Pentax K20D + hyvä zoomi n. 35 - 200 mm?

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
Tim0

Pentax K20D + hyvä zoomi n. 35 - 200 mm?

Viesti Kirjoittaja Tim0 »

Olen täs miettinyt että varmaan pitäisi järkkäri laittaa näihin kun tuntuu että pokkareilla ja superzoomeilla ei saa tarpeeksi kohinattomia kuvia. Etenkin auringonlasku- ja yökuvia tulee nykyään otettua... Järkkärissä mua ei kyl yhtään kiinnosta objektiivien vaihtorumba ja pölynpoisto kennolta, joten tulisi varmaan käytettyä järkkäriä koko ajan samalla objektiivilla...

Löytyykö Pentaxille n. 35 - 200 mm hyvää zoomia joka kävisi yleisobjektiivina tarpeisiini? Minkälaista kuvanlaatua voin odottaa tällaisella objektiivilla verrattuna parhaat pokkarit ja superzoomit? Taitaa kuitenkin kiinteäpolttovälisillä saada parasta jälkeä, mutta niiden käyttö ei vaan innosta...

Tekeekö myös Sigma Pentax - yhteensopivia objektiiveja?

Edit: Kas, tällaisen sivun löysin:
http://www.objektiivi.info/objektiivit_ ... valm_id=10

Noista Sigman yhteensopivuuksista K20D:n kanssa ei kyl mainita mitään...

Edit 2: verkkokauppa.com näyttäis myyvän mm. tällaista Pentax - yhteensopivaa zoomia:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=18004

K20D - yhteensopivuudesta tuossa tuoteinfossa ei tosin mainita mitään...

Edit 3: Kas, tässähän näyttäis olevan näppärä paketti:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=30397

Kokemuksia tuosta objektiivista?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
bls-2

Viesti Kirjoittaja bls-2 »

pentaxin digijärkkäreihin saat kiinni kaikki k-bajonetille tehdyt linssit.
yöllä saattaa kaivata enemmän valovoimaa kuin nuo telezoomit tarjoaa.
kalpaha
Viesti:

Re: Pentax K20D + hyvä zoomi n. 35 - 200 mm?

Viesti Kirjoittaja kalpaha »

Tim0 kirjoitti: Edit 3: Kas, tässähän näyttäis olevan näppärä paketti:

Kokemuksia tuosta objektiivista?
Tuota Tamronin 18-250:stä on kehuttu yleisesti superzoomien parhaimmistoon kuuluvaksi. Itsellä se on K10D:n nokalla usein (ehkä vähän liikaakin) ja kunhan tiputtaa aukkoa pykälän, pari täydestä aukosta, niin piirto on kyllä ihan kelvollista.

Heikkouksia on hankalissa olosuhteissa esiintyvä CA ja laajispään kohtalaiset vääristymät, mutta näidenkin kanssa pystyy elämään ja kun tietää ja hyväksyy mitä saa, niin omien kokemuksien ja kaiken lukemani perusteella uskallan kyllä suositella tuota komboa.

Kalle
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

Tim0 kirjoitti:Löytyykö Pentaxille n. 35 - 200 mm hyvää zoomia joka kävisi yleisobjektiivina tarpeisiini?
35-200 polttovälialue niin kinovastaavana kuin "Pentax-digivastaavana" on polttovälialue, jota en muista kuulleeni tahi nähneeni. Toisaalta huomioinet, että viittaamasi 35 mm "laajakulmapäässä" ml. croppikerroin vasta lähtee kinokoon "normaalioptiikan" eli 50 mm:n hujakoista. Toisin sanoen, tuollaisessa objektiivissa ei olisi vähäisintäkään laajakulmaominaisuutta.
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

bls-2 Liittynyt: 13 Joulu 2005 Viestejä: 1 kirjoitti: pentaxin digijärkkäreihin saat kiinni kaikki k-bajonetille tehdyt linssit.
yöllä saattaa kaivata enemmän valovoimaa kuin nuo telezoomit tarjoaa.
Heh, hyvin on avaus ajastettu.
mayor

Viesti Kirjoittaja mayor »

Tim0 kirjoitti: Löytyykö Pentaxille n. 35 - 200 mm hyvää zoomia joka kävisi yleisobjektiivina tarpeisiini?

Edit 3: Kas, tässähän näyttäis olevan näppärä paketti:
No tuohan viimeinen linkki oli hyvän kuuloinen, kun miettii mitä itse halusit. siinä pääsee jo 250milliin, vastaa kinofilmikoossa penalla 375mm. Laajapää on kinofilmi koossa 24mm. Eli aika huima zoomi kerroin 15,6. Mutta itse katsoisin ennemmin jonkun valovoimaisen välin esim jos tarkoitus zoomailla paljon ostaisin ennenmin tyyliin Sigman 70-200mm/2,8 taikka toisena vaihtoehtona kuvailee yleiskuvia laajemmalla 17-50mm/2,8. En yrittäisi tunkea kaikkea samaan putkeen. Sillä piirto on yleensä parempi mitä vähemmän tarvii tehdä pitkiä millimäärä heittoja samalla optiikalla, ei tule niin sanotusti pullonpohja vääristymiä. Tosin niitäkin tulee vielä noillakin millimäärillä, muttei niin paljoa.

Eikä sitä pölyjen poistoa kannata peljätä kun laitat esimerkiksi sen asetuksista päälle aina käynistäessa jolloin kamera täryttää sekunnin kennoa ja sit se onkin tehty. Plus kenno on aina verhosulkimien takana PIILOSSA silloin kun vaihat optiikkaa. toki sitä pölyä mene siinä sinne sisälle mikä jää optiikan ja kennon väliin mutta niin se menee sinne pikku hiljaa muutenkin vaikka olisi kuinka sama optiikka kiinni. Sillä pöly osaa kyllä mennä mitä ihmeellisemmistä väleistä.

Oma kohtasta juttua,
itse ostin aikoinaan Pentaxin K10D:n ja siihen perus kitit (18-55mm & 50-200mm). Tuon 18-55mm kittioptiikan, olen korvannut nyt 24-70mm/2,8 macrolla (sigma). Kun ulko kuvailussakin tuo valo tahtoi olla välillä liian vähäinen ja on se sitä vieläkin, illemmalla. Tosin olen laskenut isoa lukemia pienemmälle, valovoimaisemman uuden linssini jälkeen.
MatiasK

Viesti Kirjoittaja MatiasK »

Anteeksi kun kysyn vähän off-topicina että Käyköhän pentax k110D:n objektiivit tuohon K20D:hen?

Olen nimittäin tässä uudenvuoden jälkeen hommaamassa kyseisen rungon niin tarvitsisi hieman apua.

Itsellänihän on kyseinen K110D kamera.
TTH1

Viesti Kirjoittaja TTH1 »

Pentaxin KAIKKI K-bajonetilla olevat linssit käyvät Pentaxiin. Ihan jok'ikinen. Ja K110D on tottakai K-bajonetilla.
Foveon X3
Flickri
MatiasK

Viesti Kirjoittaja MatiasK »

Kiitos tiedosta =)
Vastaa Viestiin