Nikon J1 ja V1

Nikon-digit, Sony-digit (ei-järjestelmädigejä)
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

kribe kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
kribe kirjoitti:Tänään saapui V1 taloon (pakkohankinta kun niin halvalla sai)
B&H:lla hintaa kokonaiset $299. Eivät tosin lähetä Suomeen ;-)
Tuo 350€ minkä siitä maksoin on älyhalpa kun vertaa siihen, että E-PL1 kit köyhdytti 179€ ;-)
Joo, kyllä tuon eron maksaa jo etsimestä ;-)
...tuli itsekin sitten ostetua kitti. Pannari kiinnosti enemmän mutta tuon kitti-georgen kanssa huokiampi.
Valitsin hinnan takia Anttilan, en halvempaakaan Suomesta löytänyt...
tähän saa jäädä joululahjat itselle, joka kahvinkeittimen, kahvia ja kameran jo saan. Mitkä ovat kyllä mukavia yllätyksiä! ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Katoppa vaan.. Ois säästäny oravannahkoja ja saanu plussat vielä päälle, kun olis tuolta tajunnu tilata :)
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
PPihla

Viesti Kirjoittaja PPihla »

Onko kokemuksia tuosta 18,5/1,8? Anttilassa edelleen mukava tarjous ja ajattelin tuota tohon kittipaketin (V1) päälle...Kiinnostusta olisi myös 30-110 mutta se onkin jo ihan toinen juttu. Tosin siitäkin kokemukset tervetulleita!
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

PPihla kirjoitti:Onko kokemuksia tuosta 18,5/1,8? Anttilassa edelleen mukava tarjous ja ajattelin tuota tohon kittipaketin (V1) päälle...Kiinnostusta olisi myös 30-110 mutta se onkin jo ihan toinen juttu. Tosin siitäkin kokemukset tervetulleita!
On, mahdollistaa sisällä kuvaamisen samaan malliin kuin entry-järkkäri + 35/1.8 lasi.
Olen ehtinyt parin viime kuukauden aikana kuvaamaan tosi vähän muista kiireistä johtuen, mutta tammikuussa on tarkoitus taas aktivoitua. Vajaat 400 kuvaa olen tuolla 18,5 lasilla ottanut ja kyllä se sellainen lasi on mistä en eroon halua. Olen sillä ottanut kuukauden sisällä parempia potretteja läheisistä kuin mitä D800:lla. Pääasiassa elektronisen sulkimen ja pienen kameran ansiosta.

Samaan tapaan terävä kuin nuo zoomitkin.

Koitan saada blogiini jonkinlaisen yhteenvedon lasista jossain välissä, mutta pitää yksi projekti saattaa sitä ennen loppuun.

30-110 on minusta paras Nikonin ei-Pro -zoomi kokonaisuutena :)
Terävä koko polttoväli alaltaan, vakaaja on todella hyvä ja pieni kooltaan, joten se on aina mukana.
http://nikon1stories.blogspot.fi/2012/1 ... t-one.html
Tuolla on viimeisenä kuvana hyvä esimerkki vakaajan tehokkuudesta ( ja elektronisesta sulkimesta ).
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
kribe
Viesti:

Itse odottelen tuon 18.5mm saapumista.. Telefotosta ilmoitettiin toimitusajaksi 2-3viikkoa kun joulukuun puolessa välissä sen tilasin, joten eiköhän se tuossa Tammikuussa joskus saavu :)

Tuo 30-110mm tele on kyllä hyvä. Viikonloppuna kuvasin V1 + 30-110 kombolla Koskikaroja, Töyhtötiaisia, Kuusitiaisia ja Viitatiaisia. Ei lähde läheltä kuvatessa linnut karkuun, kun kamera on äänetön. Samalta etäisyydeltä jos olisin peililörssärillä kuvannut, niin olisi suurin osa linnuista paenneet.

Tuo lasi on 10-30mm tapaan pieni, kevyt, terävä, vikkelä tarkentamaan ja on se vakaajakin tehokkaimpia mitä olen käyttänyt. Näitä 1 Nikkor laseja kun käyttää, ymmärtää hyvin miksi Nikonissa on pieni kenno. Lasitavara on oikeasti pienikokoista, kevyttä, halpaa ja terävää. Samaa ei voinut Olympuksen tarjonnasta sanoa..
PPihla

Viesti Kirjoittaja PPihla »

Kiitos vastauksista! Mietin, että pitäisikö jättää kittiobjektiivi sittenkin väliin ja hankkia runko+ 18,5/1,8 ja 30-110... Jos tuon rungon siis saa jostain hyvään hintaan ;) Mietin että tuo kittiobjektiivi olisi melko turha.
OskuK

kribe kirjoitti:Itse odottelen tuon 18.5mm saapumista.. Telefotosta ilmoitettiin toimitusajaksi 2-3viikkoa kun joulukuun puolessa välissä sen tilasin, joten eiköhän se tuossa Tammikuussa joskus saavu :)

Tuo 30-110mm tele on kyllä hyvä. Viikonloppuna kuvasin V1 + 30-110 kombolla Koskikaroja, Töyhtötiaisia, Kuusitiaisia ja Viitatiaisia. Ei lähde läheltä kuvatessa linnut karkuun, kun kamera on äänetön. Samalta etäisyydeltä jos olisin peililörssärillä kuvannut, niin olisi suurin osa linnuista paenneet.

Tuo lasi on 10-30mm tapaan pieni, kevyt, terävä, vikkelä tarkentamaan ja on se vakaajakin tehokkaimpia mitä olen käyttänyt. Näitä 1 Nikkor laseja kun käyttää, ymmärtää hyvin miksi Nikonissa on pieni kenno. Lasitavara on oikeasti pienikokoista, kevyttä, halpaa ja terävää. Samaa ei voinut Olympuksen tarjonnasta sanoa..
Juu, mutta en sanoisi tuota Nikonin 18,5mm pieneksi, enkä halvaksi. Jos se olisi 1,2 tai 1,4 niin sitten...

Waldo's Peoplen Waldo:

kribe
Viesti:

Miten sen nyt sitten ottaa.. m43 leirissä ei ole kuin yksi lasi samalla kuvakulmalla ja se on painoltaan lähes kolminkertainen ja pituudeltaan lähes kaksinkertainen tuohon Nikoniin nähden. Lisäksi Nikonin 179€ hinta tuntuu aika halvalta kun vertaa tuohon panan 25mm, joka maksaa sen 600€.

Onhan tuo pana tosin 1.4.. Vinjetoi täydellä aukolla yli 1.5 aukkoa ja vääristymääkin on 2,7%. Aika karua tuon hintaiselle ja kokoiselle tekeleelle.

Olylla on 20/1.7, joka sekin maksaa yli kaksi kertaa sen mitä tuo Nikon. Ja tuon 20/1.7 vinjetointi (1.5 aukkoa) ja tynnyrivääristymä (3,6%) on aika karua normaalilasiksi.

Eli on se 18.5mm halpa 179€ hintaan.. Eikä 3,6cm pituutta ja 70g painoa kovin paha ole ;-)
greenlife

Viesti Kirjoittaja greenlife »

Minulla on 30-110mm ja olin todella yllättynyt kuvien hyvästä laadusta sen kanssa. Verrattuna Olyn m43-linsseihin ainakin minustakin se on tosi hyvä linssi, ja muutenkin, tykkään kovasti. 10mm minulla on jostain syystä jäänyt lähes käyttämättä, vaikka onkin valovoimaisempi.
OskuK

kribe kirjoitti:Miten sen nyt sitten ottaa...
Eli on se 18,5mm halpa 179€ hintaan... Eikä 3,6cm pituutta ja 70g painoa kovin paha ole ;-)
Niin, rippuu tosiaan mihin vertaa, mutta nämä pienet ja halvat pikkuiset objektiivit vertautuva helposti kalliisiin ja suuriin kino-objektiiveihin, ja silloin Nikon ei vaikuta kovin pieneltä ja halvalta. Ja vertaan toki normaalia normaaliin, jos normaalia olisin ostamassa...se, millainen hinta 18,5mm objektiivilla kuuskuutoseen on, siihen en ota kantaa ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

kribe
Viesti:

OskuK kirjoitti:
Eli on se 18,5mm halpa 179€ hintaan... Eikä 3,6cm pituutta ja 70g painoa kovin paha ole ;-)
Niin, rippuu tosiaan mihin vertaa, mutta nämä pienet ja halvat pikkuiset objektiivit vertautuva helposti kalliisiin ja suuriin kino-objektiiveihin, ja silloin Nikon ei vaikuta kovin pieneltä ja halvalta. Ja vertaan toki normaalia normaaliin, jos normaalia olisin ostamassa...
Onhan tuo 18.5mm kuitenkin aika reippaasti pienempi ja kevyempi kuin 50/1.8G? Hinnat taitaa olla aika tasoissa, taitaa olla pari kymppiä halvempi tuo pieni.
OskuK

kribe kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
Niin, rippuu tosiaan mihin vertaa, mutta nämä pienet ja halvat pikkuiset objektiivit vertautuva helposti kalliisiin ja suuriin kino-objektiiveihin, ja silloin Nikon ei vaikuta kovin pieneltä ja halvalta. Ja vertaan toki normaalia normaaliin, jos normaalia olisin ostamassa...
Onhan tuo 18.5mm kuitenkin aika reippaasti pienempi ja kevyempi kuin 50/1.8G? Hinnat taitaa olla aika tasoissa, taitaa olla pari kymppiä halvempi tuo pieni.
Juu, eli missä halpuus. Suhtessa, jos verrataan kameran kooa, tai kennon koka, on tuo pieni aika suuri objektiivi. Samaan ulkomittaan olisi varmasti mahtunut komeasti 18,5/1,0

Waldo's Peoplen Waldo:

Avokid

http://www.gigantti.fi/product/kamerat/ ... 0-mm-musta
299€
Melkein tekisi mieli ostaa toinen..
kribe
Viesti:

Ei pölyynny kenno kun on oma runko kaikille laseille ;-) Pelkkää runkoahan saa alle 250€.
onnela

Viesti Kirjoittaja onnela »

Ai hitto, alkaa olla aika vastustamaton tarjous kyllä.

Nomad & Avokid lienee parhaita kommentoimaan kokemuksen syvällä rintaäänellä, mutta muiltakin kommentit tervetulleita eli mitä plussia / miinuksia tulee mieleen m43-järjestelmästä siirtyessä?

Mulla on siis tällä hetkellä Nikon DX-runko ja kasa lasitavaraa.
Kevyenä ja kompaktina settinä on nyt ollut 1,5 vuoden ajan m43-tavaraa. Tällä hetkellä GF1 + G2 -rungot ja panan 20 mm f.1.7 pannari sekä 14-42 kittilasi.

Jäänkö kaipaamaan jotain, jos hommaan V1 + 10-30 VR kombon ja varmaankin sen 17,5 millisen pannarin?

Vaihto tuntuisi järkevältä ja pääsisi takaisin jokseenkin yhden merkin ympärille, mutta jokin epäilyttää. Ergonomiassa taitaa jonkin verran tulla takkiin, mutta vastaavasti tarkennuksen osalta parannusta pitäisi tulla melkoisesti.

Olen kovasti tykännyt tuosta GF1+20mm -kombosta. G2 on ollut lähinnä legacylasileikkejä (wtf mikä sana) varten.

J1 olis tietty runkona sitten vielä pienempi... Miten tuo V1 koko vertautuu G2 ja GF1 -runkoihin?
Nikon D610 + Sony RX100
Blogi: http://www.onnela.org
kribe
Viesti:

Kokovertailu: http://camerasize.com/compare/#123,355

Olympuksen E-PL1 verrattuna V1 on kohinoissa aika tasoissa, mutta värit oli olympuksessa tukkoisemmat. Kuvanlaadullisesti ero on aika pieni. Tarkennus on PALJON nopeampi Nikonissa. Ja kittilasi on jonkin verran pienempi. Käytettävyys oli Olympuksessa niin suolesta, että Nikon vie kyllä siinäkin voiton, vaikka onkin kaukana täydellisestä.

Sähköinen etsin on tuossa Nikonissa kyllä hyvä. Sen myötä kuvausergonomia kyllä paranee verrattuna noihin panasoniceihin. Mahdollistaa paljon tukevamman kuvausasennon ja pidempien suljinaikojen käytön käsivarakuvauksessa.

Tänään sain oman 18.5mm. On kyllä hyvä lasi. Tarkennus on vikkelä ja pikasen testauksen jälkeen piirto on hyvä täydestä aukosta lähtien. Itse en ainakaan huomannut että välillä f/1.8..f/5.6 olisi piirrossa ollut mitään eroa. Tarkentaa vielä kaiken lisäksi aika lähelle.

Kuvasin V1 + 18.5/1.8 kombolla tänään muksua sisätiloissa.. Samasta ei voinut haaveillakaan E-PL1 + 14-42 tai 14/2.5 komboilla.
Avokid

onnela kirjoitti:Ai hitto, alkaa olla aika vastustamaton tarjous kyllä.

Nomad & Avokid lienee parhaita kommentoimaan kokemuksen syvällä rintaäänellä, mutta muiltakin kommentit tervetulleita eli mitä plussia / miinuksia tulee mieleen m43-järjestelmästä siirtyessä?

Mulla on siis tällä hetkellä Nikon DX-runko ja kasa lasitavaraa.
Kevyenä ja kompaktina settinä on nyt ollut 1,5 vuoden ajan m43-tavaraa. Tällä hetkellä GF1 + G2 -rungot ja panan 20 mm f.1.7 pannari sekä 14-42 kittilasi.

Vaihto tuntuisi järkevältä ja pääsisi takaisin jokseenkin yhden merkin ympärille, mutta jokin epäilyttää. Ergonomiassa taitaa jonkin verran tulla takkiin, mutta vastaavasti tarkennuksen osalta parannusta pitäisi tulla melkoisesti.

Olen kovasti tykännyt tuosta GF1+20mm -kombosta. G2 on ollut lähinnä legacylasileikkejä (wtf mikä sana) varten.

J1 olis tietty runkona sitten vielä pienempi... Miten tuo V1 koko vertautuu G2 ja GF1 -runkoihin?
V1 on aika lähelle samaa kokoa kuin GF1. Lasit ovat pienempiä. 20/1.7 vastaavaa pannaria ei ole vaan Nikonin 18.5 on "normaalikokoinen".

Mullahan oli GF1 jonka vaihdoin G2een, jonka vaihdoin V1een. Mulla oli vielä aika paljon lasitavaraakin m43 järjestelmään. Kuvanlaatu on Nikonissa parempi. Yksi suurimmista syistä miksi vaihdoin oli mun pettymykset Panasonicin värien kanssa. En saanut niitä millään sellaisiksi kuin olisin halunnut. V1n kohdalla voin kuvia käsitellä kuin D800n kuvia, mutta tietty hieman laimemmin kennon koosta johtuen.

Tällä hetkellä Nikonin järjestelmä on halvempi kuin Panan. 18.5 on kuvanlaadullisesti parempi kuin 20/1.7, mutta puolet halvempi. Myös normizoomi on parempi optisesti ennen korjailuja kuin Panan zoomi.

Miinuksena V1een siirtyessä on salaman puuttuminen ja hieman erilainen käyttöliittymä. V2n kohdalla ero onkin jo noilta osin olematon. Lasitavaraa on vähemmän, mutta laajis on nähtävästi tulossa alkuvuonna, joten sit onkin saatavilla jo kaikki mitä oli minulla m43-setissäkin.

Muuten kamera on paljon toimivampi ja luotettavampi kuin esim. G2. Valotuksen mittaus on todella tarkka, AF nopea ja sarjakuvausta voi oikeasti käyttää. Etsin on paljon parempi.
V1 myös tuntuu huomattavasti tukevammalta kädessä kuin muovinen G2.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

onnela kirjoitti:Mulla on siis tällä hetkellä Nikon DX-runko ja kasa lasitavaraa.
Niinpä oli minullakin. Sitten tuli V1 siihen rinnalle sovittimen kanssa. V1 on upea kamera esim 500 millisen kanssa. V1:ssä on se painorajoitus. Siihen ei saa kiinnittää yli puolen kilon objektiivia. Onneksi 1,7 kilon sigmassa ei ole samaa rajoitusta. Siihen saa kiinnittää millaisen rungon haluaa. Täytyy vain muistaa, että aina kannattaa koko yhdistelmää objektiivista.

Esim 70-200 millinen 2.8 on aika mukava V1:n kanssa.

Nyt minulla on kolme DX-runkoa ja tuo V1. Kovin usein tulee V1:llä kuvattua.
onnela

Viesti Kirjoittaja onnela »

Avokid kirjoitti: V1 on aika lähelle samaa kokoa kuin GF1. Lasit ovat pienempiä. 20/1.7 vastaavaa pannaria ei ole vaan Nikonin 18.5 on "normaalikokoinen".

Mullahan oli GF1 jonka vaihdoin G2een, jonka vaihdoin V1een. Mulla oli vielä aika paljon lasitavaraakin m43 järjestelmään. Kuvanlaatu on Nikonissa parempi. Yksi suurimmista syistä miksi vaihdoin oli mun pettymykset Panasonicin värien kanssa. En saanut niitä millään sellaisiksi kuin olisin halunnut. V1n kohdalla voin kuvia käsitellä kuin D800n kuvia, mutta tietty hieman laimemmin kennon koosta johtuen.

Tällä hetkellä Nikonin järjestelmä on halvempi kuin Panan. 18.5 on kuvanlaadullisesti parempi kuin 20/1.7, mutta puolet halvempi. Myös normizoomi on parempi optisesti ennen korjailuja kuin Panan zoomi.

Miinuksena V1een siirtyessä on salaman puuttuminen ja hieman erilainen käyttöliittymä. V2n kohdalla ero onkin jo noilta osin olematon. Lasitavaraa on vähemmän, mutta laajis on nähtävästi tulossa alkuvuonna, joten sit onkin saatavilla jo kaikki mitä oli minulla m43-setissäkin.

Muuten kamera on paljon toimivampi ja luotettavampi kuin esim. G2. Valotuksen mittaus on todella tarkka, AF nopea ja sarjakuvausta voi oikeasti käyttää. Etsin on paljon parempi.
V1 myös tuntuu huomattavasti tukevammalta kädessä kuin muovinen G2.
Okei, kiitos! Kuulostaa siltä, että tarjoaa vastauksia juuri niihin asioihin, mitkä itsellä tuossa m43:ssa hieman tökkii. Ja adapteri tarjoaakin jo sitten ihan uusia ulottuvuuksia.
Nikon D610 + Sony RX100
Blogi: http://www.onnela.org
kribe
Viesti:

onnela kirjoitti:Ja adapteri tarjoaakin jo sitten ihan uusia ulottuvuuksia.
Tuota olen itsekin pohtinut, mutta hallitus on sitä mieltä että tarttee vähän himmailla hankintojen suhteen nyt kun on V1 + 10-30 + 30-110 + 18.5 tullu hommattua ittelle joululahjaksi :)

On muuten ihan mielenkiintoisesti hinnoiteltu tuo Novoflexin Nikon F => Nikon 1 adapteri.. Ei välitä mitään tietoa kameran ja lasin välillä (=metalliputki) ja maksaa 209€. Eli 40€ vähemmän kuin FT1 :)
Vastaa Viestiin