Sivu 1/1
Kokoa kamerajalusta??
Lähetetty: Syys 03, 2010 15 : 33
Kirjoittaja Teme33
Sain tuossa vanhoja roskiin menossa olleita alumiinisia takymetri/teodoliitti jalustoja jotka tukevuudessaan voittaa parhaatkin kamerajalustat, mutta joihin pitäisi modata yläosan tasolevylle kiinnikkeet niin että saa kuulapään sekä muut käymään. Olisiko kellään hyviä ideoita tai vaikka omia tekeleitä. Itsellä on olemassa jonkinlainen visio mutta toiset näkökannat tervetulleita
tässä kuva ehjänä olevasta yksilöstä, sekä tasolevystä jonka päälle kamerakiinnitys on tulossa. Omani ovat tällä hetkellä purettuna ja menossa puhdistukseen sekä maalaukseen.
[/img]
Lähetetty: Syys 11, 2010 12 : 55
Kirjoittaja kansalaine
Oisin kiinnostunut tuommoisen jalan sulta ostamaan.
kansalainen ät gmail.com
Re: Kokoa kamerajalusta??
Lähetetty: Syys 11, 2010 15 : 36
Kirjoittaja Mikael K.
Teme33 kirjoitti:
Mielestäni helpoin tapa tehdä kiinnitys olisi sorvata tai sorvauttaa reikään sopiva holkki. Se kiinni sopivan mittaisella 3/8":n ruuvilla kamerapäähän niin koko komeus pysyisi helposti koossa. Jos sorvaus/ sorvauttaminen kuulostaa hankalalta tai kalliilta niin pari sopivaa alumiinitangon pätkää lähimmästä romuliikkeestä ostettuna ajaa saman asian. Ne voi laittaa päällekkäin kuin kolikot ja poraat keskelle sopivan reiän. 3/8" ruuveja puolestaan löytyy niihin erikoistuneista liikkeistä helposti.
Lähetetty: Syys 11, 2010 23 : 21
Kirjoittaja Teme33
kansalaine kirjoitti:Oisin kiinnostunut tuommoisen jalan sulta ostamaan.
kansalainen ät gmail.com
Sain sieltä otettua 2kpl jalkoja joista toinen on tulossa itselle ja toisen lupasin tutulle tehdä, muuten kyllä olisit saanut edullisesti. Taisi kasasssa kaikkiaan olla 4 jalkaa jotka menivät kyllä firman kameraharrastajien toimesta kun huomasivat että siellä on romulava josta saa ottaa. En vaan älynnyt niin siellä olisi ollut tee-se-itse kavereille sopivia muitakin jalkoja. 2,5m ylttävä 50mm vahvoilla aluputkijaloilla oleva jalka josta yksi jalka oli vääntynyt ja jäänyt käytöstä pois. olisi vaan yhden putken käynyt hakemassa kaupassa ja vaihtanut niin toimiva peli.
Mikael K. kirjoitti:
Mielestäni helpoin tapa tehdä kiinnitys olisi sorvata tai sorvauttaa reikään sopiva holkki. Se kiinni sopivan mittaisella 3/8":n ruuvilla kamerapäähän niin koko komeus pysyisi helposti koossa. Jos sorvaus/ sorvauttaminen kuulostaa hankalalta tai kalliilta niin pari sopivaa alumiinitangon pätkää lähimmästä romuliikkeestä ostettuna ajaa saman asian. Ne voi laittaa päällekkäin kuin kolikot ja poraat keskelle sopivan reiän. 3/8" ruuveja puolestaan löytyy niihin erikoistuneista liikkeistä helposti.
Aika lailla tuommoista olen kehitellyt itsekin, suunnittelin että siihen tulisi vaihdettava ruuvi 3/8 ja 1/4 esim kuulat yms. ovat 3/8 kierteellä, ja vaihtoehtoisesti voisi laittaa pelkän kameran 1/4 kierteellä kiinni, mutta suunnittelu jatkuu.
Sorvaus ei ole ongelma, ainakin tähän mennessä paikallisen ammattikoulun metallipuoli on avustanut tee-se-itse miestä tarvittaessa kilpailukykyiseen hintaan.
Lähetetty: Syys 15, 2010 14 : 57
Kirjoittaja hkoskenv
Teme33 kirjoitti:
Aika lailla tuommoista olen kehitellyt itsekin, suunnittelin että siihen tulisi vaihdettava ruuvi 3/8 ja 1/4 esim kuulat yms. ovat 3/8 kierteellä, ja vaihtoehtoisesti voisi laittaa pelkän kameran 1/4 kierteellä kiinni, mutta suunnittelu jatkuu.
Varmista ennen mitään toimia, mikä 3/8 ":n kierre kamerapäissä on. Tuumakierteitä on UNF, UNC, Withworth ja ties mitä variaatioita, jotka eivät yleensä sovi toisiinsa ollenkaan, tai jos sopivat, sopivat huonosti ja menevät pian rikki.
Lähetetty: Syys 15, 2010 15 : 42
Kirjoittaja Mikael K.
hkoskenv kirjoitti:
Varmista ennen mitään toimia, mikä 3/8 ":n kierre kamerapäissä on. Tuumakierteitä on UNF, UNC, Withworth ja ties mitä variaatioita, jotka eivät yleensä sovi toisiinsa ollenkaan, tai jos sopivat, sopivat huonosti ja menevät pian rikki.
Noissa on käytössä tuumainen UNC-kierre. Ostin itselleni kaksi kierretappia, joilla noihin reikiin sopivia kierteitä saa aikaan.
IKH on hyvä paikka näille ostoksille.
Lähetetty: Syys 16, 2010 0 : 30
Kirjoittaja Teme33
Eli siihen voi luottaa että ovat UNC kierteitä? Ainakaan en ole monessa paikassa huomannut kierteissä muuta kuin maininta 3/8, yleensä jos EI ole UNC niin siitä on maininta ja olen ollut siinä uskossa että tämän "stardardisoinnin" taustalla on jalkojen ja päitten käyminen keskenään. Jos jonkun mielestä olen ollut pakanallinen harhaoppinen niin valaiskoon tieni tästä eteenpäin.
Lähetetty: Syys 16, 2010 8 : 49
Kirjoittaja Mikael K.
Extra ecclesiam nulla salus? Helpointa on jos pääset vertaamaan ostamiasi ruuveja mallikappaleeseen. UNC 3/8" on kuitenkin sopiva kierre. Samat ruuvit ovat käytössä jenkkiromuissa. Jos näet esimerkiksi HD:n, josta putoilee ruuveja niin kerää talteen. Ne sopivat todennäköisesti käyttöösi.
Lähetetty: Syys 16, 2010 12 : 42
Kirjoittaja Teme33
Tämmöistä olen suunnitellut
Lähetetty: Syys 17, 2010 11 : 29
Kirjoittaja Mikael K.
Teme33 kirjoitti:Tämmöistä olen suunnitellut
Jos tuo M20 on 20 millimetrin kierre niin ehdottaisin palaan jyrsittäväksi neliön muotoisen pään irrottamista varten. Se millinen kierre puree lujemmin kiinni kuin tuumainen. Palan irrottaminen ja kääntäminen helpottuisi tällä tavalla, kun siinä voisi käyttää apuna vaikka jakoavainta tms. Muuten sitä kääntöpalaa ei välttämättä saa irti kovin kätevästi.
Lähetetty: Syys 17, 2010 11 : 42
Kirjoittaja Teme33
Hyvä huomio, en ole edes miettinyt tuommoista kiinnijäänti mahdollisuutta, mutta huomasin etten ole vielä miettinyt kovin paljoa muutenkaan tuota palan irroittamis ja kääntämispuolta. suunnitteluosastolla on nähtävästi töitä
Lähetetty: Syys 17, 2010 12 : 09
Kirjoittaja Mikael K.
Teme33 kirjoitti:Hyvä huomio, en ole edes miettinyt tuommoista kiinnijäänti mahdollisuutta, mutta huomasin etten ole vielä miettinyt kovin paljoa muutenkaan tuota palan irroittamis ja kääntämispuolta. suunnitteluosastolla on nähtävästi töitä
Päässäni muhii kuva. Jalustan pää on ilmeisesti melko iso halkaisijaltaan (n. 70 mm) ja siinä oleva reikä hieman pienempi. Siihen voisi sorvata sopivan palan, jossa olisi reikään sopiva huullos. Palan saisi alapuolelta kiinni ruuveilla. Palan keskelle voisi tehdä 2/3 syvän ja 20 mm halkaisijaltaan olevan reiän. Läpivienti voisi olla 1/4" ruuville sopiva. Palaa voisi keventää altapäin sorvaamalla ylimääräiset pois.
Palan kylkeen voisi tehdä reiän, jossa olisi vaikka 4 mm:n ruuville sopiva kierre. Tällä ruuvilla saisi kiinni palan keskelle tulevan kääntökappaleen, jossa olisivat 1/4" ja 3/8" ruuvit. Ruuvit puolestaan voi ostaa valmiina ja kääntökappaleeseen tehtäisiin kierteet kierretapilla. Ruuvit saisi ruuvattua vastakkain ja ne saisi kiristettyä näin riittävästi. Varmistuksena voisi käyttää tarvittaessa lukkoliimaa.
Sorry räpellys. Se oli nopein tapa saada kuva näkyville. Idea selvinnee kuvasta. Kuvasta puuttuu näemmä sivusta tulevan ruuvin upotus.
Lähetetty: Syys 17, 2010 13 : 57
Kirjoittaja tkuhmone
Mielenkiintoinen projekti.... Onko "sovitinplattaan" tulossa jokin mekanismi, mikä estää siihen kiinnitetyn kuula / kinopään irti pyörimisen ?
Tarkoitin vastaavaa rakennetta mikä on esim. Manfroton jalustoissa - yksi (tai useampi) kiristysruuvi ottaa kiinni kuulapään pohjaan.
Lähetetty: Syys 17, 2010 16 : 09
Kirjoittaja Teme33
Se mekanismi tulee pyytämättä, Kitka.
Ainakin tähän asti suunnittelun lähtökohta on ollut että se pysyy tiukkaan kiertämällä ilman mekaanista lukitusta. Valaise polkua eteenpäin jos tunnet että kohta ollaan ojassa;)
Jalustan täysi halkaisija on 135mm ja reiän johon tuo sovitepala tulee on sisähalkaisijaltaan 68mm joten sovite voi olla 67,8-67,9, Jos pala laitetaan jalustaan kiinni ruuveilla altapäin täytyy palan suurin ulkohalkaisija nostaa n.90mm. tähän mennessä olen suunnitellut laittavani sen kiinteästi liimalla mutta MikaelK:n kuvasta sainkin idean että voihan sen laittaa ruuveilla altapäin niin sitten on sekin vaihdettavissa
Sitten tuo kääntöpala:
Tarkoitus oli sorvauttaa pala suoraan yhdestä puusta kierteineen kaikkineen
Jos se tehdään ilman kierrettä ja kiristys pelkällä pidätinruuvilla niin olen skeptinen sen tukevuudelle, koska toimivuuden kannalta halkaisijat pitäisi olla 0,01mm sisään oikeat ettei se klonksu ja kiristinruuvin tekemät jäljet viisteissä aiheuttaisivat sen ettei pala menisi enää paikalleen?
Jos tehdään m20 kierteellä ja molempiin ruuvipuoliin 2,5mm reikä keskelle josta palan voi kääntää irti? 2,21mm on M4 kuusiokoloavaimen halkaisija jolla lähtee myös pidätinruuvi ja avaimelle oma paikka palan kupeeseen?
Testasin tänään tuota kierteen tiukentumista 12X1mm kierteellä ja totesin että ei se irti helposti näppivoimin lähde joten tuohon vaihtoehtoon on avausmekanismi pakollinen
Lähetetty: Syys 17, 2010 16 : 44
Kirjoittaja Mikael K.
Teme33 kirjoitti:
Jalustan täysi halkaisija on 135mm ja reiän johon tuo sovitepala tulee on sisähalkaisijaltaan 68mm joten sovite voi olla 67,8-67,9, Jos pala laitetaan jalustaan kiinni ruuveilla altapäin täytyy palan suurin ulkohalkaisija nostaa n.90mm. tähän mennessä olen suunnitellut laittavani sen kiinteästi liimalla mutta MikaelK:n kuvasta sainkin idean että voihan sen laittaa ruuveilla altapäin niin sitten on sekin vaihdettavissa
Sitten tuo kääntöpala:
Tarkoitus oli sorvauttaa pala suoraan yhdestä puusta kierteineen kaikkineen
Jos se tehdään ilman kierrettä ja kiristys pelkällä pidätinruuvilla niin olen skeptinen sen tukevuudelle, koska toimivuuden kannalta halkaisijat pitäisi olla 0,01mm sisään oikeat ettei se klonksu ja kiristinruuvin tekemät jäljet viisteissä aiheuttaisivat sen ettei pala menisi enää paikalleen?
Jos tehdään m20 kierteellä ja molempiin ruuvipuoliin 2,5mm reikä keskelle josta palan voi kääntää irti? 2,21mm on M4 kuusiokoloavaimen halkaisija jolla lähtee myös pidätinruuvi ja avaimelle oma paikka palan kupeeseen?
Testasin tänään tuota kierteen tiukentumista 12X1mm kierteellä ja totesin että ei se irti helposti näppivoimin lähde joten tuohon vaihtoehtoon on avausmekanismi pakollinen
Sorvaaminen toimii jos käytössä on sopiva sorvi. Kaikissa ei ole tuumaisille kierteille sopivia välityksiä - vai miksi niitä näissä tapauksissa kutsutaan? Tästä syystä ehdotin kierretappeja ja valmiita ruuveja. Jos kuitenkin sopiva sorvi on olemassa niin silloin sorvaaminen on helpoin ratkaisu.
Piirtämäni ura on tarkoituksella kiilamainen. Sen kylkeen tulevan ruuvin pää pitää pyöristää, niin että se on kiilauraan sopiva. Silloin sen saa kiristettyä sopivasti, niin että mikään ei lonksu tai heilu. Samoin ruuviin kiinni tuleva kameran pää kiristää osat niin, että ne ovat tiukassa.
Toinen vaihtoehto olisi tosiaan tehdä kiinnityspalaan kierre. Jos se uppoaisi kokonaan alustaan niin silloin siihen pitäisi tehdä päälle kaksi reikää, niin että sen saisi hieman saman tapaisella avaimella auki kuin millä avataan kulmahiomakoneen keskiakselin muttereita =
tappiavain tai keskiöavain.