Salamavarsi

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Vastaa Viestiin
nsamppa

Salamavarsi

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Tästähän se idea lähti:
http://www.topshot.fi/product_info.php? ... cdd3f7438b

Ja oikeastaan idean tasolla se vielä on. Mietin kun tuommoista halajaisin että johan on katteet kohdallaan. Tuon kaapelin valmistuskustannuksia en osaa arvioida, joskin veikkaan että muutamaan kymppiin jäävät. Nuo levyosat ja muutamat sorviosat ei varmasti kymppiä enempää ole. Ajattelinkin että tällä kertaa en kapitalismin alttarille uhraa, vaan suunnittelen tuommoisen varren itse. En varmaankaan ole ensimmäinen tällä ajatuksella liikkeellä, joten kyselenkin onko muut kokeilleet tehdä itse vastaavaa? Mitä sudenkuoppia on ja mitä kannattaa ottaa huomioon?

Yhden varmentavan kyssärin ajattelin kysäistä:
1) Eikö kameran pohjassa oleva kierre ole 1/8"?

Jos ihmisillä on kiinnostusta niin voin kyllä päivitellä tähän ketjuun projektin etenemistä. Viikonloppuna olisi tarkoitus aloittaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
teraja

Viesti Kirjoittaja teraja »

Kameran pohjassa on 1/4". Kuulapäissä ja isommissa lisähärpäkkeissä taas on 3/8".
Kalustona kamera ja kasa rojua
Tomslow

Viesti Kirjoittaja Tomslow »

Moikka.
Tässä yksi kierretaulukkolinkki.
Jos käyt ostamassa tuumakokoisia pultteja/muttereita näihin em. tarpeisiin, tarvitsemasi kierretyyppi on UNC. Hienokierre UNF ei toimi kamerahommissa. (Tietenkin kameran kiinnityspultteja saa valmiinakin.)

http://huumarsalo.com/kierretaulukko/kierretaulukko.pdf
Kuvailen myös kirjoittaessani
nsamppa

teraja kirjoitti:Kameran pohjassa on 1/4". Kuulapäissä ja isommissa lisähärpäkkeissä taas on 3/8".
Ai pahna. Hyvä tietää. Eli siis oletettavasti jatkojohdon pohjassa odottelee tuo 3/8" kierre. Hemmetti kun ajattelin yhden tyyppisellä sorviosalla selvitä. No, onneks tää ei oo massatuotantoon menossa.
Röllinen

Viesti Kirjoittaja Röllinen »

Vahva veikkaus et sieltä löytyy kuitenkin 1/4" kierre.

Noita erilaisilla kierteillä olevia liitoskappaleita ja muuntoholkkeja/tappeja saa kyllä valmiinakin.
Ei mitään ihan halvimpia välttämättä mut tuskin on sorvauskaan ellei sitten itsellä ole sorvia.

Tuolta löytyy malliksi jotain:

http://www.maitolaituri.tv/index.php?cPath=2_5_15
nsamppa

Röllinen kirjoitti:Vahva veikkaus et sieltä löytyy kuitenkin 1/4" kierre.

Noita erilaisilla kierteillä olevia liitoskappaleita ja muuntoholkkeja/tappeja saa kyllä valmiinakin.
Ei mitään ihan halvimpia välttämättä mut tuskin on sorvauskaan ellei sitten itsellä ole sorvia.

Tuolta löytyy malliksi jotain:

http://www.maitolaituri.tv/index.php?cPath=2_5_15
Hmmm... Perin mielenkiintoista. Ei kyllä aivan semmosia löytynyt mitä etsin.

Kierteethän nyt saa selville, se ei oo mikään probleema. Pitää suunnitella semmonen ettei tarvi liitoskappaleita käyttää. Pysyy myös vähän kevyempänä jos ei siihen nikkaroi hirveetä holkkien armadaa.

Kyllähän sitä duunissa aina skidiä viraabelia pystyy duunaamaan sorvilla ja levyosilla ;) sehän tässä plääni onkin.
Apollo

Viesti Kirjoittaja Apollo »

Kyllä sieltä se 1/4" kierre löytyy, ainakin nikonin omasta johdosta.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Hiukka OT, enkä nyt halua mitenkään kritisoita tätä DIY-projektia sinänsä, ja kaikki tietysti riippuu siitä mitä ja miten kuvaa, mutta tuli vain mieleen, että jos nyt tollasen salaman siirtokaapelin yleensäkin hommaa, niin ainakin ite haluan silloin salaman kauemmas kamerasta jotta kohteeseen saa hiukan muotoilevampaa valoa.

Niinpä olen käyttänyt tuon kaapelin kanssa kuvatessa salamaa toisessa kädessä pitäen ja sillä saa jo paljon vaihtelua valaistuksiin. Lisäksi kun salamassa on pieni softboksi kiinni niin homma antaa todella paljon enemmän vapautta vaikuttaa salamakuvan valaistuksen laatuun valitsemalla valon tulosuunta melko vapaasti silloin kun kuvataan lähellä olevia ihmisiä tai muita pienehköjä kohteita.

On varmasti kasapäin tilanteita joissa tuo mun lähestymistapa ei toimi.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
nsamppa

Siirtokaapeli mulla sattuu olemaan jo, samoin kuin Canonin 580 ex ja Lumiquestin softbox. Sehän tässä jutun juurena onkin että saa tuon kombinaation (salama+softbox) sinne minne haluaa ja siltikin pitää handut tarkennuskäytössä. Mietin tätä proggista nimenomaan macroiluun.

...ja oikeastaan ihan tekemisen riemusta olen tähän lähtenyt.
Rockford kirjoitti:Hiukka OT, enkä nyt halua mitenkään kritisoita tätä DIY-projektia sinänsä, ja kaikki tietysti riippuu siitä mitä ja miten kuvaa, mutta tuli vain mieleen, että jos nyt tollasen salaman siirtokaapelin yleensäkin hommaa, niin ainakin ite haluan silloin salaman kauemmas kamerasta jotta kohteeseen saa hiukan muotoilevampaa valoa.

Niinpä olen käyttänyt tuon kaapelin kanssa kuvatessa salamaa toisessa kädessä pitäen ja sillä saa jo paljon vaihtelua valaistuksiin. Lisäksi kun salamassa on pieni softboksi kiinni niin homma antaa todella paljon enemmän vapautta vaikuttaa salamakuvan valaistuksen laatuun valitsemalla valon tulosuunta melko vapaasti silloin kun kuvataan lähellä olevia ihmisiä tai muita pienehköjä kohteita.

On varmasti kasapäin tilanteita joissa tuo mun lähestymistapa ei toimi.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Halvin siirtokaapeli ebaysta posteineen maksaa vitosen ja tuollainen flash bracket noin kympin.
Ei maksa vaivaa ruveta ostamaan ruuveja ja kasaamaan itse.

..
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Tee samantien sellainen, jolla saat salaman kameran yläpuolelle myös pystykuvia otettaessa.
nsamppa

Munt kirjoitti:Halvin siirtokaapeli ebaysta posteineen maksaa vitosen ja tuollainen flash bracket noin kympin.
Ei maksa vaivaa ruveta ostamaan ruuveja ja kasaamaan itse.

..
Ei perkeleen ilonpilaaja. Vähän piti käydä tsiigaamassa mitä herran ebay tarjoaa ja näinhän se on:

http://cgi.ebay.com/FLASHGUN-Flash-Hot- ... 20b6062ebc

ja

http://cgi.ebay.com/Flash-Shoe-Umbrella ... 3364fa8458

Molemmat himaan kärrättynä jotain kympin luokkaa. Ei kyl maksa vaivaa puuhata ite.

höh.
op76

Viesti Kirjoittaja op76 »

Tuolla myyntipalstalla oli myös eräänlainen flashbracket myynnissä, niin tässä heräsi kiinnostus, että miten se oikein syöttää tuota virtaa salamalle, kun kerran latausaika puolittuu, ja kuteja saa silti puolet enemmän? Voiko muille salamoille tehdä samanlaista, kuin vain Nikonin omille? Tästähän olis paljon hyötyä strobistitouhuissa, kun saisi latausajat täydelläkin teholla kohtuulliseksi.

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12680978
Vastaa Viestiin