uudestaan ilman että valotus muuttuu. AE-L/AF-L -napin käyttö valotuksen lukitukseen ei ole läheskään yhtä näppärä käyttää.
-
Samaa mietin.nomad kirjoitti:Jos takanappia on kätevä käyttää tarkennukseen, niin miksi sillä on hankala lukita valotus?kribe kirjoitti::Dmremonen kirjoitti:Itse olen käyttänyt BBF:ää jo vuosia, mutta vasta tuosta artikkelista tajusin, että tarkennuksen voi koko ajan pitää jatkuvalla tarkennuksella. Tästä ymmärryksestä olisi ollut paljon apuja vaikkapa Kenian reissulla.
Oh well, aina oppii...
Suuren hypetyksen vuoksi kokeilin viimein itsekkin tätä BBF:ää. No ei iske minuun. Luonnollisemmin lukitsen valotuksen takanapilla ja tarkennan laukasimella.
-
- Viesti:
Tokihan sitä takanappia voi käyttää myös valotuksen lukitsemiseen. Tälläin kaikki toiminteet (tarkennus, valotus ja laukaisu) olisi erotettu toisistaan. Toisaalta yleensä itsellä valotus tulee otettua loppusommittelusta kun taas tarkennuksessa on enemmän vaihteluväliä. Takanapin käyttö keskitarkennuksen kanssa on nopeampaa kuin tarkennuspisteen siirtäminen etsimessä.nomad kirjoitti:Jos takanappia on kätevä käyttää tarkennukseen, niin miksi sillä on hankala lukita valotus?
Toki sitten on tilanteita, jossa lyhyt tarkennusetäisyys yhdistettynä suureen aukkoon aiheuttaa sen, että tarkennustason kääntäminen sommitteluvaiheessa vie sen tarkennuksen pieleen. Tällöin pitää sitten käyttää niitä muita pisteitä. Mutta ei siinäkään tapauksessa tuo peukalonapin käyttö aiheuta ongelmia.
Mutta ei kai tässä mitään yhtä totuutta ole. Ei tuota BBF:ää ole pakko käyttää jos ei halua. Toisaalta jos siitä kokee saavansa apua/etua, niin miksi sitä sitten ei saisi käyttää? Mulle jo pelkästään tuo jatkuva autofokus olisi syy siirtyä tuon käyttäjäksi, jos en sitä jo olisi.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Esim. siten, että tarkennus on jo kohdallaan verrattuna siihen, että se lähtee vasta sitten hakemaan, kun haluat laukaista kameran.kunijo-1 kirjoitti:Miten kahden napin painelu olisi nopeissa tilanteissa parempi ratkaisu kuin yhden napin painamisella selviäminen?
Mutta ei sitä ole pakko käyttää...
Viimeksi muokannut mremonen, Tammi 29, 2014 10 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Toimintakuvauksessa on huomattavasti helpompi kuvien välissä aloittaa ja lopettaa tarkennus takanapilla kun suljinnapilla, jonka puoliväli ei kiireessä ole kaikista selkein. Eli kun seuraat kokoajan kohdetta, mutta otat vain välillä yksittäisen kuvan, niin suljinnapin palauttaminen puoleen väliin ilman että se nousee liikaa tai liian vähän on hankalaa.nomad kirjoitti:Jos takanappia on kätevä käyttää tarkennukseen, niin miksi sillä on hankala lukita valotus?
Koska silloin voi jatkuvan tarkennuksen aina pitää päällä. Sen lisäksi voi lukita tai olla lukitsematta valotuksen samaan aikaan kun jatkuvalla tarkennuksella seuraa kohdetta.kunijo-1 kirjoitti:Ei. Miten kahden napin painelu olisi nopeissa tilanteissa parempi ratkaisu kuin yhden napin painamisella selviäminen?harrin kirjoitti:Eikö kaikki käytäkään tätä? :)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
- Viesti:
Tuo muodostelmaluistelu mitä kuvasin koko lauantain oli kyllä juuri sellainen kuvaustilanne, jossa AF ON -nappi tuntui ideaaliselta. Kylälhän mulle silti tuli hutitarkennuksia, mutta ne pistän enimmäkseen ruuvi-AF-80-200mm:n epätarkkuuden ja osin huonon kontrastin antavien pukujen piikkiin. Eipä tullut kysyttyä ykköskuvaajalta miten hän hoiti tarkennuksen.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
Ei ole tullut tuota nappia käytettyä ja rehellisesti sanottuna on käynyt mielessä, että mitä sillä oikein tehdään ja nyt vasta tajusin asian oikeasti.
Kun itse kuvaan MF zeisseillä ja satunnaisilla EF laseilla, niin nyt hiukan harmittaa, etten ole tajunnut tätä 300mm 2.8 tai 85mm 1.2 kanssa käyttää. Niillä varsinkin 300mm on sellainen "tarkenna keskipisteellä ja sommittelee udelleen"- lasi ja 85mm tarkennushan menee 5DmkII rungolla pieleen kaikilla reunapisteillä, joten sikäli olisi ollut mielenkiintoista tietää toimiiko tarkennus sitten tällä systeemillä potrettikuvauksessa. Kokemuksia asiasta?
..
Kun itse kuvaan MF zeisseillä ja satunnaisilla EF laseilla, niin nyt hiukan harmittaa, etten ole tajunnut tätä 300mm 2.8 tai 85mm 1.2 kanssa käyttää. Niillä varsinkin 300mm on sellainen "tarkenna keskipisteellä ja sommittelee udelleen"- lasi ja 85mm tarkennushan menee 5DmkII rungolla pieleen kaikilla reunapisteillä, joten sikäli olisi ollut mielenkiintoista tietää toimiiko tarkennus sitten tällä systeemillä potrettikuvauksessa. Kokemuksia asiasta?
..
-