HP PhotoSmart C500. Outo malli?

Muut digikameramerkit, Panasonic, Pentax jne. (ei-järjestelmädigejä)
nippe

HP PhotoSmart C500. Outo malli?

Viesti Kirjoittaja nippe »

Olen ostamassa käytettyä HP:n C500-mallista digikameraa. Onko kenellekään tuttu tämä malli? Se tulee olemaan ensinmäinen digikamerani, joten en tiedä vielä niillä kuvaamisesta mitään. Kinokameroita omistan pari kappaletta. 30-v. vanhan järjestelmän ja melkein uuden zoomipokkarin(Nikon). Järjestelmä toimii edelleen moitteetta, mutta se filmien kanssa plärääminen on alkanut vähän kyllästyttään. Tuloksia kun ei näe heti ja joskus kuitenkin olis hyvä nähdä. Digikamera antaa nyt siihen mahdollisuuden.
Kyselisinkin nyt kokemuksia k.o. kameran käyttäjiltä. On kuulemma kova kuluttamaan akkuja, mutta kukaan ei kerro, kuinka monta kuvaa ehtii ottamaan ennenkuin virta loppuu. Mielestäni virrankulutus ei ole iso ongelma, jos pitää mukanaan toista satsia akkuja/pattereita. Minua kiinnostaakin enemmän kuvien laatu (2Mpix) ja kameran käytön helppous/vaikeus.
Tässä mallissahan ei ole sisäistä muistia, vaan se käyttää CompactFlash- muistikortteja. Edellinen omistaja käytti 16Mt:n korttia, eikä osannut kertoa, voiko kameraan laittaa esim 128Mt:n kortin? Tai vielä isomman. Onko kamerassa rajoituksia muistin koolle? Entäs sitten tietokoneen kanssa yhteen pelaaminen (Windows XP) USB-piuhalla? Ajureita saa ilmeisesti imuroitua netistä HP:n sivuilta. Vai saako?
Haukkukaa tai kehukaa. HP ei kai ole "tosiharrastajien" suosiossa, mutta se nyt minulle on tulossa. Katsotaan sitten jatkossa, alkaako digikuvaus kiinnostaa enemmän, vai lisääkö se vain harmaata tukkaan, hankinko seuraavaksi "paremman" pelin. Ajattelin aloittaa ensin suht. halvalla.

No niin! Eipä näytä kenelläkään olevan tietoa tai kokemusta em. kamerasta. Vai eikö kukaan uskalla julkisesti myöntää omistavansa HP:n vanhaa kameramallia.
Minulla on se ollut käytössä n. kuukauden ja parisataa kuvaa napattu ilman ongelmia. Kamera toimii ja on helppo käyttää. Toistaiseksi ei ole tullut vastaan mitään niin negatiivista, että haluaisin sen vaihtaa johonkin "parempaan", yleisesti hyväksyttyyn japsikameraan. Maksavatkin niin h:tisti.
Eihän siinä ole kaikkia niitä hienouksia, joista uudemman kameran omistajat kyllä puhuvat, mutta eivät koskaan sano käyttäneensä. Pixeleistäkin on tehty jonkinlainen miehen mitta. Täytyy olla vähintään 5mpix. 2:lla mpixelillä joutuu pikkupoikien sarjaan. Tähän päivään mennessä en ole ottanut sellaista kuvaa jossa olisin tarvinnut yhtään pixeliä enempää.
Akkujakin HP:n kamerat kuluttavat kuulemma normaalia selvästi enemmän. Höpö höpö! Otin juuri sunnuntaina 52 kuvaa sekä ulkona että sisällä, eikä akkujen loppumisesta ollut tietoakaan. Turhaan otin mukaan toisen satsin 2300mAh:n Ni-Mh akkuja. Samoilla akuilla sain vielä kopioitua kaikki kuvat PC:llekin.
Sellaisenkin havainnon olen tehnyt, että C500 on nopeammin kuvausvalmis, kuin esim. Olympuksen 4mpix:n kamera tai Sonyn 3:n mpix malli. Samoin salama on tehokkaampi.
Jos on tullut huonoja otoksia, niin vika on kyllä ollut kuvaajassa eikä kamerassa.