Salamia!

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
VilhoM
Viesti:

Salamia!

Viesti Kirjoittaja VilhoM »

Onkos kellään vippaskonstia millä saisi linssin pysymään kuivana salami...eikun salama kuvauksessa?

Itse kameran sääsuojana tuo Rainsleeve tai muovipussi jne. toimii kyllä, mutta kun etulinssi on aina täynnä pisaroita, jotka näkyvät kuvassa olipa vv suoja tai ei. Minkälaisia pantentteja muut on tähän keksineet?
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Munt

Re: Salamia!

Viesti Kirjoittaja Munt »

VilhoM kirjoitti:Onkos kellään vippaskonstia millä saisi linssin pysymään kuivana salami...eikun salama kuvauksessa?

Itse kameran sääsuojana tuo Rainsleeve tai muovipussi jne. toimii kyllä, mutta kun etulinssi on aina täynnä pisaroita, jotka näkyvät kuvassa olipa vv suoja tai ei. Minkälaisia pantentteja muut on tähän keksineet?
Monet käyttävät sateenvarjoa salamakuvauksessa, mutta itse en jaksa viritellä sitä ja hommata erilaisia pidikkeitä, jolla sateenvarjon saa keskiputkeen kiinni.
Yleensä pyrin valitsemaan kuvauspaikan jostakin kulttuuriympäristöstä, jossa kasvaa isoja kuusia, koska niiden alla ei pisarointi haittaa, sillä sade tulee lähinnä suoraan ylhäältä. Kannattaa käydä kiertelemässä ja katsomassa isojen mäkien päällä olevia suuria kuusia tai miksei muitakin isoja puita, joiden alla voi sateensuojassa kuvata salamointia eteen avautuvassa maisemassa. Paras mahdolinen salamakuvauspaikka onkin sellainen, jossa suuren mäen päällä kasvaa yksinäinen suuri kuusi*, jonka alta voi esteettä seurata lähestyvää rajuilmaa joka suunnasta.

* Munt suosittelee.
..
Perry

Viesti Kirjoittaja Perry »

Sateenvarjo? (kiinni studiojalustaan)
VilhoM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilhoM »

Mutta sehän tulee kuvaan? 18mm obskalla kuvailen.
6D, 1D3 ja läjä lasitavaraa.
www.villemiettinen.kuvat.fi
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

VilhoM kirjoitti:Mutta sehän tulee kuvaan? 18mm obskalla kuvailen.
Jos sateenvarjoa ei voida sijoittaa siten, että se ei näy kuvissa ja siitä suunnasta, johon kuvataan, tulee pisaroita etulinssiin, niin vaihtoehtoja on kaksi:

1) kuivataan linssi aina kuvien välillä mikrokuituliinalla ja toivotaan parasta.
2) asetetaan kameran taakse helvetin iso tuuletin, joka ohjaa lähestyvät sadepisarat uudelle kulkusuunnalle siten, että ne eivät osu etulinssiin.

..
Powerslide

Viesti Kirjoittaja Powerslide »

Munt kirjoitti:
VilhoM kirjoitti:Onkos kellään vippaskonstia millä saisi linssin pysymään kuivana salami...eikun salama kuvauksessa?

Monet käyttävät sateenvarjoa salamakuvauksessa, mutta itse en jaksa viritellä sitä ja hommata erilaisia pidikkeitä, jolla sateenvarjon saa keskiputkeen kiinni.
Yleensä pyrin valitsemaan kuvauspaikan jostakin kulttuuriympäristöstä, jossa kasvaa isoja kuusia, koska niiden alla ei pisarointi haittaa, sillä sade tulee lähinnä suoraan ylhäältä. Kannattaa käydä kiertelemässä ja katsomassa isojen mäkien päällä olevia suuria kuusia tai miksei muitakin isoja puita, joiden alla voi sateensuojassa kuvata salamointia eteen avautuvassa maisemassa. Paras mahdolinen salamakuvauspaikka onkin sellainen, jossa suuren mäen päällä kasvaa yksinäinen suuri kuusi*, jonka alta voi esteettä seurata lähestyvää rajuilmaa joka suunnasta.

* Munt suosittelee.
..
No enpä ihan välttämättä hakeutuisi sen isoimman kuusen alle siellä mäellä..
Vastaa Viestiin