nomad kirjoitti:
Joka tapauksessa hinnoittelun tempovuus vie halut maksaa näistä oikein mitään. Ensin on myyty V1 tuplakittejä alle 400e hinnalla. Sitten tulee V2 joka maksaa 750e. No tämän jälkeen kylkiäiseksi tarjotaan ilmaista objektiivia - jolloin menee usko myös obiskoiden hinnoittelun järkevyteen.
Ensimmäistä sukupolvea tehtiin liikaa ja etenkin Suomessa muutama iso firma osti niitä liikaa, jonka takia ne möivät niitä ulos sikahalpaan hintaan. Ulkomaillahan J1+10mm settiä ei ole saanut mielestäni missään vaiheessa pariin sataan ja ite maksoin setistä 169e.
V2:n hinta on kova ja hinnoittelu hakee vähän järkeistystä. J3 maksaa edelleen 499e ja vaikka kamera onkin hyvä, niin ei sen hinta ole laskenut lainkaan. Vai myykö se kuitenkin riittävän hyvin, että hintaa voi pitää tuolla tasolla? ( vaikea uskoa )
Nikon V2:sta mustana on tullut Verkkokauppa.comiin 4kpl vuosi sitten, eikä muuta. S1:stä taas on myyty pikkuhiljaa tasaisesti ja Verkkokauppakin on saanut niitä tässä kuussa joku 30kpl lisää, eli nähtävästi menekkiä on.
Avokid kirjoitti:Nikon 1-sarjan vehkeet ovat sen verran passeleita vehkeitä ihan ekaksikin järkkäriksi, että jos noista haluaisin eroon, niin hyvin nopeasti löytyisi lähipiiristä henkilö joka ostaisi tuon itselleen.
En kyllä halua. Olen juuri väsäilemässä telinettä polkupyörään J1/V1:lle ensi kesän ajoja varten. Jos sattuu hajoamaan jossain Tahko MTB:ssä, niin uskon varalaitteita löytyvän edullisesti käytettyjen markkinoilta :)
1-sarja on minusta kaikkea muuta kuin _ensimmäinen järkkäri_. Ei sillä ainakaan kuvaamisen tuntumaa saavuta millään joka on IMO "järkkärin" tärkempiä ideoita, siis hyvä kuvausote koon takia.
Avokid kirjoitti:http://nikonrumors.com/2013/11/27/a-ver ... nuary.aspx
Kiteytettynä: V3:n julkaisu tammikuussa. Muotoilu enemmänkin P7800 mallia kohti. Aito hotshoe-paikka. Eli siihen saa sit viimein kunnon salaman.
Tuossahan mainittiin myös, että rungon pop-up salama osaa ohjata langattomasti Nikonin salamavaloja. Erittäin hyvä lisuke 1-sarjaan!
Avokid kirjoitti:Nikon 1-sarjan vehkeet ovat sen verran passeleita vehkeitä ihan ekaksikin järkkäriksi, että jos noista haluaisin eroon, niin hyvin nopeasti löytyisi lähipiiristä henkilö joka ostaisi tuon itselleen.
1-sarja on minusta kaikkea muuta kuin _ensimmäinen järkkäri_. Ei sillä ainakaan kuvaamisen tuntumaa saavuta millään joka on IMO "järkkärin" tärkempiä ideoita, siis hyvä kuvausote koon takia.
Kyllä se on tyypillisesti eka järkkäri. Avokidin tavoin olen ymmärtänyt, että myynti on painottunut noihin etsintä vailla oleviin malleihin jotka kosiskelevat pokkareista tai kännykameroista tulevia ostajia.
Minulle V-sarjan kamerat ovat kuitenkin kakkoskameroita. Kiinnostaisi semmoinen pitää. Ja jopa 1järjestelmää kehittää. Toisaalta mikä järki uusia V1:stä jos samalla rahalla - tai itseasiassa halvemmalla - saa 24mpx resolla varustetun 1.5 kropin rungon.
alspe kirjoitti:
Olkoot se sinun mielipiteesi :)
Minä kuvaan lopputuloksen vuoksi. Eikä se oikeaan fiilikseen pääseminen vaadi sitä järkkärin tuntumaa ( enää nykyään ). Ja iso osa ihmisten kuvauskohteista ei edes vaadi sitä hyvää ergonomiaa.
Siinä vaiheessa kun kuvaa pakkasaamuna paksut sormikkaat kädessä ohitse lentäviä joutsenia ( http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Animals/Birds/net-3384.jpg ) niin tällöin arvostaa ergonomiaa ja sitä, että erilaisissa tilanteissa säätimiä voi säätää nopeasti ja se 3kg objektiivi siinä kameran nokalla liikkuu kehon ja käsien mukana.
Miten Penit, X100, GF-sarja tai Nexit ovat merkittävästi parempia kuvaustuntuman osalta kuin Nikon 1-sarjalaiset? Ja eivätkö ne juuri ole mullistamassa järkkärillä kuvaamista koko maailmassa?
Avokid kirjoitti:
Miten Penit, X100, GF-sarja tai Nexit ovat merkittävästi parempia kuvaustuntuman osalta kuin Nikon 1-sarjalaiset? Ja eivätkö ne juuri ole mullistamassa järkkärillä kuvaamista koko maailmassa?
V1 on oikein hyvä kuvata jos vain otetun kuvan katselun saisi kytkettyä pois. Tosi typerä ominaisuus. Miksei tuota korjattu kun niitä firmware päivityksiä tehtiin???
Ja kaikkihan tietää, että modevalitsin pitää teipata paikalleen ;-)
nomad kirjoitti:
Minulle V-sarjan kamerat ovat kuitenkin kakkoskameroita. Kiinnostaisi semmoinen pitää. Ja jopa 1järjestelmää kehittää. Toisaalta mikä järki uusia V1:stä jos samalla rahalla - tai itseasiassa halvemmalla - saa 24mpx resolla varustetun 1.5 kropin rungon.
Mullahan 1-sarjan kamerat ( J1 ja V1 ) ovat kolmoskameroita. Omistan D5100:n, jota ei voi mitenkään väittää huonoksi kameraksi etenkään kuvanlaadun osalta. Mutta ihan rehellisesti voin sanoa, että ei se ole pieni kamera, ei mitenkään vaikka laittaisi siihen sen kitti 18-55:n nokalle.
Jos minun pitäisi alkaa myymään kameroitani jostain syystä, niin V1 olisi viimeinen jonka möisin.
nomad kirjoitti:
Mullahan 1-sarjan kamerat ( J1 ja V1 ) ovat kolmoskameroita. Omistan D5100:n, jota ei voi mitenkään väittää huonoksi kameraksi etenkään kuvanlaadun osalta. Mutta ihan rehellisesti voin sanoa, että ei se ole pieni kamera, ei mitenkään vaikka laittaisi siihen sen kitti 18-55:n nokalle.
Jos minun pitäisi alkaa myymään kameroitani jostain syystä, niin V1 olisi viimeinen jonka möisin.
Eihän V1:stä kannata myydä koska saatu rahamäärä on mitätön käyttöarvoon verrattuna :-)
24mpx kroppikamera on isompi ja kökömpi. FT1 adapterin kanssa teleillessä V1 ei kuitenkaan ole kovinkaan kaukana kököstä. Ei vaikka fimware paransi tarkennusta.
Preferenssit riippuvat siis siitä mitä kuvaa. Ja miten kuvaa. Minulla V1 on enimmäkseen perheen yleiskäytöisenä näppäilykamerana, jossa roolissa se toimii hienosti.
nomad kirjoitti:
Preferenssit riippuvat siis siitä mitä kuvaa. Ja miten kuvaa. Minulla V1 on enimmäkseen perheen yleiskäytöisenä näppäilykamerana, jossa roolissa se toimii hienosti.
No tämän vuoksi minäkin viimeisenä siitä luopuisin, koska tärkeimmät kuvat ovat usein juuri niitä mitä otan sillä kameralla.
Yritin ostaa V2 kitin Rajalasta, mutta paketit olivat loppu. Sekä objektiivi että muisti olisivat menneet jälkitoimitukseen. Muutenkin kaupanteosta jäi hieman ohut maku, joten jäi ostamatta. Nyt vähän harmittaa. EUR 775 kamerasta + lisäobjektiivista + muistista + laukusta + printteristä ei olisi ollut paha hinta.
Täytynee jatkaa V1:llä, ja odottaa, josko V3 tulisi piakkoin. Nikonin edustajan mukaan ei ole tulossa ainakaan vielä tammikuussa. V1 riittää hyvin vähäiseen kuvaamiseeni, mutta V2 olisi kivasti tukenut kameraharrastusta.
Hienoa toimintaa Rajalalta. Juuri puhuin serkkuni kanssa joka oli ostanut E-M1 ja f2.8 zoomin heti kun tulivat myyntiin, mutta zoomi oli edelleen jälkitoimituksessa..
Avokid kirjoitti:Hienoa toimintaa Rajalalta. Juuri puhuin serkkuni kanssa joka oli ostanut E-M1 ja f2.8 zoomin heti kun tulivat myyntiin, mutta zoomi oli edelleen jälkitoimituksessa..
Toisaalta tuo kokemukseni on positiivista sekä järjestelmän että yksilön kannalta. Nikon 1-järjestelmä on ilmeisesti myynyt hyvin Digiviikon aikana, mikä lupaa hyvää järjestelmän tulevaisuudelle. Minulla taas jäi rahaa säästöön.
En tiedä mikä tässä järjestelmässä on niin hienoa. Minulla on myös NEX hyvillä objektiiveilla, ja pikselitasolla se tekee paljon parempaa kuvaa kuin V1. Silti suurin osa kuvista tulee otettua V1:llä. Tarkennus on valoisassa aina kohdillaan, ja värintoisto on miellyttävä. Kuvissa on kohinaa, mutta se ei ole mitenkään häiritsevää. Itse olen laatuun tyytyväinen usein jopa ISO 3200 asti.
Ehkä V1 preferenssini kertoo enemmän minusta kuvaajana. Otan pääosin perusräpsyjä lyhyellä reaktioajalla, ja arvostan sitä, että kamerassa on helposti kannettavaa teleilykykyä ulkona liikkuessani. V1 + 30-110 on vaan mahtava combo tuollaiseen. Natiivi 70-200 olisi varmasti vielä parempi.
Oletin, että V1 jää vain kakkoskameraksi telekikkailuun FT-1:n ja 70-200:n kanssa, mutta toisin kävi. Isolla järkkärillä 95% noista kuvista jäisi ottamatta, koska kamera olisi kotona. Maailma menettäisi vähän, mutta minä paljon.
Avokid kirjoitti:Hienoa toimintaa Rajalalta. Juuri puhuin serkkuni kanssa joka oli ostanut E-M1 ja f2.8 zoomin heti kun tulivat myyntiin, mutta zoomi oli edelleen jälkitoimituksessa..
Toisaalta tuo kokemukseni on positiivista sekä järjestelmän että yksilön kannalta. Nikon 1-järjestelmä on ilmeisesti myynyt hyvin Digiviikon aikana, mikä lupaa hyvää järjestelmän tulevaisuudelle. Minulla taas jäi rahaa säästöön.
No, en tekisi suuria päätelmiä jonkun takasiperialaisen kaupan tarjousmyynnistä kameran tulevaisuudelle.
V2 meni nyt tilaukseen tuplakitillä. Vakuutuin niin sen käytettävyydestä testatessani sitä, ja Mustan pekan tarjous EUR 730 tuntui ohittamattomalta mahdollisuudelta. Mukava räpsykamera ja kolme linssiä tuohon rahaan ei ole paha. V1 tullee myyntiin pian.
Kumpi kannaattaa mielestänne ottaa Nikonin voucherilla? 10/2.8 vai 18.5/1.8? Lasi tosin saattaa myös mennä kiertoon, sillä 10/2.8 ei taida tarjota juuri mitään vs. 10-30(?), ja potretteihin käytän kuitenkin Sonyn NEXiä.
Avokid kirjoitti:Kyllä minä ainakin valitsisin 18.5mm lasin.
On se hyvä. V1:n nokalla 90% ajasta.
Mutta vielä ihmettelen tähän 32 millisen hinnoittelua. Jos Nikon pystyisi myymään sitä esim. 4:llä alkavalla hinnalla niin se lisäisi koko 1-järjestelmän houkuttelevuutta.
Vaikka haluaisinkin 32 millisen, niin eihän tuota uskalla ostaa. Ei taida ostaa muutkaan? Nikon viime aikoina kunnostautunut sellaisella hinnoittelula, että alkuun hinnat ovat järjettömiä ja sitten lähtee yhdessä yössä puolet pois.