"Videotykki"?

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

"Videotykki"?

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Dataprojector vai mikä onkaan oikealta nimeltään?
Kameraseuralle kyselen kalibroitavissa olevaa tykkiä joka olisi hinnaltaan ok ja laadultaan tietenkin huippu?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Videotykki"?

Viesti Kirjoittaja paaton »

temirhan kirjoitti:Dataprojector vai mikä onkaan oikealta nimeltään?
Kameraseuralle kyselen kalibroitavissa olevaa tykkiä joka olisi hinnaltaan ok ja laadultaan tietenkin huippu?
Onko tila mahdollista pimentää? Jos on, niin normaali laadukas elokuvakäyttöön tarkoitettu tykki on kuvanlaadultaan paras. Noin tonnilla saa jo kohtuullista.

http://www.mareks.fi/epson-eh-tw3200-fu ... ktori.html

Näissä valovoimaisissa datatykeissä ja uusissa edullisissa 3d tykeissä on huono mustan taso, jonka luulisi häritsevän valokuvien katselussakin. Kontrasti voi olla isokin, mutta silti musta toistuu harmaana.
Aegean
Viestit: 414
Liittynyt: Joulu 02, 2012 18 : 08

Re: "Videotykki"?

Viesti Kirjoittaja Aegean »

paaton kirjoitti:...valovoimaisissa datatykeissä ja uusissa edullisissa 3d tykeissä on huono mustan taso...
Mielenkiintoinen väite, itse kun olen uutta tykkiä harkitsemassa vuosia uskollisesti palvelleen Panasonic PT-AE900:n tilalle.

Mihin tuo väite mustan huonosta tasosta perustuu? Onko ilmiö noussut esim. jossain testeissä esiin?
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

Lisäys: seuralla on uusi tykki, mutta ei kalibroitaviassa, joten uuden (kalibroitavan)hankinta on kohtuullisen kriittinen!
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Re: "Videotykki"?

Viesti Kirjoittaja paaton »

Aegean kirjoitti:
paaton kirjoitti:...valovoimaisissa datatykeissä ja uusissa edullisissa 3d tykeissä on huono mustan taso...
Mielenkiintoinen väite, itse kun olen uutta tykkiä harkitsemassa vuosia uskollisesti palvelleen Panasonic PT-AE900:n tilalle.

Mihin tuo väite mustan huonosta tasosta perustuu? Onko ilmiö noussut esim. jossain testeissä esiin?
Omiin silmiin ja testeihin. Esimerkkinä valovoimainen epson tw-6000, kontrasti ok, mutta kun se käsittääkseni mitataan valkean ja tumman erosta, niin kontrasti ei kerro totuutta mustan tasosta. Vähän sama juttu, kuin kameran dynamiikka. Se voi olla kahdessa rungossa sama, mutta toinen kestää varjojen nostoa ja toinen ei ole niin herkkä puhki palamiselle.

Käsittääkseni kaikki paremman luokan tykit voi kalibroida, luullakseni tuonkin tonnin epsonin. Mutta parasta väritoistoa joutuu etsimään kalliimmista tykeistä. Et kertonut hinta luokkaa? Parasta olisi tietenkin vertailla tykkien kuvaa itse liikkeessä, jossa on katseluhuone. Niin, ja tuo seuran katseluhuoneen valoisuus aste vaikuttaa valintaan.
temirhan
Viestit: 974
Liittynyt: Elo 27, 2005 12 : 07
Paikkakunta: avvil

Viesti Kirjoittaja temirhan »

"Tykin heijastusetäisyys" on maksimissaan auditoria mittoja, eli Inarin "Siidan" luokkaa 15-20m.
Täällä ei oikein vertailla tykkejä(ei jälleenmyyjiä),joten kaikki on kyselyjen varassa.
Meillä on tykki, mutta sitä ei voi kalibroida.

Toki noissa kuvien esittely paikoissakin on jo olemassa tykit, mutta niissä on värimaailmat jostain marsista kotoisin, ja joka vitunkerta ne on väännetty omatoimisesti "kohdilleen".
paaton
Viestit: 6280
Liittynyt: Elo 02, 2010 7 : 30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja paaton »

Haluttu kuva koko? 15m matkalla edulliset kotiprojektorit voi unehtaa. Ja onko tila nyt pimeä?
jiiällä
Viestit: 435
Liittynyt: Tammi 11, 2003 21 : 02

Projektori

Viesti Kirjoittaja jiiällä »

Projektorin valinta voi olla ongelmallinen asia. Yksi lähtökohta on budjetti : "tonni vai viisikymmentä". Kun kuva on iso tarvitaan tuhdisti tehoa ja kun esitysmatka on pitkä tarvitaan sopiva optiikka. Laajat kuvageometrian säädöt auttavat, jos laite asennetaan milloin mihinkin olosuhteisiin. Joissakin malleissa ei ole lens-shift -säätöjä. Näitä näkee eri tavoin virheellisesti asennettuina mm. kokoushuoneissa, mikä kertoo asiantuntemuksen ja av-suunnittelun puutteesta.

Värien toisto on oma kysymyksensä. Toimistoprojektoreissa on haettu suurta valotehoa, kotiteatterilaitteissa hyvää värien ja liikkeen toistoa. Tekniikoissa rinnakkain ovat 1DLP ja 3LCD. Vielä teholuokan laitteissa, esim. 7000 lumenin sarjassa voi värien toisto olla aivan erilaista, kuten eräs demo konkreettisesti osoitti. 3LCD leiri muistuttaa, etteivät 1DLP laitteiden lumenit ole samanarvoisia kuin 3LCD laitteiden (yksivärinen valo ja värillinen valo). Asiasta on tietoa Epsonin saitilla.

Jos rahaa on niin tässä on eräitä mahdollisuuksia ihan vaan tyypillisinä esimerkkeinä : Epson 6000 lumenia ja Panasonicin 4300 lumenia. Uutta ovat molempien HDBase-T liitynnät, joiden ansiosta pitkän kaapeloinnin toteuttaminen on yksinkertaista.

Yksiselitteisen vastauksen antaminen kysymykseen "mikä on hyvä ja sopiva" on lähinnä mahdotonta. Jos on budjetti ja konkreettisia teknisiä vaatimuksia niin sitten on jo helpompaa. Täältä löytyy paljon tietoa http://www.projectorcentral.com/
Vastaa Viestiin