Teetin vanhasta nahkasuikaleesta rannehihnan. Suutari otti 3€ ompelusta :)Avokid kirjoitti:No olen välillä pistänyt vanhan pokkarin rannelenkin kiinni. Mutta pääosin mulla ei ole kamerassa hihnoja kiinni.Reijol kirjoitti:J1:ssä pannarin kanssa tuo olkahihna on häiritsevän massiivinen mutta ihan ilman jotain rannelenkin tai vastaavan tapaista ei oikein osaa olla, olisiko jotain rakentavia ehdotuksia?
Nikon J1 ja V1
-
- Viesti:
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
-
Täällä myös J1:ssä vanhan pokkarin rannelenkki kiinni. V1:ssä olen käyttänyt sitä kaulahihnaa kaikesta huolimatta, tosin eipä se kovin käytännöllinen ole, joten varmaan menee tuokin tavalla tai toisella vaihtoon...Avokid kirjoitti:No olen välillä pistänyt vanhan pokkarin rannelenkin kiinni. Mutta pääosin mulla ei ole kamerassa hihnoja kiinni.Reijol kirjoitti:J1:ssä pannarin kanssa tuo olkahihna on häiritsevän massiivinen mutta ihan ilman jotain rannelenkin tai vastaavan tapaista ei oikein osaa olla, olisiko jotain rakentavia ehdotuksia?
Nikon D610 + Sony RX100
Blogi: http://www.onnela.org
Blogi: http://www.onnela.org
-
Noniin, pari esimerkkikuvaa. Harmillisesti en tarkistanut polttoväliä, joten se on 190mm, mutta näin ollen tämä on siis n. 500mm kinovastaavalla polttovälillä kuvattu.
Tarkennus on purkin tekstissä. Näköjään vihon reuna ei ole enää oikeassa reunassa terävyysalueella, mutta oletettavasti oikea reuna on yhtä terävä kuin vasemman reunan purkki.
Kuvaa klikkaamalla täyskokoiseen.
f4
f5.6
Tarkennus on purkin tekstissä. Näköjään vihon reuna ei ole enää oikeassa reunassa terävyysalueella, mutta oletettavasti oikea reuna on yhtä terävä kuin vasemman reunan purkki.
Kuvaa klikkaamalla täyskokoiseen.
f4
f5.6
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
Kävin kokeilemassa tätä settiä tänään pikaisesti ajelureissun ohessa. Nämä on kaikki otettu 540mm kinovastaavalla polttovälillä.
Pari räpsyä Lempäälästä ( kuva aukeavat linkistä täysikokoisiksi ):
Pilvinen sää aiheutti eniten kuvanlaadussa kun kenno kohisee 100% kuvaa tarkastellessa, mutta kyllä tuo ylittää omat odotukseni kuvanlaadun suhteen. Koitan joku päivä saada oikeasti aikaa päästä lähemmäs kuvaamaan lintuja, niin voisi saada kunnon esimerkkejä.
AF toimii tuollaisella pilvisellä säällä välillä oudosti. Esim koivikossa hyppivään talitiaiseen on todella vaikea osua, koska AF hakee jatkuvasti sitä risua vieressä (tosin en tiedä sitten osuuko D800 yhtään paremmin) ja sitten taas vähän vähäkontrastimmassa kohteessa AF vain surraa ohi. Sitten taas esim tuossa koskikara-kuvassa vaikka lintu oli sillan alla todella hämärässä, niin siihen se nappasi ongelmitta.
Tämä on sellainen kauniin sään kevyt telesetti :)
Pari räpsyä Lempäälästä ( kuva aukeavat linkistä täysikokoisiksi ):
Pilvinen sää aiheutti eniten kuvanlaadussa kun kenno kohisee 100% kuvaa tarkastellessa, mutta kyllä tuo ylittää omat odotukseni kuvanlaadun suhteen. Koitan joku päivä saada oikeasti aikaa päästä lähemmäs kuvaamaan lintuja, niin voisi saada kunnon esimerkkejä.
AF toimii tuollaisella pilvisellä säällä välillä oudosti. Esim koivikossa hyppivään talitiaiseen on todella vaikea osua, koska AF hakee jatkuvasti sitä risua vieressä (tosin en tiedä sitten osuuko D800 yhtään paremmin) ja sitten taas vähän vähäkontrastimmassa kohteessa AF vain surraa ohi. Sitten taas esim tuossa koskikara-kuvassa vaikka lintu oli sillan alla todella hämärässä, niin siihen se nappasi ongelmitta.
Tämä on sellainen kauniin sään kevyt telesetti :)
-
Kas, olin itsekin tänään kuvaamassa koskikaraa, tosin karaa ei näkynyt missään vaikka eilen oli ollut paikalla kuten koskella ollut toinen kaveri todisteli. Maisemakuvaukseenkin päivä oli huono, tasaisen harmaa pilvimatto ei paljon kontrasteja suonut.
Täytyy sanoa että kyllä siinä tunsi itsensä pieneksi kun mukana oli V1 30-110 millinen nokallaan. Toisella kuvaajalla oli joku Canonin normaali järkkäri ja luokkaa 300...400 millinen lasi. Harmitti kun en ollut edes vastavalosuojaa ottanut matkaan, olisi lasi näyttänyt edes vähän pidemmältä.
Mutta ei tämä vielä mitään. Paikalle pöläytti maasturillaan kolmaskin kuvaaja, meinasi pysäköidä meikäläisen Fiatin viereen mutta pelkäsi kai köyhyyden tarttuvan ja ajoi 100 metriä takaisin. Ja ziisus, sieltä alkoi kasautua sellainen kombinaatio etten ole ennen nähnyt. Tukeva jalusta, siihen kiinni joku puolimetrinen valkoinen pönttö, ilmeisesti Canonia. Kameraa en tohtinut katsoa kun häpeissäni luikin lumihangessa kosken rantaa poispäin pili kaulassa iloisesti heilahdellen.
Kyllä sillä koolla on väliä. Vähän tuli latteita maisemakuvia valaistukseta johtuen ja samat kommentit tarkennuksesta kuin Avokidillakin, risut ja puskat on pahoja mutta kai se on sama kaikilla kameroilla. Käsitarkennus tietysti pelastaa mutta nyt ei ollut edes jalustaa mukana niin en viitsinyt moista yrittää. Objektiivi sinänsä piirtää terävästi täydellä polttovälilläkin mutta muutama kuva jäi epäteräväksi kun valoa oli vähän ja valotusajat meni 1/50 paikkeille, vakaaja ei enää riittänyt käsivaralla.
Täytyy sanoa että kyllä siinä tunsi itsensä pieneksi kun mukana oli V1 30-110 millinen nokallaan. Toisella kuvaajalla oli joku Canonin normaali järkkäri ja luokkaa 300...400 millinen lasi. Harmitti kun en ollut edes vastavalosuojaa ottanut matkaan, olisi lasi näyttänyt edes vähän pidemmältä.
Mutta ei tämä vielä mitään. Paikalle pöläytti maasturillaan kolmaskin kuvaaja, meinasi pysäköidä meikäläisen Fiatin viereen mutta pelkäsi kai köyhyyden tarttuvan ja ajoi 100 metriä takaisin. Ja ziisus, sieltä alkoi kasautua sellainen kombinaatio etten ole ennen nähnyt. Tukeva jalusta, siihen kiinni joku puolimetrinen valkoinen pönttö, ilmeisesti Canonia. Kameraa en tohtinut katsoa kun häpeissäni luikin lumihangessa kosken rantaa poispäin pili kaulassa iloisesti heilahdellen.
Kyllä sillä koolla on väliä. Vähän tuli latteita maisemakuvia valaistukseta johtuen ja samat kommentit tarkennuksesta kuin Avokidillakin, risut ja puskat on pahoja mutta kai se on sama kaikilla kameroilla. Käsitarkennus tietysti pelastaa mutta nyt ei ollut edes jalustaa mukana niin en viitsinyt moista yrittää. Objektiivi sinänsä piirtää terävästi täydellä polttovälilläkin mutta muutama kuva jäi epäteräväksi kun valoa oli vähän ja valotusajat meni 1/50 paikkeille, vakaaja ei enää riittänyt käsivaralla.
-Reijo-
-
Spege maakuntamatkalla?Reijol kirjoitti:
Mutta ei tämä vielä mitään. Paikalle pöläytti maasturillaan kolmaskin kuvaaja, meinasi pysäköidä meikäläisen Fiatin viereen mutta pelkäsi kai köyhyyden tarttuvan ja ajoi 100 metriä takaisin. Ja ziisus, sieltä alkoi kasautua sellainen kombinaatio etten ole ennen nähnyt. Tukeva jalusta, siihen kiinni joku puolimetrinen valkoinen pönttö, ilmeisesti Canonia.
.
-
Äh, ihan turhaa tuollaisen kuvittelu. Etkö sä ole kuullut, että ei se koko vaan se miten sitä käyttää ;)Reijol kirjoitti: Kyllä sillä koolla on väliä. Vähän tuli latteita maisemakuvia valaistukseta johtuen ja samat kommentit tarkennuksesta kuin Avokidillakin, risut ja puskat on pahoja mutta kai se on sama kaikilla kameroilla. Käsitarkennus tietysti pelastaa mutta nyt ei ollut edes jalustaa mukana niin en viitsinyt moista yrittää. Objektiivi sinänsä piirtää terävästi täydellä polttovälilläkin mutta muutama kuva jäi epäteräväksi kun valoa oli vähän ja valotusajat meni 1/50 paikkeille, vakaaja ei enää riittänyt käsivaralla.
Ja 1/50s valotusajat kyllä pitäisi kuvaamiseen, jos kohde ei liiku.
Minähän siis vaihdoin 120-300/2.8 OS lasin Nikonin 70-200/4:een ja ihan suunnitelmallisesti. Tuo Sigma on n. 3kg möhkö. Todella terävä ja hurjan nopea tarkennus, mutta vaikka en ole itse mikään kaislanvarsi rungoltani, niin silti putken koko haittasi kuvaamista.
Mulle tuli liian usein fiilis lintutorneilla niitä Canonin ja Nikonin isoja putkia seuratessa, että en minä halua olla tuollainen joka ajaa maasturilla lintutornin kylkeen ja alkaa sohiin sieltä 500/4:lla taivaalle. On niitäkin jotka kuskaavat sen 600/4 putken selässään 5km päähän suolle ja kyykkivät koko yön suon reunassa kurkia odotellen, mutta niitä on varmasti vähemmän kuin noita lintutorni-bongareita.
-
- Viesti:
Ei paljon enempää samaa mieltä vois olla.Minä pidän itseä enemmän lintuharrastajana kuin kuvaajana.Silloin kun tornissa on muita pidän kameran repussa enkä kuvaamisella häiritse tarkkailua. Yksin ollessa kamera on käsillä,mutta kiihkeimpään muuttoaikaan kun olis kuvattavaa niin unohdan sen täysin :DAvokid kirjoitti:Mulle tuli liian usein fiilis lintutorneilla niitä Canonin ja Nikonin isoja putkia seuratessa, että en minä halua olla tuollainen joka ajaa maasturilla lintutornin kylkeen ja alkaa sohiin sieltä 500/4:lla taivaalle. On niitäkin jotka kuskaavat sen 600/4 putken selässään 5km päähän suolle ja kyykkivät koko yön suon reunassa kurkia odotellen, mutta niitä on varmasti vähemmän kuin noita lintutorni-bongareita.
-
Nikonin pitäsi saada aikaiseksi se 300mm/4 VR. Minulla on sille monta käyttötarkoitusta jo valmiiksi keksittynä niin oikeiden kameroiden kuin näiden lillerikennoistenkin kanssa.jka71 kirjoitti:Ei paljon enempää samaa mieltä vois olla.Minä pidän itseä enemmän lintuharrastajana kuin kuvaajana.Silloin kun tornissa on muita pidän kameran repussa enkä kuvaamisella häiritse tarkkailua. Yksin ollessa kamera on käsillä,mutta kiihkeimpään muuttoaikaan kun olis kuvattavaa niin unohdan sen täysin :DAvokid kirjoitti:Mulle tuli liian usein fiilis lintutorneilla niitä Canonin ja Nikonin isoja putkia seuratessa, että en minä halua olla tuollainen joka ajaa maasturilla lintutornin kylkeen ja alkaa sohiin sieltä 500/4:lla taivaalle. On niitäkin jotka kuskaavat sen 600/4 putken selässään 5km päähän suolle ja kyykkivät koko yön suon reunassa kurkia odotellen, mutta niitä on varmasti vähemmän kuin noita lintutorni-bongareita.
-
- Viesti:
+1!nomad kirjoitti:Nikonin pitäsi saada aikaiseksi se 300mm/4 VR. Minulla on sille monta käyttötarkoitusta jo valmiiksi keksittynä niin oikeiden kameroiden kuin näiden lillerikennoistenkin kanssa.jka71 kirjoitti:Ei paljon enempää samaa mieltä vois olla.Minä pidän itseä enemmän lintuharrastajana kuin kuvaajana.Silloin kun tornissa on muita pidän kameran repussa enkä kuvaamisella häiritse tarkkailua. Yksin ollessa kamera on käsillä,mutta kiihkeimpään muuttoaikaan kun olis kuvattavaa niin unohdan sen täysin :DAvokid kirjoitti:Mulle tuli liian usein fiilis lintutorneilla niitä Canonin ja Nikonin isoja putkia seuratessa, että en minä halua olla tuollainen joka ajaa maasturilla lintutornin kylkeen ja alkaa sohiin sieltä 500/4:lla taivaalle. On niitäkin jotka kuskaavat sen 600/4 putken selässään 5km päähän suolle ja kyykkivät koko yön suon reunassa kurkia odotellen, mutta niitä on varmasti vähemmän kuin noita lintutorni-bongareita.
-
Törmäsin muuten tällaiseen kuvaan:
http://www.reddotphoto.com.sg/forums/at ... 1351057860
Objektiivin leveys näyttäisi olevan samaa tasoa kuin 50/1.8G, mutta pituus lyhyempi.
http://www.reddotphoto.com.sg/forums/at ... 1351057860
Objektiivin leveys näyttäisi olevan samaa tasoa kuin 50/1.8G, mutta pituus lyhyempi.
-
Nikon V1 kameraan firmispäivitys.
https://nikoneurope-fi.custhelp.com/app ... a_id/55385
En kyllä tajua miksi tuollaisen takia on päivitys tehty..
https://nikoneurope-fi.custhelp.com/app ... a_id/55385
En kyllä tajua miksi tuollaisen takia on päivitys tehty..
-
Onkos kelläkään ollu sellaista ongelmaa tuon nikon v1:sen kanssa, että ainakun laittaa kameran päälle menee suoran EVF, eikä näytä takaruudulla ollenkaan, välähtää vain.
Tämä on nyt ollut jo jonkin aikaa, en siis saa takaruudulla kuvaa näkymään, paitsi kun päivittää ohjelmistoa.
Hyvin häiritsevä piirre.
Muuten onkos kukaan saanut vielä käsiinsä
http://www.europe-nikon.com/en_GB/produ ... -f-3-5-5-6
Tämä on nyt ollut jo jonkin aikaa, en siis saa takaruudulla kuvaa näkymään, paitsi kun päivittää ohjelmistoa.
Hyvin häiritsevä piirre.
Muuten onkos kukaan saanut vielä käsiinsä
-
- Viesti:
-
Toimitukset alkaa maaliskuun alkupuolella.Viulisti kirjoitti: Muuten onkos kukaan saanut vielä käsiinsä
-
Btw. verkkokauppa.comiin tullut eilen ekat S1 ja J3 mallit. J1+10 kitin hinta on jo alle 200e.
-
On. http://nikon1stories.blogspot.fi/2013/0 ... kiing.htmlruutu kirjoitti:Onko kokemuksia 10/2,8 objektiivista? mietin lähinnä sisäkuvausta. 18,5/1,8 olisi tietenkin valovoimaisempi, muttei laajakulma...
Pieni ja näppärä. Aika pieni etu tulee valovoimaeroa perus zoomiin ( f3.5 ), mutta koossa on merkittävä ero. Ja kyllähän toi kiinteä voittaa kuvanlaadussa.
-
- Viesti:
Nikonin "ykkösten" korkeiden herkkyyksien sieto on kuitenkin sillä tasolla, että ainakin meidän asunnossa f/1.8 on minimi millä pärjää. 18.5/1.8 lasilla sisäkuvauksessa mulla on herkkyys ISO 800-1600. Yli aukon pimeämpi lasi ei ainakaan itselleni kävisi.
Onhan toki toisilla valoisampia asuntoja kun mitä minulla, vaikkei tämäkään erityisen pimeä ole.
Onhan toki toisilla valoisampia asuntoja kun mitä minulla, vaikkei tämäkään erityisen pimeä ole.