Joo, väärinkäsitys täällä kun luulin että tuo asetus vaikuttaa valkotasapainoon, mutta eilen illalla yritin kuvailla pääskysiä Minolta 100-400 APO:lla käsitarkennuksella ja nyt taivas olikin enemmän sininen automaattisella valkotasapainolla Sony A580:llä. Tuo myöhäisillan taivaan väri kun alkaa jo hämärtää taitaa olla V1:n valkotasapainon automatiikalle jo liikaa (8359 ja tint -8), sanoisin, kun itse säädettynä (6132 ja tint 1) näytti aidommalta.Avokid kirjoitti:En käytä, kuvaan RAW:ta.määvaan kirjoitti:Mitä "Picture Control" asetusta olette pääsääntöisesti käyttäneet V1:ssä? Minulla on aina ollut "NL Neutraali", mutta nyt iltataivaalla lentäviä pääskysiä kuvatessani valkotasapainon ollessa "Auto" asennossa sinivihreä iltataivas oli kuvassa kokolailla harmaa.
Nikon J1 ja V1
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
Viimeksi muokannut määvaan, Heinä 16, 2013 21 : 33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
Paha noita automatiikkoja on vertailla elleivät kuva-aiheet ole aivan samanlaisia.määvaan kirjoitti:Joo, väärinkäsitys täällä kun luulin että tuo asetus vaikuttaa valkotasapainoon, mutta eilen illalla yritin kuvailla pääskysiä Minolta 100-400 APO:lla käsitarkennuksella ja nyt taivas olikin enempi sininen automaattisella valkotasapainolla Sony A580:llä. Tuo myöhäisillan taivaan väri kun alkaa jo hämärtää taitaa olla V1:n valkotasapainon automatiikalle jo liikaa (8359 ja tint -8), sanoisin, kun itse säädettynä (6132 ja tint 1) näytti aidommalta.Avokid kirjoitti:En käytä, kuvaan RAW:ta.määvaan kirjoitti:Mitä "Picture Control" asetusta olette pääsääntöisesti käyttäneet V1:ssä? Minulla on aina ollut "NL Neutraali", mutta nyt iltataivaalla lentäviä pääskysiä kuvatessani valkotasapainon ollessa "Auto" asennossa sinivihreä iltataivas oli kuvassa kokolailla harmaa.
Mielestäni V1:n awb on aika hyvä. Vaikka mistä väliä asialla raw-kuvaajalle oikeastaan on.
-
On. Nikonilla ja on myös kiinaversioita.kuvahemmo kirjoitti:Onko olemassa jotain adapteria millä kiinniittä mikrofoni (Nikon ME-1) V 1:en salamakenkään?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
V1 ja luontokuvaus
Olen hiljalleen aloitellut luontokuvausta ja eka hankinta oli
Nikonin P510 superzoom. Sillä on jonkinverran tullut kuvailtua, mutta
nälkä kasvaa syödessä, ja varsinkin kuvan laatu hämärissä oloissa
kaipaa kohennusta. Kamerassa on kyllä tarpeelliset säädöt mutta pikku
kennolla niiden vaikutus on kovin rajallinen ja kohina kasvaa
telepäässä jo pilvisenä päivänäkin.
Järkkäriä olen suunnittelemassa ja aluksi olin ajatteli että esim. D5100 tai D7000 olisi seuraava, mutta koko hieman epäilyttää kun tarve on kuitenkin pidemmälle zoomille joka tarkoittaa taas kantotaakan lisääntymistä.
Palstaa lukiessa olen alkanut pohtia V1:stä vaihtoehtona. Etuina näppärä koko ja FT-1 + sopiva teleobjektiivi voisi olla nappi lintukuvaukseen harrastajalle.
Mitkä on kokemukset ja mitä teleobjektiivia suosittelisitte tuohon FT-1 kaveriksi. Saisi olla min 300mm jolla ymmärtääkseni päästään 2,7*300=810mm = riittävä.
Tuossa on ollut tarjouksia Nikon, 1 V1 +10-30vr+30-110vr musta
hintaan 399:-. Paljonko FT-1:stä olisi sopivaa maksaa?
Nikonin P510 superzoom. Sillä on jonkinverran tullut kuvailtua, mutta
nälkä kasvaa syödessä, ja varsinkin kuvan laatu hämärissä oloissa
kaipaa kohennusta. Kamerassa on kyllä tarpeelliset säädöt mutta pikku
kennolla niiden vaikutus on kovin rajallinen ja kohina kasvaa
telepäässä jo pilvisenä päivänäkin.
Järkkäriä olen suunnittelemassa ja aluksi olin ajatteli että esim. D5100 tai D7000 olisi seuraava, mutta koko hieman epäilyttää kun tarve on kuitenkin pidemmälle zoomille joka tarkoittaa taas kantotaakan lisääntymistä.
Palstaa lukiessa olen alkanut pohtia V1:stä vaihtoehtona. Etuina näppärä koko ja FT-1 + sopiva teleobjektiivi voisi olla nappi lintukuvaukseen harrastajalle.
Mitkä on kokemukset ja mitä teleobjektiivia suosittelisitte tuohon FT-1 kaveriksi. Saisi olla min 300mm jolla ymmärtääkseni päästään 2,7*300=810mm = riittävä.
Tuossa on ollut tarjouksia Nikon, 1 V1 +10-30vr+30-110vr musta
hintaan 399:-. Paljonko FT-1:stä olisi sopivaa maksaa?
-
Monella (minullakin) on hyviä kokemuksia 70-200mm/4:n tominnasta FT1:n kanssa. f/2.8 versio olisi varmaan vielä makeampi, mutta se on isompi ja painavampi. Ja sama pätee vieläkin enemmän uuden 80-400mm suhteen.
Polttovälistä... Eikös 70-200mm riitä??? Sekin antaa jo 500mm (ja risat vastineen) jolla luulisi kuvaa syntyvän.
FT1:sen saattaa saada Ebaystä 150 eurolla. Mutta jos olet V1:n nokalle yli tonnin tai kahden objektiivia ostamassa, niin tuo tuskin on mikään kynnyskysymys.
Polttovälistä... Eikös 70-200mm riitä??? Sekin antaa jo 500mm (ja risat vastineen) jolla luulisi kuvaa syntyvän.
FT1:sen saattaa saada Ebaystä 150 eurolla. Mutta jos olet V1:n nokalle yli tonnin tai kahden objektiivia ostamassa, niin tuo tuskin on mikään kynnyskysymys.
-
- Viesti:
Jos tuo ei riitä, niin harvoin riittää se 800 milliäkään. Vaihtoehdotkin on aika vähissä. 300/4 en kyllä vakaajattomana pikkukennoisen nokalle laittaisi. 70-300VR on telepäässä liian huono V1:n nokalle. Vaihtoehdot on käytännössä 70-200/4 (tai 2.8) VR tai AF-S 80-400 VR.nomad kirjoitti:Polttovälistä... Eikös 70-200mm riitä??? Sekin antaa jo 500mm (ja risat vastineen) jolla luulisi kuvaa syntyvän.
Mutta jos tuon kokoista lasia aiot enemmänkin pikkunikonin nokalla käyttää, niin suosittelen V2:n ostamista.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Sori kaikille Nikon 1-faneille, mutta.. :)
( ihan kuin minä en olisi ;) )
Jos tavoitteena on lintujen kuvaaminen niin D5200 (D7100) ei olisi välttämättä niin kovin huono valinta noilla tarpeilla.
Nikon 1-sarjalaisissa tarkennus heikkenee selvästi nopeammin kuin peilijärjestelmillä ja jos joka tapauksessa laittaa FX-koon ( 70-200/4 ) lasin siihen nokalle, niin pienuudesta ei ole niin paljoa hyötyä. D5200:ssa taas on 24mpx DX-kenno, joka sietää kohinaa paremmin kuin Nikon 1-sarjan kennot jos kuvaa ei croppailla. D5200:ssa on pikseleitä niin paljon enemmän, että se häviää ulottuvuudessa V1:lle vain n. 13% ( V2: 27% ) jos käytetään samaa objektiivia.
V1 on ison objektiivin kanssa vähän hankala ergonomisesti, kun taas V2 olisi paljon parempi valinta. Sen hinta taas on ihan samaa luokkaa kuin D5200:n.
Tietysti jos kuvaa muutenkin luontoa, niin silloin koossa voittaa nopeasti kun voi käytää vain 1-sarjan omia objektiiveja. Mutta pelkkään lintukuvaukseen on parempia vaihtoehtoja.
( ihan kuin minä en olisi ;) )
Jos tavoitteena on lintujen kuvaaminen niin D5200 (D7100) ei olisi välttämättä niin kovin huono valinta noilla tarpeilla.
Nikon 1-sarjalaisissa tarkennus heikkenee selvästi nopeammin kuin peilijärjestelmillä ja jos joka tapauksessa laittaa FX-koon ( 70-200/4 ) lasin siihen nokalle, niin pienuudesta ei ole niin paljoa hyötyä. D5200:ssa taas on 24mpx DX-kenno, joka sietää kohinaa paremmin kuin Nikon 1-sarjan kennot jos kuvaa ei croppailla. D5200:ssa on pikseleitä niin paljon enemmän, että se häviää ulottuvuudessa V1:lle vain n. 13% ( V2: 27% ) jos käytetään samaa objektiivia.
V1 on ison objektiivin kanssa vähän hankala ergonomisesti, kun taas V2 olisi paljon parempi valinta. Sen hinta taas on ihan samaa luokkaa kuin D5200:n.
Tietysti jos kuvaa muutenkin luontoa, niin silloin koossa voittaa nopeasti kun voi käytää vain 1-sarjan omia objektiiveja. Mutta pelkkään lintukuvaukseen on parempia vaihtoehtoja.
-
Tosiaan hyvä varoitus. Etenkin kun sen 1000-2000e objektiivin oston jälkeen on aika sama käyttääkö kameran ostamiseen 300 vaiko 500e.Avokid kirjoitti: Tietysti jos kuvaa muutenkin luontoa, niin silloin koossa voittaa nopeasti kun voi käytää vain 1-sarjan omia objektiiveja. Mutta pelkkään lintukuvaukseen on parempia vaihtoehtoja.
-
Ei sellaista missä olisi sähköt. FT-1:ssä on oma mikropiiri, joka on varmasti liian hankala kopioitavaksi, jotta sitä kannattaisi yrittää.alsalus kirjoitti:FT1 on halvimmillaan tosiaan sen 150 euroa, eikö missään ole halpaa tarvikeosaa? Pikkusurffailulla en itse sellaista ainakaan löytänyt.
-
Ahaa, se selittääkin hintaa. Mä luulin, että toi adapteri olisi vain johdotettu. No, katteen kuoriminen on Nikonilta ymmärrettävää. Meikän V1 on vasta postissa, joten täytynee eka ottaa tyypit kamerasta ennen lisäinvestointeja. Vähän ketuttaa toi hinta kyllä, kun af-teleilyyn ajattelin tuota kameraa speksata valovoimaisilla normaalilaseilla, kuten 50mm/1.8...Avokid kirjoitti:Ei sellaista missä olisi sähköt. FT-1:ssä on oma mikropiiri, joka on varmasti liian hankala kopioitavaksi, jotta sitä kannattaisi yrittää.alsalus kirjoitti:FT1 on halvimmillaan tosiaan sen 150 euroa, eikö missään ole halpaa tarvikeosaa? Pikkusurffailulla en itse sellaista ainakaan löytänyt.
-
No kyllä se FT-1 kuitenkin on ihan hiton hyvin tehty sovite. Isonkaan lasin kanssa ei heilu tai hempu kuten vähän kalliimmatkin kiinalaiset.
-
Totta kyllä että toleranssit ovat bajoneteissa tosi pienet. Valu sinänsä on lastenleikkiä, mutta muottien pitää olla just eikä melkeen. Silti mekaanisina osina sovitteet ovat sen verta simppeleitä, että mitään suoranaista hienomekaniikkaa ne eivät ole. Vaan eipä tuo parin sadan sovitekaan vielä ryöstö ole, kun sillä saa valovoimaista ulottuvuutta bulkkilaseillakin.Avokid kirjoitti:No kyllä se FT-1 kuitenkin on ihan hiton hyvin tehty sovite. Isonkaan lasin kanssa ei heilu tai hempu kuten vähän kalliimmatkin kiinalaiset.
-
FT:n avulla Nikon on kuitenkin saanut aikaan kokonaisuuden jossa peilijärkkärien objejtiivit tarkentavat suht siedettävästi peilittömässä. Jos ajatellaan esim m43-4/3 yhteensopivuutta, niin tuo ei ole aivan selviö.alsalus kirjoitti:Totta kyllä että toleranssit ovat bajoneteissa tosi pienet. Valu sinänsä on lastenleikkiä, mutta muottien pitää olla just eikä melkeen. Silti mekaanisina osina sovitteet ovat sen verta simppeleitä, että mitään suoranaista hienomekaniikkaa ne eivät ole. Vaan eipä tuo parin sadan sovitekaan vielä ryöstö ole, kun sillä saa valovoimaista ulottuvuutta bulkkilaseillakin.Avokid kirjoitti:No kyllä se FT-1 kuitenkin on ihan hiton hyvin tehty sovite. Isonkaan lasin kanssa ei heilu tai hempu kuten vähän kalliimmatkin kiinalaiset.
-
Jetsulleen, juuri tämä ominaisuus peilittömässä Nikonissa viehättää vietävästi - plus vielä pienen kennon parempi soveltuvuus C-mount laseille muihin peilittömiin verrattuna.nomad kirjoitti: FT:n avulla Nikon on kuitenkin saanut aikaan kokonaisuuden jossa peilijärkkärien objejtiivit tarkentavat suht siedettävästi peilittömässä. Jos ajatellaan esim m43-4/3 yhteensopivuutta, niin tuo ei ole aivan selviö.
-
- Viesti:
Morjens!
Täällä on useampia Nikon 1 -harrastajia. Muutama kysymys, jos joku jaksaa vastata, kun tuli yksi käytetty J1:nen eteen.
Mitä mieltä olette tämän hetken käytettyjen hinnoista? Onko järkevän hintaista ostaa käytetty Nikon 1 J1+10-30mm 175€ hintaan? Onko kukaan kokeillut adapterin kanssa Sigman 150mm macroa, miten kyseinen putki käyttäytyy ykkös Nikonien kanssa? Onko kenlläkään kokemusta Nikonista (J1/V1) vedenalaisessa käytössä esimerkiksi Meiken tarvikekotelolla?
Paljon kysymyksiä, toivottavasti paljon kokemuksia. :)
Täällä on useampia Nikon 1 -harrastajia. Muutama kysymys, jos joku jaksaa vastata, kun tuli yksi käytetty J1:nen eteen.
Mitä mieltä olette tämän hetken käytettyjen hinnoista? Onko järkevän hintaista ostaa käytetty Nikon 1 J1+10-30mm 175€ hintaan? Onko kukaan kokeillut adapterin kanssa Sigman 150mm macroa, miten kyseinen putki käyttäytyy ykkös Nikonien kanssa? Onko kenlläkään kokemusta Nikonista (J1/V1) vedenalaisessa käytössä esimerkiksi Meiken tarvikekotelolla?
-
FT1 pelittää kohtuullisesti 55-300 kanssakin, mutta tarkennus pienempään kohteeseen on epävarmaa ja käytössä on vain keskipiste. Onko muuten kellään tietoa, joko Sigman OS-objektiivien yhteensopimattomuus on ratkaistu? Mulla on 120-300/2,8 ja sen kun laittaa FT1-sovitteeseen, tulee kyllä kuva näkyviin, mutta eteen tulee teksti: liitä objektiivi kameraan! Vakaajattomat Sigmat kyllä pelittää.
Nikonilla vuodesta 1975
-
Olen koemielessä kuvannut vakaajattomalla Sigman 150 millisellä mmja V1:llä. korentoja ja perhosia, toimii, myös af pelaa, joskin ei kannattane mitään vikkeliä kohteita tuolla. Etuna tässä tietysti peilijärkkäriä laajempi syväterävyys. Yllätyin combon näppärään ja siedettävästi käsiteltävään pakettiin.tigris kirjoitti:
T Onko kukaan kokeillut adapterin kanssa Sigman 150mm macroa, miten kyseinen putki käyttäytyy ykkös Nikonien kanssa?