Koitin aihetta googletella ja hakea vanhoista ketjuista mutta aiva ei vastausta löytynyt.
Kyse olisi kuvien julkaisemisesta netissä, siis niiden kuvien, mitkä olen häissä kuvatessa ottanut mm. häävieraista. Hääkuvaajathan julkaisevat kuvia myös vieraista kuvablogeissaan ja portfolioissaan, eli lain mukaan tämä ei varmastikaan ole mitenkään kyseenalaista.
Sopimuksessahan voi mainita, että kuvaaja saa julkaista kuvia markkinointi- yms tarkoituksissa, mutta miten vieraiden osalta, kun lupaa ei kaikilta pysty hankkimaan tai ainakin se olisi melko työlästä? Esimerkkinä häissä kuvattu lapsikuva, onko väärin julkaista kuva ilman vanhempien lupaa? Tai yhdestä ihmisestä otettu "potretti", jossa ei muita henkilöitä ole. Ja oletuksena toki, että kuvat ovat edustavaa tasoa, eivät aseta kohdetta huonoon valoon tms. Kohteliasta on tietenkin kysyä lupa kuvattavalta/vanhemmilta, mutta se voi olla aika hankalaa jos ei halua häiritä hääparia yhteystietoja kysymällä jne.
Miten olette itse nämä hoitaneet?
Julkaisuoikeudesta - häät jne
-
-
Re: Julkaisuoikeudesta - häät jne
Kyllä markkinointikäyttöön tarvitaan aina kuvassa olijan (lapsella huoltajan) suostumus.Joku Muu kirjoitti:Sopimuksessahan voi mainita, että kuvaaja saa julkaista kuvia markkinointi- yms tarkoituksissa, mutta miten vieraiden osalta, kun lupaa ei kaikilta pysty hankkimaan tai ainakin se olisi melko työlästä? Esimerkkinä häissä kuvattu lapsikuva, onko väärin julkaista kuva ilman vanhempien lupaa?
Hannu
-
Re: Julkaisuoikeudesta - häät jne
Näinpä tuo on ja itse kyllä rinnastaisin ainakin blogit suoraan näyteikkunaan. Varsinkin, jos kuvaaja samassa yhteydessä mainostaa tekevänsä maksullisia hääkuvauksia.hkoskenv kirjoitti:Kyllä markkinointikäyttöön tarvitaan aina kuvassa olijan (lapsella huoltajan) suostumus.Joku Muu kirjoitti:Sopimuksessahan voi mainita, että kuvaaja saa julkaista kuvia markkinointi- yms tarkoituksissa, mutta miten vieraiden osalta, kun lupaa ei kaikilta pysty hankkimaan tai ainakin se olisi melko työlästä? Esimerkkinä häissä kuvattu lapsikuva, onko väärin julkaista kuva ilman vanhempien lupaa?
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”