Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska kirjoitti:- Joidenkin foorumilaisten mielestä tämä mikrolinssitekniikka saattaa aiheuttaa ongelmaa teleobjektiivien piirron suhteen
missä valo tulee jyrkemmässä kulmassa myös kulmiin! Puhdasta spekulaatiota vielä.
Spekuloinnista puheen ollen.... ;)
aikaarska kirjoitti:Tässä adapterissa on puoliläpäisevä peili ja oma tarkennussensorinsa jonka ansiosta A-mountin objektiivien tarkennus toimii yhtä liukkaasti kuin normi peilijärkkäreillä - myös liikkuviin kohteisiin!
aikaarska kirjoitti:Veikkaan että Sony FE 28-70 kittilasi tulee olemaan hyvin maltillisen kokoinen zuumi....
aikaarska kirjoitti:Mutta ilmeisesti ovat siis pystyneet ratkaisemaan tätäkin ongelmaa..
aikaarska kirjoitti:en tiedä miten piirtää kinolle...Ehkä sieltä tulee tulevaisuudessa vastaavan lasin kinopäivitys....
aikaarska kirjoitti:Ilmeisesti aivan uusi FF-adapteri tulee myös:
aikaarska kirjoitti:Kun Sony saa FF-NEX (FE) objektiivituotantoaan vauhtiin, niin tilanne saattaa tietysti muuttua pikkuhiljaa..
aikaarska kirjoitti:Todennäköisesti tuo Zeiss pystyy tarjoamaan haastetta jopa A7r:n 36mp resoluutiolle.
aikaarska kirjoitti:Tästä jutusta ei nyt vielä tiedä mitään miten toimivat. Voivat toimia ihan hyvinkin..
aikaarska kirjoitti:Eiköhän Sonylla ole mietitty tarpeeksi pitkälle miten eri kino-objektiivit käyttäytyvät näissä rungoissa..
aikaarska kirjoitti:Ron tested the A7 and not the A7r. And it looks like it’s the A7r and not the A7(!) has has offset micro lenses that might do better with rangefinder lenses.
aikaarska kirjoitti:Ja eihän se ole välttämättä niin huono useimmilla objektiiveilla, vaikka Leica M laajikset olisivatkin vaikeita....
paaton kirjoitti:No, muistelin vain näitä digikuvan lähettämiä kuvia. Eikös noilla mikrolinsseillä korjata liian vinossa kulmassa tulevaa valoa. Ja tuossa halvemmassa mallissa noita linssejä ei ole, eli aika loogista että siinä esiintyy virheitäkin.
Näinhän se on.
Jotenkin vähän epäilen, että kannattaako digikameran runko suunnitella kennoon nähden näin ohueksi. Onhan se tietysti makeaa kun kamera on ohut ja toimihan tuo filmin kanssa. Mutta nyt digiajassa joudutaan tappeleemaan jatkuvasti näiden kuvanlaatuun liittyvien ongelmien kanssa.
Aika näyttää oliko Sony ratkaisuissaan oikeassa. Paksupi runko olisi ollut teknisesti fiksumman oloinen mutta olisi tietenkin aiheuttanut sen, ettei Leica M optiikoita olisi voinut käyttää kamerassa.
aikaarska kirjoitti:- Joidenkin foorumilaisten mielestä tämä mikrolinssitekniikka saattaa aiheuttaa ongelmaa teleobjektiivien piirron suhteen
missä valo tulee jyrkemmässä kulmassa myös kulmiin! Puhdasta spekulaatiota vielä.
Spekuloinnista puheen ollen.... ;)
Aiva Pekka! Spekulaatiota monessa suhteesta, monista lähteistä. En ole poikkeus ;-D
A7 sarja on niin uusi tulokas, että mitään kovinkaan kongreettista faktaa kun ei ole olemassa. Mukavahan se on kuitenkin turista, minä tykkään positiivisemmasta lähestymiskulmasta aiheeseen...
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aikaarska kirjoitti:
Onkohan tässä nyt sotkettu iloisesti keskenään kaksi probleemaa mitä tässä ketjussa on pähkäilty?
- Eli Sonyn mahdollisesti (ainakin toisessa A7 mallissa) käyttämästä mikrolinssitekniikasta kennon kulma-alueilla, jonka tarkoitus olisi parantaa lyhyestä rekisterietäisyydestä aiheutuvia ongelmia kuvan kulmissa. Varsinkin käytettäessä lyhyt polttovälisiä objektiiveja (valon loiva tulokulma kulmiin).
- Joidenkin foorumilaisten mielestä tämä mikrolinssitekniikka saattaa aiheuttaa ongelmaa teleobjektiivien piirron suhteenmissä valo tulee jyrkemmässä kulmassa myös kulmiin! Puhdasta spekulaatiota vielä.
Olemme varmaan yhtä mieltä siitä, että Leica M:ssä sekä M Typ 240 on optimoitu kulman mikrolinssejä RF laseille? M9:ssä kuulemma samantyyppisesti kuin A7R:ssä.
Lloyd Chambers testaili jokin aika sitten Zeiss 135:sta M Typ 240:ssä eli "tele"-SLR lasia. Kulmista sanottiin seuraavaa
Corners? What corners? Image quality wide open extends right to the extreme corners.
Ylipäätään tuo tylsä suuri SLR lasi kuulemma pesi Leican parhaat lasit niiden omalla pelikentällä paria poikkeusta lukuunottamatta. ITse laitan a7R:ään päivästä nolla kiinni Makro Planar 50/2:n sekä Canon 100/2.8L IS:n ja vaffasti uskon ettei kulmat ole kovin *sensuroitu*...
aikaarska kirjoitti:
Vaikka Leica M laajikset ja jotkut muut eivät toimisi erityisen hyvin Sonyn A7 kameroissa, niin edelleen on olemassa tuhansia erillaisia manuaaliobjektiiveja (myös laajiksia) jotka toimivat hyvin Sonyn kanssa - varsinkin jos ne on suunniteltu järjestelmään jossa on pidempi rekisterietäisyys! Tämä on taatusti varmaa.
Ja ainahan voi hommata Sonyn omia FE laajiksia (optimoitu FF NEX systeemille ja kennolle) kun niitä tulee. Tästä on hyvänä esimerkkinä jo ilmestynyt Zeiss Sonnar T FE 35mm f/2.8 ZA joka ensimmäisten käyttötestien mukaan on aivan loistava lasi...Tästä pidemmät lasit toiminevat hyvin (tai ainakin OK) A7:ssa oli ne suunniteltu alunperin mihin järjestelmään tahansa.
Mulla on tilauksessa A7R+ 35/2.8 ja tosiaan mitä sampleja olen nähnyt niin törkeän hyvältä näyttää. Canonin TS-E voisi olla kanssa kiva parittaa 36 megapikselin loistavaan sensoriin, voisi ottaa vuokralle ja kokeilla :)
EDIT:
aikaarska kirjoitti:
More Zeiss lenses coming in FE
Specifically FE Touit 12mm and a FE Macro lens with 1:1
Ja niille jotka eivät halua maksaa kohtuullisesta/hyvästä piirrosta liikaa, niin Samyanghan on jo ilmoittanut tuottavansa nopealla aikataululla tukun valovoimaisia prime-lasejaan FF-NEXille!
Tässä on nyt taidettu tavata youtube-videota väärin. Siinä videossa puhuttiin alussa olemassaolevista APS-C Touiteista ja vielä tulossa olevasta 50 mm 1:1 APS-C Touit makrosta.
FE "pure" Zeisseistä mainittiin vain ja ainoastaan "fully manual with electronic connectivity". Joku 18/4 kompakti FE Zeissi täysin manuaalisena olisi kyllä sweet...
paaton kirjoitti:Ei noihin peilittömien fanaatikkoihin voi uskoa, eli sanaan ei voi luottaa. Kaikki on koetatteva itse. Vehkeet kehutaan maasta taivaisiin, ja sitten kohta selviäkiin, ettei niitä nyt kuulukkaan verrata oikeisiin kameroihin, vaan verrokkina täytyy pitää edellistä vastaavaa mallia.
Fujilla tuntuu olevan muutenkin enemmän järkeä näiden laitteiden suunnittelussa. Pitäkää sony tunkkinne :)
Se on hemmetin hyvä jos muiltakin tulee vastaavaa. On sitä kyllä odoteltukin hel*etin kauan (kino peilitön)! Onneksi Sony aloitti pelin, ja varsin mukavan oloisella vehkeellä vieläpä.
paaton kirjoitti:Ei noihin peilittömien fanaatikkoihin voi uskoa, eli sanaan ei voi luottaa. Kaikki on koetatteva itse. Vehkeet kehutaan maasta taivaisiin, ja sitten kohta selviäkiin, ettei niitä nyt kuulukkaan verrata oikeisiin kameroihin, vaan verrokkina täytyy pitää edellistä vastaavaa mallia.
Fujilla tuntuu olevan muutenkin enemmän järkeä näiden laitteiden suunnittelussa. Pitäkää sony tunkkinne :)
Se on hemmetin hyvä jos muiltakin tulee vastaavaa. On sitä kyllä odoteltukin hel*etin kauan (kino peilitön)! Onneksi Sony aloitti pelin, ja varsin mukavan oloisella vehkeellä vieläpä.
nomad kirjoitti:
Tuo Nikonihan ei olisi peilitön. Niin ainakin huhu väittää.
Ok/sorry....kun ei vaan Nikon-huhut sinällään kiinnosta ihan hirmuisesti...:D).
Huomasin tuosta lähinnä tuon otsikon, ja silmäilin tekstiä nopeasti pätkän ennen kuin siirryin jo muualle. Jossakin kohtaa tekstiä taisi lukea seuraavaa: ''The new full frame camera will most likely be mirrorless, but it will have some kind of a special (hybrid?)''
nomad kirjoitti:
Tuo Nikonihan ei olisi peilitön. Niin ainakin huhu väittää.
Ok/sorry....kun ei vaan Nikon-huhut sinällään kiinnosta ihan hirmuisesti...:D).
Huomasin tuosta lähinnä tuon otsikon, ja silmäilin tekstiä nopeasti pätkän ennen kuin siirryin jo muualle. Jossakin kohtaa tekstiä taisi lukea seuraavaa: ''The new full frame camera will most likely be mirrorless, but it will have some kind of a special (hybrid?)''
Hybridi on etsimessä. Nikonissa olisi siis optinen etsin, mutta siihen voisi heijastaa evf:n kuten Fujin hybridietsimessä on nähty.
Maffer kirjoitti:
Vaikka DSLR-lasit toimisikin, niin mitä järkeä niitä on adaptoida? Järkyttävän suuria möhköjä runkoon nähden.
Riippuu onneksi paljon lasista. Elektronisesta etsimestä johtuen esim. Voigtländer 20mm f/3.5 ja 40mm f/2 ja monet vanhat manuaaliobjektiivit pitäisi olla helppo tarkentaa kohdalleen tämän kanssa ja kokokin pysyy usein hyvin kurissa, ainakin jos ei lähdetä teleputkien kanssa kikkailemaan. Vanhojen objektiivien piirto tosin saattaa olla tiukilla, mutta eiköhän sieltä löydy hyviäkin joukosta.
Itse meinasin ensi alkuun laittaa tähän kiinni adapterilla Konica Hexanon 40mm f/1.8 ja 50mm f/1.4 lasit ja katsoa miten käy. Täydellä aukolla varmasti pehmeitä, mutta silti hauska nähdä miltä nämä näyttävät digisensorin perässä täydellä kuva-alalla. Maksimiresoluutiota puolestaan meinasin testata Canon 100mm f/2.8 IS macrolla. Jos tuolla putkella ei saa terävää kuvaa aikaiseksi A7R:ssä, niin rungon voi samantien lähettää takaisin kauppaan.
Maffer kirjoitti:
Vaikka DSLR-lasit toimisikin, niin mitä järkeä niitä on adaptoida? Järkyttävän suuria möhköjä runkoon nähden.
Riippuu onneksi paljon lasista. Elektronisesta etsimestä johtuen esim. Voigtländer 20mm f/3.5 ja 40mm f/2 ja monet vanhat manuaaliobjektiivit pitäisi olla helppo tarkentaa kohdalleen tämän kanssa ja kokokin pysyy usein hyvin kurissa, ainakin jos ei lähdetä teleputkien kanssa kikkailemaan. Vanhojen objektiivien piirto tosin saattaa olla tiukilla, mutta eiköhän sieltä löydy hyviäkin joukosta.
Minäkin epäilen monien vanhempien objektiivien, ja myös uudempien pannareiden, kykyä vastata 36mp kennon vaatimuksiin. Vaan eihän kaikkien asioiden tarvitse lähteä liikkeelle kuvanlaadun maksimnoimisesta? Näissä peilittömissä on aika usein johtoajatuksen pienempi koko ja muotoilun ratkaisuilla fiilistely.
Teleobjektiivin kokoon kamerarungon ohentaminen ei taida juurikaan vaikuttaa. Normaaleissa teleratkaisuissa objektiivin takimmainen linssi on kuitenkion melko kaukana kennon pinnasta.
Ei ne vanhat huonot lasit parane millään kameralla ja onkin syytä ymmärtää, että ihmiset on maailman sivu ostaneet halpaa kuraa ja mielikuvaa laadun kustannuksella. Suurin osa tavarasta joutaisi sulatukseen samantien.
Mutta... ne hyvät, kuten Leicat, Contaxit, Monet OM, Pentax Canon FD, Tamron yms aikanaan hyvät ja kalliit toimii edelleen. Kaikki ei ole hyviä, mutta seassa on aivan helmiä alehintaan.
nomad kirjoitti:
Minäkin epäilen monien vanhempien objektiivien, ja myös uudempien pannareiden, kykyä vastata 36mp kennon vaatimuksiin. Vaan eihän kaikkien asioiden tarvitse lähteä liikkeelle kuvanlaadun maksimnoimisesta? Näissä peilittömissä on aika usein johtoajatuksen pienempi koko ja muotoilun ratkaisuilla fiilistely.
Tuosta olen ihan samaa mieltä. Jos lähdetään maksimaalista kuvanlaatua hakemaan, niin silloin yleensä täytyy pakata jalusta mukaan ainakin jos kuvataan missä tahansa muualla kuin kirkkaassa päivänvalossa. Jalustaa kantaessa voi reppuun sitten samalla pakata vaikka vähän isommankin rungon kun kerran "peli on jo menetetty". Peilittömien tärkein etu ainakin itselleni on että niitä jaksaa kantaa mukana myös "muuten vaan", eli kamera kulkee laukussa käytännössä aina mukana ja sillä voi ottaa kuvan silloin kun tulee jotain kiinnostavaa vastaan. Aina parempi jos kuvanlaatu on hyvä, mutta tietyn rajan jälkeen se ei enää ole tärkein kriteeri tällaisessa käytössä.
Yksi pienikokoinen uudempi lasi minkä piirto saattaisi riittää näihin Sonyihinkin on Canonin 40mm f/2.8 pannukakku. Ainakin Photozonen ja Lenstipin arvioiden mukaan kuva on todella tarkka. Rakenne tässä ei tosin ole paras mahdollinen ja täysin elektroninen tarkennus hieman arveluttaa, mutta hintakaan ei ole paha. Myös 35mm f2 IS pitää testata, tuossa olisi aika pienikokoinen vakaajalasi.
Pieni hiilari yksijalka kannattaa olla päivälläkin mukana, jos aletaan vetää 36mpix kuvia siten, että kama on pikselitasolla terävää. Kaikki yli 50mm lasit vaatii tukea, ellei ajat ole yli 1/1000 ja yli 100mm mielummin vielä nopeampaa. Homman tosin huomaa vasta sitten, kun diffraktio ei oikeasti enää rajoita, eli aukoilla 2.8-5.6. Eli kaikki vanhat polttoväli->valotusaika muistisäännöt kannattaa unohtaa. Tappiinhimmentävät diffraktio-maisemakuvaajat pärjää hyvin 24mpix kamoilla... :)
määvaan kirjoitti:Sony A7:n hinta EU-alueella näyttää laskevan, nyt amazon.fr:ltä 1362,90 € runko.
Ja laskee varmaan edelleen, kun porukka tilaa enemmän R mallia.
Hauskinta tässä on se, että tavallinen a7 on silti terävämpi, kuin yksikään Canon runko... ;)
määvaan kirjoitti:Sony A7:n hinta EU-alueella näyttää laskevan, nyt amazon.fr:ltä 1362,90 € runko.
Ja laskee varmaan edelleen, kun porukka tilaa enemmän R mallia.
Hauskinta tässä on se, että tavallinen a7 on silti terävämpi, kuin yksikään Canon runko... ;)
..
No, vielä on matkaa Japanin hintatasoon, kun siellä tuo Sony A7 maksaa 1006 €. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
määvaan kirjoitti:Sony A7:n hinta EU-alueella näyttää laskevan, nyt amazon.fr:ltä 1362,90 € runko.
Ja laskee varmaan edelleen, kun porukka tilaa enemmän R mallia.
Hauskinta tässä on se, että tavallinen a7 on silti terävämpi, kuin yksikään Canon runko... ;)
..
No, vielä on matkaa Japanin hintatasoon, kun siellä tuo Sony A7 maksaa 1006 €. :-)
No mikä nyt maksaa, jos hinnat tippuvat noinkin nopeasti :-)
Munt kirjoitti:Juurihan nää on julkaistu ja mitään ei ole vielä myyty?
Silti kauhea kiire vatvoa hintakehitystä.
Itse ostan keväällä. Just nyt ei huvita... ;)
Tosiaan, kun tämmöiseen laittaa sovitteen avulla kiinni peilikameraan tarkoitetun Zeissin, niin pienestä runkopaksuudesta ei ole haittaa. Samalla tosin kokoetukin supistuu aika olemattomaksi.
En kiistä etteikö nämä Sonyt olisi mahtavia pelejä, itsänikin himottaisi etenkin tuo 24mpx malli, jos siinä kerran olisi vähän parempi tarkennus. Mutta kyllä CaNikonin täyskennoiset siltikin ovat aivan fiksuja valintoja yhäkin.
Ja kantsii muistaa, että Zeissin 15 millinen painaa tasan yhtä paljon olipa se sitten kiinnitettynä D800:n tai 7r:n. Tai itseasiassa 7r:n tapauksessa objektiivin painoon pitänee lisätä vielä sovitteen paino :-)
Sony tekee tälle uutta lasia koko ajan ja sitä tulee sigmalta ja muiltakin. Ei tämä tarina ole tässä, vaan nyt se vasta alkaa.
Kuitenkin, vanhojen lasien kanssa tärkeintä on etsimen toiminta ja tietysti hyvästä takanäytöstä on apua. Canonilla vaan ei ole sellaista runkoa, jolla näkee tarkentaa oikein ja yhdessäkään FF rungossa ei ole kääntyvää näyttöä. Nämä vaan on nyt niitä asioita, joita tosissaan kuvaava ihminen kaipaa. Myyköön harrastelijoille niitä muoviaskeja mielensä mukaan vaikka maailman tappiin, mutta tää jätkä vaihtaa nyt merkkiä.