Matkalle lähdössä, minne kuvat säilöön?

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
vihla

Matkalle lähdössä, minne kuvat säilöön?

Viesti Kirjoittaja vihla »

Olen lähdössä Ranskanmaalle pariksi viikoksi ja olen ensimmäisä kertaa tilanteessa, jolloin en pääse tapeeksi usein tyhjentämään kuvia muistikortilta koneelle.

Mitä vaihtoehtoja minulla on näiden lisäksi?
-laptop
-iPod
-useampi muistikortti
-usea käynti valokuvausliikkeessä laitattamassa kuvia levylle

Halvalla aina pitäisi päästä. Mutta kaikki ideat ovat kyllä tervetulleet. Tällä hetkellä käytössä on 256MB:n kortti, oka tuolla matkalla täyttyisi arviolta kymmenisen kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kohan

Re: Matkalle lähdössä, minne kuvat säilöön?

Viesti Kirjoittaja kohan »

vihla kirjoitti:Olen lähdössä Ranskanmaalle pariksi viikoksi ja olen ensimmäisä kertaa tilanteessa, jolloin en pääse tapeeksi usein tyhjentämään kuvia muistikortilta koneelle.

Mitä vaihtoehtoja minulla on näiden lisäksi?
-laptop
-iPod
-useampi muistikortti
-usea käynti valokuvausliikkeessä laitattamassa kuvia levylle

Halvalla aina pitäisi päästä. Mutta kaikki ideat ovat kyllä tervetulleet. Tällä hetkellä käytössä on 256MB:n kortti, oka tuolla matkalla täyttyisi arviolta kymmenisen kertaa.
Laptop mukaan ja päivän kuvauksia varten riittävästi muistikortteja. Saat majapaikassa poltettua kuvat CD/DCD:lle ja vielä yhden kopion kovalevylle. Samalla saat luotettavasti tarkastettua että päivällä otetut kuvat on sitä mitä pitääkin.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
juha_m
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha_m »

Jos kuvaat jpg kuvia niin osta iso muistikortti(2Gb). Siihen mahtuu koko matkan kuvat ja tulee halvimmaksi ja helpoimmaksi. Jos on oikein tiukkaa niin kortinhan voi myydä matkan jälkeen pois.
Juha Martikainen
Hääkuvia -
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Kuvatankki lienee paras ratkaisu.
gramdel
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gramdel »

Mulla olisi yksi kuvatankki ylimääräisenä: archos gmini 220. Laita YV:tä jos kiinnostaa.

/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
KeijoK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KeijoK »

Itse painiskelen saman ongelman kanssa parasta aikaa. Olen kesällä lähdössä useamman viikon reissulle ja kuvia tullee syntymään paljon.

Ultrakevyissä kannettavissa joita voisi kuvitella mukanaan aina raahavansa on yleensä polttava optinen asema (jos ylipäätään on mahdollista tälläistä tietokoneen kanssa käyttää) ulkoista mallia. Tämä tuo mukanaan luonnollisesti lisää kannettavaa/hukattavaa/tiputettavaa tavaraa mikäli kuviaan haluaa varmuuskopioida kannettavan kovalevyn lisäksi CD:lle/DVD:lle. Lisäksi aika monessa ultrakevyessä on ulkoinen virtalähde joten sen paino on huomattava ottaa huomioon noiden matkapainoja verrattaessa. Lisäksi luonnollisesti aina takaraivossa jyskyttää huoli tietokoneen kohtalosta mikäli se ei ole repussa mukana vaan majapaikassa, huolta ei luonnollisesti ole jos tietokoneen saa mahtumaan vaikkapa majapaikan turvasäilöön tms. majapaikan turvalliseen ja varmaan säilytystilaan. Kannettavan käyttöä matkalla puoltaa se, että voit mahdollisesti jo matkan aikana suorittaa hiukan karsintaa säilytettävien kuvien suhteen. Lisäksi kuvia voi luonnollisesti näyttää kanssamatkustajille sitten samantein.

Jos tietokonetta ei ota mukaan, jää oikeastaan kolme vaihtoehtoa:
1) riittävästi muistikortteja,
2) kannettava polttava CD/DVD -laite, tai
3) kannettava ns. kuvapankki

1 -vaihtoehdossa voi olla tekemistä jos reissu on pitkä ja kuvia syntyy paljon. Lisäksi kortteja voi mennä hukkaan, tippua tms. jolloin kaikki ko. kortilla olevat kuvat ovat sitten tyyppiä "muistikuva"
2 -vaihtoehto on ihan OK joskin nuo polttavat laitteet näyttäisivät olevan hiukkasen kookkaampia fyysysiltä mitoiltaan (se CD/DVD pitää mahtua sinne sisälle). Ovat toki kevyempiä kuin kannettavat tietokoneet ja halvempia. CD/DVD -levyt voivat kyllä sitten naarmuuntua reissussa ja joskus poltto epäonnistuu syystä tai toisesta jolloin kuvat ovat taas tuota muistikuva -tyyppiä. Lisäksi näissä polttavissa asemissa ei voi katsoa kortilla/CD:llä/DVD:llä olevia kuvia ellei se laite sitten omaa ominaisuutta jolla kuvat saa näkyviin majapaikan TV:stä.
3 -vaihtoehto on myös OK. Laitteita on erilaisia joka lähtöön ja hinnatkin vaihtelevat alle 100 eurosta ylöspäin ominaisuuksien mukaan. Huonona puolena suurimmassa osassa näitä laitteita on siirron hitaus: muistikortin kopiointi saattaa kestää kortin koosta riippuen hyvinkin pitkään, ja tästä saatta myös seurata laitteen virransaannin kanssa ongelmia... Ei toki ole ongelma jos aina illalla majapaikassa kortteja tyhjentelee mutta jos pitää kesken päivää tyhjennellä niin voi olla ongelma. Joissakin laitteissa on näyttö jonka avulla voi kortilla/kovalevyllä olevia kuvia katsella ja poistaa epäonnistuneet tilaa viemästä, jotkin laitteet osaavat näyttää jopa ns. raakatiedostot jos näitä kuvailee kortilleen.

Netistä hakemalla löydät runsaasti tietoa kaikista noista vaihtoehdoista. Hakusanoina voit käyttää esim. valmistajien/tuotteiden nimiä: Archos, CompactDrive, Dell, Epson, Fujitsu-Siemens, IBM, Jobo, X's Drive...

Edit:Niin luonnollisesti myös vaihtoehto ovat nuo valokuvausliikkeiden CD:lle polttopalvelut mikäli liitkut alueilla joissa moisia on tarjolla. Noissa on sitten se sama ongelma kuin noissa polttavissa optisissa asemissa...
eesau

Viesti Kirjoittaja eesau »

Ainakin Archos Gmini 220 on toiminut loistavasti kuten olen jo toisaalla todennut.
20 Gt riittänee yhdelle reissulle. Akkua tuskin tarvitsee normaalilomalla ladata jos ainoastaan siirtää siihen kuvia. Ei sillä kyllä paljon muuta voi tehdäkään.
Kaikki kuvaformaatit menee, se kun vain tallentaa dataa.
Suomessa maahantuo DealComp ja myy valokuvausliikkeet ja tietysti kaikki verkkokaupat.
Suoraan menee CF ja adapterilla hyvin luotettavasti ainakin SD (adapterissa ei valmistajan nimeä) ja xD (Fujin adapterilla) joita olen käyttänyt.
Kannataa hankkia hyvissä ajoin ennen reissua jotta oppii logiikan.
Kortin liittäminen ja irroitus hyvän tavan mukaan virta pois kytkettynä.
Mukana laturi ja USB-piuha.
Hieman tulitikkuaskia isompi.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

Suosittelen myös Archos Gmini 220:aa. Siirtonopeus on kohtuullisen ripeä ja akku kestää hyvin.
vihla

Viesti Kirjoittaja vihla »

Vielä huutelisin sellaisen kuvatankin perään, joka lukisi suoraan käyttämiäni XD-kortteja. Että jos on kokemusta jostakin, niin kiitoksia, antaa tulla vaan.
Vastaa Viestiin