Jalusta+Kuulapää 200-500e

Mikä tahansa valokuvaukseen liittyvä oheislaite
Cambo

Viesti Kirjoittaja Cambo »

Moi vielä!

Kävin taas näitä katselemassa ja mietin vielä riittääkö hieman pienempi versio eli Benron C1682/C1692 malli tuolle painolleni (eli 7D ja 70-200/f4).

Tuo kokohan lupaa 6kg:n kantavuutta. Joka riittää hyvin jos se tosiaan kantaa 6kg vakaasti.

Isomman Benron mallin (C2682) kantavuus on 12kg ja läheskään niin painavaa laitteistoa en tule omistamaan.

Eli voiko tuohon 6kg kantavuuteen luottaa vai tarvitaanko 12kg?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
itu

Tämä menee jo filosofiseksi.

Viesti Kirjoittaja itu »

Cambo kirjoitti:Kävin taas näitä katselemassa ja mietin vielä riittääkö hieman pienempi versio eli Benron C1682/C1692 malli tuolle painolleni (eli 7D ja 70-200/f4).
Pelkkiin numeroarvoihin luottaminen tässä insinöörien luvatussa maassa saa aika ajoin erikoisiakin piirteitä. Tärkeämpi kysymys on, tuntuiko setti jämäkältä, voiko siihen nojata kuvatessa, notkuiko, toimiko? Otan rinnakkaisen vertauksen ihan kiusallani: jos juoksu tuntuu pahalta, luotatko sykemittarin yhteen numeroon vai omaan kokonaisvaltaiseen fiilikseen?

Nyt takaisin sinne kauppaan kameran ja lasin kanssa, setti kiinni ja kokeilemaan. Kuvaa kaupan pimeää nurkkaa pitkillä ajoilla ja objektiivilaatikoitten seinää matalalla herkkyydellä. Yksittäiseen numeroarvoon speksissä on ihan turha vedota, jos tuntuma ja lopputulos eli se kuva on hyvä - tai huono.

Kuulokkeitten ostossa kaveri suositteli aloittamaan kaupan kalleimmista. Sitten hintaluokka kerrallaan alaspäin, kunnes ääni muuttuu. Muutosta edeltävä malli sitten kassalle ja mukaan. Ostin edullisimmat omille korvilleni sopivat (erityisesti tämän lauseen jokainen sana on tarkkaan harkittu). Jonkun toisen mielestä ostin ihan varmasti väärät mutta toisen mielipiteellä (tai jollain numerolla) on lopulta aika vähän merkitystä omaan kokemukseen.
Cambo

Viesti Kirjoittaja Cambo »

No lopetinpa jahkailun ja tilasin tuon 2682:n.
Täytyy sitten ostaa jykevämpiä laseja jos tuntuu tarpeettoman järeältä nykykalustolle.. ;)

Kiitoksia kommentoijille
Antzah

Viesti Kirjoittaja Antzah »

Lainaan törkeästi ketjua, koska liippaa niin läheltä omaa elämää. Haluan jalustan ja pään, joka kestää isältä miniälle. Saa maksaa enemmän kuin 500e, mutta vähemmän kuin 749e. Paino ei ole ratkaiseva tekijä, koska olen ikäni joutunut kantamaan raskaita taakkoja. Kuula olisi ilmeisesti hyvä.

Olen hankkimassa jalustaa maisema-, makro- ja muotokuvausta varten. Makroja noin yleisesti ötököistä hienomekaniikkaan. Omien lasten ilmeitä ja vaarallisia harrastuksia haluaisin ikuistaa mahdollisimman tarkasti.Käyttäisin jalustaa myös videokuvaukseen.

Berlebach, Benbo, Benro, Gitzo tai jokin muu. Kaikki materiaalit kiinnostavat paitsi kuplamuovi.

En halua ostaa betoniliikkeestä, koska se on uuvuttavaa ja vastenmielistä. Visa auttaa mielellään, jos verkkomaksu ei onnistu. Myös hyvin pidetyt käytetyt jalustat kiinnostavat jo pelkästään ekologisuuden takia.

Jos osaat auttaa, niin tarjoan kermakahvit Teboilin kantapöydässä. Pullankin voin tarjota, jos se mielestäsi on järkevää. Kerma on pakollinen.

Antti
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Gitzo ja Markins sanoisin merkeistä. RRS on toinen, mutta he ovat tehneet jalustoja vasta pari vuotta.

Jalustaksi ( jätin hiilikuituiset pois budjetin vuoksi ):
http://www.cameranu.nl/en/statieven-toe ... 4/#tab-tb2
tai jykevämpää:
http://www.cameranu.nl/en/statieven-toe ... 003_48063/

ja kuulapääksi:
http://www.cameranu.nl/en/statieven-toe ... 14_140854/
tai jos ei ole tarkoitus isoja settejä kantaa jalustalla, niin tämäkin käy:
http://www.cameranu.nl/en/statieven-toe ... 14_105374/

Vastaavia löytyy käytettynä, mutta esim tämän foorumin myydään palstalla niitä saattaa näkyä vain kerran-pari vuodessa ( n. viiden vuoden kokemuksella ). Niistä harvemmin luovutaan :)
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Antzah

Kuulaksi tulee varmaan Q10. Videopää täytyy vielä päättää.

Jalustaksi GT1541 tai 2541. Kerralla hyvä, niin ei tarvitse hävetä naapurin nimipäivillä. Vai olisiko tuo mainitse laavakivimalli tarpeeksi hyvä.

Tuohonhan ei tarvitse muuta kuin hikisiä tunteja töissä ja pikakiinnityslevyn kameralle? Kuulan saa suoraan kiinni jalustaan, kun ottaa keskiputken kiinni?
Avokid

Antzah kirjoitti:Kuulaksi tulee varmaan Q10. Videopää täytyy vielä päättää.
Tuo voin suositella videopääksi.
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=810
Avokid

Antzah kirjoitti: Tuohonhan ei tarvitse muuta kuin hikisiä tunteja töissä ja pikakiinnityslevyn kameralle? Kuulan saa suoraan kiinni jalustaan, kun ottaa keskiputken kiinni?
Mitä tuotarkoittaa? :)
Mutta joo, kuulan saa yleensä noissa Gitzon malleissa myös ilman keskiputkea jalustaan. Ainakin ite käytän omassani siten.
Antzah

Eli tällaista ei tarvita: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-en- ... 24_105824/

Millaista jalustaa itse käytät Avokid ja millaista kalustoa yleensä keikkuu jalustan huipulla?

Kiitokset vinkeistä.
Avokid

Antzah kirjoitti:Eli tällaista ei tarvita: http://www.cameranu.nl/nl/statieven-en- ... 24_105824/

Millaista jalustaa itse käytät Avokid ja millaista kalustoa yleensä keikkuu jalustan huipulla?

Kiitokset vinkeistä.
No tuo pikakiinnityslevy pitää hankkia ja tuollainen kamerakohtainen on paras. Jotkut käyttävät myös L-mallista levyä, se maksaa satasen enemmän, mutta helpottaa pystykuvausta. Mulla on sellainen pieni yleismalli mihin saa rannehihnan kiinni.

Mulla on Gitzon GT2341L jalusta ja Q10 sekä tuo HDV 701. Nuo eivät ole mitenkään ekat ostamani, mutta näin lopulta olen noihin päätynyt.

Päällä keikkuu yleensä D800 ja joku maisemalasi. Lintuja kuvatessa tuo 120-300 OS. Etenkin pitkällä valotusajalla lintuja kuvatessa tuo videopää on parempi.
Jos en kuvaisi lintuja niin pärjäisin kevyemmälläkin jalustalla. Kuulaa en silti varmaan vaihtaisi pienempään. Jos tuo Gitzo joskus hajoaa, niin ostan varmaan jonkun 1-sarjalaisen. Luulen kyllä, että siihen menee hetki :)
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

Avokid kirjoitti:Jotkut käyttävät myös L-mallista levyä, se maksaa satasen enemmän, mutta helpottaa pystykuvausta.
Sanoisin, että L auttaa paljon, jos pitää kuvata samassa sessiossa sekä pystyä että vaakaa. Minulle ainakin työtä nopeuttava ja helpottava apu. Koko ajan kiinni akkukahvassa.
mixdown

Viesti Kirjoittaja mixdown »

Vanhoja alumiiniManfrottoja ( nyt 055) on parikymmentä vuotta tullu kannettua. Ja kuulana yli kilon Bembo. Enemmän panostasin tuohon kuulaan ja ainakin näin talvella riittävän suureen kiristysruuviin ettei tarvii avonäpein väkisin ruuvailla. Pitää kiristyä pikkuvoimalla eikä saa hiipiä.
Jalusta sen verran roisi, että kärsii väkisin hankeen ja koskeen runtata mihin ei höyhenenkeveät hiilikuidut pysty kun pomppaavat takasi tai kaatuvat. Jos ei jalka napsaha poikki. Maastossa ei L-kiskosta juuri ole mulle iloa kun 95% on vaakaan.
Käytän kyllä hiilikuitujalustaakin mutta vain kivalla kesäkelillä tai tasasessa maastossa missä ei ole vaaraa hajottaa koko hilua.
Vastaa Viestiin