Exif -informaatiossa "compress rate"?
-
Exif -informaatiossa "compress rate"?
Panasonic FZ20:lla otettujen kuvien Exif -tiedoissa lukee: compress rate 4.0.bits/pixel. Voisiko joku kertoa, mitä tämä itse asiassa tarkoittaa. Olen käyttänyt mielestäni laadullisesti parasta asetusta. Minua vaivaa hieman se. että mukana tulleella Photobase -ohjelmalla tallennettaessa kuvia (vaikka kuvia ei muuttaisikaan), niiden tiedostokoko putoaa noin puoleen alkuperäisestä. Huononeeko kuvien laatu? Kannattaisiko ko. ohjelma unohtaa?
-
- Viesti:
Sananmukaisesti pakkauksessa on saatu aikaan tiivistyminen, jossa neljä bittiä riittää yhden pikselin esittämiseen. Eli tiedostossa on tavuja noin puolet pikselimäärästä. Viiden megapikselin kamera tuottaa 2.5 megatavun jpeg-tiedostoja.
Tämä on aika normaali kameran parhaan JPEG-pakkauksen tiivistymissuhde.
En tunne Photobasea, mutta ilmeisesti se pakkaa kuvan uudestaan hiukan tiiviimmin. Useimpien kuvankäsittelyohjelmien asetuksista löytyy jonkinlainen JPEG-kuvissa käytettävä tiivistysarvo. Sitä muuttamalla saa kuvat pysymään isompina.
Järkevin tapa on kuitenkin arkistoida ne kamerasta tulleet alkuperäiset jpeg:t. Ne vastaavat tavallaan filminegaa.
Tällöin voi myöhemmin taas aloittaa käsittelyn parhaasta mahdollisesta versiosta.
Tämä on aika normaali kameran parhaan JPEG-pakkauksen tiivistymissuhde.
En tunne Photobasea, mutta ilmeisesti se pakkaa kuvan uudestaan hiukan tiiviimmin. Useimpien kuvankäsittelyohjelmien asetuksista löytyy jonkinlainen JPEG-kuvissa käytettävä tiivistysarvo. Sitä muuttamalla saa kuvat pysymään isompina.
Järkevin tapa on kuitenkin arkistoida ne kamerasta tulleet alkuperäiset jpeg:t. Ne vastaavat tavallaan filminegaa.
Tällöin voi myöhemmin taas aloittaa käsittelyn parhaasta mahdollisesta versiosta.
olli Rinne http://www.digifaq.info/