JAlbumiin kaivataan apua

Arkisto-ohjelmia, selausohjelmia, kuva-albumeja webbiin tekeviä
Vastaa Viestiin
ttimonen

JAlbumiin kaivataan apua

Viesti Kirjoittaja ttimonen »

Kokeilin käyttää JAlbum-ohjelmaa joka vaikuttikin kovin helpolta paitsi en osannut tehdä sillä erillisiä kansioita joihin pääsisi hyppimään. Elikkä olisi ensin kansio esim. Kuvat , jonka sisällä kansiot Kalastus,Metsästys,Muita kuvia,yms.
Sitten jos selaan jotain kansiota niin siitä pääsisi hyppäämään taas alkuun kansioon Kuvat.
Olikohan tämä ymmärrettävästi kirjoitettu? Toivottavasti tajusitte mitä tarkoitan...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
lippoma
Viesti:

Re: JAlbumiin kaivataan apua

Viesti Kirjoittaja lippoma »

ttimonen kirjoitti:Elikkä olisi ensin kansio esim. Kuvat , jonka sisällä kansiot Kalastus,Metsästys,Muita kuvia,yms...
Pitäisi onnistua, kun teet alikansioita ja valitset JAlbumin valikosta kohdan "process subdirectories". Alikansiot sitten vain nimeät noilla kyseisillä "kalastus", "metsästys". Näin luulisin sen onnistuvan.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Noinhan se muistaakseni menee.
ttimonen

Hienoa, nyt sain homman toimimaan.
Vielä askarruttaa yksi asia, joka ei varmaankaan ole Jalbumin syytä,mutta kuitenkin.
Miksihän en saa sivulla (http://koti.mbnet.fi/terot/kuvia/Off-Road/index.html) olevia linkkejä aikajärjestykseen? Aina tulee tuo 08.10.2003 tuohon keskelle,enkä saa niitä järjestettyä. Ikävää jos lisäilee kuvia ja ne ovat sikinsokin...
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Mikä sulla on kuvien (=myös kansioiden) sorttaus?

Jos laitat järjestykseksi päiväyksen, niin silloin kansiot ja kuvat esitetään niiden päiväyksen perusteella, eli viimeksi muokatut ensin. (Ellei ole käänteinen järjestys päällä).

Kokeilepa vaihtaa tuo järjestys-täppä toiseksi.
ttimonen

Joo olen kokeillut vaikka miten, ja näyttäisi olevan samaisten kansioiden kanssa myös kovalevyllä sama juttu.
Pitää ensikerralla kun päivittää niin laittaa vaikka numerot eteen niin tuleepahan oikeaan järjestykseen.
Mutta kiitos avusta, näin päästiin taas eteenpäin.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

JAlbum tekee melkein luettavaa html-koodia. Sitä voi käsitellä esim Notepadilla. Sillä voi vaihtaa niitten kansioiden järjestystä ihan manuaalisestikin. On siinä oma hankaluutensa, mutta automaattijärjestyksessä on aina puuttensa.
blnc
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blnc »

JAlbum on ihan ok pohja kuvagallerialle. Raakana tosin aika karu, mutta pienellä css/html tietämyksellä ja yksityiskohtaisilla kuvilla sekoitettuna, sillä saa aikaan mainoita gallerioita!
Jasper

Viesti Kirjoittaja Jasper »

Kaivan nyt tämän ikiwanhan ketjun esille, vaikkei minua sama kysymys vaivaakaan kun ketjun aloittajaa.
adapteri kirjoitti:JAlbum tekee melkein luettavaa html-koodia. Sitä voi käsitellä esim Notepadilla. Sillä voi vaihtaa niitten kansioiden järjestystä ihan manuaalisestikin. On siinä oma hankaluutensa, mutta automaattijärjestyksessä on aina puuttensa.
Ja minä kun en mitenkään löydä sitä tiedostoa, jossa pääsee itse kikkailemaan HTML:n kanssa. CSS:ää kyllä pääsee säätelemään ''res''-kansiossa, vaan missä itse HTML:lää?
laite

Jasper kirjoitti:Ja minä kun en mitenkään löydä sitä tiedostoa, jossa pääsee itse kikkailemaan HTML:n kanssa. CSS:ää kyllä pääsee säätelemään ''res''-kansiossa, vaan missä itse HTML:lää?
Slides kansiossa on jokaisen kuvan niminen .html tiedosto jota voit editoida. Kansion juurihakemistossa on index.html jota editoimalla saad säädettyä thumbnail sivun ulkoasua.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Minulla ei ole tässä koneessa jalbumia, mutta muistaakseni siellä jalbumin skini-kohtaisessa hakemistossa on tiedosto, jonka pääte on htt. Se pääte on joka tapauksessa eri kuin html. Sitä muokkaamalla voi itse muuttaa sivupohjaa. Siellä on niitä koodeja, joiden kohdalle jalbum kirjoittaa esim kuvan nimen ja exif-tiedot. Niitten koodien ohjeet löytää joko jalbumin suorasta helpistä tai nettisivulta. Taitaa olla jo pari vuotta aikaa, kun olen noita viimeksi muokannut.
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Muistit adapteri ihan oikein. Skins-kansiosta löytyy index.htt (thumbnail-sivu), ja slide.htt (varsinaiset kuva-sivut).

Nämä ovat html-template tiedostoja, joiden mukaisiksi sivut tehdään. Ne ovat periaatteessa ihan tavallisia sivuja, poislukien JAlbumin omat koodit, joihin ohjeet löytyy helpistä ja ohjelman sivuilta.

Skins kansio on JAlbumin asennushakemistossa (itselläni C:\Program Files\JAlbum\skins\)
Jasper

Viesti Kirjoittaja Jasper »

Ja minä olen taas mennyt omille teilleni.. :)

Avasin indexin selaimella ja sitten Näytä --> lähdekoodi. No siinä oli koko koodauslitanja jonka copypastesin Notepadiin ja tein ihan testaukseksi pari muutosta. Tallensin sitten tiedoston index.html:ksi ja korvasin aiemman ja yllätys yllätys muutosta tapahtui! Asian voi siis tehdä muutamallakin eri tavalla (?).

Eli yritetään sitten Fotarilla väännellä jonkinlaisia grafiikoita ja saada hieman ''normaalia JAlbum lookia rehevämpi'' galleria pystyyn, mutta ensin täytää selviytyä koeviikosta. :S
laite

Jos noita nappuloita haluat muokata, niin valmiin gallerian gifs hakemistosta löytyvät.
cantona2

Päiväyksien mukaan lajitteluun apua...

Viesti Kirjoittaja cantona2 »

Mikähän tuossa oikein on kun en saa päiväyksien mukaan lajiteltua noita kuvia? Esim. yhdessä kansiossa on kuvia viidelle sivulle (12 kuvaa / sivu) niin joka sivulla kuvat ovat aikajärjestyksessä mutta kokonaisuudessaan sivut eivät etene aikajärjestyksessä vaan esim. 2. sivulla voi olla kuvia jotka on aiemmin otettu kuin osa 1. sivulla olevista kuvista.

Muutamia kuvia olen joutunut muokkaamaan (poistanut punasilmäisyydet), joten johtuuko tuosta vai mistä...?
micromax
Viesti:

Re: Päiväyksien mukaan lajitteluun apua...

Viesti Kirjoittaja micromax »

cantona2 kirjoitti:Muutamia kuvia olen joutunut muokkaamaan (poistanut punasilmäisyydet), joten johtuuko tuosta vai mistä...?
Tämä tulee varmaan vähän myöhässä, mutta...

JAlbum tarjoaa peräti kaksi tapaa korjata tuo päiväysongelma:

1. Tools->Reset file date to camera date -menu palauttaa kuville niiden kuvauspäivämäärän.
2. Main-sivun Image ordering -osan Edit-nappi tekee tekstitiedostoon listan kuvista, jota editoimalla saa järjestyksen just haluamakseen.
cantona2

Re: Päiväyksien mukaan lajitteluun apua...

Viesti Kirjoittaja cantona2 »

micromax kirjoitti:
cantona2 kirjoitti:Muutamia kuvia olen joutunut muokkaamaan (poistanut punasilmäisyydet), joten johtuuko tuosta vai mistä...?
Tämä tulee varmaan vähän myöhässä, mutta...

JAlbum tarjoaa peräti kaksi tapaa korjata tuo päiväysongelma:

1. Tools->Reset file date to camera date -menu palauttaa kuville niiden kuvauspäivämäärän.
2. Main-sivun Image ordering -osan Edit-nappi tekee tekstitiedostoon listan kuvista, jota editoimalla saa järjestyksen just haluamakseen.
Kiitos vinkeistä, pitää kokeilla tässä viikonlopun aikana. Eikä yhtään myöhässä tullut...=)
svala

Viesti Kirjoittaja svala »

Tykästyin tähän ohjelmaan muuten, mutta miten saako Jalbumissa kuvat nimettyä albumiin jälkeenpäin? Siis albumiin lataamisen jälkeen?
Kun kaipaisin sellaista ohjelmaa, mihin kuvien alle tulee kuvan nimi, mutta se pitäisi saada jälkeenpäin lisätä, että saa skandit mukaan.
Vastaa Viestiin