Näin en myöskään minä (mielestäni) kirjoittanut, vaan totesin:xtdi kirjoitti:Se alkuperäinen kirjoitukseni, johon tämän ketjun ensimmäisessä kirjoituksessa viitataan, ei koskenut sitä onko kiinteä parempi kuin zoomi.
Kirjoituksessa perustelin sitä miksi kannattaisi harjoitella kuvaamista vain yhdellä polttovälillä. Se voi olla kiinteä tai zoomi, ihan sama, mutta zoomilla se ei ole helppoa, koska kiusausta zoomailla on vaikea vastustaa.
En myöskään kirjoittanut, että se olisi valokuvauksen ylin taso tai jotain muuta älytöntä. Tai kehottanut kuvaamaan tästä eteenpäin loppuelämänsä yhdellä polttovälillä.
Toisaalta kiinteä polttoväli tuli alunperin esiin toisessa blogauksessasi "8 keinoa paremmaksi kuvaajaksi":mremonen kirjoitti:Aina aika-ajoin keskusteluun nousee väite, että kiinteän polttovälin käyttö olisi jotenkin suositeltavaa, ehkä jopa "ammattimaisempaa" kuin zuumilla häröily. Näin on kirjoitettu täälläkin ja näin kirjoittaa sulantokin. Tosin kaiman puolustukseksi pitää sanoa, ettei hän tyrkytä ideaa "ammattimaisuuden" vaan kuvan hahmottamisen vuoksi.
Sulantoblog kirjoitti:7. Käytä vain yhtä polttoväliä
Käytä vain yhtä kiinteäpolttovälistä objektiivia. Jos omistat vain zoomin, niin käytä vain yhtä polttoväliä. Teippaa vaikka zoomirengas yhteen asentoon. Jos kuvaat päivittäin, niin kuvaa kokeeksi viikon ajan näin. Jos kuvaat viikonloppuisin, niin kuvaa kokeeksi kuukauden ajan näin.
Kyllä näin. Itsekin olen havainnut kuvaavani eri tavalla, jos on kiinteä polttoväli, kuin jos on tsuumi. Kuvaamisesta tulee jotenkin "vakavampaa", mutta se on pään sisässä tapahtuva asia, jolla ei ole tekemistä todellisuuden kanssa.xtdi kirjoitti:Sen ehdotuksen yhdellä polttovälillä kuvaamisesta voi ajatella eräänlaisena kuvaustehtävänä tai harjoituksena. Sitä kannattaa kokeilla, enkä usko, että siinä samalla menee ohi mitään niin tärkeää tai hienoa kuvaa. Kaikkea eteentulevaa ei koskaan kuitenkaan pysty kuvaamaan. Ei vaikka olisi mitä välineitä mukana.
Näinpä.xtdi kirjoitti:Jos kokeilu ei kiinnosta, niin eihän sitä ole pakko tehdä. Pääasia, että kuvaaminen on hauskaa ja että kuvaaja itse on tyytyväinen kuviinsa.
Minun kritiikkini ei kohdistunut sinun kirjoitukseesi, vaikka se tämän vuodatuksen laukaisikin. Kritiikki kohdistui niitä henkilöitä ja kirjoituksia kohtaan, joissa/jotka esittävät ajatuksen että kiinteä polttoväli ja Leica tekee kuvaajan. Näitä juttuja ja henkilöitä on virtuaalimaailma pullollaan.
Enpä olisi nimimerkistä tunnistanut ;)xtdi kirjoitti:t. Matti Sulanto / Sulantoblog