Nikon J1 ja V1
-
Mää jaan noilla pienillä kameroilla kuvaamisen kahteen kategoriaan. Ammun normaalia elämää automaattiasetuksilla ja kuvanlaadun vaatimus on kymppikoossa. Sitten toisessa tapauksessa kuvaan jalustalta ISO 100lla ja kuvanlaadun vaatimukset ovat max. 50cm leveissä kuvissa.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
No, taisi olla ASA, mutta lukuarvot samoja. :-)Digiku kirjoitti:Din 17 ja Din 20 olivat vaihtoehdot herkkyyksissä filmiaikaan ja niille paukuteltiin. Auto tarkoitti kameraa joka ei lauennut jos valoa ei ollut tarpeeksi.määvaan kirjoitti:Eikös siinä voi valita tuossa tapauksessa vaikka ISO 200 ja 110mm/5.6? En minä digikuvaukseni alkuaikoina käyttänyt Auto ISO:a lainkaan vaan paukuttelin ISO 100:lla kaiken aikaa niinkuin filmillä oli tapana tehdä. :-)kribe kirjoitti:Tänään taas vaihteeksi alkoi tympimään tuon 1 V1:n auto-ISOn toiminta:
A-moodissa suljinaika on turhan pitkä. Auto-ISO 100-800 kun oli päällä, niin 30-110 @ 110/5.6 kamera pitää suljinajan 1/30s ja herkkyyden ISO100.. Mielestäni matalilla herkkyyksillä voisi suljinaika olla enemmän "varman päälle", eli vaikka vähintään 1/60s.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
Vastaanpa itse, kun ei muitakaan vastauksia ole näkynyt:subpixel kirjoitti:
...
Mutta varsinainen kysymys: mikä vyölaukuksi tälle kombinaatiolle (V1+10mm) ?
Dpreview:n palstalla joku suositteli Lowepro Apex 60 AW -laukkua. mitäs sanotte, olisko hyvä vai olisiko muita vaihtoehtoja?
Nikon 1 V1 + 10mm/2.8 + 30-110mm
Nikon D7000
AF-S 18-70 DX, AF-S 55-200 VR, AF-S 35/1.8, AF 50/1.8D + SB-400, SB-R200
Nikon D7000
-
Din 18, 21 ja 27 oli käytännön valinnanvara. Eli ASA 50, 100, 400. Tosin Din 22 oli Ilfordilla käyttämänäni aika yleinen myös.Digiku kirjoitti:
Din 17 ja Din 20 olivat vaihtoehdot herkkyyksissä filmiaikaan ja niille paukuteltiin. Auto tarkoitti kameraa joka ei lauennut jos valoa ei ollut tarpeeksi.
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
Minä ostin tuon http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... kku-harmaasubpixel kirjoitti:Vastaanpa itse, kun ei muitakaan vastauksia ole näkynyt:subpixel kirjoitti:
...
Mutta varsinainen kysymys: mikä vyölaukuksi tälle kombinaatiolle (V1+10mm) ?
Dpreview:n palstalla joku suositteli Lowepro Apex 60 AW -laukkua. mitäs sanotte, olisko hyvä vai olisiko muita vaihtoehtoja?
On hyvä.
-
- Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!
-
Ei tuohon saa Nikonin isoja salamoita kiinni. Vai mitä tarkoitit?määvaan kirjoitti:Minkäslaista salamakiskoa arvon Nikon 1 raati on tottunut käyttämään tuon V1:n kanssa, kun se lisukkeena ostettava salama vaikuttaa aika lelulta? *-)
-
Salamakisko salaman kera V1:n pohjaan kiinni ja piuhalla tai langattomasti yhteys V1:een. Eikö onnistu?Avokid kirjoitti:Ei tuohon saa Nikonin isoja salamoita kiinni. Vai mitä tarkoitit?määvaan kirjoitti:Minkäslaista salamakiskoa arvon Nikon 1 raati on tottunut käyttämään tuon V1:n kanssa, kun se lisukkeena ostettava salama vaikuttaa aika lelulta? *-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
-
- Viesti:
Ei ole paikkaa mihin laittaa piuha kiinni, eikä toimi langattomasti. Tietenkin voit laittaa V1:n salamakenkään SB-5N:n välähtämään sivullepäin, missä on orjakennolla varustettu salama kiinni Salamakiskossa ;-) SB-7N:ssä pitäisi olla jonkin verran enemmän tehoa kun tuossa viitosessa, mutta se ei taas käänny sivuillepäin, vaan ainoastaan ylös ja alas.määvaan kirjoitti:Salamakisko salaman kera V1:n pohjaan kiinni ja piuhalla tai langattomasti yhteys V1:een. Eikö onnistu?Avokid kirjoitti:Ei tuohon saa Nikonin isoja salamoita kiinni. Vai mitä tarkoitit?määvaan kirjoitti:Minkäslaista salamakiskoa arvon Nikon 1 raati on tottunut käyttämään tuon V1:n kanssa, kun se lisukkeena ostettava salama vaikuttaa aika lelulta? *-)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Tuossa on varmaankin sitten joku ihmeviritys millä salama välähtää ajallaan? :-Skribe kirjoitti:Ei ole paikkaa mihin laittaa piuha kiinni, eikä toimi langattomasti. Tietenkin voit laittaa V1:n salamakenkään SB-5N:n välähtämään sivullepäin, missä on orjakennolla varustettu salama kiinni Salamakiskossa ;-) SB-7N:ssä pitäisi olla jonkin verran enemmän tehoa kun tuossa viitosessa, mutta se ei taas käänny sivuillepäin, vaan ainoastaan ylös ja alas.määvaan kirjoitti:Salamakisko salaman kera V1:n pohjaan kiinni ja piuhalla tai langattomasti yhteys V1:een. Eikö onnistu?Avokid kirjoitti: Ei tuohon saa Nikonin isoja salamoita kiinni. Vai mitä tarkoitit?
-
- Viesti:
"...but it is not yet available commercially."määvaan kirjoitti:Tuossa on varmaankin sitten joku ihmeviritys millä salama välähtää ajallaan? :-Skribe kirjoitti:Ei ole paikkaa mihin laittaa piuha kiinni, eikä toimi langattomasti. Tietenkin voit laittaa V1:n salamakenkään SB-5N:n välähtämään sivullepäin, missä on orjakennolla varustettu salama kiinni Salamakiskossa ;-) SB-7N:ssä pitäisi olla jonkin verran enemmän tehoa kun tuossa viitosessa, mutta se ei taas käänny sivuillepäin, vaan ainoastaan ylös ja alas.määvaan kirjoitti: Salamakisko salaman kera V1:n pohjaan kiinni ja piuhalla tai langattomasti yhteys V1:een. Eikö onnistu?
-
No, minulle sillä ei ole ihmeemmin merkitystä, kun en kuitenkaan taida tuota salamavalokuvausta. :-)kribe kirjoitti:"...but it is not yet available commercially."määvaan kirjoitti:Tuossa on varmaankin sitten joku ihmeviritys millä salama välähtää ajallaan? :-Skribe kirjoitti: Ei ole paikkaa mihin laittaa piuha kiinni, eikä toimi langattomasti. Tietenkin voit laittaa V1:n salamakenkään SB-5N:n välähtämään sivullepäin, missä on orjakennolla varustettu salama kiinni Salamakiskossa ;-) SB-7N:ssä pitäisi olla jonkin verran enemmän tehoa kun tuossa viitosessa, mutta se ei taas käänny sivuillepäin, vaan ainoastaan ylös ja alas.
-
No niin, tuossa se V1 + 10 mm on pöydällä. Ja oli siinä Nikon Europe -takuut pelotteluista huolimatta. Pikaohje ja "kevytmanuaali" oli toki saksaksi (suomenkielinen manuaali CD:llä). Eikä akkukaan ollut poisvedettävien listoilla. Firmis 1.10. So far so good.
Nikon 1 V1 + 10mm/2.8 + 30-110mm
Nikon D7000
Nikon D7000
-
Eipä tullut oma tänäänkään auringonpaisteesta huolimatta! :'(subpixel kirjoitti:No niin, tuossa se V1 + 10 mm on pöydällä. Ja oli siinä Nikon Europe -takuut pelotteluista huolimatta. Pikaohje ja "kevytmanuaali" oli toki saksaksi (suomenkielinen manuaali CD:llä). Eikä akkukaan ollut poisvedettävien listoilla. Firmis 1.10. So far so good.
-
- Viesti:
-
Kiitos, asiallinen varoitus kun ajattelee painavampia objektiiveja.adapteri kirjoitti:Muista sitten se rungon painoraja. Parasta irrottaa hihna kamerasta, ettei sitä vaan nosta hihnasta.nomad kirjoitti:FT1 adapteri tuli vihdoin. 50mm/1.4 on tämän kanssa aika muikea potrettitele. Huomenna päivänvalossa lähden zoomailemaan 70-200mm kanssa :-)
Adapterin ohjeissa on mainittu maksimiksi objektiivin painoksi vähän alle 400g. Tuota painavempia systeemejä ei saisi kannatella kamerasta. Mutta tämä on yleinen rajoitus koskien kaikkia Nikon cx-kameramalleja. V1 on kuitenkin raenteeltaan toista luokkaa kuin J1.
-
Aina kannattaa näköjään soittaa jos ei omasta mielestään tilaus tule tarpeeksi nopeasti. NetAnttilasta sanoivat että valitettavasti 1 V1 tuplakitti on loppunut, emmekä voi toimittaa tilaustanne. No, eikun töistä tunti rokulia iltapäivästä ja autolla Vantaan Kodin 1:een hakemaan vastaavaa kittiä. Nyt on tuo kittipaketti keittiön pöydällä ja akku on ollut reilun tunnin latauksessa. Ihmetellä täytyy jos jotkut ovat sitä mieltä että Nikon 1 V1 ei ole ollenkaan pieni. Tuo kamera mahtuu vaivattomasti jopa kämmeneen eikä minun kämmen edes ole iso. Jos joku vielä pienempää kameraa halajaa, niin en minä ainakaan. Jo nyt näyttää siltä että nuo Nikon 1 V1:n käyttökytkimet ovat liiankin pieniä.
Nyt näyttää siltä että minulla on kohta 2 Nikonin runkoa, kun tytär onkin viemässä Sony A700:n akkukahvalla, 1.15 x FDA-ME1AM etsinlaajentimen, SAL-1855 kittizoomin ja Zenitar 16mm/2,8 Fisun Helsinkiin ja tänne olisi tulossa Nikon D60 kittizoomin ja 35/1.8:n kera. Palataan asiaan kun saan V1:een virrat päälle.
PS. Taitaa tytär viedäkin tuon Tamron 17-50mm/2.8:n sen kittizoomin sijasta kun sanoi että valitsee itse lasit A700:een. :-)
Nyt näyttää siltä että minulla on kohta 2 Nikonin runkoa, kun tytär onkin viemässä Sony A700:n akkukahvalla, 1.15 x FDA-ME1AM etsinlaajentimen, SAL-1855 kittizoomin ja Zenitar 16mm/2,8 Fisun Helsinkiin ja tänne olisi tulossa Nikon D60 kittizoomin ja 35/1.8:n kera. Palataan asiaan kun saan V1:een virrat päälle.
PS. Taitaa tytär viedäkin tuon Tamron 17-50mm/2.8:n sen kittizoomin sijasta kun sanoi että valitsee itse lasit A700:een. :-)
-
- Viesti:
Kyllä minäkin tuon Nikonin setin tuohon Sonyn settiin vaihtaisin, vaikka tuo 35/1.8 onkin hinta/laatu-suhteeltaan mainio peli. Mun ylivoimaisesti halvin ja eniten käytetty lasi DX rungossa :)määvaan kirjoitti:Nyt näyttää siltä että minulla on kohta 2 Nikonin runkoa, kun tytär onkin viemässä Sony A700:n akkukahvalla, 1.15 x FDA-ME1AM etsinlaajentimen, SAL-1855 kittizoomin ja Zenitar 16mm/2,8 Fisun Helsinkiin ja tänne olisi tulossa Nikon D60 kittizoomin ja 35/1.8:n kera. Palataan asiaan kun saan V1:een virrat päälle.
:Dmäävaan kirjoitti:PS. Taitaa tytär viedäkin tuon Tamron 17-50mm/2.8:n sen kittizoomin sijasta kun sanoi että valitsee itse lasit A700:een. :-)
-
No nyt se sanoi vievänsä myös tuon Nissin Di622 Mark II salaman Sonyyn kun minä vein sen Nikon kitin mukana tämän Nikon SB-400 salaman. :-) Jotenkin tuntuu että minä en ainakaan tässä vaihdossa voittanut vaikka tytär kyllä vielä lupasi Tamron 70-300 halpiszoomin Nikoniin kaupan päälle (arvo uutena n. 135 €). :-)kribe kirjoitti:Kyllä minäkin tuon Nikonin setin tuohon Sonyn settiin vaihtaisin, vaikka tuo 35/1.8 onkin hinta/laatu-suhteeltaan mainio peli. Mun ylivoimaisesti halvin ja eniten käytetty lasi DX rungossa :)määvaan kirjoitti:Nyt näyttää siltä että minulla on kohta 2 Nikonin runkoa, kun tytär onkin viemässä Sony A700:n akkukahvalla, 1.15 x FDA-ME1AM etsinlaajentimen, SAL-1855 kittizoomin ja Zenitar 16mm/2,8 Fisun Helsinkiin ja tänne olisi tulossa Nikon D60 kittizoomin ja 35/1.8:n kera. Palataan asiaan kun saan V1:een virrat päälle.
:Dmäävaan kirjoitti:PS. Taitaa tytär viedäkin tuon Tamron 17-50mm/2.8:n sen kittizoomin sijasta kun sanoi että valitsee itse lasit A700:een. :-)
PS. Mikähän on se viimeisin firmis mikä tuohon V1:een kannattaa ladata?