Nikon D7000
-
Jep, todella hyvän setin hankit. Kovaa käyttöä vaan :)
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
-
D90 vaihtui 7-tonniseen, pitkään tuli pohdittua muitakin vaihtoehtoja, mutta yhteensopivuus jo hankittujen lisävarusteiden kanssa ratkaisi.
Käytettävyys muutenkin saman suuntaista, joten eipä mene sen opetteluun aikaa.
Melko vähän ehtinyt testaamaan uutta laitetta, kun on ollut vähän muutakin ajateltavaa..
Mutta tähän asti olen ollut kyllä tyytyväinen. Tarkennuspisteitä on nyt reilusti enemmän käytössä, mutta se harmittaa, että jos käytän yhtä pistettä, niin sen sijainti ei näy pikkunäytössä kuten D90:ssä. Kaipa tuohonkin tottuu.
Mites te jotka kuvaatte nopeasti liikkuvia kohteita AF-C päällä tietenkin, niin onko teillä tämän herkkyys vai miksi sitä nyt sanoisi, niin onko se pois päältä vai lyhyt? Itse laitoin sen alustavasti lyhyeksi, kun ymmärsin että silloin se jatkuva tarkennus ei mieti niin pitkään, eikö vain?
Käytettävyys muutenkin saman suuntaista, joten eipä mene sen opetteluun aikaa.
Melko vähän ehtinyt testaamaan uutta laitetta, kun on ollut vähän muutakin ajateltavaa..
Mutta tähän asti olen ollut kyllä tyytyväinen. Tarkennuspisteitä on nyt reilusti enemmän käytössä, mutta se harmittaa, että jos käytän yhtä pistettä, niin sen sijainti ei näy pikkunäytössä kuten D90:ssä. Kaipa tuohonkin tottuu.
Mites te jotka kuvaatte nopeasti liikkuvia kohteita AF-C päällä tietenkin, niin onko teillä tämän herkkyys vai miksi sitä nyt sanoisi, niin onko se pois päältä vai lyhyt? Itse laitoin sen alustavasti lyhyeksi, kun ymmärsin että silloin se jatkuva tarkennus ei mieti niin pitkään, eikö vain?
-
Riippuu kohteesta. Lyhyt vaatii sen, että se kohde pysyy lähes koko ajan tarkennuspisteen alla. Toisaalta lyhyellä se myös pysyy paljon paremmin mukana kun kohde tulee nopeasti kohti.eetu1978 kirjoitti:
-
Se on ihan siitä kiinni miten hyvin saat pidettyä kohteen aktiivisen tarkennuspisteen kohdalla. Ralliauto pysyy paremmin kohdillaan kuin lentävä lintu, Sählypelaajat siinä välimaastossa. Helppohan tuota on kokeilla eri arvoa sen mukaan mitä kuvaat.eetu1978 kirjoitti: Mites te jotka kuvaatte nopeasti liikkuvia kohteita AF-C päällä tietenkin, niin onko teillä tämän herkkyys vai miksi sitä nyt sanoisi, niin onko se pois päältä vai lyhyt? Itse laitoin sen alustavasti lyhyeksi, kun ymmärsin että silloin se jatkuva tarkennus ei mieti niin pitkään, eikö vain?
--
-
Jos kameran ja kohteen välillä vilahtaa jokin este, vaikkapa risu tai toinen pelaaja, niin hitaammalla asetuksella kamera käyttäytyy rauhallisemmin.seppot kirjoitti:Se on ihan siitä kiinni miten hyvin saat pidettyä kohteen aktiivisen tarkennuspisteen kohdalla. Ralliauto pysyy paremmin kohdillaan kuin lentävä lintu, Sählypelaajat siinä välimaastossa. Helppohan tuota on kokeilla eri arvoa sen mukaan mitä kuvaat.eetu1978 kirjoitti: Mites te jotka kuvaatte nopeasti liikkuvia kohteita AF-C päällä tietenkin, niin onko teillä tämän herkkyys vai miksi sitä nyt sanoisi, niin onko se pois päältä vai lyhyt? Itse laitoin sen alustavasti lyhyeksi, kun ymmärsin että silloin se jatkuva tarkennus ei mieti niin pitkään, eikö vain?
Kannattaa ehkä mennä oletusarvoilla jos ei ole varma mitä on tekemässä.
-
Tuota mä just miettisin, et hitaammalla ei nuo mahdollisesti ohi menevät pelaajat ei sotkisi touhua. Mut mennään siis alkuperäisen suunnitelman mukaan, kokeilemaan siis seuraavaan peliin kunhan ehtii. Ja eiköhän se itselle sopiva tyyli löydy, kunhan halusin kysellä muiden kokemuksia.nomad kirjoitti:Jos kameran ja kohteen välillä vilahtaa jokin este, vaikkapa risu tai toinen pelaaja, niin hitaammalla asetuksella kamera käyttäytyy rauhallisemmin.seppot kirjoitti:Se on ihan siitä kiinni miten hyvin saat pidettyä kohteen aktiivisen tarkennuspisteen kohdalla. Ralliauto pysyy paremmin kohdillaan kuin lentävä lintu, Sählypelaajat siinä välimaastossa. Helppohan tuota on kokeilla eri arvoa sen mukaan mitä kuvaat.eetu1978 kirjoitti: Mites te jotka kuvaatte nopeasti liikkuvia kohteita AF-C päällä tietenkin, niin onko teillä tämän herkkyys vai miksi sitä nyt sanoisi, niin onko se pois päältä vai lyhyt? Itse laitoin sen alustavasti lyhyeksi, kun ymmärsin että silloin se jatkuva tarkennus ei mieti niin pitkään, eikö vain?
Kannattaa ehkä mennä oletusarvoilla jos ei ole varma mitä on tekemässä.
-
Ei varmaan. Eihän se ole kuin paras croppirunko törkeän halvalla.teovan kirjoitti:Kannattakohan tuota enää ostaa?
-
Ei siihen käy mun optiikat :)paaton kirjoitti:Kyllä uusi k5 on selkeästi parempi kamera.Avokid kirjoitti:Ei varmaan. Eihän se ole kuin paras croppirunko törkeän halvalla.teovan kirjoitti:Kannattakohan tuota enää ostaa?
-
-
-
Uusi on tarkennukseltaan täysin ylivoimainen ja vanha on kunnolla kosteussuojattu ja siinä on magnesium runko.nomad kirjoitti:Missä suhteessa K5 olisi parempi?papetsu kirjoitti:Vanha K5:nen on myös croppirunkoisissa edellä, siihenkään ei käy sun optiikat :)Avokid kirjoitti: Ei siihen käy mun optiikat :)
-
- Viesti:
D7000 on vieläkin täysin ajantasalla oleva runko. Sitä ei tarvitse epäillä.
Runko on kuitenkin vain yksi osa järjestelmää. Onneksi Nikonin järjestelmä on Canonin ohella kattavin, hinnaltaan järkevä ja tuotteet helposti ja nopeasti saatavilla. Eli summa summarum: osta pois. Hyvä runko+hyvä järjestelmä = hyvä mieli :-)
Runko on kuitenkin vain yksi osa järjestelmää. Onneksi Nikonin järjestelmä on Canonin ohella kattavin, hinnaltaan järkevä ja tuotteet helposti ja nopeasti saatavilla. Eli summa summarum: osta pois. Hyvä runko+hyvä järjestelmä = hyvä mieli :-)
-
Kannattaa, kannattaa. Sulla oli vissiin viimeksi D90? Mulla oli myös ja kyllä se ero on mun mielestä melko iso, tuo ero on tietenkin 7-tonnisen hyväksi :Dteovan kirjoitti:Kannattakohan tuota enää ostaa?
Runko on mielestäni paljon tukevampi, ehkä vähän isompi myös..? AF-nappi on sijoitettu parempaan paikkaan. Automaattitarkennus tuntuu toimivan, D90:sen kanssa käytin melkein aina keskipistetarkennusta, kun auto ei osunut kohille. U1 ja U2 tilat on oikein pätevät, toisessa mulla salamakuvausasetukset ja toisessa urheilua varten tällä hetkellä. Ja tähän päälle vielä parempi kuvanlaatu ja selkeästi parempi ISO-kestävyys(voiko sanoa noin).
Omasta kokemuksestani en löydä yhtään negatiivista asiaa tuon vaihdoin suhteen. Vaikka tuo 7-tonninen on jo vanha, oli se ainakin mulle ihan uusi laite :)
Kannattaa muistaa myös, että ainahan sitä tulee parempi laite, mutta jos odottaa ikuisuuksia vanhemman mallin ostoa, voi olla ettei sitä saa enää lainkaan..
-
- Viesti:
-
Varsinkin ulkomaisilla foorumeilla on keskusteltu paljonkin D7000:n mahdollisista vioista. Fanaattisimmat Nikon-uskovaiset ovat leimanneet nämä pötypuheeksi tai trollaukseksi - tai sitten ne on laitettu kuvaajan osaamattomuuden piikkiin.
Minulle Nikon epävirallisesti myönsi, että alkupään kameroissa on ollut vikoja.
Valitettavasti minulle on osunut sellainen alkupään kamera. Tiedän sen siitä, että tässä äskettäin kävi ilmi, että kamerani Check & clean -takuu oli ehtinyt umpeutua jo kauan ennen kuin kameran ostin; osto tapahtui tammikuussa 2012.
Kamerassani ovat olleet kaikki viat: on korjailtu backfocusta ja fiksailtu autofocusta.
Viimeksi iski sitten öljyvuoto. Kamera on nyt ollut useamman viikon huollossa. Nyt vaihto-osa on vihdoinkin saapunut (piti ilmeisesti tilata tehtaalta), ja kamera saattaa olla kunnossa ensi viikolla.
Kamera on siis kohtapuoliin ollut minulla vuoden, mutta tosiasiallinen käyttöaika on jäänyt kovin lyhyeksi.
Viime tammikuussa tämä runko oli myyjän mukaan viimeinen Suomessa ollut; se löytyi muistaakseni Joensuusta ja lähetettiin sieltä Tampereelle. Uusia oli myyjän mukaan tulossa vasta keväällä, maalis-huhtikuussa, joten menin sitten tuon jäljellä olleen yksilön ostamaan.
Jälkeenpäin olen tullut miettineeksi, että olikohan se ihan sattumaa, että kyseessä oli Suomen viimeinen jäljellä ollut D7000-runko...
Ilmeisesti nämä ongelmat on saatu poistettua uudemmista yksilöistä. Harmittaa vain vietävästi, että itselle osui yksilö, johon ei voi täysin luottaa.
Mutta hyvää jälkeähän se D7000 tekee, kunhan vain on kunnossa. Itse tosin olen ollut hieman pettynyt kohinan määrään.
Minulle Nikon epävirallisesti myönsi, että alkupään kameroissa on ollut vikoja.
Valitettavasti minulle on osunut sellainen alkupään kamera. Tiedän sen siitä, että tässä äskettäin kävi ilmi, että kamerani Check & clean -takuu oli ehtinyt umpeutua jo kauan ennen kuin kameran ostin; osto tapahtui tammikuussa 2012.
Kamerassani ovat olleet kaikki viat: on korjailtu backfocusta ja fiksailtu autofocusta.
Viimeksi iski sitten öljyvuoto. Kamera on nyt ollut useamman viikon huollossa. Nyt vaihto-osa on vihdoinkin saapunut (piti ilmeisesti tilata tehtaalta), ja kamera saattaa olla kunnossa ensi viikolla.
Kamera on siis kohtapuoliin ollut minulla vuoden, mutta tosiasiallinen käyttöaika on jäänyt kovin lyhyeksi.
Viime tammikuussa tämä runko oli myyjän mukaan viimeinen Suomessa ollut; se löytyi muistaakseni Joensuusta ja lähetettiin sieltä Tampereelle. Uusia oli myyjän mukaan tulossa vasta keväällä, maalis-huhtikuussa, joten menin sitten tuon jäljellä olleen yksilön ostamaan.
Jälkeenpäin olen tullut miettineeksi, että olikohan se ihan sattumaa, että kyseessä oli Suomen viimeinen jäljellä ollut D7000-runko...
Ilmeisesti nämä ongelmat on saatu poistettua uudemmista yksilöistä. Harmittaa vain vietävästi, että itselle osui yksilö, johon ei voi täysin luottaa.
Mutta hyvää jälkeähän se D7000 tekee, kunhan vain on kunnossa. Itse tosin olen ollut hieman pettynyt kohinan määrään.
-
Miten on mahdollista että Check&Clean on mennyt vanhaksi ennen kameran ostoa..? Eiköhän se lähde rullaamaan ostopäivästä.Brooks kirjoitti:
-
Kun vein kameran liikkeeseen öljytäplien vuoksi, kävi ilmi, että Check & clean oli umpeutunut elokuussa 2011.eetu1978 kirjoitti:Miten on mahdollista että Check&Clean on mennyt vanhaksi ennen kameran ostoa..? Eiköhän se lähde rullaamaan ostopäivästä.Brooks kirjoitti:
Mutta nythän tämä menee kuitenkin takuun piikkiin, koska kyse oli öljyvuodosta eikä vain pölystä.
-
CHECK&CLEAN-palvelu on voimassa kolmen vuoden ajan ostopäivästä ja sen arvo on 350 € sis alv.Brooks kirjoitti:Kun vein kameran liikkeeseen öljytäplien vuoksi, kävi ilmi, että Check & clean oli umpeutunut elokuussa 2011.eetu1978 kirjoitti:Miten on mahdollista että Check&Clean on mennyt vanhaksi ennen kameran ostoa..? Eiköhän se lähde rullaamaan ostopäivästä.Brooks kirjoitti:
Mutta nythän tämä menee kuitenkin takuun piikkiin, koska kyse oli öljyvuodosta eikä vain pölystä.
Että onko sulle myyty käytetty kamera uutena..?