Nikon J1 ja V1

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
ruutu

Viesti Kirjoittaja ruutu »

Vanhalla pentax k10:.llä pärjäilin 35/2:n kanssa, mutta Nikon ykkösten tarkennus on taas ihan omaa luokkaansa - varsinkin ulkona kuvatessa. Täytynee hommat joskus tuo 18,5/1,8 ja 10/2.8, varsinkin kun m4/3:n verrattuina hinnat ovat aika kohtuullisia.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

kribe kirjoitti:Nikonin "ykkösten" korkeiden herkkyyksien sieto on kuitenkin sillä tasolla, että ainakin meidän asunnossa f/1.8 on minimi millä pärjää. 18.5/1.8 lasilla sisäkuvauksessa mulla on herkkyys ISO 800-1600. Yli aukon pimeämpi lasi ei ainakaan itselleni kävisi.

Onhan toki toisilla valoisampia asuntoja kun mitä minulla, vaikkei tämäkään erityisen pimeä ole.
En edes viitsi kaivaa V1:stä esille talvisiin sisäkuvauksiin, mitä nyt joskus työhön liittyviä juttuja dokumentoin. Mutta hyvässä valossa tämä on aivan superkamera. Sen paljon hehkutetun tarkennuksen lisäksi tykkään myös V1:n valotuksesta, minkä ansiosta esim dynamiikka vaikuttaa paljon paremmalta kuin mitä se käppyröiden mukaan onkaan.
Viulisti

Viesti Kirjoittaja Viulisti »

Itse olen käyttänyt pelkkää tuota 10/2.8 ja hyvin on toiminut melkein kaikkialla.
Kierrelly kameran kanssa euroopat sun muut, tosin katu kuvassa tarvisi vähän pidempää.

Selvisi muuten ongelma näytän kanssa, evf tunnistin oli tullut täyteen roskaa.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

kribe kirjoitti:Nikonin "ykkösten" korkeiden herkkyyksien sieto on kuitenkin sillä tasolla, että ainakin meidän asunnossa f/1.8 on minimi millä pärjää. 18.5/1.8 lasilla sisäkuvauksessa mulla on herkkyys ISO 800-1600. Yli aukon pimeämpi lasi ei ainakaan itselleni kävisi.

Onhan toki toisilla valoisampia asuntoja kun mitä minulla, vaikkei tämäkään erityisen pimeä ole.
Eilen testasin meidän keittiössä kun kuvasin potrettia kaverista. Speksit: 1/30s, ISO 560, f2.8.. on joo vähän eri valoisuuden asteita asunnoissa :)

ps. J1+10mm meni tilaukseen.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Isosceles

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Avokid kirjoitti:
Siis tollanen punanen versio verkkokauppa.comista? Ei taida löytyä tuohon 200e hintaan mustaa mistään?
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Avokid kirjoitti:

Eilen testasin meidän keittiössä kun kuvasin potrettia kaverista. Speksit: 1/30s, ISO 560, f2.8.. on joo vähän eri valoisuuden asteita asunnoissa :)

Muksun kuvaaminen vaatii vähän nopeampia suljinaikoja, niinkuin vaatii myös pidempi polttoväli. Just kokeilin että olkkarissa 1/30s ja f/2.8 vaatii ISO1000 ja keittiössä ISO640. On mulla toki olkkarissa vielä tuo 350W halogeeni jalkalamppu, mutta on sen verran sähkösyöppö ja hyötysuhteeltaan heikko, että on jäänyt vähäiselle käytölle :)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Avokid

kribe kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Eilen testasin meidän keittiössä kun kuvasin potrettia kaverista. Speksit: 1/30s, ISO 560, f2.8.. on joo vähän eri valoisuuden asteita asunnoissa :)
Muksun kuvaaminen vaatii vähän nopeampia suljinaikoja, niinkuin vaatii myös pidempi polttoväli. Just kokeilin että olkkarissa 1/30s ja f/2.8 vaatii ISO1000 ja keittiössä ISO640. On mulla toki olkkarissa vielä tuo 350W halogeeni jalkalamppu, mutta on sen verran sähkösyöppö ja hyötysuhteeltaan heikko, että on jäänyt vähäiselle käytölle :)
Niin, no tuosta voi laskea sit sen, että miten lyhyempi suljinaika vaatii herkkyyttä.
Kyllä mun mieleeni ISO 3200 on vielä sen verran käyttökelpoista, että periaatteessa voi pistää suljinajaksi vaikka sen 1/160s ja f2.8 vielä riittää. Mutta tosiaan, asuntojen valoisuuksissa on eroja. Meillä on toisessa kerroksessa sellaiset valaisimet, että joka huoneessa on valoisampaa kuin tuolla keittiössä. Mun pienessä työhuoneessa on 5x60w vastaavat lamput :)
Reijol

Viesti Kirjoittaja Reijol »

Minulla on tuossa pöydällä vierekkäin V1+ kittizoomi ja J1+10 mm. Lähes aina tulee otettua matkaan iloisen punainen J1, jostain syystä olen tykästynyt siihen. Paitsi kun tulee taiteellinen hetki, silloin mukana on armeijan kaasunaamarilaukussa V1-arsenaali. Paitsi kun tulee oikein tosi taiteellinen hetki, silloin taas on 10 mm kiinteänä poikaa. Vielä kun joskus näkisi auringon, sumuiset lumihanget alkaa olla loppuun kaluttu.
-Reijo-
Avokid

Reijol kirjoitti:Vielä kun joskus näkisi auringon, sumuiset lumihanget alkaa olla loppuun kaluttu.
Sanoppa muuta :)
Reijol

Itselaukaisimen toimina?

Mikähän on kun itselaukaisin pitää asetella uudelleen joka kuvan jälkeen, toiminto ei jää päälle? Kauko-ohjaintoiminto kyllä jää, myös viivästettynä. Kuvausmoodi ei näyttäisi vaikuttavan. Samoin tuntuu käyttäytyvän sekä J1 että V1. Ohjekirjakin sanoo että itselaukaisin- ja kauko-ohjaustoiminnot peruutetaan sammuttamalla kamera joten voisi kuvitella että jostain syystä vaan en osaa?
-Reijo-
kribe
Viesti:

Re: Itselaukaisimen toimina?

Reijol kirjoitti:Mikähän on kun itselaukaisin pitää asetella uudelleen joka kuvan jälkeen, toiminto ei jää päälle? Kauko-ohjaintoiminto kyllä jää, myös viivästettynä. Kuvausmoodi ei näyttäisi vaikuttavan. Samoin tuntuu käyttäytyvän sekä J1 että V1. Ohjekirjakin sanoo että itselaukaisin- ja kauko-ohjaustoiminnot peruutetaan sammuttamalla kamera joten voisi kuvitella että jostain syystä vaan en osaa?
Samalla tavalla tuo minullakin toimii. Turhauttavaa kyllä. Siksi tuleekin pääosin käytettyä kaukolaukaisinta.
Digiku

pelkään pahinta

Viesti Kirjoittaja Digiku »

Punainen 1 J 1 ja 10mm odottaa tuolla postissa noutamista. Saa nähdä mitä vaimo tuumaa tuosta. Canon perheesen tuo tuo Nikon tuo jännitystä äärimmilleen ja poliisia tarvitaaan.
Avokid

Mun punainen J1 kans saapui torstaina noudettavaksi liikkeestä. Yksi hieno huomio kamerasta. Sisäinen intervalliajastus näyttäisi löytyvän kamerasta vaikka se minusta puuttuu kaikista ominaisuuslistoista. Sitä ominaisuutta ei myöskään ole esim. V2:ssa.

Viikonlopun jälkeen lisää kommentteja kamerasta.
Reijol

Avokid kirjoitti: Sisäinen intervalliajastus näyttäisi löytyvän kamerasta vaikka se minusta puuttuu kaikista ominaisuuslistoista. Sitä ominaisuutta ei myöskään ole esim. V2:ssa.
No niinpäs näkyy olevan aktiivina, toimii myös. Minun kamerassa kaikki firmikset on versiota 1.00, ei ehkä kannata edes päivittää jos vaikka tuokin vika on korjattu myöhemmissä versioissa.
-Reijo-
nomad

Reijol kirjoitti:
Avokid kirjoitti: Sisäinen intervalliajastus näyttäisi löytyvän kamerasta vaikka se minusta puuttuu kaikista ominaisuuslistoista. Sitä ominaisuutta ei myöskään ole esim. V2:ssa.
No niinpäs näkyy olevan aktiivina, toimii myös. Minun kamerassa kaikki firmikset on versiota 1.00, ei ehkä kannata edes päivittää jos vaikka tuokin vika on korjattu myöhemmissä versioissa.
On se minullakin vaikka tein sen ekan firmaware-päivityksen. Tämä viimeinen päivityshän on aivan vitsi joten en ole jaksanut.
Avokid

Tänään ei ehdi hirveästi kuvia käymään läpi, mutta blogiin lisäsin pari tintti-kuvaa 70-200/4:lla:
http://nikon1stories.blogspot.fi/2013/0 ... f4-vr.html

Tässä vähän isompi versio blogin kuvasta:
http://mikkoh.1g.fi/kuvat/Animals/Birds ... /_full.jpg
Ei voi valittaa kuvanlaadusta kun setti painaa kilon ( ja on kuvattu kolminkertaisen ikkunan läpi ) :)
nomad

No hitsi! Niin hyvän näköistä kuvaa, että pakkohan tuo oli ostaa kun löysin ebay.uk:sta vähän halvemmalla. 70-200mm/4 tuntuu tosiaan melko ideaalilta teleobjektiivilta tähän sovellukseen.
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

Avokid kirjoitti:Tänään ei ehdi hirveästi kuvia käymään läpi, mutta blogiin lisäsin pari tintti-kuvaa 70-200/4:lla:

Ei voi valittaa kuvanlaadusta kun setti painaa kilon ( ja on kuvattu kolminkertaisen ikkunan läpi ) :)
Sairaan terävää kuvaa tuolla kropilla, vaan taitaa pääsyy olla tuossa Nikkor 70-200mm F4G ED VR lasissa, joka on lähellä täydellistä. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi tuon Nikon 1 V1:en saa murto-osalla Nikon 1 V2:en hinnasta, sillä eikös tuossa V1:ssä ole tehokkaampi akkukin kuin V2:ssa?

PS. Tuon yhdistelmäsi kun kiikutat Joroisiin erään tietyn kosken partaalle sen koskikaran mielipaikalle, niin alkaa marsalkan puntit tutista! :-)
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
kribe
Viesti:

määvaan kirjoitti:Sairaan terävää kuvaa tuolla kropilla, vaan taitaa pääsyy olla tuossa Nikkor 70-200mm F4G ED VR lasissa, joka on lähellä täydellistä. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi tuon Nikon 1 V1:en saa murto-osalla Nikon 1 V2:en hinnasta, sillä eikös tuossa V1:ssä ole tehokkaampi akkukin kuin V2:ssa?
On kyllä hyvää jälkeä, etenkin kun ottaa huomioon minkälaista valoa täällä on viime viikot ollut. Tuommonen tasaisen harmaa ei kuitenkaan ole paras keli demonstroida kuinka hyvää jälkeä lasi tekee.

V1:n saa murto-osalla V2:n hinnasta sen takia, että V1 on poistuva malli. Vaikka V2:ssa on jonkin verran parannuksia V1:n nähden, niin yllättävän paljon huononnuksiakin on tehty: timelapse puuttuu, heikompi akku, hieman heikompi korkeiden herkkyyksien sieto..

1 V1 ja 1 J1 on tällä hetkellä niin halpoja, etten varmaan kauheasti valehtele jos väitän, että ovat hinta/laatu-suhteeltaan parasta mitä tällä hetkellä on tarjolla?
Avokid

määvaan kirjoitti:
Avokid kirjoitti:Tänään ei ehdi hirveästi kuvia käymään läpi, mutta blogiin lisäsin pari tintti-kuvaa 70-200/4:lla:

Sairaan terävää kuvaa tuolla kropilla, vaan taitaa pääsyy olla tuossa Nikkor 70-200mm F4G ED VR lasissa, joka on lähellä täydellistä. Sitä en kyllä ymmärrä, miksi tuon Nikon 1 V1:en saa murto-osalla Nikon 1 V2:en hinnasta, sillä eikös tuossa V1:ssä ole tehokkaampi akkukin kuin V2:ssa?

PS. Tuon yhdistelmäsi kun kiikutat Joroisiin erään tietyn kosken partaalle sen koskikaran mielipaikalle, niin alkaa marsalkan puntit tutista! :-)
Kyllähän tuo 2.7x kroppi vaatii jo lasilta aika paljon.

Tuossakin kuvassa muuten asetukset oli f/4.5, ISO 400, 1/60s, eli kesäkeleihin verrattuna aika pimeää. V1:ssä on tuo ISO 100 huomattavasti parempi kuin ISO 400. Kesäkelejä odotellessa.

V1 on tällä hetkellä poistomyynnissä, siksi niin kova hinnan alennus. Siinä on sama akku kuin mun D800:ssa ja se on hitusen isompi kuin V2:ssa. Kyllähän tuo akun koko rajoittaa aika paljon kameran rungon muotoilua, että jos haluaa pienen kameran, niin akunkin pitää olla kompakti ilman mitään isoja kyttyröitä kuten V1:n akku. Ominaisuuksiltaan V2 on käsittääkseni hieman nopeampi kaikin puolin ja onhan siinä salama. 70-200:n kanssa V2:n paremmasta kahvasta olisi kyllä hieman apua.
kribe kirjoitti: 1 V1 ja 1 J1 on tällä hetkellä niin halpoja, etten varmaan kauheasti valehtele jos väitän, että ovat hinta/laatu-suhteeltaan parasta mitä tällä hetkellä on tarjolla?
No vähän riippuu tarpeista, mutta ei noita voi huonoiksi vaihtoehdoiksi haukkua. D3100 maksaa kittinä alle 400e ja Nex-3:sta saa n. 300 euroon halvimmillaan, mutta ne nyt ovat selvästi isompia kuin pokkarikokoa oleva J1+10mm kitti.
Viimeksi muokannut Avokid, Helmi 18, 2013 9 : 34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin