Tulostin (+skanneri) haussa. Mitä suosittelette?

Printterit, skannerit, online-tulostukset
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

kunijo-1 kirjoitti:No ei se kyllä "tuo laite" ole. Tässä puhuttiin MG-sarjan ylä-, ei alapään laitteesta.
Joo, siis en puhunutkaan nyt MP9xx sarjan korvaavista, vaan ihan kommenttina, että tuo on tarjouksessa.

Näköjään MG6xxx sarja on tuota MP9xx sarjaa vastaava.
Huikeat 119e tuo karvalakkimalli ja wifillä ja muulla saa alle 140e. Ei paha.
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... kutulostin

Vielä kun joku selittäisi mulle miten tuo MG5350 eroaa MG6250 laitteesta tulostuslaadun osalta ( paremmassa on erillinen harmaa ). Niin voisin harkita itellekin.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

No, minä olen kokeillut useita noita kuluttajaluokan monitoimilaitteita, varmaan niillä "maahantuojien sponsorirahoilla".

Minun mielestäni:
  • - ihan sama mikä laite, mutta valokuviin Canon tai Epson

- monitoimareissa on melkolailla samanlaiset koneistot kuin erillisissä tulostimissa, ne ovat lähinnä vähän isompia

- langattomuus on ilo kotikäytössä, samoin kaksi paperisyöttöä A4-paperille, jolloin voi pitää kopiopaperia toisessa laatikossa koko ajan

- musteiden pitää olla erillissäiliöissä, vähintään: RGB ja valokuvamusta, tekstimusta erillisenä

- lisäväreissä kolmas musta (harmaa) auttaa harmaasävykuvissa, muita värejä saisi olla sitten melkoisesti, jotta eron näkisi

- valokuvakäyttöön tarkoitetuissa monitoimilaitteissa on varsin harvoin pigmenttivärit, mattatulostukseen saa etsiä hyvää paperia

- killtävien tulostus ei tuota hyvää jälkeä, jos on pigmentti-musta ja muut värit on liuosvärejä (eikä ole erillistä valokuvamustaa), tällaisia laitteita on esimerkiksi Epsonilla.

- jos löytää laitteen, jossa mahdollisuus käyttää isoja värisäiliöitä, niin yleensä säästää tulostuskustannuksissa, liuosvärit eivät nykyään kuivahda säiliöön kovin helposti (kerran kahdessa viikossa pitäisi tulostaa jotain värillistä)

- ilmoitettuhin tulostusnopeuksiin pitää suhtautua varauksella, usein kyse on jostain vedostuslaadusta

- printin laatuun vaikuttaa laitetta enemmän käytetty paperi, oikein profiloitu näyttö ja kunnolliset tulostusprofiilit käytetylle paperille
Minulla itselläni on tuollainen viiden musteen monitoimari (MP550). Hintaluokka oli ostettaessa satasen verran, ja nykyään siihen saisi langattomuuden. Se tuottaa hyvin kilpailukykyistä jälkeä.

Alussa piti kokeilla aika montaa erilaista paperia, ennen kuin omat suosikit löytyivät. Nykyään käytän yhtä kiiltävää, kahta puolikiiltävää (halpa ja kallis) sekä tarvittaessa yhtä täysin mattaa.

Valmistajan omat paperit ovat yleensä hyvä lähtökohta, joskin esimerkiksi itselläni meni turhaa energiaa tapellessani Canonin edullisemman Glossy Plussan kanssa, se vaan ei koskaan tehnyt värejä niin kuin itse ne asetin. Sen sijaan vastaava Semi-Gloss Plus toimi hyvin, samoin Platinium. Epsonit ovat yleensä toimineet hyvin (jopa Canonin tulostimissa). Nämä eivät ole kaikkeen sopivia suosituksia, eri tulostimet käyttäytyvät eri tavoin.

Nykyään tosin käytän eniten Ilfordin Galerie -sarjan papereita. Ilfordilla on myös joihinkin monitoimareihin profiileja. Esimerkiksi itse käytän edeltävän mallin MP540:n profiileja, jotka toimivat oikein hyvin.

Jos teillä on Canonin liuosmustelaite, niin mattapaperiksi toimii varsin hyvin Ilfordin Galerie Smooth Fine Art. Toinen vinkki näihin laitteisiin on se, että jos teette mustavalkoista, niin se kannattaa säätää mustavalkoiseksi Photarissa, tulostaa paperin profiililla, mutta ruksata ajurin asetuksissa päälle "Grayscale" printing, niin kuvaan ei tule värillisyyttä.

Tuon MP990:n seuraaja lienee MG8250, koskapa siinä on tuo diakansi. Sen hankinta pitää perustella hyvin, koska diakansi tuo hinnan yli kolmensadan, eikä se kuitenkaan vastaa mitään kunnollista diaskanneria. MG6350 on suunnilleen sama laite ilman diakantta ja hinta alle kaksisataa. Sen edeltäjiä MG6250 ja MG6150 -malleja saa yhä. Niistä puuttuvat isot mustesäiliöt, mutta ovat hyvin edullisia muuten.

En ole kokeillut tuota PX730WD:tä, mutta edeltäviä 720- ja 710-malleja kyllä. Näissä valokuvan laatu on ollut hyvää ja laitteet ovat olleet varsin mukavasti käytettäviä. Lähinnä tekstin tulostus on ollut hidasta syntyvään laatuun nähden. Laitteen seuraajia lienevät XP700- ja XP750 -mallit, jossa ainakin 700-malli oli selkeästi parempi tuossa tekstitulostuksessakin ja laite on pienempikokoinen.
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

Kuinka paljon isompia nuo XL-koon mustesäiliöt ovat? En löytänyt mistään netistä tietoa. Mun MP560 tulostimessa on 9ml säiliöt ja ne tuntuvat olevan liian pieniä.
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
martti65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja martti65 »

Mulla on noista XL-mustesäiliön koosta käsitys, että ois jossain 13 ml kokoluokassa, eli ei nekään mitään desilitrahirmuja ole.

Mitä tulee pigmenttiväreihin, niiden toimivuus on paljon riskaapelimpaa kun liuotinmusteiden. Kokemusta on myös Epsonin kuluttajasarjan laitteista, johon en itse meinaa koskaan koskea. Varmasti niilläkin tulostelee ja tulokset voivat parhaillaan olla hyviä, mutta on karvaita kokemuksia tukkoisuudesta ja värien loppumisen aiheuttamista pettymyksistä.

Pigmenttiväreillä profiilin ja paperin merkitys on erityisen suuri, itsellä vertailukohtana on imageprogaf sarjan tulosteet ja nuo omat mp990 versiot. Glossy paperin kohdalla pigmenttimusteen pinta saattaa kiiltää eri sävyissä eri tavalla, kun liuotinmusteet imeytyvät paremmin tulostusmateriaaliin ja jälki on paljon parempaa.

Riittoisuus säiliöillä on todella suuri ongelma valokuvatulosteissa, vasta säiliökoon ollessa isojen tulostinten luokassa, aletaan olla oikeesti mielekkäissä lukemissa kuten 130ml. Liotinmusteita ei taida olla mihinkään malliin saatavana 15ml isompia... Ne kun kiinnostaisi, kun jälki on hienompaa, eikä kuivuminen ole myöskään ongelma...
Vastaa Viestiin