Olen kuvannut pitkään Nikon D700 kameralla ja se on minulle riittävä runko valokuvien ottamiseen. Nyt olen ajatellut laajentaa harrastusta myös videokuvaamisen puolelle, kohteena erityisesti urheilu, kuten ringette, koripallo, futis. Eli varsin erilaiset olosuhteet mm. valaistuksen suhteen. Optiikkana minulla on Nikkorit 24-70 2.8, 70-200 2.8 ja 50 1.4.
Ajoittain voisi olla tarvetta myös kahdelle rungolle muutenkin kuin videoimisen osalta, siksi mielessä on hankkia runko johon nykyinen optiikka sopii. Nykyisestä Nikonin tarjoomasta ajatuksissa on joko D750 tai D7200. Nämä siksi että niissä on ymmärtääkseni vähintäänkin riittävä automaattitarkennus tarpeisiini.
Onko kokemusta miten tuo olemassa oleva optiikka ja ko. rungot soveltuu videokuvaamiseen ja toisaalta onko aivan hullua hankkia D7200 kun nykyinen optiikka on tuo mainittu? Jossain tilanteissa tietysti D7200 tuomat "lisämillit" voisi tulla tarpeeseen. Vai tuleeko seuraavaksi tarve hankkia croppiin tarkoitettua optiikkaa. Muu kuvaus on sitä perinteistä perhetapahtumien, luonnon, matkojen jne. dokumentointia aiemmin mainitun urheilun lisäksi.
Pohdintaa rungosta ja videokuvaamisesta
-
Re: Pohdintaa rungosta ja videokuvaamisesta
Kroppikennoiseen 70-200 ja kinokennoiseen 24-70 tai 50, kun kahdella rungolla mennään. Eikä heti tarvitse muita (kroppi)putkia hankkia.lanmtu kirjoitti:- - - Optiikkana minulla on Nikkorit 24-70 2.8, 70-200 2.8 ja 50 1.4.
- - -
-
Tarkoitatko siis että kroppimoodissa tiedostokoko on sama kuin D700:ssa, vai jotain muuta?nomad kirjoitti:Huomaa myös se, että kroppimoodissa D750 tekee teknisesti suht samanlaista kuvaa kuin D700. Sikäli siis aika turha downgreidata lillerikennoiseen.
D750:ssa näyttää olevan myös kääntyvä näyttö, mikä lienee ihan kiva juttu videoitaessa ja miksei muutenkin.
-
Ei millään tavalla, kyseisissä lajeissa oleellisinta on pehmeät zoomit ym ja järkkärillä et saa tehtyä sitä millään. Urheiluun myös hyvin harvoin sopii dof.lanmtu kirjoitti: Nyt olen ajatellut laajentaa harrastusta myös videokuvaamisen puolelle, kohteena erityisesti urheilu, kuten ringette, koripallo, futis.
Onko kokemusta miten tuo olemassa oleva optiikka ja ko. rungot soveltuu videokuvaamiseen ja toisaalta onko aivan hullua hankkia D7200 kun nykyinen optiikka on tuo mainittu?
Tuohon hommaan joudut ostamaan ihan oikean videokameran. nimim 7 vuotta urheilua televisioon kuvanneena.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
OK, hyvä että tämä tuli selväksi kokeneelta taholta. Tuntuikin hieman liian "helpolta" vaihtoehdolta lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja saada kalusto kuntoon videokuvaukseen vain järkkäriä päivittämällä.villeh kirjoitti:Ei millään tavalla, kyseisissä lajeissa oleellisinta on pehmeät zoomit ym ja järkkärillä et saa tehtyä sitä millään. Urheiluun myös hyvin harvoin sopii dof.lanmtu kirjoitti: Nyt olen ajatellut laajentaa harrastusta myös videokuvaamisen puolelle, kohteena erityisesti urheilu, kuten ringette, koripallo, futis.
Onko kokemusta miten tuo olemassa oleva optiikka ja ko. rungot soveltuu videokuvaamiseen ja toisaalta onko aivan hullua hankkia D7200 kun nykyinen optiikka on tuo mainittu?
Tuohon hommaan joudut ostamaan ihan oikean videokameran. nimim 7 vuotta urheilua televisioon kuvanneena.