Se on muotijuttu tuo tosilaajakulma?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Setä
Viestit: 25
Liittynyt: Tammi 03, 2005 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Setä »

En oikein ymmärtänyt, mikä estää erikokoisen valoherkän materiaalin saamasta sovitulle kuva-alueelle oikean näköistä valottuvaa kuvaa, jos objektiivi ei vaihdu, ei sen rajaaminen kai sen objektiivin ominaisuuksia muuta.
Eihän se lasi mihinkään muutu ei, mutta sen sopivuus kuva-anturille ja sen koolle muuttuu aina, kun kuva-ala tai kuva-anturi muuttuu.

mm.

-kulma missä valo osuu kuva-alaan muuttuu, kun sen kokoa muutetaan, tällä on dramaattinen vaikutus kuvanlaatuun(kenno ei kykene ottamaan valoa vastaan kovin sivulta).

-filmin piirtokyky ei ole älytön, tiheä digikenno voi helposti vaatia enempi, vaikkei kykenisikään edes lähelle filmin tarkkuuksia, tämä johtuu käytetystä tekniikasta(kennon rakenne).

Mitä suurempi kuva-ala, sen vähemmän lasin optisella laadulla on merkitystä kuvanlaatuun!

Tuolla on sepustusta aiheesta ja kameralehdistä löytää lisää, nämä pitäisi olla pala kakkua jokaiselle valokuvaajalle;)

http://www.swissarmyfork.com/digital_lens_faq.htm

Ei ole mikään selitys, ettei digin tarkkuus yllä filmin vastaavaan ja näin perustellaan, miksi filmiputki on digissä erinomainen, koska sillä saa filmille hienoja kuvia, jos näin olisi, voisi palkkikameran lasin ripustaa kinarin nokalle ilman kuvanlaadullisia ongelmia(varsinkin värille kuvatessa);)

Tässä välissä on hyvä muistaa, että verrataan aina saman LAATUISIA putkia, silläkin on melkoinen vaikutus optiikan laatuun, miten huolella se tehdään ja mille kohderyhmälle se on tarkoitettu.
(ne ongelmathan kulminoitui ääripäihin... niiden välissä pärjää varsin mainiosti optimoimattomallakin lasilla)

Vaan ei kaikki tämä tarkoita, ettei voisi kuvata kinarioptimoidulla lasilla ihan asiallisia kuvia digille(cropilliselle), on vain huomioitava nämä ongelmat ja minimoimalle ne - iso osa kuvista kuitenkin(ainakin harrastajalle) menee muista syistä vituralle;)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adapteri
Viestit: 6406
Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
Paikkakunta: Takapajula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Setä kirjoitti: Eihän se lasi mihinkään muutu ei, mutta sen sopivuus kuva-anturille ja sen koolle muuttuu aina, kun kuva-ala tai kuva-anturi muuttuu.

mm.

-kulma missä valo osuu kuva-alaan muuttuu, kun sen kokoa muutetaan, tällä on dramaattinen vaikutus kuvanlaatuun(kenno ei kykene ottamaan valoa vastaan kovin sivulta).
Se kulma, missä valo osuu kuva-alaan, ei muutu miksikään. Kenno ja filmi ovat samalla etäisyydellä objektiivista, jos se tarkentuu samalla tavalla. Siinä osassa kuvaa, mikä pienimmälle anturille osuu, ei valon tulokulma muutu mihinkään, vaihdetaan samalle kohtaa filmi, toinen kenno tai vaikka paperinpala. Se objektiivi muodostaa tasolle saman kuvan riippumatta siitä, mitä siinä tasolla on. Filmi ja kenno voivat käyttää siitä kuvasta erikokoisen palan. Siitä kohdasta, missä pala on yhteinen, valo tulee täsmälleen samalla lailla.
Setä
Viestit: 25
Liittynyt: Tammi 03, 2005 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Setä »

Tuota en tarkoittanut.

Rautalangasta:

Jos etäisyys kohteesta pysyy vakiona, sinun pitää saada koko kohteen täyttämä ruutu ja filmin/kennon kokoa muutetaan, mitä muuta joudut muuttamaan ja mitä tämä merkitsee filmille/kennolle tulevan valon kulmalle?

Samaisesta syystä ei ilmeisesti hetkeen nähdä hyväpiirtoista >90-asteen kattavaa laajista croppidigille hehe...

Tästä on kyse;)
spege
Viestit: 11328
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

Uskokaa nyt hyvällä että ainut pysyvästi muodissa oleva laajakulmaobjektiivi on Leica Super-Elmarit-M 2,8/21 Asph.! :)
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
tigert
Viestit: 140
Liittynyt: Heinä 30, 2004 1 : 22

Re: Se on muotijuttu tuo tosilaajakulma?

Viesti Kirjoittaja tigert »

OskuK kirjoitti:Itse asiassa telet ovat herkästi se in-juttu kun kamera ostetaan ja sitten ei keksitä mitä sillä tekisi kun ei linnut kiinnosta ja se painaakin...
Sit voi ruveta lentokonebongaajaksi kentän aidan takaa.. ;)

Tosin mä tykkään ottaa telellä myös muita juttuja, esim. ihmisistä saa ihan kivoja potretteja joskus kun eivät heti mene ihan kipsiin kun eivät välttämättä heti huomaa että joku sihtaa - monesti läheltä lyhyemmällä putkella kuvatessa tulee semmoinen hölmö tilanne.. "joo älä välitä, mä vaan sihtaan tässä vähän, ole ihan normaalisti".. :)

//Tuomas
Kime
Viestit: 283
Liittynyt: Elo 31, 2003 9 : 51
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Kime »

spege kirjoitti:Uskokaa nyt hyvällä että ainut pysyvästi muodissa oleva laajakulmaobjektiivi on Leica Super-Elmarit-M 2,8/21 Asph.! :)
Tainnut punaisen L:n huuru haihtua aina niin "kaikkitietävän" spegen pollasta.

Tiesitkö, että maailmassa itse itsensä kuninkaiksi, ylipäälliköiksi tai suurmestareiksi julistaneet on kaikki ollut jonkinasteen kaheleita...
Viimeksi muokannut Kime, Tammi 20, 2005 14 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joonal
Viestit: 348
Liittynyt: Syys 27, 2003 17 : 24

Viesti Kirjoittaja joonal »

spege kirjoitti:Uskokaa nyt hyvällä että ainut pysyvästi muodissa oleva laajakulmaobjektiivi on Leica Super-Elmarit-M 2,8/21 Asph.! :)
Mites ois Hasselin SWC kiinteällä Biogonilla?
Setä
Viestit: 25
Liittynyt: Tammi 03, 2005 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Setä »

Pitäsköhän siirtyä asteisiin, puhuttaessa kulmasta;).. 33.6mm kinovastaavuus ei tarjoa kummoista "laaja"kulmaa;)

Ja

Telessä on vähän sitä vikaa, että mitä edemmäksi mennään, sen heikompi on kuvanlaatukin, vaan onhan se mukavampi kuvata laukkaavaa hevoslaumaa vähän pidemmällä putkella, paljo vähemmän tarvitsee kipsata&tilkitä kuvaajaa;)
spege
Viestit: 11328
Liittynyt: Loka 07, 2003 9 : 18
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja spege »

joonal kirjoitti:
spege kirjoitti:Uskokaa nyt hyvällä että ainut pysyvästi muodissa oleva laajakulmaobjektiivi on Leica Super-Elmarit-M 2,8/21 Asph.! :)
Mites ois Hasselin SWC kiinteällä Biogonilla?
Juu se on mainio linssi kuulemma vaikken itse ole sitä tetsannut. Mutta kinokoon ykkönen on ehdottomasti tuo Leican uusi asfäärinen 21-millinen M-objektiivi!
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
martti65
Viestit: 1003
Liittynyt: Touko 20, 2003 0 : 33
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Viesti Kirjoittaja martti65 »

Ei muutu, kulma ei voi olla eri jos filmitaso on sama tai kennotaso. Kropin reunalla se tulee aivan samalla tavalla kennolle, kun se tulisi jollekin muulle valoherkälle materiaalille. Filmi voi tietysti valoittua hieman eri tavalla, mutta täyskokoinen kenno on sitä tarpeeksi lähellä, jos vain tarkennus on kohdallaan.

Jos luit kirjoituksen ajatuksella, virheet reunoja kohti tulevat näkyviin aivan samalla tavalla. Ainoan poikkeuksen tällaiseen objektiivien tarkasteluun muodostaa ne objektiivit, mitkä on tehty vain APS-kokoiselle kennolle. Siinäkin tapauksessa objektiivi sijaitsee yhtä kaukana kuvatasosta, kun perinteisessä kamerassakin, Kun kroppi otetaan kuvassa huomioon vaikkapa piirrettyinä viivoina, edelleenkään kropin sisällä oleva alue ei ole muuttunut miksikään ei kulmien eikä minkään muunkaan puolesta. Eli sama testi käy mainiosti kaikille, ainahan tulokset voi taulukoida kropin mukaan.
Setä
Viestit: 25
Liittynyt: Tammi 03, 2005 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Setä »

Kuvakulman muuttuessa lasin etupuolella, muuttuu se myös takapuolella eikö vain? ellei muuttuisi, 50mm opiska tekisi saman kuvakulman kinarille kuin 1.6cropin kennolle, eikä näin mitään kerrointa tarvitsisi käyttää laskettaessa minkä kuvakulmavastaavuuden("polttoväli" tätähän ei saanut käyttää hehe) se tuottaa.

Kyllähän se vertailu vain kinarilla on melko ok, jos kenno on myös kinarikokoa, mutta kennon kutistuessa tulee sellaisia eroja, joita ei voi päätellä pelkistä kinaritesteistä kovinkaan luotettavasti.

Jos esim. 16mm optiikka toimii kinarissa ihan ok. se voi silti tuottaa aika kehnoa jälkeä 1.6 cropin kennolle - eikä se varsinaisesti ole edes lasin vika;)

Filmi sietää kennoa paremmin vinosti lankeavaa valoa, eikö vain?

Tiettävästi 1.6 cropin kameroissa on mahdollista päästä lähemmäs kuvatasoa(peilihässäkkä on kitukasvuinen), kuin kinarilla, tällä on ratkaiseva merkitys optimoitua lasia suunniteltaessa moiseen kapineeseen, eikös se ole parempi mitä lähemmäs kuvatasoa voi lasin viedä...

Veikkaampa että kinokoon kennollakin 16-20mm polttovälin lasilla optiset häröt kuvassa on selvästi suurempia kuin kinofilmillä.

Minun pointti asiassa on se, ettei kinarilla tehtyjä lasitestejä voi hyödyntää kovinkaan hyvin 1.6 cropin kameraan, vaan tälle pitää tehä ihan omat testit ko. laseilla + niillä laseilla joita ei voi kinariin laittaa ensinkään, kun peili helisee ja kuva jää kitukasvuiseksi.

Liekkö tässä puhuta laisin samasta asiastakaan...;)

p.s. ei näitä asioita ajatuksella hoideta, sen verta tunnetta on filmissä hehe...
Tipe
Viestit: 8018
Liittynyt: Huhti 20, 2004 1 : 07
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tipe »

Digitaalille optimoitujen tekniikkaa (EF-S):

http://www.canon.com/camera-museum/tech ... index.html
M.B.
Viestit: 991
Liittynyt: Tammi 10, 2003 7 : 24
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja M.B. »

Setä kirjoitti:Kuvakulman muuttuessa lasin etupuolella, muuttuu se myös takapuolella eikö vain?
Ei. Jospa vaikka lukisit tyrkyttämäsi linkin
http://www.swissarmyfork.com/digital_lens_faq.htm

Tuo ei päde peilikameroissa, joissa pitää jättää peilille ja sulkimelle tilaa takimmaisen linssin ja kuvatason väliin. Avainsana on retrofocus. Tämä myös asettaa rajat valon osumiskulmalle. Artikkelin perusteella ongelmia tulee helpoimmin täysikoon kennoilla ja objektiiveilla, joissa em. etäisyys on pieni.
Vastaa Viestiin