määvaan kirjoitti:Olen kyllä pettynyt Sonyn nykyiseen kameratarjontaan, kun uutta pukkaa jatkuvasti minimaallisin parannuksin kuvanlaadussa eikä tuota automaattitarkennustakaan saateta kilpailijoiden tasolle, vrt Nikon.
Kuvanlaadun eroa voi selittää se, että Nikonin viimeisimmissä kroppikameroissa (D5200 ja D7100) on Toshiban kennot. Myös ainakin D3s:ssä ja on muuta kuin Sonyn kamaa. Kenties Aptian, joka tekee myös Nikon 1:sten kennot.
Tuossa CX-formaatissa Sony RX100 on kyllä kennonsa puolesta mielestäni onnistunut paremman dynamiikan sekä väriherkkyyden vuoksi.
nomad kirjoitti:Äsken tulleen Kameralehden perusteella näyttäisi kyllä siltä, että A99 alisuorittaisi D600 nähden ainakin herkkyysominaisuuksissa. Mutta Kamera ei kovin tieteellisesti testaa ja onhan Sonyssä myös se puoliläpäisevä peili tulosta heikentämässä.
Tuon puoliläpäisevän peilin aiheuttaman mittausarvojen laskun kyllä ymmärtää, muttei sitä > 1/2 stopin suorituskyvyn laskua. Toinen on sitten nuo julkaistut APS-C kennon mallit, kun A580:en jälkeen ei kehitystä ole näyttänyt tulleen lainkaan, vaikka taas on luvattu 20 MPix:in A58:lla yhden stopin parannusta suorituskyvyssä A57:aan verrattuna, vaan missä se näkyy noidenkaan pohjalta? No, Jpeg räpsyjä nuokin tietty.
Asiasta kolmanteen, niin eikös tuo Nikkor 30-110mm f/3.8 – 5.6 VR ole juuri se lasi koirien juoksukuvauksiin, kun valovoimaakin on reilusti enemmän 30mm:llä kuin Nikkor 10-30mm f/3.5 – 5.6 VR:llä ja piirtokin on silloin parempaa? Jonkin verran kyllä hatuttaa kun 1 V1 on vielä matkalla ja aurinko paistanee viikonloppuna. :-| Seuraava hankinta lienee varmaankin 1 V1:lle tuo. :-D
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
nomad kirjoitti:
Pidetään sinua nyt jännityksessä ;-)
Älkää ny viittikö!
Katsoin vielä sitä tilauslaskelmaa, siinä on Mwst. (arvonlisävero) 61,66 € eli 24 prosenttia verottomasta hinnasta. Eli viittaa vahvasti Suomen alv-prosenttiin...sen takia varmaan se ensiksi näytetty hinta pompsahtikin maksuvaiheessa, kun selvisi että haluan sen paketin Suomeen.
Mutta tavarahan voi silti olla peräisin mistä vaan...
Kas. Mitäköhän itua on pitää toimintaa Jerseyllä jos ei verotus? Ehkä toimintaa on jouduttu jossain vaiheessa muuttamaan? Liian iso firma toimimaan eu:hun päin pimeästi?
En olisi sinänsä huolissani: jos takuujuttu tulisi, niin vähintäänkin myyjä hoitaa, mutta ehkä joudut siloin lähettämään...jonnekin mihin Amazon osoittaa. Voi toki olla mahdollista että kameralla onkin globaali takuu. En tiedä.
No niin, Jerseyn pojat olivatkin nopeita, paketti toimitettiin tänään vähän kahdentoista jälkeen! Mutta harmikseni se meni työpaikalle ja itse olen lomalla :-) No katsotaan nyt maltanko odottaa maanantaihin vai pitääkö pistäytyä työpaikalla viikonloppuna.
Mutta varsinainen kysymys: mikä vyölaukuksi tälle kombinaatiolle (V1+10mm) ?
määvaan kirjoitti:Asiasta kolmanteen, niin eikös tuo Nikkor 30-110mm f/3.8 – 5.6 VR ole juuri se lasi koirien juoksukuvauksiin, kun valovoimaakin on reilusti enemmän 30mm:llä kuin Nikkor 10-30mm f/3.5 – 5.6 VR:llä ja piirtokin on silloin parempaa? Jonkin verran kyllä hatuttaa kun 1 V1 on vielä matkalla ja aurinko paistanee viikonloppuna. :-| Seuraava hankinta lienee varmaankin 1 V1:lle tuo. :-D
Itse olen kuvannut koiraa 30-110:llä välillä 30-80mm kun valoa riittää ja silloin kun sitä on naftimmin, niin käytössä on 18.5/1.8.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Itse taas ostin avovaimolle joululahjaksi V1:n kun itse sitä salaa himoitsin, mutta nyt mietin olisiko pelkällä takatelkkarilla olevasta J1:stä pannarin kanssa itselleni taskukameraksi kun se niin edullisesti liikkuu.
On ainakin puoliso tykännyt omastaan ja haluaa itsekin ehdottomasti etsimen. En tiedä tulisinko itse toimeen ilman, mutta kai se näppäillessä menee niinkin.
määvaan kirjoitti:Olen kyllä pettynyt Sonyn nykyiseen kameratarjontaan, kun uutta pukkaa jatkuvasti minimaallisin parannuksin kuvanlaadussa eikä tuota automaattitarkennustakaan saateta kilpailijoiden tasolle, vrt Nikon.
Kuvanlaadun eroa voi selittää se, että Nikonin viimeisimmissä kroppikameroissa (D5200 ja D7100) on Toshiban kennot. Myös ainakin D3s:ssä ja on muuta kuin Sonyn kamaa. Kenties Aptian, joka tekee myös Nikon 1:sten kennot.
Tuossa CX-formaatissa Sony RX100 on kyllä kennonsa puolesta mielestäni onnistunut paremman dynamiikan sekä väriherkkyyden vuoksi.
Sonyn kenno taitaa olla kuvanlaadullisesti hyvä, mutta siinä ei ole sensoreita jotka mahdollistaisivat vaihe-ero tarkennuksen. Kiva tietää että Nikonilla on varaa parantaa...
määvaan kirjoitti:Asiasta kolmanteen, niin eikös tuo Nikkor 30-110mm f/3.8 – 5.6 VR ole juuri se lasi koirien juoksukuvauksiin, kun valovoimaakin on reilusti enemmän 30mm:llä kuin Nikkor 10-30mm f/3.5 – 5.6 VR:llä ja piirtokin on silloin parempaa? Jonkin verran kyllä hatuttaa kun 1 V1 on vielä matkalla ja aurinko paistanee viikonloppuna. :-| Seuraava hankinta lienee varmaankin 1 V1:lle tuo. :-D
Se telezoomi on tosiaan aika hyvä. Joka tapauksessa selkeästi parempi kuin normizoom joka pimenee 30mm kohti mentäessä ikävästi.
iuku kirjoitti:Itse taas ostin avovaimolle joululahjaksi V1:n kun itse sitä salaa himoitsin, mutta nyt mietin olisiko pelkällä takatelkkarilla olevasta J1:stä pannarin kanssa itselleni taskukameraksi kun se niin edullisesti liikkuu.
On ainakin puoliso tykännyt omastaan ja haluaa itsekin ehdottomasti etsimen. En tiedä tulisinko itse toimeen ilman, mutta kai se näppäillessä menee niinkin.
Ilman etsintä tuolla kiinteällä laajakulmalla 10mm pärjää mainiosti. Pitkäpolttovälistä objektiivia tuskin tulee hankittua J1:een, tai mistä sitä tietää jos kamera osoittautuu oikein hyväksi.
määvaan kirjoitti:Asiasta kolmanteen, niin eikös tuo Nikkor 30-110mm f/3.8 – 5.6 VR ole juuri se lasi koirien juoksukuvauksiin, kun valovoimaakin on reilusti enemmän 30mm:llä kuin Nikkor 10-30mm f/3.5 – 5.6 VR:llä ja piirtokin on silloin parempaa? Jonkin verran kyllä hatuttaa kun 1 V1 on vielä matkalla ja aurinko paistanee viikonloppuna. :-| Seuraava hankinta lienee varmaankin 1 V1:lle tuo. :-D
Se telezoomi on tosiaan aika hyvä. Joka tapauksessa selkeästi parempi kuin normizoom joka pimenee 30mm kohti mentäessä ikävästi.
Nikon 1 V1:n paras puoli hyvän tarkennuksen lisäksi on se että koko kuvauspaketin koko on saatu pieneksi liiemmin kuvanlaadusta tinkimättä. Vielä kun tekisivät sellaisen 112.5-225mm f/3.5-4.5:en zoomin (vastaa 200-400mm:stä 1.5 x kropissa) tuohon 1-sarjaan, niin ei paremmasta väliä. :-) Toki taitaa olla niin että tuskin tekevät, koska silloin tuo FT1-adapteri jäisi melko tarpeettomaksi. :-| Tuollaisen zoomin koko jäisi varmaankin vielä todella pieneksi, kun vertaa sitä kinokennoiseen käyvään metallikuoriseen 375 g:n Minolta 100-200mm F4.5:een, jonka möin pois sen itsestään liukuvan zoomin takia vaikka telepäässä olikin selvästi terävämpää jälkeä tuottava kuin Beercan etenkin 1.4 x telekonvertterilla.
Tuo Beercan on tuossa Kurtmunger'in kuvassa keskellä ja reunoilla se 100-200mm F4.5:en.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
Kohtahan saa jo sitä uutta UW-laajistakin kaupoista. 1.5 vuodessa järjestelmässä on jo kuusi runkoa ja peruslasit kinovastaavina 18-300mm + pari hyvää kiinteää lasia. DX-sarjaan ei ole vieläkään valovoimaista kiinteää laajista.
Vielä kun oppisi kuvaamaan.
Ps. Onko porukalla kokemuksia pienistä hyvistä kuulapäistä? BH-25 on yksi, mutta pitää tilata jenkkilästä ja hinta on melkein 200€
Nyt mulla on tuossa Benron B1 ja kyllä hatuttaa käyttää tuota pienempää jalustaa kun kuulan käytettävyys on vähän jäljessä Markinsin q10stä joka on isommassa jalustassa.
Digiku kirjoitti:200 euron kuulapää? Kai sen kameran saa pysymään paikalla halvemmallakin.
Niin, sitähän tässä just kyselen.
Manfrotton Mini 494 olis yks vaihtoehto, mutta se vaatis erillisen pikakiinnityslevysovittimen päälle. Eikä Manfroton peruskuulat ole ihan sitä tasoa mitä haen.
Tänään taas vaihteeksi alkoi tympimään tuon 1 V1:n auto-ISOn toiminta:
A-moodissa suljinaika on turhan pitkä. Auto-ISO 100-800 kun oli päällä, niin 30-110 @ 110/5.6 kamera pitää suljinajan 1/30s ja herkkyyden ISO100.. Mielestäni matalilla herkkyyksillä voisi suljinaika olla enemmän "varman päälle", eli vaikka vähintään 1/60s.
S-moodissa kamera taas nostaa herkästi herkkyyttä, mutta himmentää jostain syystä tarpeettomasti. Nytkin näytti välillä arpovan 1/100 suljinajalla ISO800 ja f/8? Miksi ei ISO400 ja f/5.6?
M-moodissa taas ei toimi valotuksenkorjaus, joten sitä on turha yrittääkään käyttää kun lumi on maassa. Muutenhan tuo toimii kivasti kun voi suljinajan ja aukon päättää ite ja kamera säätää herkkyyden.
Ja sitten vielä Auto-ISO ja 18.5/1.8: Ei meinaa S-moodissa säätää aukkoa f/2.8 suuremmaksi ennen kun ISO-herkkyys on tapissa. A-moodissa taas suljinaika on liian pitkä. Luokkaa 1/20..1/30s vaikka valoa riittää. Kyseessä on kuitenkin vakaajaton 50mm kinovastaava lasi.
Voi kun olisikin samanmoinen auto-ISO kun isoissa nikoneissa, jossa itse saa valita minimisuljinajan.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
kribe kirjoitti:Tänään taas vaihteeksi alkoi tympimään tuon 1 V1:n auto-ISOn toiminta:
S-moodissa kamera taas nostaa herkästi herkkyyttä, mutta himmentää jostain syystä tarpeettomasti. Nytkin näytti välillä arpovan 1/100 suljinajalla ISO800 ja f/8? Miksi ei ISO400 ja f/5.6?
Voi kun olisikin samanmoinen auto-ISO kun isoissa nikoneissa, jossa itse saa valita minimisuljinajan.
Tuo Auto-ison typeryys ei ole vain V1:n ongelma. Myös m43-rungoissa kamera tuntui nostavan ennemmin herkkyyttä kuin, että kuvaisi täydellä aukolla tai edes lähellä sitä, vaikka lasit kyllä sen kestäisi.
kribe kirjoitti:Tänään taas vaihteeksi alkoi tympimään tuon 1 V1:n auto-ISOn toiminta:
S-moodissa kamera taas nostaa herkästi herkkyyttä, mutta himmentää jostain syystä tarpeettomasti. Nytkin näytti välillä arpovan 1/100 suljinajalla ISO800 ja f/8? Miksi ei ISO400 ja f/5.6?
Voi kun olisikin samanmoinen auto-ISO kun isoissa nikoneissa, jossa itse saa valita minimisuljinajan.
Tuo Auto-ison typeryys ei ole vain V1:n ongelma. Myös m43-rungoissa kamera tuntui nostavan ennemmin herkkyyttä kuin, että kuvaisi täydellä aukolla tai edes lähellä sitä, vaikka lasit kyllä sen kestäisi.
Pas..n sitten möivät. S-mode pielessä. Pitääkö ostaa sitten Olympus, Yashica, Fujica, Pentax, jotta teille kelpaa?
kribe kirjoitti:Tänään taas vaihteeksi alkoi tympimään tuon 1 V1:n auto-ISOn toiminta:
A-moodissa suljinaika on turhan pitkä. Auto-ISO 100-800 kun oli päällä, niin 30-110 @ 110/5.6 kamera pitää suljinajan 1/30s ja herkkyyden ISO100.. Mielestäni matalilla herkkyyksillä voisi suljinaika olla enemmän "varman päälle", eli vaikka vähintään 1/60s.
Eikös siinä voi valita tuossa tapauksessa vaikka ISO 200 ja 110mm/5.6? En minä digikuvaukseni alkuaikoina käyttänyt Auto ISO:a lainkaan vaan paukuttelin ISO 100:lla kaiken aikaa niinkuin filmillä oli tapana tehdä. :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
kribe kirjoitti:Tänään taas vaihteeksi alkoi tympimään tuon 1 V1:n auto-ISOn toiminta:
A-moodissa suljinaika on turhan pitkä. Auto-ISO 100-800 kun oli päällä, niin 30-110 @ 110/5.6 kamera pitää suljinajan 1/30s ja herkkyyden ISO100.. Mielestäni matalilla herkkyyksillä voisi suljinaika olla enemmän "varman päälle", eli vaikka vähintään 1/60s.
Eikös siinä voi valita tuossa tapauksessa vaikka ISO 200 ja 110mm/5.6? En minä digikuvaukseni alkuaikoina käyttänyt Auto ISO:a lainkaan vaan paukuttelin ISO 100:lla kaiken aikaa niinkuin filmillä oli tapana tehdä. :-)
Ei voi kun tuolla metsässä 1/100 ja f/5.6 vaatii ISO100-640. Valon määrä vaihtelee paljon sen mukaan mihin suuntaan sattuu kameraa kääntää.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
kribe kirjoitti:Tänään taas vaihteeksi alkoi tympimään tuon 1 V1:n auto-ISOn toiminta:
A-moodissa suljinaika on turhan pitkä. Auto-ISO 100-800 kun oli päällä, niin 30-110 @ 110/5.6 kamera pitää suljinajan 1/30s ja herkkyyden ISO100.. Mielestäni matalilla herkkyyksillä voisi suljinaika olla enemmän "varman päälle", eli vaikka vähintään 1/60s.
Eikös siinä voi valita tuossa tapauksessa vaikka ISO 200 ja 110mm/5.6? En minä digikuvaukseni alkuaikoina käyttänyt Auto ISO:a lainkaan vaan paukuttelin ISO 100:lla kaiken aikaa niinkuin filmillä oli tapana tehdä. :-)
Din 17 ja Din 20 olivat vaihtoehdot herkkyyksissä filmiaikaan ja niille paukuteltiin. Auto tarkoitti kameraa joka ei lauennut jos valoa ei ollut tarpeeksi.