Studiovalaistuksen ABC?

Mikä tahansa kuvaukseen liittyvä, häät, koulukuvaukset, tekijänoikeudet, kuvaajan/kuvattavan oikeudet jne. jne.
Vastaa Viestiin
Tatu_V

Studiovalaistuksen ABC?

Viesti Kirjoittaja Tatu_V »

Olen jo pidemmän aikaa lueskellut tätä foorumia ja nyt vihdoin sain aikaiseksi rekisteröityä käyttäjäksi. Paljon vinkkejä ja ideoita täältä olenkin jo saanut peruskuvaamiseen.

Nyt olen kiinnostunut studiotyöskentelystä ja valaisusta. Olen ehkä hankkimassa muutamaa studiosalamaa kotikäyttöön. Onko jotain paikkaa missä laitteisiin pääsee hieman tutustumaan etukäteen vai pistänkö vain sokkona digitarvikkeeseen tilauksen sisälle? Asustelen Turun lähellä Maskussa.

Mitä hyviä kirjoja tai tutoriaalivideoita löytyy studiovalaistuksen opiskeluun ja mallinohjaamiseen?

Kiittäen
Tatu_V
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Tapanie

Studiokuvauksen perusteet

Viesti Kirjoittaja Tapanie »

Tatu_V

Löytyykö jotain hyviä youtube videoita tai vaikka maksullisia webkursseja?
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Internetti on pullollaan videoita sekä kirjoituksia studiokuvauksesta/mallinohjauksesta. Hakukone käyntiin nyt mars.

Suosittelisin silti menemään alkuun studiokuvauksen perusteiden kurssille tai tutustumaan jonkun kuvaajan studioon. Itse valojen kanssa säätäminen opettaa alussa enemmän kuin sata tuntia tutoriaalivideoiden tuijottamista. Jos luppoaikaa löytyy niin lue alkuun esim. http://strobist.blogspot.fi/ sivulta "Lighting 101".

Valojen merkillä ei ole varsinkaan alussa mitään väliä, mutta halpistuotteita kannattaa välttää. Hyvinvarustetuissa kameraliikkeissä pystyy tutustumaan studiovaloihin ja valonmuokkaimiin.
Tatu_V

Huh kylläpäs tässä riittääkin opiskeltavaa.. Melkeinpä joku kurssin käyminen voisi helpottaa? Löytyykö Turun seudulta studiovalaistuskursseja? Olen opiskellut erittäin paljon videotutoriaaleja netissä, mutta kaipaisin myös ihan paikanpäällä tapahtuvaa opetusta. Vaikka useat sanovat että kuvaaman oppii vain kuvaamalla, niin koitan silti opiskella ensin perusteet hyvin ja sitten harjoittelemaan.
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

Eiköhän nyt luulisi Turun kokoisessa kaupungissa jotain kurssejakin järjestettävän.

Mä olen tässä viimeaikoina kovasti kritisoinut noita nettitutorialeja ja vasemmalla kädellä vedettyjä trendikkäitä kursseja. Monasti siellä "opetuksessa" vilahtelee kaikenmaailman bouncheja, fläpsejä, gridejä, kickereitä ja vaikka mitä, eikä sillä oppilaalla ole noista pienintäkään käsitystä. Välillä ei tunnu opettajallakaan olevan. Eikä sillä oppilaalla ole sen kurssin jälkeenkään mitään käsitystä valon luonteesta ja miten se muttuu valonlähteen ja etäisyyden vaikutuksesta tai siitä, miten eri kuvakulmat vaikuttavat siihen kuvaan.

Lähtökohtaisesti kuitenkin studiokuvaaminen on simppeliä hommaa. Kuvattava on nätisti halutun taustan edessä ja siihen kohdistetaan valo silleen kivasti ja oikealla polttovälillä otetaan hieno kuva. Olosuhteet on stabiilit, eikä juurikaan muuttujia ole. Eli suomeksi, pirun tylsää hommaa.

Studiovalot on vaan yksi erillinen valonlähde lisää, ensin pitää osata käyttää sitä kuvausvälineistöään ja ymmärtää aukko-aika-herkkyys jutut, sekä polttovälin ja kuvauskulman vaikutus. Sitten ei tarvi enää kuin vaan törkätä sitä keinovaloa sinne mistä sitä puuttuu luonnostaan.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
aritko

Viesti Kirjoittaja aritko »

Guzmo kirjoitti:Valojen merkillä ei ole varsinkaan alussa mitään väliä, mutta halpistuotteita kannattaa välttää. Hyvinvarustetuissa kameraliikkeissä pystyy tutustumaan studiovaloihin ja valonmuokkaimiin.
Halpiksia kannattaa siis välttää, mutta onko Falcon Eyes SSK-3150F halpis?

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... diopaketti

Tuo hinta on kyllä aika ylivoimainen, varsinkin aloitteiljalle harjoitteluun.
Kokemuksia?
TheHatter

Viesti Kirjoittaja TheHatter »

aritko kirjoitti: Halpiksia kannattaa siis välttää, mutta onko Falcon Eyes SSK-3150F halpis?
Halpahan tuo on, eli halpis. ;)

Noi on sitä samaa kiinantuotantoa, kun Walimexit yms. Sama sisältö, eri kuorissa. Mulla on yksi tuollainen Walserin kauppaama Walimex syttynyt oikein palamaan liekillä, kesken kuvauksen.

150ws tulee kuitenkin tehona olemaan aika onneton, toki sillä nyt jotain kuvaa, mutta herkkyyttä saa ruuvata aika tappiiin, eikä se valo välttämättä silti riitä saamaan aikaan riittäviä valaisueroja. Toinen asia on myös, että huonot välineet helposti tappavat ilon harrastuksesta.
“Would it save you a lot of time if I just gave up and went mad now?”
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

aritko kirjoitti:
Guzmo kirjoitti:Valojen merkillä ei ole varsinkaan alussa mitään väliä, mutta halpistuotteita kannattaa välttää. Hyvinvarustetuissa kameraliikkeissä pystyy tutustumaan studiovaloihin ja valonmuokkaimiin.
Halpiksia kannattaa siis välttää, mutta onko Falcon Eyes SSK-3150F halpis?

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... diopaketti

Tuo hinta on kyllä aika ylivoimainen, varsinkin aloitteiljalle harjoitteluun.
Kokemuksia?
Näpelöin noita samaisia salamoita Verkkokaupan myymälässä. Falconit ovat jo näpelöimisen perusteella heikosti tehtyjä. Sovitukset ovat vähän sinne päin, materiaalit muovia, joka on ongelma juuri kiinnityskohdissa ja jalustat ovat todella huterat. Jos vain maltti riittää niin säästäisin sen pari sataa ja ostaisin tunnustettuja merkkejä, joihin saa varaosia ja joita on muutenkin liikenteessä. Sellaiset voi saada vähän käytettyinä edullisesti. Erityisesti Elinchromen salamoita liikkuu kohtuullisen paljon. Tosin saa niitä uutenakin edullisesti.
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

TheHatter kirjoitti:Monasti siellä "opetuksessa" vilahtelee kaikenmaailman bouncheja, fläpsejä, gridejä, kickereitä ja vaikka mitä, eikä sillä oppilaalla ole noista pienintäkään käsitystä..
Puhut asiaa. Jos kyseessä on peruskurssi, pitäisi ihan aluksi selvittää termit. Vaikka joku oppilas alussa puhuisikin grideistä ja snooteista, se ei tarkoita, että kaikki oppilaat hallitsevat termit. Itse olin viime vuonna tilanteessa, että jos en olisi luokan ovesta tarkistanut kurssin nimeä, en olisi tiennyt edes, mistä alasta on kyse.. enkä kuulemma ollut ainoa.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Otsikon perusteella tästä voisi tehdä jopa Sticky-ketjun ja koota tähän alan termit. Olisiko tässä ideaa?
Vastaa Viestiin