Ulkoinen akku Pentaxiin?
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: Tammi 02, 2010 10 : 35
- Paikkakunta: Porvoo
Ulkoinen akku Pentaxiin?
Olen miettinyt ulkoista akkupakettia K-110:n. Ladattavat akut ovat nimellisjännitteeltään 1,2V niin kytkenkö sarjaan 4 vai 5 tällaista? 6V on tavoitteena. Kameran omaan paristokoteloon menee 4 kpl AA paristoja ja käytän siinä myös näitä ladattavia 1,2V akkuja. Käyttäisin D-koon akkuja vielä mietintämyssyssä olevaan akkupakettiin.
-
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Maalis 03, 2003 21 : 34
- Paikkakunta: Hönölä
- Viesti:
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Jos NiMH-kennoilla menee niin eiköhän tosiaan se 4 kpl niitä ole ainoa vaihtoehto jo kamera on niistä saatavalla jännitealueella kuitenkin tehty toimimaan. Vaikka siis noista ei ihan 6V tulekaan edes täyteen ladattuina.
5 kpl NiMH-kennoja kai antais täyteen ladattuna vähän vajaa 7V jos yhtään oikein laskin.
Jos tietäs tarkemmin sen jännitealueen, jolla kamera tykkää toimia niin sitten vois suunnitella jotain muutakin. Mutta LiIon- tai LiPo-kennoista ei tasan 6V tai himpun ylikään oikein taida saada tehtyä.
EDIT: LiFePo4-akuista ei kokemusta, eikä varmaan kannata lähtee tätä varten hommaan latureita sun muuta, mutta itellä kun on RC-lelun takia laturi niin varmaan joku tämmöinen tulis mieleen lähtee viritteleen kun menis jänniteeltään aika lähelle: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html
Tollasen LiFe-akun pitäis kuitenkin olla turvallisempi kuin LiPo-akku, vaikka kapasiteetin ja painon/koon suhde ei olekaan yhtä hyvä.
5 kpl NiMH-kennoja kai antais täyteen ladattuna vähän vajaa 7V jos yhtään oikein laskin.
Jos tietäs tarkemmin sen jännitealueen, jolla kamera tykkää toimia niin sitten vois suunnitella jotain muutakin. Mutta LiIon- tai LiPo-kennoista ei tasan 6V tai himpun ylikään oikein taida saada tehtyä.
EDIT: LiFePo4-akuista ei kokemusta, eikä varmaan kannata lähtee tätä varten hommaan latureita sun muuta, mutta itellä kun on RC-lelun takia laturi niin varmaan joku tämmöinen tulis mieleen lähtee viritteleen kun menis jänniteeltään aika lähelle: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html
Tollasen LiFe-akun pitäis kuitenkin olla turvallisempi kuin LiPo-akku, vaikka kapasiteetin ja painon/koon suhde ei olekaan yhtä hyvä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Touko 30, 2006 12 : 14
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Itselläni on myös menossa ulkoisen akun rakennusprojekti (Nikonille 12V systeemi). Tarkoitus siitä saada myös seurantajalustalle sähköä, lyhyehkön käytön ajalle.
Valitsin itselleni akuiksi LiPo tekniikan. Aiemmin ei ole itsellä noista akuista pitkää kokemusta. Toivottavasti pelaavat hyvin.... Kovalla pakkasella voisi olettaa, että akusta saatava kapasiteetti tippuu jokin verran? Akkua olen ladannut RC-käyttöön tarkoitetulla laturilla, ongelmia ei ole vielä ilmennyt...
Valitsin itselleni akuiksi LiPo tekniikan. Aiemmin ei ole itsellä noista akuista pitkää kokemusta. Toivottavasti pelaavat hyvin.... Kovalla pakkasella voisi olettaa, että akusta saatava kapasiteetti tippuu jokin verran? Akkua olen ladannut RC-käyttöön tarkoitetulla laturilla, ongelmia ei ole vielä ilmennyt...
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Itellä LiPo-kokemukset myös vähäisiä, vasta vuosi sitten ostin jouluksi RC-auton jossa oli NiMH-akut mukana ja vähän myöhemmin ostin siihen halvat LiPo-akut. Olin kyllä positiivisen yllättynyt siitä miten paljon paremmin noi toimii kuin NiMH-akut. Kaikki on parempaa, ihan eri vuosikymmenen akkutekniikkaa.tkuhmone kirjoitti:Valitsin itselleni akuiksi LiPo tekniikan. Aiemmin ei ole itsellä noista akuista pitkää kokemusta. Toivottavasti pelaavat hyvin.... Kovalla pakkasella voisi olettaa, että akusta saatava kapasiteetti tippuu jokin verran?
NiMH-akuissa jännite kyykkää joka kerta kun kaasun painaa pohjaan. LiPo-akuilla auto tuntuu tehokkaammalta kun tätä ongelmaa ei ole.
Pakkasellakin olen ajellut ja varmaankin kapasiteetti laskee, tai sitten jäykemmin pyörivä voimansiirto vie enemmän virtaa, mutta hyvin on pakkasillakin pärjätty. Toki autossa ei akut edes ehdi jäähtyä ulkoilman tasolle tavallisessa ajosessiossa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: Maalis 05, 2006 0 : 20
- Paikkakunta: Vimpeli
Jos minä tekisin akkupaketin kameralle, olisi valintani ehdottomasti LiFe -akut. Ne eivät ole niin herkkiä kennojännitteen laskulle kuin lipot, eli kestävät huolimattomampaa käyttöä. LiPo on käytännössä kerrasta pilalla, kun sen kennojännitteen päästää liian alas - vaativat siis kaverikseen jännitemittarin tai "lipocut-laitteen".
Akuksi vaikkapa tällainen. ja sen perään vaikka tällainen.
Lataus suoritetaan tietenkin asianmukaisella laturilla.
-
Terveisin valokuvaava lennokkiharrastaja. :)
Akuksi vaikkapa tällainen. ja sen perään vaikka tällainen.
Lataus suoritetaan tietenkin asianmukaisella laturilla.
-
Terveisin valokuvaava lennokkiharrastaja. :)
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Eipä tullu tollanen UBEC ollenkaan mieleen, mutta sehän on loistava ratkaisu jos 6V on tavoitteena niin voi käyttää vaikka tollasta 3S-akkua ja jännite on aina oikea. Tuolla setillä luulis kuvaavan melko monen 4 x AA NiMH -setin verran.Jomppis kirjoitti:Akuksi vaikkapa tällainen. ja sen perään vaikka tällainen.
Lataus suoritetaan tietenkin asianmukaisella laturilla.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: Maalis 05, 2006 0 : 20
- Paikkakunta: Vimpeli
Mä oon mieltynyt noihin UBECeihin niiden käytön helppouden takia. Vaikka sähkömies olenkin ja juotin pysyy kädessä, on regulaattorikytkennän rakentamisessa ja koteloimisessa aina oma vaivansa. Nuo kikkareet ei montaa kolikkoa kustanna ja tekevät tehtävänsä. Minä ainakin uskallan kokeilla niillä virroittaa kameran, koska niiden antama sähkö on riittävän hyvää vastaanottimen ravinnoksikin. (Pitää toki kurkistella skoopilla ensin millaista ne antavat kuormitettuna, mutta luulen olevan ihan kelvollista)Rockford kirjoitti:Eipä tullu tollanen UBEC ollenkaan mieleen, mutta sehän on loistava ratkaisu jos 6V on tavoitteena niin voi käyttää vaikka tollasta 3S-akkua ja jännite on aina oikea. Tuolla setillä luulis kuvaavan melko monen 4 x AA NiMH -setin verran.
Minä oon henkeen ja vereen DIY-mies ja kaikissa kolmessa harrasteessani (RC-laitteet, radiolaitteet ja kamerat), on mulle harrasteen suola just rakentelu ja itse tekeminen. Takaraivossa on muhinut jo tovin rakennella timelapsekuvausta varten jollekin kameralle tuollainen akkupaketti.
http://www.epanorama.net/blog/2012/06/2 ... cro-light/ Tuollainen makrokuvausvalo pitää toki rakennella myös, kun sille tulee hintaa alle kymppi. :)
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Ite oisin melko skeptinen värintoiston suhteen. Näitä kiinnostas kokeilla kun luvataan hyvää värintoistoa: http://www.ledtek.fi/Verkkokauppa/korke ... 32_79.htmlJomppis kirjoitti:http://www.epanorama.net/blog/2012/06/2 ... cro-light/ Tuollainen makrokuvausvalo pitää toki rakennella myös, kun sille tulee hintaa alle kymppi. :)
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: Touko 30, 2006 12 : 14
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jännittet, millä kamera toimii - kuten edellämainittu - ovat kamerakohtaisia. Nikon kameroilla (esim D200) on ulkoisen Nikonin oman EH-6 virtälähteen speksattu lähtöjännite 13.5V.
Kokeilin myös D200:lla suoraan 3S LiPo akulla (ulkoisesta jänniteliitännästä). Kamera toimi hyvin vielä 10.5V jännitteellä, sen alempaa jännitettä en kokeillut. Tekee siten 3.5V per LiPo kenno. Eri lähteissä on sanottu, että vahinkoa pitemmässä käytössä voi tapahtua, jos LiPo kennoa puretaan 3.0V tasoon tai sen alle (toistuvasti). Mitäs muut mieltä ?
http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html
Kokeilin myös D200:lla suoraan 3S LiPo akulla (ulkoisesta jänniteliitännästä). Kamera toimi hyvin vielä 10.5V jännitteellä, sen alempaa jännitettä en kokeillut. Tekee siten 3.5V per LiPo kenno. Eri lähteissä on sanottu, että vahinkoa pitemmässä käytössä voi tapahtua, jos LiPo kennoa puretaan 3.0V tasoon tai sen alle (toistuvasti). Mitäs muut mieltä ?
http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: Maalis 05, 2006 0 : 20
- Paikkakunta: Vimpeli
Ei voi vaan tapahtuu, kuten ylempänä jo kirjoitin. Litium-polymeeriakkua ei saa purkaa alle 3V (mielellään 3,3V) kennojännitteen!tkuhmone kirjoitti:Eri lähteissä on sanottu, että vahinkoa pitemmässä käytössä voi tapahtua, jos LiPo kennoa puretaan 3.0V tasoon tai sen alle (toistuvasti). Mitäs muut mieltä ?
http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo-batteries.html
Muoks. Kerran unohdin uuden lipon latauksen jälkeen balanseriin -> kennojännitteet putosivat luokkaan 1,5V ja akku kerrasta entinen.
Akun ja kameran väliin kannattaa aina rakentaa joku regulointikytkentä. Jännitteet toki ovat kamerakohtaisia, mutta ketjun aloittaja tarvitsi juurikin tuota 6 volttia, joten siihen tuon setin valitsin.
-
- Viestit: 7318
- Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
En ite purkais noinkaan tyhjäksi, pyrin pitämään yli 3,6V kennojännitteen LiPo-akuissa, yleensä kun lopetan autolla ajamisen on ollut 3,7V luokkaa jännite tai himpun alle. Jossain oli sääntö että olisi hyvä purkaa vain 80% kapasiteetista ja silloin jännite on jossain tuossa 3,6-3,7V jos nyt yhtään oikein muistan.tkuhmone kirjoitti:Tekee siten 3.5V per LiPo kenno. Eri lähteissä on sanottu, että vahinkoa pitemmässä käytössä voi tapahtua, jos LiPo kennoa puretaan 3.0V tasoon tai sen alle (toistuvasti). Mitäs muut mieltä ?
EDIT: Tuolla ylemmässä linkissä lukikin:
Joko muistan väärin, tai sitten mulla oli vain eri lähteessä vähän eri tuo jännite. Mutta kuitenkin 3,5V on jo liian tyhjäksi purettu mun mielestä jos akun elinikää haluaa maksimoida.An 80% discharged LiPo cell, will give an approximate open circuit voltage of 3.75 volts.
Varmasti, varsinkin jos löytyy valmiiksi laturi niille ja jaksaa hoitaa 8 erillisen akun irrotukset/kiinnitykset/lataukset. Mutta ylilyönnit on aina paljon hauskempia. :-)antti.h kirjoitti:Korkean purkuvirran rc-kennot tuntuu aika ylilyönniltä. Eiköhän simppelimpää olisi kytkeä vaikka kaksi settiä enelooppeja rinnan?
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Joulu 05, 2003 9 : 21
- Paikkakunta: Varkaus
- Viesti:
Ite tein aikanaan 300D:hen 12v lyijyhyytelöakusta ja bebekin jännitteensäätimestä virtalähteen.
Samaa akkua käytin myöhemmin suoraan kytkettynä 1D:ssä (TIETYSTI sulake välissä =) )
1D halusi 11V, sarjakuvaus yms. hidasteli, kun jännite oli liian alhainen. Mutta toimi.
-40 asteessa tuommoset akut on hyviä, objektiivit menee aika jäykiksi (sekä sigma että canon) ja virta maistuu koneelle.
Painavahan lyijyhyytelö on mutta halvempaa ei taida olla. Ja jo 4 Ah akkua ei tarvii muistaa edes joka reissun jälkeen ladata =)
Laittakaa niitä sulakkeita ja olkaa tarkkoja napaisuukien kanssa.
Samaa akkua käytin myöhemmin suoraan kytkettynä 1D:ssä (TIETYSTI sulake välissä =) )
1D halusi 11V, sarjakuvaus yms. hidasteli, kun jännite oli liian alhainen. Mutta toimi.
-40 asteessa tuommoset akut on hyviä, objektiivit menee aika jäykiksi (sekä sigma että canon) ja virta maistuu koneelle.
Painavahan lyijyhyytelö on mutta halvempaa ei taida olla. Ja jo 4 Ah akkua ei tarvii muistaa edes joka reissun jälkeen ladata =)
Laittakaa niitä sulakkeita ja olkaa tarkkoja napaisuukien kanssa.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Joulu 05, 2003 9 : 21
- Paikkakunta: Varkaus
- Viesti: