Pentax-miitti 2012 Tampereella

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
alspe

Viesti Kirjoittaja alspe »

^ eipä mitään, hyvä kun joku kuvaa mun kameralla kun ite en oo jaksanut. :D

Kyllä ainakin jpyykone:lla on Sigma 50-150mm:n http://jounipyykonen.blogspot.fi/search ... 20EX%20HSM
Pentaxilla saa kuvia
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ASaari

Viesti Kirjoittaja ASaari »

Kappas, onhan sitä näköjään tehty, ja lopetettukin noin neljä vuotta sitten. Sinänsä ihan varteenotettava putki ja tarkennusnopeuskin pitäis olla riittävä.
Noh, katsotaan mitä uusi vuosi tuo tullessaan, rahasta tuo kaikki nyt tällä hetkellä on kiinni. K5 kyllä vakuutti, ja voishan sitä sitten harkita ostavansa esim. DA70ltd:n tuohon K10:n ja jonkun suttuzoomin K5:n :D
Japanilainen kamera ja joitain linssejä. Kuviakin oon ottanut. flickr PPG
jpyykone

Viesti Kirjoittaja jpyykone »

Tuo Sigman 50-150/2.8 II HSM on kyllä ihan metsästämisen arvoinen. Ainut huonopuoli tuossa tosiaan on se ettei sitä enää tehdä. Uutta OS versiotakaan ei Pentaxille saa, tosin en kyllä ymmärrä tuon uuden OS version ideaakaan hirveästi enää, kun painoa on tuplasti tuohon ei-OS versioon nähden (~780g vs ~1450g) ja paino ja koko on samalla tasolla noiden 70-200/2.8 zoomien kanssa. Sigmalla ilmeisesti päättivät käyttää samaa putkiloa 50-150 ja 70-200 objektiiveihin, että säästävät valmistuskuluissa.

Olen kuvannut tuolla nyt varmaan ~5000-6000 kuvaa pääosin huonossa valossa K-5:lla varsin nopeasti liikkuvia kohteita (hevosia) ja kyllä tuo ihan mainiosti toimii. Valon määrällä on tosin aika iso osuus tuossa onnistumisprosentissa, sillä kun valon määrä laskee tietylle tasolle niin K-5:n ei oikein enää kerkeä tarkentaa. Tässä tosin puhutaan jo varsin hämärästä eli ~1/320, F2.8, ISO 10000. Aukon parin verran enemmän valoa ja toimii jo paremmin.

Testasin tuossa eilen hiukan tuon SDM/HSM tarkennuksen nopeutta sisällä hämärähkössä valossa K-5:lla ja K10D:llä 50-150/2.8 HSM:llä ja 16-50/2.8 SDM:llä ja nopeuden suhteen en noissa isoja eroja huomannut. Tarkennusnopeus äärettömästä minimiin ja takaisin oli SDM:llä sama, K10D:llä jostain syystä ehkä jopa hitusen nopeampi. Tarkennuksen lukittuminen oli taas K-5:ssa parempi. K10D arpoi hitusen kauemmin ja lähti helpommin tarkentamaan väärään suuntaan. HSM oli K-5:ssa taas hitusen nopeampi äärettömästä minimiin ja takaisin ja lukittuminen K10D:tä nopeampaa (sama kuin SDM:llä).

Eli ei mikään tieteellinen testi eikä ollut mitään liikkuvaa kohdetta, mutta jotain tuostakin voi ehkä päätellä. En osaa kommentoida noihin muihin (50-135:seen tai 60-250:seen). Itse arvoin kanssa aikaisemmin että minkä hommais ns. sporttizoomiksi ja silloin osu toi 50-150 sigma eteen. Niiden harvojen testien mukaan mitä löysin, niin Sigma on nopeampi kuin 50-135 Pentax. Ja ihan rehellisesti sanoen ei tuo tarkennus hitaampikaan saisi olla, joten itse jättäisin 50-135:sen ostamatta sporttikuvailuihin (ja jätinkin). Esim. Tamroinin 70-200/2.8 saattasi olla parempi vaihtoehto, sillä veikkaampa että tuo tarkentaa ruuvilla nopeammin kun 50-135 SDM:llä.
alspe

^ ootko sä koittanut tarkennella koskaan käsin niitä hevosia ja muuta mitä kuvaat huonossa valossa? Kun mulla on sellainen käsitys, että senkin kyllä varmasti oppisi jos kuvattavien kohteiden etäisyyksien vaihtelu ei ole hurjan iso.
Mä välillä kuvaan siten, että tarkennan kerran automaatilla ja sitten käännän manuaalille. Onhan se tarkentaminen toki vaikeaa, mutta ainakin silloin kamera laukeaa kun haluaa ja tilanteet tallentuu useimmain siten kuin itse haluaa.
Viimeksi muokannut alspe, Joulu 20, 2012 8 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pentaxilla saa kuvia
jpyykone

En tolla Sigmalla muuten kun videota ottaessa. Sigman tarkennusrengas on tosin niin herkkä pienille liikkeille, että käsin tarkentaminen on hankalaa. Ja kuitenkin terävyysalue on sen verran lyhyt tuolla 2.8 aukolla ja pidemmillä polttoväleillä että pienikin väärä liike ja kohde on tarkennusalueen ulkopuolella. Voihan se olla että tuolla sigmallakin onnistuisi, tosin automagiikka toimii kuitenkin sen verran hyvin että vaikkaanpa että onnistumisprosentti on tuolla silti parempi kun käsin tuhraamalla ;)

Homma muuttuu sitten jo huomattavasti helpommaksi noilla manuaalilaseilla, esim. Samyangin 85/1.4 on jo ihan erilainen tarkentaa käsin. Homma onnistuu suhteellisen helposti nopeastikin liikkuvaan kohteeseen, kun tarkennusrengas on mukavan jäykkä ja "focus throw" on mukavan pitkä (mikä tämä on suomeksi?). Varmaan tuolla tähyslasillakin on vähän osuutta asiaan, mikä on Ee-S mattalasi. Samyangilla onnistuu videointikin mukavasti pienellä treenaamisella. Tuolla mattalasilla on sitten huonotkin puolensa, sillä F2.8-F4 pimeämmät objektiivit alkaa pimentämään etsintä sen verran että hämärämmässä ei meinaa enää nähdä kunnolla mitään. Ero noiden manuaalilasien ja automaatitarkenteisten välillä on kuitenkin aika huima, jos ruvetaan puhumaan käsin tarkentamisesta.
ASaari

Meidän pitäis Jouni törmätä joskus niin voisin tutkailla sekä Sigmaa että tuota ee-S tähyslasia..! :) Nimittäin tuo lasi on ollut myös jo pidemmän aikaa hankintalistalla, mutta juurikin tuo pimeys vähän epäilyttää, ja toisaalta se, että onko siitä nyt niin paljon hyötyä. (Kyllähän siitä varmaan on...)

Tosiaan toi Tamronin 70-200 2.8 on ilmeisen nopea tarkentamaan, samoin kun Tokinan 80-200 2.8, mutta molemmat on niin julmetun kokoisia, että tuo 50-150 kiinnostaisi juurikin sen takia. Ja nyt kun vertailin tuolla 55-300:lla otettuja kuvia noihin käsin tarkennettuihin niin tulin kyllä siihen tulokseen että olisi sittenkin ehkä aiheellista hankkia ensin lasia ja sitten vasta kamera. K5 hinta tulee kuitenkin vaan koko ajan alaspäin, etenkin jos CP+:ssa julkaistaisiin joku hirmurunko, kroppi tietysti. Lienee epätodennäköistä kun K5 vasta päivitettiin, mutta saahan sitä maalailla.

Tamronilla tarkentaminen oli muuten siinäkin mielessä hankalaa, että tarkennus toimi juuri eripäin kun Pentaxin linsseissä. Ainoa keino miten sai jollain lailla onnistuneita kuvia oli juurikin tuo zone focus, eli tarkennus ennalta määritettyyn pisteeseen, ja kuvien otto tapahtuu siinä...
alspe

^mä en usko, että K-5:n hinta tulisi alaspäin tästä sen vertaa että sitä säästön takia kannattaisi kytätä. Jos se nyt maksaa 500€, niin vuoden päästä maksaa ehkä 400€.
Pentaxilla saa kuvia
jpyykone

ASaari kirjoitti:Meidän pitäis Jouni törmätä joskus niin voisin tutkailla sekä Sigmaa että tuota ee-S tähyslasia..! :) Nimittäin tuo lasi on ollut myös jo pidemmän aikaa hankintalistalla, mutta juurikin tuo pimeys vähän epäilyttää, ja toisaalta se, että onko siitä nyt niin paljon hyötyä. (Kyllähän siitä varmaan on...)
Juu, eiköhän tuo jossakin vaiheessa onnistu. Tää on tää joulun ja uuden vuoden aika tosin vähän kiireistä, että saattaa mennä ensi vuoden puolelle. Laittelin sulle yv:tä.

Mulla oli hetken aikaa K-7 alkuperäisellä tähyslasilla ja K-5 tolla mattalasilla yhtäaikaa käytössä ja testailin tuolloin tuota eroa. Ero on kyllä havaittava, mutta eihän tuo toki ihmeitä tee. Ee-s:llä epäterävät alueet on jonkin verran sumeampia kun peruslasilla. Esim. tuo A*300/4 + 1.7x AFA kombo meni tuolla mattalasilla sen verran pimeäksi, että tuon käyttäminen ei hämärämmässä oikein onnistunut, niin möin tuon AFA:n pois. Samoin esim. DA 18-250 joka on telepäässä F6.3 on vähän turhan pimeä tuolla Suomen talveen. Auringonpaisteessa tuo pimeys ei sitten tietenkään niin paljoa haittaa.
itte

Viesti Kirjoittaja itte »

Mulla toi Sigman 50-150 kanssa ja voin kyllä suositella. Tarkennuksen suhteen yhdyn kokolailla jpyykösen kommenteihin. Itellä oli tuuria sen suhteen, että tarkennus on koko polttovälillä kohillaan, siis siinä mielessä, että ostin käytettynä. Lisäksi yllättävän hyvä jo aukosta 2.8 lähtien.
ASaari

Noniin, nyt on Sigmakin kokeiltu, täydellä aukolla 150 milliä on vähän suhrua,mutta muuten vaikutti aika hyvältä. Muusta on vaikeeta sanoa koska tarkennus näyttäis olevan vähän takana tossa mun K10:ssä...
Mutta mukava oli muuten turista ja kyllä tuossa nyt se selvisi että jostain taskunpohjalta täytyy löytää vähän ylimäärästä sillä hankintaan menee sekä Sigma että K5. Järjestys on vielä vähän auki, mutta Sigman kanssa pääsee heti kuvaamaan (paremmin kun tuolla Tamronilla, se on varma), ja K5 voisi mun järjen mukaan vielä odottaa...
Ja toisaalta siinä jutellessa tulin siihen tulokseen että tuo K10 jää joka tapauksessa kyllä varalle, koska sen arvo markkinoilla on olematon, ja toisaalta toi kenno matalilla herkkyyksillä on jotain niin nannaa.
Kaiken pohdinnan jälkeen tavaran hankintajärjestys voisi olla siis jotakuinkin seuraava.
Sigma 50-150/2.8 -> D-BG2 kahva -> K5 -> D-BG4
Ja paljon muutakin kiinnostavaa ois......

Sen verran oli mukava spekuloida ja jutella merkin ympärillä että vois kyllä koittaa keväälle/kesälle jotain miittiä taas järjestää, mutta siitä vaikka sitten omaan aiheeseen :)
s76
Viesti:

Pentax-miitti 2014

Viesti Kirjoittaja s76 »

Terve!

Löytyisikö Pentax-miittiin tulijoita vielä tälle syksylle vai onko porukka vaihtanut merkkiä?

Viimeksi kokoonnuttiin keskustassa ravintolan yläterassilla juomassa, syömässä ja objektiiveja ihalemassa / testaamassa. Hyvä paikka kokoontua ja jutustella, mutta varsinaisena kuvauspaikkana tuo ei kovin hyvä ollut. Olikin tuolloin puhe kuvauspäivän järjestämisestä. Päivät lyhenevät ja hämärä tulee aikaisin.

- syyskuun joku pe ilta heti töiden jälkeen vai la/su päiväsaikaan?
- kaupunki, luonto, satama?
- aktiivinen kuvaussessio (2-4 tuntia?) vai kalustohiplaus
koekuvauksilla?

Ideoita ja sopivia ajankohtia?

Itselläni nykyään:
K-3
Samyang 14mm 2.8
Pentax FA31 1.8 Limited
Pentax DA70 2.4 Limited
Pentax DFA100 2.8 WR macro
Tamron 70-200 2.8
Stickl

Viesti Kirjoittaja Stickl »

Hyvä idea, täältä Oulun korkeudelta vaan vähän matkaa mutta ei sillä niin väliä :D 77/1.8:ia ois kiva päästä kokeileen..

Itellä nykyään:
K-5 II
Sigma 18-35/1.8
Pentax 50/1.7
Pentax DA* 60-250/4
Vastaa Viestiin