Softbox grid Elinchrom
-
- Viesti:
Softbox grid Elinchrom
Heps,
Onko suositella jotain kolmannen kolmannen osapuolen gridejä Elinchromin 66x66cm softboxeihin? Ihan järettömän hintasia nuo Elincan omat. Ebaysta löysin jotain kiinalaisia, mutta ne näytti vähän liian kytysiltä.
Onko suositella jotain kolmannen kolmannen osapuolen gridejä Elinchromin 66x66cm softboxeihin? Ihan järettömän hintasia nuo Elincan omat. Ebaysta löysin jotain kiinalaisia, mutta ne näytti vähän liian kytysiltä.
-
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Mulla on siis semmonen ongelma, että pitäisi saada estettyä valoa leviämästä ympäristöön, kuitenkaan muuttamasta valolähteen kokoa (haluan valon pysyvän pehmeänä). Studiossani on valkoiset seinät ja katto ja en halua valon vuotavan niihin. Tähän asti olen fläggäilly ja muilla vastaavilla keinoin saanut estettyä valoa leviämästä. Mutta se ei ole aina helppoa esimerkiksi jos valo on mallin yläpuolella. Muutenkin joutuu viritetleen monia ständejä, niin menee turhaan aikaa ja vaikeuttaa kuvaamista, kun ständit saattavat tulla kuvaan. Sitten näin tämmösen videon:
http://www.youtube.com/watch?v=oOml0z29WSs
ja olin että uij saatana. Just tuommosen gridinhän mä tarvin. Sen vuoksi tuossa kyselin josko jollain olisi kokemuksia vastaavista, että ei tarvise itse testaajana toimia, kun softboxi gridit vaikuttaisivat olevan hullun kalliita. TheHatterin kommentista saa semmosen käsityksen, että tuommonen grid on täysin hyödytön (tai en ole varma viittaatko grideihin yleensä vai omatekoisiin grideihin). Itse olen sitä mieltä, että tuohan on ihan mahtava juttu ja helpottaa kuvaamista huomattavasti.
Olen ihan valokuvaharrastukseni alkupäässä, niin en tiedä tuommosista vempeleistä paljoakaan. Jos jollakin on jotain vastaavaa tai parempaa tarjolla, niin otan ajatuksia mielläni vastaan.
http://www.youtube.com/watch?v=oOml0z29WSs
ja olin että uij saatana. Just tuommosen gridinhän mä tarvin. Sen vuoksi tuossa kyselin josko jollain olisi kokemuksia vastaavista, että ei tarvise itse testaajana toimia, kun softboxi gridit vaikuttaisivat olevan hullun kalliita. TheHatterin kommentista saa semmosen käsityksen, että tuommonen grid on täysin hyödytön (tai en ole varma viittaatko grideihin yleensä vai omatekoisiin grideihin). Itse olen sitä mieltä, että tuohan on ihan mahtava juttu ja helpottaa kuvaamista huomattavasti.
Olen ihan valokuvaharrastukseni alkupäässä, niin en tiedä tuommosista vempeleistä paljoakaan. Jos jollakin on jotain vastaavaa tai parempaa tarjolla, niin otan ajatuksia mielläni vastaan.
-
- Viesti:
-
Valonmuokkaimen päälle lisättävät gridit ovat hieno keksintö ja ei missään nimessä turhia. Grideissä pätee tuttu sääntö, että halvalla et saa hyvää. Kalliimmat ovat käsin tehtyjä ja se näkyy luonnollisesti hinnoissakin. Muutaman halpisboxini gridit ovat onnetonta hötöä. Pysyvät kyllä kiinni kun ei ole koko ajan irrottamassa ja kiinnitämässä takaisin, mutta laatuero esim. Chimeran tekemiin grideihin on selvä.
Pahviset DIY gridit softboxeihin ei kuulosta kovin käytännölliseltä ratkaisulta. Kannattaa tsekata jos esim. Creative Lightilta saisi boxin & gridin vähän inhimillisempään hintaan.
Pahviset DIY gridit softboxeihin ei kuulosta kovin käytännölliseltä ratkaisulta. Kannattaa tsekata jos esim. Creative Lightilta saisi boxin & gridin vähän inhimillisempään hintaan.
-
Itellä on foto-tip.pl:stä ostettu octabox ja siinä gridi. Ehkä noista vois modata 66cm softboxiin sopivan?? Jos jotain muutakin tuolta kaupasta tarttuu mukaan, niin vois olla kannattavaa kokeilla. Mielestäni tuolla on hyvin hinta/laatu kohdallaan.
http://www.foto-tip.pl/sklep/softboxes_ ... 6_104.html
http://www.foto-tip.pl/sklep/softboxes_ ... 6_104.html
-
http://flic.kr/p/7M7Liu Totta. Tämä sätös kesti ihmeen kauan kasassa ja taisi lopulta hajota säilytyksen aikana kun jäi vaatehuoneen nurkkaan rojujen alle. Useamman kerran kulki jalustakassissa edestakaisin. Pitäisi askarrella uusi, ihan vaan ajan kuluksi. Tällä kertaa vaikka kankaasta.Guzmo kirjoitti:Pahviset DIY gridit softboxeihin ei kuulosta kovin käytännölliseltä ratkaisulta.
--
-
Viittaan sekä kumpaankin. Enkä nyt tietenkään sano, että hyödytön, mutta en suoranaisesti keksi sellaiselle järkevää käyttöä, ellei nyt tietoisesti hae tuollaista huonoa kennovaloa.JohnRandom kirjoitti:TheHatterin kommentista saa semmosen käsityksen, että tuommonen grid on täysin hyödytön (tai en ole varma viittaatko grideihin yleensä vai omatekoisiin grideihin). Itse olen sitä mieltä, että tuohan on ihan mahtava juttu ja helpottaa kuvaamista huomattavasti.
Tasovalon päälle laitettava kennohan muuttaa valon olemuksen, eikä se silloin enää toimi tasovalona, koska sen edessä oleva kenno suuntaa valon ja tämä taas tekee varjojen reunoista kovemmat, eli tasovalon ajatus on lähes menetetty. Saman efektin saa periaatteessa helpommin beatydishillä ja hunajakennolla, vieläpä paljon kätevämmin käsiteltävänä.
En tiedä mitä on fläggäily, mutta tasovalon ideahan on iso valotaso riittävän lähellä kohdetta ja siitä ei-toivottuihin paikkoihin vuotava valo pitää estää jollakin levyllä tms. Muutenhan se tasovalo ei ole enää tasovalo, tokikaan 60cm laatikko ei kyllä ole oikein muutenkaan mikään tasovalo. Passikuviin kyllä aika kätevä.
Vaan jos haluaa hyvän kennoston valonsa eteen, niin kätevä mieshän lainaa äitiltä ompelukoneen ja ompelee tuollaisen. Kiinnitys sujuu kätevästi tarranauhalla. Tulee harrastuksen ohessa ompelukin tutuksi.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
-
TheHatter kirjoitti:En tiedä mitä on fläggäily
Tuossa tulikin jo vastaus :)TheHatter kirjoitti: ei-toivottuihin paikkoihin vuotava valo pitää estää jollakin levyllä tms.
Anti-hunajakenno-kommenteissasi on kyllä totuuden jyvää, mutta uskompa että ajattelet softboxin hunajakennoa liian tiheänä ja syvänä. Kyllä sopivasti mitoitettu hunajakenno toimii niin että kaikista boksin etukankaan osista tulee valoa kohteeseen (mutta ei paljoa muualle, mikä onkin koko homman ns. juju).
Yksi ongelma softboxin hunajakennoilla on että niillä ei oikein hyvin voi kuvata mitään kiiltävää, heijastukset näyttää rumilta.
-
Toi kuuluu siihen samaan kategoriaan, kun fläpsit, kickerit, softarit, v-flatit... Mä en tunne noita.Perry kirjoitti:TheHatter kirjoitti:En tiedä mitä on fläggäilyTuossa tulikin jo vastaus :)TheHatter kirjoitti: ei-toivottuihin paikkoihin vuotava valo pitää estää jollakin levyllä tms.
Kyllä olen kuvanut monenlaisilla kennoilla valojen edessä ja aina kun sen valotason pinta-alaa rajoitetaan pienemmäksi kuin kohde (vaikka jakamalla sitä osiin) niin valon ominaisuus muuttuu. Joskus muutos voi olla niin pieni, että sitä ei pikaisesti vilkaisemalla huomaa, mutta kyllä se aina muuttuu.
Eli, jos haluaa saada sen pehmeän tasovalon käyttöön, niin ei sitä voi pienentää rajaamalla valonlähdettä pienemmäksi tai pienempiin osiin. Silloin pitää tehdä kompromissia valon käyttäytymisessä.
-
Ajattele asiaa näin: Sinun naamaasi suunnataan suoraan softbox jossa on hunajakenno. Etäisyyttä on kohtalaisesti, sanotaan vaikka 2 metriä. Miltä hunajakenno näyttää sieltä katsottuna? Pelkkiä ohuita viiruja valon päällä? Juuri niin.
Hunajakenno ei siis juurikaan "näy" suoraan edessä, joten sillä ei ole paljoa merkitystä. Sivummalla tilanne onkin aivan toinen.
Hunajakenno ei siis juurikaan "näy" suoraan edessä, joten sillä ei ole paljoa merkitystä. Sivummalla tilanne onkin aivan toinen.
-
Jos asia olisi näin onnellisesti, niin eikö silloin riittäisi pelkästään tasovalon reunoille laitettavat laidat ns. ladonovet? Tasaisesta pinnasta lähtee kuitenkin fotoneja muuallekin kuin suoraan eteen, muutenhan ei tuollaisia kennostoja tarvittaisi. Toinen ongelma siis on, että kun tuollaisella kennolla polaroidaan osa valosta pois, putoaa myös valonlähteen tuottama valon määrä. Tarvitaan lisää leistungia.Perry kirjoitti: Hunajakenno ei siis juurikaan "näy" suoraan edessä, joten sillä ei ole paljoa merkitystä. Sivummalla tilanne onkin aivan toinen.
Vaan kuten totesin aiemminkin, jos tasovalo on kokoa 66x66cm, niin sitähän ei voi viedä juuri metriä kauemmas kohteesta, etteikö se valo alkaisi jo muuttumaan. Jotenkin muistelisin, että peukalosääntönä tasovalon maksimi etäisyys on sen mitta nurkasta nurkkaan. Toisin sanoen valon sivujen hypotenuusa.
-
Kyllä riittäisi. Ero on siinä että muutaman sentin syvä hunajakenno ajaa saman asian kuin isot lärpyttimet, ja mitä isompi softbox sitä isommat lärpyttimet tarvitaan, hunajakennon syvyys pysyy samana.TheHatter kirjoitti: Jos asia olisi näin onnellisesti, niin eikö silloin riittäisi pelkästään tasovalon reunoille laitettavat laidat ns. ladonovet?
Sanoisin että metrin kokoisessa boksissa pitäisi olla melkein neliömetrin kokoiset ladonovet jotta saisi aikaan hunajakennoefektin.
Usko nyt pois, hunajakennoja valmistetaan koska niille on (ainakin joillain) ihan oikeasti käyttöä :)
-
Kyllä mä uskoa voin, shamppanjavispilöitäkin valmistetaan, kun niille on joillakin oikeasti käyttöä. Toiset juo vielä raakamaitoakin, kun se on niiden mielestä terveellisempää.Perry kirjoitti: Usko nyt pois, hunajakennoja valmistetaan koska niille on (ainakin joillain) ihan oikeasti käyttöä :)
En mä mitenkään ole hunajakennovastainen, kyllä se monessa paikassa on ihan kelvollinen vehje. Tasovalon päälle laitettuna se mun mielestä vaan pilaa hyvän valon. Tuotahan voi jokainen itse testata ja jos siitä tulee itseä miellyttävä valo, niin ei muuta kun käyttämään. Kuten todettua, tuollaisen voi vaikka itse askarrella pikkurahalla, niin pääsee testaamaan.
-
No eipä tuo miksikään standardiratkaisuksi kelpaa valon määrän vähentämiseksi, kyllä pienelle säätyvät salamat tai ND-kalvo on paljon parempi. Valo kun muuttaa luonnettan hunajakennoa käytettäessä - ja jos kuvausetäisyys on kohtalaisen iso niin kohteen keskelle kyllä osuu melkein yhtä paljon valoa kuin aiemminkin, ero lienee aukon osia (en jaksa mitata). Toki jos kuvaa pienessä valkoisessa huoneessa niin spillin määrällä on vaikutusta.Holden kirjoitti:Kuten TheHatter tuossa mainitsi - hunajakenno syö valotehoa reippaasti. Sitä voi käyttää myös siihen tarkoitukseen jos haluaa studiosalaman kanssa käyttää isoa aukkoa.
-