Hienoa!

Puhelinkamerat ja muut mobiililaitteet.
aikaarska

Hienoa!

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Kiitoksia Matti. Loistava uudenvuoden uudistus tämä oma osionsa mobiilikuvaukselle.
Tulee varmasti suosittu!

Tässä vielä uuden osion kunniaksi aito luurikuva !

Kuvaweek11carBW by Aika Arska, on Flickr

(Oneplus9Pro + GCam)

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
©pjm

Re: Hienoa!

Viesti Kirjoittaja ©pjm »

Tästähän tämä alkoi ja hyvä niin, oon seurannut otsikon alla olevia juttuja mielenkiinnosta.

Yks mikä kyllä vaivaa mieltä joidenkin kirjoittajien tarinoissa on se että tärkeämpää hankkia sitä ns SER-jätettä omaan huusholliin luonnonvaroja säälimättä. Selitykseksi ei kelpaa kierrätysmateriaalin käyttö sillä suunnittelu, tehdastuotanto, kuljetus ja moni muu juttu saastuttaa tätä pientä palloamme. Sekään ei kelpaa selitykseksi että enhän mie siihen syyllisty ku nää o nii pieniä ja en mie montaa luuria tai turhaa blingblingiä vuodessa osta.

Missä on se vastuullisuus jota täälläkin monesti peräänkuulutetaan? Moniko luurimies antaa vanhan luurin vaihdossa kierrätykseen niiku moni kamerakaluston vaihtaja tekee?

Saan taas vihat niskoileni mut ei haittaa vaikka pashkaa satais tähän läävään, ei oo eka kerta. Kantsis kuitenkin ajatella tulevia sukupolvia ja maailman tulevaisuutta. Sillä luureja on taatusti ihan hitokseen kaapeissa ja komeroissa vaik vähemmilläkin ostoilla olis tullu hyvin toimeen.
aikaarska

Itse olen ostanut upouuden luurin viimeksi 2.5 vuotta sitten. Uusimman Xiaomi 13 Ultra luurini ostin käytettynä.
Kaikki omistamani kännykät vuodesta n. 1997 (?) lähtien ovat minulla tallessa laatikossa, joitakin olen myynyt käytettynä eteenpäin. ..En koe olevani kovin paha saastuttaja.

©pjm

aikaarska kirjoitti: Joulu 10, 2023 19 : 16 Itse olen ostanut upouuden luurin viimeksi 2.5 vuotta sitten. Uusimman Xiaomi 13 Ultra luurini ostin käytettynä.
Kaikki omistamani kännykät vuodesta n. 1997 (?) lähtien ovat minulla tallessa laatikossa, joitakin olen myynyt käytettynä eteenpäin. ..En koe olevani kovin paha saastuttaja.
Ok. Ei ollu tarkoitus osoittaa ketään sormella, tuli vaan luettua juttuja läpi ku selkä petti ja aikaa oli. Jotkut vois pärjätä pidempään samalla luurilla ilman vaihtoja, sama homma kyl täs maailmassa muutenkin kaiken krääsän kanssa. Luurien ympäristöongelmat kuitenkin ollu vuosia jo kaikkien tiedossa.
aikaarska

©pjm kirjoitti: Joulu 10, 2023 19 : 24
aikaarska kirjoitti: Joulu 10, 2023 19 : 16 Itse olen ostanut upouuden luurin viimeksi 2.5 vuotta sitten. Uusimman Xiaomi 13 Ultra luurini ostin käytettynä.
Ok. Ei ollu tarkoitus osoittaa ketään sormella, tuli vaan luettua juttuja läpi ku selkä petti ja aikaa oli. Jotkut vois pärjätä pidempään samalla luurilla ilman vaihtoja, sama homma kyl täs maailmassa muutenkin kaiken krääsän kanssa. Luurien ympäristöongelmat kuitenkin ollu vuosia jo kaikkien tiedossa.
Joo. asia on ilman muuta tärkeä. Tosin en ole varma, että me suomalaiset ollaan tässä suhteessa olleenkaan pahimmasta päästä. Toki jokaisen täytyy kantaa vastuunsa luonnon monimuotoisuuden säilymisestä jälkipolville.

Mitä luureihin tulee, niin meidän perhepiirissä ollaan aika hyvin saatu kierrätettyä puhelimia...Tosiaan itse ostin uutena Op9Pro luurin vuonna 2021, ja sitä ennen Huawei P20Pro luurin uutena, muistaakseni v. 2018.
Tätä ennen olin käyttänyt pojaltani saamaa Oneplus 6 puhelinta, jota nykyisin käyttää edelleen äitini (toimii muuten hyvin vieläkin, BTW).
Kokeilumielessä olen hommannut käytettynä rikkinäisen näytön omaavan P30pro luurin, jonka sain "varaosa hintaan", mutta kamerat siinä toimii ihan normaalisti. Uusimman Xiaomi 13 Ultra luurin ostin tosiaan käytettynä Suomen Porista, pois kuleksimasta ;-)

Ehkä pahimman pistoksen eko-sydämmessäni olen tuntenut pari vuotta sitten kun hankin vanhalle isälleni älyluurin Joululahjaksi. Yritettiin puoliväkisin saada häntä älyluuri-aikaan. Toivottiin, että oppisi käyttämään whatsuppia, saamaan kuvaviestejä, ehkä jopa lähettämään niitä jne. No, eihän siitä mitään tullut. Oli kuulemma huonoin puhelin ikinä, ja nykyisin hän edelleen käyttää vanhaa Nokia simpukkapuhelinta joka on kuulema täydellinen tarkoitukseensa...Se Joululahja älypuhelin tuli hommattua siis täysin turhan pantiksi jota se edelleen jossain laatikon pohjalla edustaa.

Parhainta eko filosofiaa mobiililaitteissa edustanee Sony, jolla on oma kierrätysohjelmansa ja käyttää esim. kierrätysmuovia tuotannossaan.
Sitten on fairphone, jossa ideana modulaarinen rakenne ja helppo osien vaihto.

määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

Viesti Kirjoittaja määvaan »

©pjm kirjoitti: Joulu 10, 2023 19 : 24
Eipä minullakaan itse ostamia luureja ole seitsemään vuoteen tullut kätösiin, joten tänä vuonna piti oikein repäistä ihan kahdesti, alkuvuonna tuli hankittua Xiaomi 12 Pro, jonka zoomauskykyä jäin kaipaamaan. Noin kuukausi sitten hankin Honor Magic5 Pro:n, josta en ole jäänyt kaipaamaan muuta kuin langatonta Android Autoa, vaikka langallinen kyllä toimii. Noista kahdesta tuli maksettavaa noin 1 340 €, kun annoin Xiaomille OnePlus 8 Pro:n väliä. Muuten kyllä vähintään yksi hyvä varaluuri pitää pöytälaatikossa olla vahingon varalle.
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
aikaarska

Haluan vielä lisätä huomion, että nykyisin älypuhelimen asema ihmisen elämässä on paljon suurempi kuin aikaisemmin. Tavallinen ihminen voi hoitaa luurilla paljon - hyödyllisiäkin - asioita, ja luurin tehokas käyttöikä on korkea. Mobiililaitteena se joutuu usein myös kovalle fyysiselle rasitukselle. Se siis kuluu. Toisaalta siis ymmärrän miksi ihmiset vaihtavat luurejaan melko usein.

Fairphonen idea on tässäkin suhteessa mainio. Esimerkiksi akun helppo vaihto on hyödyllinen ominaisuus koska ne tuppaavat kulumaan. Toivottavasti valmistajat kantavat vastuunsa ja ulottaisivat päivityslupauksensa paria vuotta pidempään. Esim. 5-7 vuotta ei ole mitenkään liiottelua, koska luuri voi saada uuden elämän myös second-hand käyttäjällä.

©pjm

määvaan kirjoitti: Joulu 10, 2023 20 : 04 Muuten kyllä vähintään yksi hyvä varaluuri pitää pöytälaatikossa olla vahingon varalle.
Tuo on kyllä ihan asiaa, löytyy meiltäkin jopa halvalla perusliittymällä toimiva luuri. Sille oli paljon käyttöä kun Vekku hankittiin ja oltiin töissä. Monet haukkumiset ja ulvonnat sain sen avulla loppumaan silloin. Se on myös toisen operaattorin liittymällä ja siitä on ollu oikeesti hyötyä Lapinreissuilla kun oon ollu yksin maastossa ja emäntä kämpillä. Firman vanhoja luureja kans on, näyttövikaisia Sonyja parikin, meinasin opetella näytönvaihdon mut taitaa jo olla aika hoitaa ne kierrätykseen. Nyt on toinen oma vasta menossa, ekan hankin 90-luvulla. Välissä menin firman välineillä aina niin kauan kun vahinko kävi ja sain uuden tilalle. Mut silti tuntuu et vähemmälläkin määrällä olis tullu toimeen...
määvaan
Paikkakunta: Tervakoski, $ydän-$awon pakolainen ja suvun paluumuuttaja Suomen teollisen vallankumouksen ytimeen!

©pjm kirjoitti: Joulu 10, 2023 20 : 18
määvaan kirjoitti: Joulu 10, 2023 20 : 04 Muuten kyllä vähintään yksi hyvä varaluuri pitää pöytälaatikossa olla vahingon varalle.
Tuo on kyllä ihan asiaa, löytyy meiltäkin jopa halvalla perusliittymällä toimiva luuri. Sille oli paljon käyttöä kun Vekku hankittiin ja oltiin töissä. Monet haukkumiset ja ulvonnat sain sen avulla loppumaan silloin. Se on myös toisen operaattorin liittymällä ja siitä on ollu oikeesti hyötyä Lapinreissuilla kun oon ollu yksin maastossa ja emäntä kämpillä. Firman vanhoja luureja kans on, näyttövikaisia Sonyja parikin, meinasin opetella näytönvaihdon mut taitaa jo olla aika hoitaa ne kierrätykseen. Nyt on toinen oma vasta menossa, ekan hankin 90-luvulla. Välissä menin firman välineillä aina niin kauan kun vahinko kävi ja sain uuden tilalle. Mut silti tuntuu et vähemmälläkin määrällä olis tullu toimeen...
Vaikka en minäkään ennen tätä vuotta luureja itselle juuri ostanut, niin pojalta on tullut vuosien saatossa vuoden vanhat OnePlus 1, 3, 5, 6, 7 Pro, 8 Pro ja 9 Pro luurit käyttööni, joten ihan ilman ei ole tarvinnut tältä osin olla. :wink:
*Fotoingenjöröverstelöjtnant, Suur-Sawon valtakunnan valokuvamarsalkan armollisella ylennyksellä*
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kukas muistaa tään: "auto numero xxxx tilaa puhelun numeroon 90-xxxxxxx..." Kuvia ei vissiin voinut ottaa, eikä ees tekstiviestiä lähettää? Tai vähän myöhemmin, kun mökkimaisemissa piti takapaksista irrottaa sellanen salkunkokonen eriksonin loota, kytkee siihen päälle kojelaudalta irrotettu luuri ja kiivetä korkealle mäelle, enneko kenttä löyty? Kehitys kehittyy... millon mihinkin suuntaan?
määvaan

JL Anttola kirjoitti: Joulu 10, 2023 22 : 52 Kukas muistaa tään: "auto numero xxxx tilaa puhelun numeroon 90-xxxxxxx..." Kuvia ei vissiin voinut ottaa, eikä ees tekstiviestiä lähettää? Tai vähän myöhemmin, kun mökkimaisemissa piti takapaksista irrottaa sellanen salkunkokonen eriksonin loota, kytkee siihen päälle kojelaudalta irrotettu luuri ja kiivetä korkealle mäelle, enneko kenttä löyty? Kehitys kehittyy... millon mihinkin suuntaan?
Minä en taas osaa ottaa VoLTE-puheluasetusta pois päältä omasta Honor Magic5 Pro:sta, joten puheluiden kuuluvuus kotona on heikonpuoleista, kun asuntoomme on vaihdettu joitain vuosia sitten uudet lämmöneristysikkunat ja lämpöeristetty ulko-ovi. Asuntomme on nyt niin tiivis, että kun laitoimme helteellä siirrettävän ilmastointilaitteen päälle, tippuivatkin kattopaneelimme huoneista alas. Suo siellä vetelä täällä, kun haluat parempaa energiatehokkuutta asuntoosi, soita puhelusi ulkona ja hikoile helteellä sisällä. :mrgreen:

No, Googletin asiaa:

"If no "VoLTE" menu is displayed: At the request of our carries, 5G phones turn on VoLTE HD by default and no longer require a VoLTE switch. Honor MagicUI4 and newer models have implemented this change. This modification does not affect the function of VoLTE."

Just joo, helppoa sen on sanoa kun asutaan palmujen alla. :evil:
aikaarska

Eikö sitä saa kaivettua muka mistään esiin?

Oneplussasta löytyy mobiiliverkot-> SIM kohdasta.

Entä voiko sitä löytyä operaattorikohtaisesta valikosta.

Jos ei muu auta, niin olisiko olemassa mitään appeja joilla saisi pakotettua VOLten pois päältä?

JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Onks tuo VOLTe se värikäs polkupyöräilijä, millä on sininen iso loota tarikalla?
määvaan

aikaarska kirjoitti: Joulu 11, 2023 13 : 37 Eikö sitä saa kaivettua muka mistään esiin?

Oneplussasta löytyy mobiiliverkot-> SIM kohdasta.

Entä voiko sitä löytyä operaattorikohtaisesta valikosta.

Jos ei muu auta, niin olisiko olemassa mitään appeja joilla saisi pakotettua VOLten pois päältä?
Ei, nii kuin tuossa lontoonkielisessä tekstissä sanotaan, niin se on automaattisesti päällä kun on 5G, eli jos tuon asetuksen muuttaa, niin sitten eri juttu ja VOLte liukusäädin ponnahtaa esiin. Pitää nyt aina ulos lähtiessä laittaa 5G itse päälle. :?
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Pistä vaa 4G. 5G:llä ei peruskäytössä saa mitää etua tällä hetkellä. Kodin reitittimenä saa vielä hieman etua kun ei ole kaista niin tukkeessa.
määvaan

Maffer kirjoitti: Joulu 11, 2023 15 : 23 Pistä vaa 4G. 5G:llä ei peruskäytössä saa mitää etua tällä hetkellä. Kodin reitittimenä saa vielä hieman etua kun ei ole kaista niin tukkeessa.
No, huijasivat sitten vaan Telialla 12 €/kk lisää maksettavaa, kun kesällä myivät aivan turhan 5G liittymän vanhan 4G tilalle.
Maffer
Viesti:

Ainakin OnePlösöllä akku kestää huomattavasti pidempään 4G:llä. Tuntitolkulla enempi käyttöaikaa latausten välillä.
aikaarska

Maffer kirjoitti: Joulu 11, 2023 15 : 23 Pistä vaa 4G. 5G:llä ei peruskäytössä saa mitää etua tällä hetkellä. Kodin reitittimenä saa vielä hieman etua kun ei ole kaista niin tukkeessa.
Hyvä vinkki muutenkin.

Sitä 5Geetä voi sitten käyttää kun muistaa ja oikeasti tarvitsee ...

Sitten voi kokeilla speedtest by Ookla appilla nopeutta 4G vs. 5G eri paikoissa. Kokeilee paljonko sisällä lämpölasi vaikuttaa yms.
Viimeksi muokannut aikaarska, Joulu 11, 2023 17 : 35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Maffer
Viesti:

Heitin OP:n 4G:lle kuukausia sitten kun alkoi pännimään akun syöpyminen. Mitään en menettänyt. Porissa on huonompi 5G-toimivuus kun vitja Vääksyn peräkylässä Lahden kupeessa.
©pjm

määvaan kirjoitti: Joulu 11, 2023 15 : 42
No, huijasivat sitten vaan Telialla 12 €/kk lisää maksettavaa, kun kesällä myivät aivan turhan 5G liittymän vanhan 4G tilalle.
Vaimolle kun hankittiin uus luuri ja liittymä ni silloin Telian myyjä sanoi että turha ottaa 5G liittymää, ei se toimi kuitenkaan kunnolla.
Vastaa Viestiin