Toiminimen perustaminen - lyhyesti
-
Yritykselle voi ottaa muutamalla kympillä aputoiminimen, eli samalla Y-tunnuksella voi tehdä kauppaa muistettavalla nimellä ja kuvata toisella hyvin asiaan liittyvällä ja muistettavalla nimellä.
Joku "Hämeen putkiasennus ja kuvaus" on toisaalta ihan hyvä, mutta ei ehkä takaa ihan sellaisia hääkuvauskeikkoja, joita havittelet...
..
Joku "Hämeen putkiasennus ja kuvaus" on toisaalta ihan hyvä, mutta ei ehkä takaa ihan sellaisia hääkuvauskeikkoja, joita havittelet...
..
-
Oma nimen käyttäminen:Cuntonen kirjoitti:Tuohon yrityksen nimeämisen liittyen tuli mieleen sellainen asia kun sain ystävältäni vinkin että siinäkään ei kannattaisi alleviivata että on Valokuvaaja N.N, vaan joku "ylimalkaisempi" nimi. Mitä mieltä tästä?
+ Tuosta tietää kenestä on kyse ja kuka homman tulee tekemään, eli tietty henkilökohtaisuus ja viesti siitä että seisoo tekemistensä takana.
+ Ei tarvitse vaivata päätä nimen keksimisellä ja liiallisella brändäämisellä
+ Ei tule keksittyä huonoa nimeä (ellei oma nimi ole huono... :))
+ Kannustaa pitämään maineestaan huolta
- Jos törttöilee pahasti, voi oma maine mennä
- Toimintaa voi olla vaikea laajentaa ilman nimen vaihtamista
Aputoiminimen käyttäminen
+ Jos keksii hyvän nimen jonka ihmiset muistaa niin sehän on kiva juttu
+ Jos vähän törttöilisi niin voi aina lopettaa aputoiminimen tai keksiä uuden, ei ole ihan liian sidoksissa nimeen
+ Riippuen nimestä, toimintaa voi laajentaa eri suuntiin
- Pitää keksiä hyvä nimi ja käyttää aikaa/energiaa/rahaa brändäämiseen että nimi tulisi tutuksi. Ihan turha keksiä joku nimi jonka sisäpiirivitsi nauratta itseä ja siihen väsätä joku ruma logo.
- Jos keksii huonon nimen, jota ihmiset ei muista niin siitä voi olla hallaa
Itse teen omalla nimelläni, koska en keksinyt mitään muutakaan riittävän hyvää ideaa. Omaan nimeeni ole kohtuu tyytyväinen, ja oman nimen käyttäminen huokuu sitä että olen itse henkilökohtaisesti tekemisteni takana.
Jos omaa erityisen harvinaisen ja kivan etu- tai sukunimen, se voisi olla hyvä lähtökohta brändiksi.
Riippuu myös haluttujen asiakkaiden määrästä kuinka tärkeä "brändi" on, hää- yms. kuvaajille se on tärkeämpää, jos taas tekee yrityksille (kourallinen tärkeitä asiakkaita), niin se ei ole yhtä tärkeää - silloin kannattaa ennemmin panostaa vaikka verkostoitumiseen, portfolioon ja taitojen hiomiseen.
-
Juuri näin, eli kannattaa muistaa se että jos kirjanpitäjä tai itse mokaa jotain tyyliin jättää verot maksamatta, tai YEL tai vastaavat ja haetaan konkurssiin niin sinä vastaat toiminimellä itse omaisuudellasi; aivan kaikella: autolla,asunnolla,kameroilla.. eli kaikki lähtee tuossa tilanteessa.Munt kirjoitti:Aijaijai... toiminimi ei ole itsenäinen juridinen henkilö, kuten osakeyhtiö ja toiminimessä yrittäjä on itse vastuussa omaisuudellaan yrityksestään ja sen veloista, joten hän ei sinänsä voi olla toimitusjohtaja, vaan yrittäjä! ;)Bansku81 kirjoitti: Ja sitten painamaan käyntikortit jossa voi tituleerata itseään toimitusjohtajaksi ;)
Tuli itse yhden tutun konkurssi seurattua (tmi) ja se on aika hurjaa, siinä vaiheessa kun pitäisi alkaa selvittään asioita niin käräjien jälkeen sinulta viedään kännykäliittymät, pankkitilit paukahtaa kiinni ym ja pahimmassa tapauksessa luovutat oven takana samantien pesänhoitajalle autonavaimet ja neuvottelet että paljollako aiot syödä tällä viikolla, että annatko pankkikortin ja tunnusluvut niin hän käy nostamassa sulle ruokarahaa, muuta ei sit tipu, laskuja ei saa maksaa moneen kuukauteen ollenkaan ym.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
No tuohon nyt on riski olematon jos vain maksaa kaiken ajallaan eikä ole velkaa tai holtittomia kuukausimaksuja (esim. vuokra) mistään. Mutta periaate menee toki noin.villeh kirjoitti: eli kannattaa muistaa se että jos kirjanpitäjä tai itse mokaa jotain tyyliin jättää verot maksamatta, tai YEL tai vastaavat ja haetaan konkurssiin niin sinä vastaat toiminimellä itse omaisuudellasi; aivan kaikella: autolla,asunnolla,kameroilla.. eli kaikki lähtee tuossa tilanteessa.
-
Muutama huomio, osin jo sanotun kertausta.
- Työttömyystilanteessa yrittäjä (ja joskus puoliso ym.) saattaa viranomaisen mielestä "työllistyä omassa työssään". Sitten seuraa paperisotaa ja perheriitoja ("pitikö ruveta leikkimään yrittäjää, alas maksaa mulle sitä palkkaa sitten").
- Sivutoiminenkin yrittäjä on YEL-eläkevakuutusvelvollinen, jos työtuloksi on arvioitava vähintään... (taitaa olla 7-8 ke). Tässä ei kannata riskeerata, jotta ei joudu maksamaan esim. vuoden maksuja takautuvasti.
- Alvia ei kannata pelätä, saahan alvin laskuttava vähentää maksamansa alvit, joka voi olla ihan merkittävä juttu kalustohankinnoissa. Asiaan tosin vaikuttaa se, ovatko asiakkaat yrityksiä (alv on läpikulkuerä) vai yksityisiä (alv nostaa hintaa).
- Kaikki laskut, veroennakot, alvit ym. kannattaa maksaa aivan heti saapumispäivänä tai vaikka ennakkoon, niin ei pääse tulemaan yllätyksiä.
- Kuukausittaiset maksut kannattaa pitää minimissä, pienistäkin kertyy helposti iso summa, jota on ikävä maksella, kun tulot tyrehtyvät.
- Omaan käyttöön nostetaan rahaa varovasti, esim. tilikauden lopussa tuloksen sallima määrä. Tilillä kannattaa pitää sopiva puskuri, jonka varassa selviää esim. puolen vuoden säännöllisistä menoista (esim. tilitoimisto, vuokra, puhelin ja tietoliikenne, leasing, YEL, ennakkoverot).
Mtala
(25 v. vaatimatonta yrittäjän elämää)
- Työttömyystilanteessa yrittäjä (ja joskus puoliso ym.) saattaa viranomaisen mielestä "työllistyä omassa työssään". Sitten seuraa paperisotaa ja perheriitoja ("pitikö ruveta leikkimään yrittäjää, alas maksaa mulle sitä palkkaa sitten").
- Sivutoiminenkin yrittäjä on YEL-eläkevakuutusvelvollinen, jos työtuloksi on arvioitava vähintään... (taitaa olla 7-8 ke). Tässä ei kannata riskeerata, jotta ei joudu maksamaan esim. vuoden maksuja takautuvasti.
- Alvia ei kannata pelätä, saahan alvin laskuttava vähentää maksamansa alvit, joka voi olla ihan merkittävä juttu kalustohankinnoissa. Asiaan tosin vaikuttaa se, ovatko asiakkaat yrityksiä (alv on läpikulkuerä) vai yksityisiä (alv nostaa hintaa).
- Kaikki laskut, veroennakot, alvit ym. kannattaa maksaa aivan heti saapumispäivänä tai vaikka ennakkoon, niin ei pääse tulemaan yllätyksiä.
- Kuukausittaiset maksut kannattaa pitää minimissä, pienistäkin kertyy helposti iso summa, jota on ikävä maksella, kun tulot tyrehtyvät.
- Omaan käyttöön nostetaan rahaa varovasti, esim. tilikauden lopussa tuloksen sallima määrä. Tilillä kannattaa pitää sopiva puskuri, jonka varassa selviää esim. puolen vuoden säännöllisistä menoista (esim. tilitoimisto, vuokra, puhelin ja tietoliikenne, leasing, YEL, ennakkoverot).
Mtala
-
- Viesti:
-
Hyviä neuvoja, kiitos!
mtala kirjoitti:Muutama huomio, osin jo sanotun kertausta.
Mtala
Joka suljintaan säästää, se kameraansa vihaa..
-
Entä jos maksaa päätyössään kuitenkin työttömyyskassaa? Mikäli tätä toiminimi hommaa tekee ns. sivubisneksenä päätyön rinnalla?
-
Tarkoitin tilannetta, jossa saat kenkää päätoimesta ja haet työttömyyskorvausta. Silloin viranomainen voi arvioida: "Hei, kaverilla on yritys, sehän alkaa tietysti tehdä nyt sen hommia, ei sille voi työttömyyskorvausta maksaa, kun se kerran huhkii valokuvausbisneksessä."Cuntonen kirjoitti:Entä jos maksaa päätyössään kuitenkin työttömyyskassaa? Mikäli tätä toiminimi hommaa tekee ns. sivubisneksenä päätyön rinnalla?
Olen myös joutunut selvittelemään asiaa, jossa yrittäjän puoliso jäi työttömäksi. Yritykselle tuli työvoimaviranomaiselta tiedustelu, miksi kyseinen henkilö ei työllisty puolisonsa osaomistamassa yrityksessä. Kysyttiin mm. sitä, miten yrityksessä hoidetaan "juoksevat asiat" ("sehän voisi olla siellä jonkinlaisena assarina") yms. Jouduin kirjoittamaan perusteellisen selvityksen siitä, miksi kyseinen henkilö ei puuttuvan ammattitaidon jne. takia voi työllistyä yrityksessä ja että juoksevat asiat juoksemme itse.
Samanlaisia juttuja olen kuullut tapahtuneen esim. torikauppiaiden perheissä ("se toriukon työtön aikamiespoikahan tietysti kuskaa päivät pääksytysten niitä lanttuja torille ja myykin niitä vielä, ruoja. Työllistyy, ei mitään päivärahaa mokomalle.").
Mtala
-
-
Sivutoiminen yrittäjyys ei ole este työttömyyskorvaukselle, kunhan pystyy todistamaan että se ei estä kokopäivätyön vastaanottamista.
Lippulappuja saa kyllä laittaa ihan kyllästymiseen asti TE toimistoon ja kassaan. Itse lähetin ainakin 12 kertaa jotain liitteitä, vaikka minulla oli esittää edellisille vuosille alle 8tonnin tulot.
Jos/kun ei ole edeltävien vuosien verotusta olemassa niin sivutoimisuuden todistaminen on hankalampaa, ja uskoisin että hermoja raastavaa, mutta kyllä sieltä te toimistosta löytyy myös asiantuntemusta, liitosta ei välttämättä.
On tarvinut perustella myös miksi puoliso ei voi työskennellä, mutta se on helppoa jos firma ei nyt ihan mikään kioski tai siivouspalvelu ole.
Lippulappuja saa kyllä laittaa ihan kyllästymiseen asti TE toimistoon ja kassaan. Itse lähetin ainakin 12 kertaa jotain liitteitä, vaikka minulla oli esittää edellisille vuosille alle 8tonnin tulot.
Jos/kun ei ole edeltävien vuosien verotusta olemassa niin sivutoimisuuden todistaminen on hankalampaa, ja uskoisin että hermoja raastavaa, mutta kyllä sieltä te toimistosta löytyy myös asiantuntemusta, liitosta ei välttämättä.
On tarvinut perustella myös miksi puoliso ei voi työskennellä, mutta se on helppoa jos firma ei nyt ihan mikään kioski tai siivouspalvelu ole.
-Clubs are for seals-
-
Kiitos valaisevasta ja kokemuksiin perustuvasta kommentoinnista.
baader kirjoitti:Sivutoiminen yrittäjyys ei ole este työttömyyskorvaukselle, kunhan pystyy todistamaan että se ei estä kokopäivätyön vastaanottamista.
-
Toi mun kommentti saattaa kuulostaa pahemmalta kuin todellisuus on, enemmän sellainen worst case scenario.
Itsellä oli ongelmana se, että olin saman tarkastelujakson aikana lomautettuna, vuosilomalla, töissä muualla, ja samalla alalla yrittäjänä. Vähemmästäkin tuollainen kankea koneisto yskii.
Perusduuni+eri alan yrittäjyys tuskin mitenkään ihmeellistä on virkailijoille.
Itsellä oli ongelmana se, että olin saman tarkastelujakson aikana lomautettuna, vuosilomalla, töissä muualla, ja samalla alalla yrittäjänä. Vähemmästäkin tuollainen kankea koneisto yskii.
-Clubs are for seals-
-
Toki on hyvä huomioida myös nämä asiat. Itse päätyöskentelen alalla, jossa kuvittelen työllistyväni hyvin jatkossakin (mikäänhän ei ole varmaa). En kuitenkaan vielä lannistu näistä. Tarkoitus on pitää homma hyvin pienenä ja selkeänä. Enemmänkin sellaisena virallisena harrastustoimintana, että voi selkä suorana olla tekemisiensä takana.
baader kirjoitti:Toi mun kommentti saattaa kuulostaa pahemmalta kuin todellisuus on, enemmän sellainen worst case scenario.
-
- Viesti:
Minä olen käyttänyt Eezyä ja siitä on ihan hyvät fiilikset.Vanhamies kirjoitti:Yrittäjyyden vaihtoehtona kannattaa tutustua laskutusosuuskuntiin. Esimerkiksi eezy.fi ja ukko.fi.
Ainoa ongelma tässä on se, että vaikka itse ei tekisikään keikkaa niin paljon että olisi yrittänäjänä alv-velvollinen niin Eezy on. Eli alvit menee aina ja niitähän ei voi itse vähennellä yhtään mistään koska Eezy on laskuttava yritys ja itse vain tilapäisesti duunissa siellä. Tässä ei ole ongelmaa jos tekee hommia yritysten kanssa, mutta yksityisten kanssa pelatessa tuo pompsauttaa hintoja melko ikävästi suhteessa alvittomaan myyntiin.
Tämä siis valokuvausta minimalistisesti sivutoimisesti tekevän näkökulmasta.
-
Mielenkiintoista luettavaa näin vuosi sen jälkeen, kun oman sivutoimisen yrityksen perustin :) Tässä muutama ajatus, mitä mieleen nousi edelliset kommentit luettuani.
Ensinnäkin. Hanki hyvä kirjanpitäjä, vähentää huomattavasti omia työtuntejasi. Varsinkin kun teet kahta työtä, on vapaa-aika joka tapauksessa kortilla. Itse kilpailutin liki 20 eri kirjanpitäjää eri kunnista ja se kannatti. Vastauksia tuli jos jonkinlaista, ja se itselle sopiva löytyi nopeasti liki 300 kilometrin päästä. Mukava toki olisi joskus kasvokkain oma kirjanpitäjä tavata, mutta toistaiseksi asiointi hoituu oikein näppärästi kirjeitse ja sähköpostitse.
Lukaise tarkasti erilaisia opuksia ja sivustoja, kuten täällä monesti jo kehoitettiinkin. Omasta mielestäni tärkein oppi on kuitenkin tullut "kollegoilta" ja hyvä että olet sitä ymmärtänyt hyödyntää. Pitkän linjan valokuvausyrittäjiltä löytyy paljon elintärkeitä vinkkejä kaikkeen toimintaan. Olisi erittäin hyvä, jos lähipiiristä sellainen löytyy. Itse olen ollut siinä mielessä erittäin onnekas!
Itse painin perustamisvaiheessa kovasti sen kanssa, mitä teen ettei oma kotiosoitteeni tule kaikille julkiseksi - omaa studiota tai työhuonetta kun ei ole. Päätin lopulta jättää rekisteröitymättä kaupparekisteriin; näin säästin pienen summan yrityksen perustamisvaiheessa ja pelkoa siitä, että YTJ vie kaiken yksityisyyden, ei ole. Itsellä ei ollut myöskään tarvetta "brändätä" omaa toimintaani, vaan teen töitä omalla nimellä - täten kaupparekisteristä pois jättäytyminen ei myöskään aiheuttanut ongelmia.
Onnea toiminimen perustamiseen ja tervetuloa joukkoon! Lopuksi tärkein vinkki: pidä hinta-laatusuhde kohdillaan niin muut valokuvaajat pysyvät ystävinäsi! ;D
Ensinnäkin. Hanki hyvä kirjanpitäjä, vähentää huomattavasti omia työtuntejasi. Varsinkin kun teet kahta työtä, on vapaa-aika joka tapauksessa kortilla. Itse kilpailutin liki 20 eri kirjanpitäjää eri kunnista ja se kannatti. Vastauksia tuli jos jonkinlaista, ja se itselle sopiva löytyi nopeasti liki 300 kilometrin päästä. Mukava toki olisi joskus kasvokkain oma kirjanpitäjä tavata, mutta toistaiseksi asiointi hoituu oikein näppärästi kirjeitse ja sähköpostitse.
Lukaise tarkasti erilaisia opuksia ja sivustoja, kuten täällä monesti jo kehoitettiinkin. Omasta mielestäni tärkein oppi on kuitenkin tullut "kollegoilta" ja hyvä että olet sitä ymmärtänyt hyödyntää. Pitkän linjan valokuvausyrittäjiltä löytyy paljon elintärkeitä vinkkejä kaikkeen toimintaan. Olisi erittäin hyvä, jos lähipiiristä sellainen löytyy. Itse olen ollut siinä mielessä erittäin onnekas!
Itse painin perustamisvaiheessa kovasti sen kanssa, mitä teen ettei oma kotiosoitteeni tule kaikille julkiseksi - omaa studiota tai työhuonetta kun ei ole. Päätin lopulta jättää rekisteröitymättä kaupparekisteriin; näin säästin pienen summan yrityksen perustamisvaiheessa ja pelkoa siitä, että YTJ vie kaiken yksityisyyden, ei ole. Itsellä ei ollut myöskään tarvetta "brändätä" omaa toimintaani, vaan teen töitä omalla nimellä - täten kaupparekisteristä pois jättäytyminen ei myöskään aiheuttanut ongelmia.
Onnea toiminimen perustamiseen ja tervetuloa joukkoon! Lopuksi tärkein vinkki: pidä hinta-laatusuhde kohdillaan niin muut valokuvaajat pysyvät ystävinäsi! ;D
-
Viimeksi yritystä (oy) perustaessani en ilmoittanut kaupparekisteriin puhelinnumeroa, ja se oli varmasti viisasta, sillä ainoat firmaan liittyvät myyntipuhelut ovat tulleet yrityksiltä, joiden asiakkaina olen yksityishenkilönä.Kristas kirjoitti: Itse painin perustamisvaiheessa kovasti sen kanssa, mitä teen ettei oma kotiosoitteeni tule kaikille julkiseksi - omaa studiota tai työhuonetta kun ei ole. Päätin lopulta jättää rekisteröitymättä kaupparekisteriin; näin säästin pienen summan yrityksen perustamisvaiheessa ja pelkoa siitä, että YTJ vie kaiken yksityisyyden, ei ole.
Mt