Leica D-Lux
-
Leica D-Lux
Hulluus iski ja ostin tuollaisen, lähes esihistoriallisen kapineen. Pikseleissä löytyy peräti 3,2 Mpix. Mielestäni varsin tyylikäs kameraksi. Kuvan laadusta en vielä osaa sanoa, kun kamera on vasta matkalla tännepäin. Tuntuu muuten päivät melko pitkiltä...
Hankinta lähti oikeastaan liikkeelle digipokkarin rikkoutumisesta (Canon Ixux 40) ja haeskelin modernia n.10 Mpix -kameraa lähinnä kaanonin mallistosta. Päädyin kuitenkin lopuksi perusmalliin (IXUX 80 IS) ja olin jo aikeissa pistää tilauksen eteenpäin, kun satuin sivustolle, jossa esiteltiin otsikossa mainittua kaunokaista täysin häpeilemättä.
Olin myyty välittömästi. Aamulla soitto liikkeeseen ja eikun paketti matkaan lisävarusteineen (nahkalaukku ja vara-akku jne.). Aika hauskaa, että noinkin vanhoja malleja on jäänyt roikkumaan jonnekin. Hieman kallimmaksihan tuo tuli kuin IXUS 80 ja taitaa jäädä ominaisuuksissakin hieman jalkoihin, mutta kyllä on silmiä hivelevän kaunis muotoilu.
Pikselit riittää kyllä minun käyttööni (lomakuvia yms.). Järkkärinikin on vanha "sotaratsu" Nikon D1h, joka ei myöskään pikseleillä leveile. Toinen asia on sitten se, raaskiiko tuon kaunokaisen kanssa miten kuljeksia vai pitääkö vielä hankkia se Canon kaveriksi?
Ja jos jollakulla on kokemusta ko. mallista, kuulisin mieluusti ajatuksia ja vinkkejä asian tiimoilta.
Hankinta lähti oikeastaan liikkeelle digipokkarin rikkoutumisesta (Canon Ixux 40) ja haeskelin modernia n.10 Mpix -kameraa lähinnä kaanonin mallistosta. Päädyin kuitenkin lopuksi perusmalliin (IXUX 80 IS) ja olin jo aikeissa pistää tilauksen eteenpäin, kun satuin sivustolle, jossa esiteltiin otsikossa mainittua kaunokaista täysin häpeilemättä.
Olin myyty välittömästi. Aamulla soitto liikkeeseen ja eikun paketti matkaan lisävarusteineen (nahkalaukku ja vara-akku jne.). Aika hauskaa, että noinkin vanhoja malleja on jäänyt roikkumaan jonnekin. Hieman kallimmaksihan tuo tuli kuin IXUS 80 ja taitaa jäädä ominaisuuksissakin hieman jalkoihin, mutta kyllä on silmiä hivelevän kaunis muotoilu.
Pikselit riittää kyllä minun käyttööni (lomakuvia yms.). Järkkärinikin on vanha "sotaratsu" Nikon D1h, joka ei myöskään pikseleillä leveile. Toinen asia on sitten se, raaskiiko tuon kaunokaisen kanssa miten kuljeksia vai pitääkö vielä hankkia se Canon kaveriksi?
Ja jos jollakulla on kokemusta ko. mallista, kuulisin mieluusti ajatuksia ja vinkkejä asian tiimoilta.
Sigma DP1x, Sigma DP1, F*ck the pixels
-
Tervetuloa Leica-faniksi. Tuon jälkeen on sitten pakko ostaa toinen järempikin Leica...
Älä yhtään arastele käyttää, metallikuori ja kunnon nahkalaukku takaa että pysyy ehjänä.
Akkuja saa ebaysta kohtuuhinnalla, ne on melkoisen kulutustavaraa. Liian pieni, ei kauaa kestä.
Linssi tietty excellent, se mitä kaipaan itse on kontrastin säätöä. Pikkasen turhan jyrkkää kuvaa omaan makuuni.
Puolesta tusinasta digistäni tämä on se joka sujahtaa ekana taskuun mukaan etenkin mopoillessa, ja kun tietää ettei tarvita isoa tiedostoa.
Älä yhtään arastele käyttää, metallikuori ja kunnon nahkalaukku takaa että pysyy ehjänä.
Akkuja saa ebaysta kohtuuhinnalla, ne on melkoisen kulutustavaraa. Liian pieni, ei kauaa kestä.
Linssi tietty excellent, se mitä kaipaan itse on kontrastin säätöä. Pikkasen turhan jyrkkää kuvaa omaan makuuni.
Puolesta tusinasta digistäni tämä on se joka sujahtaa ekana taskuun mukaan etenkin mopoillessa, ja kun tietää ettei tarvita isoa tiedostoa.
-
Niin, taitaa tulla vielä mukana se huima 64Mb:n muistikortti... : )cedricfan kirjoitti: Puolesta tusinasta digistäni tämä on se joka sujahtaa ekana taskuun mukaan etenkin mopoillessa, ja kun tietää ettei tarvita isoa tiedostoa.
Aika nihkeästi löytyi ko. Leicasta tietoa. Suurin kynnys tilauksen suhteen oikeastaan oli kameran "taskukelpoisuus", kun ideana oli nimenomaan korvata Ixus 40 sellaisena näppäilykamerana jota voisi kuskata mukana helpohkosti.
Miten muuten laukaisuviive ja otosten välinen "toipumisaika"? Ehtiikö kamera mukaan muihinkin kuin maisemakuviin? Ainakin joissakin kameroissa laukaisuviive on ollut todellinen ongelma.
Aika sokkona tuli tuo kamera hankittua, mutta vankka usko Leica-laatuun auttoi päätöksen teossa. Ja kuten aiemminkin kirjoitin, en muista yhtä tyylikästä digivärkkiä tuossa koko-/hintaluokassa koskaan nähneeni.
-
Ehdottomasti säästöön, Leica-muistikortin voi arvata olevan collectors item vuonna 2029...
Eikä tuossa viiveet ole mikään ongelma kun ei se ole urheilukuvaukskamera muutenkaan. En ole edes ajatellut moista.
Ja tuolle sitten järeämmäksi pariksi Digilux-2 niin jää se järkkäri kotiin vieläkin useammin!
Eikä tuossa viiveet ole mikään ongelma kun ei se ole urheilukuvaukskamera muutenkaan. En ole edes ajatellut moista.
Ja tuolle sitten järeämmäksi pariksi Digilux-2 niin jää se järkkäri kotiin vieläkin useammin!
-
Voi hyvä ihiminen. Älä huoli. olet juuri tehnyt yhden elämäsi suurista päätöksistä. Tärkeintä eivät ole laukaisuviiveet, resoluutiot ja tarkennuspisteiden määrät.
Minulla on pari digi-Leicaa ja pari filmisellaista. Pari Contaxia ja rollei.
Ajan Jaguarilla.
Huomaat vielä, että tyyli ja laatu ratkaisee.
NAUTI !
Minulla on pari digi-Leicaa ja pari filmisellaista. Pari Contaxia ja rollei.
Ajan Jaguarilla.
Huomaat vielä, että tyyli ja laatu ratkaisee.
NAUTI !
-
Siitä juuri on kyse. Et näytä tietävän kaikkia laatuun vaikuttavia asioita. Ellei kielesi ollut poskessa.eesau kirjoitti:Voi hyvä ihiminen. Älä huoli. olet juuri tehnyt yhden elämäsi suurista päätöksistä. Tärkeintä eivät ole laukaisuviiveet, resoluutiot ja tarkennuspisteiden määrät.
(..) Huomaat vielä, että tyyli ja laatu ratkaisee.
Esimerkki: Pahin pokkarien kuvien laadun pullonkaula on ollut dynamiikka. Se on kasvanut viime vuosina dramaattisesti. Siinä ei auta nostalgia.
Yleisesti ottaen, tuollainen vanha japanilaisvärkki (nimestä riippumatta) on ihan onneton ja oli sitä jota omana aikanaan.
Matti Vuori
-
- Viesti:
-
No voihan nenä, mihinköhän p.skaan sitä onkaan tullut sekaannuttua? Olisi pitänyt ilmeisesti ostaa kuitenkin se IXUS.mvuori kirjoitti:
Yleisesti ottaen, tuollainen vanha japanilaisvärkki (nimestä riippumatta) on ihan onneton ja oli sitä jota omana aikanaan.
Toisaalta, eikös tuo D1h:kin ole parempi verkonpainona kuin kamerana ja eihän mun kuvatkaan ole oikeastaan mistään kotoisin niin pysyy harrastus linjassaan. Ja kyllä Leicalla ja ex-pro järkällä saa enemmän katu-uskottavuutta, ainakin tietämättömien parissa ; )
-
Kokeile itse niin ihastut. Nuo muut ovat vaan kateellisia tai sitten eivät ole kokeilleet.
Ja saa tuolla(kin) aikakausilehtijulkaisukelpoista kuvaa.
Viimeksi muokannut cedricfan, Huhti 05, 2009 20 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
-
-
Ihan leikillänihän minä vain kyseenalaistin tuon hankintani. Tottahan se on, että vuosien saatossa tekniikka paranee ja kameroiden ominaisuudet lisääntyvät, mutta tämänkin uhalla HALUSIN LEICAN (ihan sen japsin).cedricfan kirjoitti:Kokeile itse niin ihastut. Nuo muut ovat vaan kateellisia tai sitten eivät ole kokeilleet.
Ja olen myös ottanut senkin huomioon (mitä tuossa ylhäällä jo varoiteltiinkin), että ruokahalu kasvaa syödessä ja todennäköisesti joudun hankintakierteeseen Leicojen suhteen...
Mutta kyllä on tyylikäs tuo D-Lux, meinaa yöunet mennä postipoikaa odotellessa, heh!
-
Hieman ensifiiliksiä:
Upea laatikko, kotelo, laukku ja ohjekirja. Kameran aikoinaan kova hinta selittyy kyllä osin tuolla rekvisiitalla. Kerrassaan tyylikästä ja laadukasta tuotantoa.
Itse kamera on tyylikkyydestään huolimatta hieman "muovisen" oloinen ja tässä mielessä jopa pienoinen pettymys. Kuvien laadusta en vielä tiedä, mutta sekin selviää aikanaan.
Kai D-Luxia voi vielä taskukameraksi sanoa, mutta nykyaikaisiin paidantaskukameroihin verrattuna kyseessä on reilunkokoinen laite. Kuvaaminen on miellyttävää eli ergonomia on kohdallaan, ehkäpä juuri koon myötä. Samoin kameran käyttöliittymä on johdonmukainen ja selkeä.
ps. Se vanha IXUS 400 on muuten lujemman oloinen teos kuin D-Lux. Sellainen karu "karpaasi" siis, kun taas D-Lux on enemmänkin salonkikelpoinen siro "lady".
Upea laatikko, kotelo, laukku ja ohjekirja. Kameran aikoinaan kova hinta selittyy kyllä osin tuolla rekvisiitalla. Kerrassaan tyylikästä ja laadukasta tuotantoa.
Itse kamera on tyylikkyydestään huolimatta hieman "muovisen" oloinen ja tässä mielessä jopa pienoinen pettymys. Kuvien laadusta en vielä tiedä, mutta sekin selviää aikanaan.
Kai D-Luxia voi vielä taskukameraksi sanoa, mutta nykyaikaisiin paidantaskukameroihin verrattuna kyseessä on reilunkokoinen laite. Kuvaaminen on miellyttävää eli ergonomia on kohdallaan, ehkäpä juuri koon myötä. Samoin kameran käyttöliittymä on johdonmukainen ja selkeä.
ps. Se vanha IXUS 400 on muuten lujemman oloinen teos kuin D-Lux. Sellainen karu "karpaasi" siis, kun taas D-Lux on enemmänkin salonkikelpoinen siro "lady".