"Videotykki"?
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
- Paikkakunta: avvil
"Videotykki"?
Dataprojector vai mikä onkaan oikealta nimeltään?
Kameraseuralle kyselen kalibroitavissa olevaa tykkiä joka olisi hinnaltaan ok ja laadultaan tietenkin huippu?
Kameraseuralle kyselen kalibroitavissa olevaa tykkiä joka olisi hinnaltaan ok ja laadultaan tietenkin huippu?
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
Re: "Videotykki"?
Onko tila mahdollista pimentää? Jos on, niin normaali laadukas elokuvakäyttöön tarkoitettu tykki on kuvanlaadultaan paras. Noin tonnilla saa jo kohtuullista.temirhan kirjoitti:Dataprojector vai mikä onkaan oikealta nimeltään?
Kameraseuralle kyselen kalibroitavissa olevaa tykkiä joka olisi hinnaltaan ok ja laadultaan tietenkin huippu?
http://www.mareks.fi/epson-eh-tw3200-fu ... ktori.html
Näissä valovoimaisissa datatykeissä ja uusissa edullisissa 3d tykeissä on huono mustan taso, jonka luulisi häritsevän valokuvien katselussakin. Kontrasti voi olla isokin, mutta silti musta toistuu harmaana.
-
- Viestit: 414
- Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08
Re: "Videotykki"?
Mielenkiintoinen väite, itse kun olen uutta tykkiä harkitsemassa vuosia uskollisesti palvelleen Panasonic PT-AE900:n tilalle.paaton kirjoitti:...valovoimaisissa datatykeissä ja uusissa edullisissa 3d tykeissä on huono mustan taso...
Mihin tuo väite mustan huonosta tasosta perustuu? Onko ilmiö noussut esim. jossain testeissä esiin?
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
- Paikkakunta: avvil
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
Re: "Videotykki"?
Omiin silmiin ja testeihin. Esimerkkinä valovoimainen epson tw-6000, kontrasti ok, mutta kun se käsittääkseni mitataan valkean ja tumman erosta, niin kontrasti ei kerro totuutta mustan tasosta. Vähän sama juttu, kuin kameran dynamiikka. Se voi olla kahdessa rungossa sama, mutta toinen kestää varjojen nostoa ja toinen ei ole niin herkkä puhki palamiselle.Aegean kirjoitti:Mielenkiintoinen väite, itse kun olen uutta tykkiä harkitsemassa vuosia uskollisesti palvelleen Panasonic PT-AE900:n tilalle.paaton kirjoitti:...valovoimaisissa datatykeissä ja uusissa edullisissa 3d tykeissä on huono mustan taso...
Mihin tuo väite mustan huonosta tasosta perustuu? Onko ilmiö noussut esim. jossain testeissä esiin?
Käsittääkseni kaikki paremman luokan tykit voi kalibroida, luullakseni tuonkin tonnin epsonin. Mutta parasta väritoistoa joutuu etsimään kalliimmista tykeistä. Et kertonut hinta luokkaa? Parasta olisi tietenkin vertailla tykkien kuvaa itse liikkeessä, jossa on katseluhuone. Niin, ja tuo seuran katseluhuoneen valoisuus aste vaikuttaa valintaan.
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
- Paikkakunta: avvil
"Tykin heijastusetäisyys" on maksimissaan auditoria mittoja, eli Inarin "Siidan" luokkaa 15-20m.
Täällä ei oikein vertailla tykkejä(ei jälleenmyyjiä),joten kaikki on kyselyjen varassa.
Meillä on tykki, mutta sitä ei voi kalibroida.
Toki noissa kuvien esittely paikoissakin on jo olemassa tykit, mutta niissä on värimaailmat jostain marsista kotoisin, ja joka vitunkerta ne on väännetty omatoimisesti "kohdilleen".
Täällä ei oikein vertailla tykkejä(ei jälleenmyyjiä),joten kaikki on kyselyjen varassa.
Meillä on tykki, mutta sitä ei voi kalibroida.
Toki noissa kuvien esittely paikoissakin on jo olemassa tykit, mutta niissä on värimaailmat jostain marsista kotoisin, ja joka vitunkerta ne on väännetty omatoimisesti "kohdilleen".
-
- Viestit: 6280
- Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02
Projektori
Projektorin valinta voi olla ongelmallinen asia. Yksi lähtökohta on budjetti : "tonni vai viisikymmentä". Kun kuva on iso tarvitaan tuhdisti tehoa ja kun esitysmatka on pitkä tarvitaan sopiva optiikka. Laajat kuvageometrian säädöt auttavat, jos laite asennetaan milloin mihinkin olosuhteisiin. Joissakin malleissa ei ole lens-shift -säätöjä. Näitä näkee eri tavoin virheellisesti asennettuina mm. kokoushuoneissa, mikä kertoo asiantuntemuksen ja av-suunnittelun puutteesta.
Värien toisto on oma kysymyksensä. Toimistoprojektoreissa on haettu suurta valotehoa, kotiteatterilaitteissa hyvää värien ja liikkeen toistoa. Tekniikoissa rinnakkain ovat 1DLP ja 3LCD. Vielä teholuokan laitteissa, esim. 7000 lumenin sarjassa voi värien toisto olla aivan erilaista, kuten eräs demo konkreettisesti osoitti. 3LCD leiri muistuttaa, etteivät 1DLP laitteiden lumenit ole samanarvoisia kuin 3LCD laitteiden (yksivärinen valo ja värillinen valo). Asiasta on tietoa Epsonin saitilla.
Jos rahaa on niin tässä on eräitä mahdollisuuksia ihan vaan tyypillisinä esimerkkeinä : Epson 6000 lumenia ja Panasonicin 4300 lumenia. Uutta ovat molempien HDBase-T liitynnät, joiden ansiosta pitkän kaapeloinnin toteuttaminen on yksinkertaista.
Yksiselitteisen vastauksen antaminen kysymykseen "mikä on hyvä ja sopiva" on lähinnä mahdotonta. Jos on budjetti ja konkreettisia teknisiä vaatimuksia niin sitten on jo helpompaa. Täältä löytyy paljon tietoa http://www.projectorcentral.com/
Värien toisto on oma kysymyksensä. Toimistoprojektoreissa on haettu suurta valotehoa, kotiteatterilaitteissa hyvää värien ja liikkeen toistoa. Tekniikoissa rinnakkain ovat 1DLP ja 3LCD. Vielä teholuokan laitteissa, esim. 7000 lumenin sarjassa voi värien toisto olla aivan erilaista, kuten eräs demo konkreettisesti osoitti. 3LCD leiri muistuttaa, etteivät 1DLP laitteiden lumenit ole samanarvoisia kuin 3LCD laitteiden (yksivärinen valo ja värillinen valo). Asiasta on tietoa Epsonin saitilla.
Jos rahaa on niin tässä on eräitä mahdollisuuksia ihan vaan tyypillisinä esimerkkeinä : Epson 6000 lumenia ja Panasonicin 4300 lumenia. Uutta ovat molempien HDBase-T liitynnät, joiden ansiosta pitkän kaapeloinnin toteuttaminen on yksinkertaista.
Yksiselitteisen vastauksen antaminen kysymykseen "mikä on hyvä ja sopiva" on lähinnä mahdotonta. Jos on budjetti ja konkreettisia teknisiä vaatimuksia niin sitten on jo helpompaa. Täältä löytyy paljon tietoa http://www.projectorcentral.com/