Minulla ei suuremmin ole kokemusta digikameroista. Olen ostamassa kameran ja tarvitsisin halvan sellaisen. Tarvitsisin vain kameran, jolla saan hyvälaatuisia kuvia siirrettyä tietokoneelle.
CREATIVE PC-CAM 880 on oikeasti webbikamera, mutta toimii myös 3 megapikselin digikamerana ja on erittäin halpa. Olisiko tämä kamera sopiva tarkoituksiini? Tuoteseslostus.
CREATIVE PC-CAM 880
-
- Viesti:
"Creative® PC-CAM 880 on uusi kaksitoiminen WebCam-teknologian huippumalli. Se toimii interpoloituna 3 megapikselin digitaalikamerana, jolla voi ottaa kirkkaita värikuvia 16 megatavun laajennettavaan muistiin - ja niitä voi tulostaa huippulaadulla aina 15x20 cm:n kokoon asti."
Tuo "interpoloituna 3 megapixelin digitaalikamerana" tarkoittaa, että kamera ei oikeasti, eli optisesti ole 3M kamera, vaan että kuvan resoluutiota kasvatetaan ohjelmallisesti.
Laatu tuossa kasvattamisessa riippuu sitten laskentalogaritmeistä, joita kamera käyttää. Yleensä ne vain tuntuvat perustuvan arvaamiseen...
Zoomi on myös digitaalinen, eli sitä ei oikeasti ole... Digitaalinen zoomi vastaa kuvankäsittelyn crop-, eli rajaus-toimintoa. Kuvasta siis leikataan vain "ylimääräiset" pois. Laskee kuvanlaatua entisestään.
16M muistiinkaan ei kuvia hirveän montaa mahdu.
Sinänsä noilla kyllä ottaa weppiin kelpaavia kuvia, mutta itse säästäisin pari sataa lisää ja ostaisin "oikean" kameran...
Tuo "interpoloituna 3 megapixelin digitaalikamerana" tarkoittaa, että kamera ei oikeasti, eli optisesti ole 3M kamera, vaan että kuvan resoluutiota kasvatetaan ohjelmallisesti.
Laatu tuossa kasvattamisessa riippuu sitten laskentalogaritmeistä, joita kamera käyttää. Yleensä ne vain tuntuvat perustuvan arvaamiseen...
Zoomi on myös digitaalinen, eli sitä ei oikeasti ole... Digitaalinen zoomi vastaa kuvankäsittelyn crop-, eli rajaus-toimintoa. Kuvasta siis leikataan vain "ylimääräiset" pois. Laskee kuvanlaatua entisestään.
16M muistiinkaan ei kuvia hirveän montaa mahdu.
Sinänsä noilla kyllä ottaa weppiin kelpaavia kuvia, mutta itse säästäisin pari sataa lisää ja ostaisin "oikean" kameran...
Caveat lector!
Kaikille avointa keskustelua Stadista
Kaikille avointa keskustelua Stadista
-
Mulla oli alkusyksystä Creative PC-CAM 550, joka on käsittääkseni 880:n edeltäjä. Palautin sen liikkeeseen viikon jälkeen. Täysi lelu, aivan totaalisen *sensuroitu* kuvia, yleensä yli tai alivalottuneita ja tärähtäneitä. Sille toki luvattiin vain 2MP tehollista, mutta ei se kamera ollut todellisuudessa lähelläkään sitä mitä siitä paperilla
luvataan. Aivan lelun oloinenkin. Samanoloinen oli 880 kun sitä joulun aikoihin liikkeessä kokeilin.
Pistä lisää rahaa ja osta parempi! Et varmasti kadu.
luvataan. Aivan lelun oloinenkin. Samanoloinen oli 880 kun sitä joulun aikoihin liikkeessä kokeilin.
Pistä lisää rahaa ja osta parempi! Et varmasti kadu.