Rungon tee se itse kalibrointi?
-
- Viesti:
Rungon tee se itse kalibrointi?
Hei, onko kenenkään silmiin sattunut ohjeita kuin Canonin ykkös runkojen tarkennusta voisi kalibroida itse?
Juha Martikainen
Hääkuvia -
Hääkuvia -
-
Re: Rungon tee se itse kalibrointi?
Tämä ei liity ykkösrunkoihin mutta periaate _voi_ olla sama. (ohjeissa 350D)juha_m kirjoitti:Hei, onko kenenkään silmiin sattunut ohjeita kuin Canonin ykkös runkojen tarkennusta voisi kalibroida itse?
http://lyhytlinkki.net/?tuvjc2tg
-
Älkää ihmeessä menkö kääntelemään noita tarkennuksen peilin stoppariruuveja !!!!
Ne ei ole todellakaan tarkennuksen säätöä varten siellä.
Hyvinkin pieni muutos tuossa tarkennuksen peilissä kyllä siirtää tarkennusta eteen/takse, mutta myös samalla tavallaan "ylös/alas"
Eli tarkennusta ei todellakaan sen jälkeen mitata siitä kohdasta missä etsimen mukaan tarkennuspisteen ilmaiseva neliö on.
Stoppariruuveja on myös molemminpuolin peilikammiota ja mikäli ne molemmat ei ole peiliinnähden ns. balanssissa heittelee tarkennus aivan varmasti miten sattuu.
Homman voi kokeilla käytännössä katsomalla pieneen peiliin 45 asteen kulmassa ja kääntelemällä sitä. Mitä näkymälle tapahtuukaan? Samoi käy myös kameran sisällä mikäli noita stoppariruuveja vääntelee.
Niillä siis kohdistetaan tarkennuspisteet objektiivin keskiakselin kanssa samalle linjalle.
Tarkennuksen säätö tehdään ohjelmallisesti.
Ne ei ole todellakaan tarkennuksen säätöä varten siellä.
Hyvinkin pieni muutos tuossa tarkennuksen peilissä kyllä siirtää tarkennusta eteen/takse, mutta myös samalla tavallaan "ylös/alas"
Eli tarkennusta ei todellakaan sen jälkeen mitata siitä kohdasta missä etsimen mukaan tarkennuspisteen ilmaiseva neliö on.
Stoppariruuveja on myös molemminpuolin peilikammiota ja mikäli ne molemmat ei ole peiliinnähden ns. balanssissa heittelee tarkennus aivan varmasti miten sattuu.
Homman voi kokeilla käytännössä katsomalla pieneen peiliin 45 asteen kulmassa ja kääntelemällä sitä. Mitä näkymälle tapahtuukaan? Samoi käy myös kameran sisällä mikäli noita stoppariruuveja vääntelee.
Niillä siis kohdistetaan tarkennuspisteet objektiivin keskiakselin kanssa samalle linjalle.
-
- Viesti:
-
Jiisus! Mieti muutama kerta ennekuin lähdet tekemään yhtään mitään, ja jos vielä olet sitä mieltä että kykenet tuon tekemään, niin tee se ensiviikolla.... Ehkä olet jo silloin tullut järkiin tai lääkitystä on korjattu.juha_m kirjoitti:Hei, onko kenenkään silmiin sattunut ohjeita kuin Canonin ykkös runkojen tarkennusta voisi kalibroida itse?
T.KKS62
-
Niinkö?Kime kirjoitti:Älkää ihmeessä menkö kääntelemään noita tarkennuksen peilin stoppariruuveja !!!!
Taisi sitten Tähdet ja avaruuskin olla väärässä laajassa artikkelissaan, jossa poistettiin tähtikuvausta vaikeuttava suodin nimenomaisesta kamerasta ja samalla säädettiin tuosta af-säätöruuvista tarkennus kohdalleen. Stoppareihin ei toki koskettu ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
-
- Viesti:
Kyllä, pistä se hyvin pakattuun pakettiin ja kirjoita osoite:juha_m kirjoitti:Hei, onko kenenkään silmiin sattunut ohjeita kuin Canonin ykkös runkojen tarkennusta voisi kalibroida itse?
JAS Tekniikka Oy
Mannerheimintie 160 B
00300 HELSINKI
Vie paketti postiin ja odota....tuossa lienee ne suhteellisen järkevät tekemiset, mitä tuolle kannattaa itse tehdä.
-
- Viesti:
... ja sen jälkeen lähettäisi Jassille ja maksaisi vähän muustakin kuin tarkennuksen ruuvaamisesta, ainakin meikäläisen tuurilla ja mämmikourilla. ;0)juha_m kirjoitti:Jassilla sanoivat tarkennuksen kalibroinnista että on tuntitöitä(82e/h) ja 1-1.5 tuntia menee. Kyllähän siinä säästää, jos pystyis vähän itse ruuvaamaan :)
-
OskuK kirjoitti:Niinkö?Kime kirjoitti:Älkää ihmeessä menkö kääntelemään noita tarkennuksen peilin stoppariruuveja !!!!
Taisi sitten Tähdet ja avaruuskin olla väärässä laajassa artikkelissaan, jossa poistettiin tähtikuvausta vaikeuttava suodin nimenomaisesta kamerasta ja samalla säädettiin tuosta af-säätöruuvista tarkennus kohdalleen. Stoppareihin ei toki koskettu ;-)
Kyllä se nyt vain on niin, että se EI ole mikään AF- säätöruuvi, vaan peilin ns. stoppari joka ohjaa puoliläpäisevän etsimen peilin läpi tulevan valon AF sensoreille. Kyseinen ruuvi on epäkeskinen ja kun sitä kierretään muuttuu kohta johon tuo tarkennuksen peili pysähtyy. Tottakai tuo toimenpide vaikuttaa myös tarkennukseen koska valon kulkema matka pitenee/lyhenee, mutta samalla sotketaan kamerasta JUURI SE asetus miksi tuo ruuvi on.
Eli AF-sensoreiden kohdistus objektiivin keskilinjaan nähden.
Ainankin 300, 350, 60, 10, 20 ja 30D:ssä AF sensoreiden edessä on vähän kuin maski joka rajaa valoa jokaiselle AF pisteelle/sensorille, mikäli tuota peilin kulmaa muutetaan muuttuu valon tulokulma ja tuo maski rajaa väärin AF sensorille tulevaa valoa ja jokin AF piste voi lopettaa toiminna lähestulkoon kokonaan.
Toki kaikki saa tehdä kameralleen mitä lystää ja sen kuin kokeilemaan tuota käytännössä. Voi vain olla hyvin todennäköistä, että sen jälkeen kamerasi on joko MF tai menossa JAS-T:hen säätöön ;) :D
-
- Viesti:
-
Kyllä tuo tarkennuksen säätö itse kuulostaa siltä et pitäisi tietää miten se koko AF systeemi toimii; sitä ei voi todeta skruuvaamalla noita ruuveja. Mun järkikin sanoisi että se vaatii jotain ohjelmallista säätöä, artikkelissa siitä ei tosin mainita mitään (?) Noihin ruuveihin koskeminen edellyttäisi myös että kaikki putket tarventavat systemaattisesti väärin ns. samaan suuntaan, ohi valitun kohteen. Jos varastosta lötyyy zoomia, kiinteätä ja erimerkkistä tavaraa, on suht aikaavievä opertaatio todentaa tämä. Jos mitään systemaattista poikkeamaa ei ole, en menisi koskemaan mitään kamerasta.
Eri asia on manuaalitarkenteiset värkit
Muuten kannatan kyllä kameran omatoimista purkamista, jos meisseli pysyy kädessä ja kyse on mekaanisista rakenteista. Suurin osa kamerasta ja putkesta on kuitenkin ns. mekaniikkaa. Se on ihan mielenkiintoista jos tykkää ruuvata :P
Olisi toki kiva kuulla lisää tästa aiheesta joltakin jolla on kokemusta
Eri asia on manuaalitarkenteiset värkit
Muuten kannatan kyllä kameran omatoimista purkamista, jos meisseli pysyy kädessä ja kyse on mekaanisista rakenteista. Suurin osa kamerasta ja putkesta on kuitenkin ns. mekaniikkaa. Se on ihan mielenkiintoista jos tykkää ruuvata :P
Olisi toki kiva kuulla lisää tästa aiheesta joltakin jolla on kokemusta
-
Kannattaa ostaa vaikka joku hajonnut kamera purkuprojektiksi ensin, jos ei luota omiin taitoihinsa. Täällä on kummallinen vastustus DIY-projekteihin, mutta ymmärtäähän sen kun porukalla on tuhansia euroja rungoissa ja varusteissa kiinni. Jos joku kokeilee, niin raportoikaahan tännekin ja kirjatkaa tarkkaan ylös ruuvien asennot ennen kokeilua ja kuinka paljon tuli käännettyä, että voi palauttaa kaiken ennalleen, jos jokin menee pieleen.
Ostan Sony/Minoltaa...tarjoa yv:llä.
-
Niin, hyvä se on hiukan toppuutella, ettei porukka vaan luule, että se on yleisesti ottaen hyvä idea mennä sorkkimaan kameran sisuskaluja, vaikka ei tiedä mitä tekee. Kameroiden hienomekaniikka on hyvin herkkää, ja tavallinen poropeukalo saa sen helposti runneltua korjauskelvottomaksi. Pitää tietää täsmälleen mihin saa koskea, millä ja miten.
Minä en ainakaan ostaisi käytettyä kameraa, jos vaan hiukankaan merkit viittaavat siihen, että sen on omistanut joku teeseitsemies. Kuten en autoakaan.
Minä en ainakaan ostaisi käytettyä kameraa, jos vaan hiukankaan merkit viittaavat siihen, että sen on omistanut joku teeseitsemies. Kuten en autoakaan.
-
Tottakai ensikertalaisia purkajia on hyvä toppuutella, mutta kannattaa muistaa että näillä foorumeilla liikkuu myös elektroniikka-alan ammattilaisia, kuten myös muita jotka ovat saaneet koulutuksen ja taidot elektroniikkaa- tai mekaniikkaa sisältävien laitteiden suunnitteluun tai rakentamiseen.
Autoasioissakin kannattaa käyttää järkeä, joskus TSI-ihmisen rakastama ja omistama peltilehmä on parempikuntoinen kuin merkkiliikkeessä valohuollettu. Sitten on tapauksia, jossa jokaisesta näkemästään virityksestä (kanaverkosta, rautalangasta, nippusiteestä, pakkelista jne) voi tinkiä 100 euroa.
(En ole purkanut/säätänyt kameraa, autoa kylläkin :)
Autoasioissakin kannattaa käyttää järkeä, joskus TSI-ihmisen rakastama ja omistama peltilehmä on parempikuntoinen kuin merkkiliikkeessä valohuollettu. Sitten on tapauksia, jossa jokaisesta näkemästään virityksestä (kanaverkosta, rautalangasta, nippusiteestä, pakkelista jne) voi tinkiä 100 euroa.
Ostan Sony/Minoltaa...tarjoa yv:llä.
-
Tai oppineet kun ovat tehneet noita toimenpiteitä tarpeeksi kauan. Tuskinpa kaikki tuhannet ja tuhannet vanhojen autojen harrastekorjaajat suomessa ole kaikki käyneet alan koulutusta, mutta lopputulos saattaa kuitenkin olla aika häikäisevä, jos katsoo jotain hyvin korjattuja vanhoja autoja esim.jmr kirjoitti:Tottakai ensikertalaisia purkajia on hyvä toppuutella, mutta kannattaa muistaa että näillä foorumeilla liikkuu myös elektroniikka-alan ammattilaisia, kuten myös muita jotka ovat saaneet koulutuksen ja taidot elektroniikkaa- tai mekaniikkaa sisältävien laitteiden suunnitteluun tai rakentamiseen.
Kädentaito on kyllä valitettavasti katoava luonnonvara, ainakin jos kattoo jengin tunkua yliopistoihin, konttorihommiin ja tätä epäilevää asennetta kaikkeen omaan tekemiseen. Noh, onneksi valkokaulusporukastakin löytyy poikkeuksia.
Järjen käyttö on sallittu, jos selvästi näkee jostain värkistä että se on huonosti korjattu, ruuvinkannat ovat rikki tms, olisin varuillaan. Naarmut kameran maalipinnassa tai putkessa ei sinänsä kerro mitään jos putki/kamera on vanha. Voi myös kysellä omistajalta että mitä tälle on tehty. Harvalla on pokkaa valehdella päin namaa, eikä kannata sokkona mitään ostaa jos epäilee jotain, tyyliin ebay.
-
Tietääkö kukaan miten tuo kalibrointi tehdään ammatti-ihmisen toimesta ja asiantuvassa liikkeessä?
Mahtaakohan heillä olla käytössään viivotin ja teippihässäköitä vaiko ihan vartavasten kalibrointiin suunniteltuja erikoiskoneita koneita.
Mahtaakohan heillä olla käytössään viivotin ja teippihässäköitä vaiko ihan vartavasten kalibrointiin suunniteltuja erikoiskoneita koneita.