Sivu 1/1

Keinorarisontti, päätä itse oikea nimi ;)

Lähetetty: Huhti 20, 2009 11 : 51
Kirjoittaja JuhaM
Olen kyllästynyt kartonkeihin ja muihin viritelmiin joten pitäisi rakentaa avaruustausta-keinoramppi-häivetausta. Korjataan otsikkoon sopiva nimi kun siitä päästään yhteisymmärrykseen :).
Aihe kiinnostaa varmaan moniakin joten tähän voisi kerätä juttua rakenteesta, materiaaleista ja työmenetelmistä.

Mistä materiaalista kulman pyöristys? Filmivaneri kenties? Tavallinen vaneri voi kupruilla aikaa myöden. Vai ohut MDF/kovalevy?

Minkälainen runkorakenne pyöristykselle?

Mitä maalia että se kestää kulutusta eikä tahriinnu heti?

Harmaa vai valkoinen ja miksi?

Lähetetty: Huhti 20, 2009 12 : 19
Kirjoittaja samuh
runko ainakin kannattaa varmaan tällä perinteisellä skede tyylillä tehdä..
http://skateboardpark.com/quarterpipe/pipedrawing.jpg
tosta vaan jätät rakentamatta tuon hyllyn ja sit vaan seinää vasten..
sitten esim. normi vaneeria päälle ja sen päälle vaikka 5mm valkosta muovilevyä..seinään ja maahan jäävät about sentin kokoset kulmat voi jollain matskulla täyttää..tolle tuskin tulis hintaa ihan hirveesti ja tommosen vääntää about yhdessä illassa..

offtopik: mut täs on hieno esimerkki miten paljon valkosella maalilla saa aikaseks..
http://mirorr.free.fr/mirorr.free.fr/wh ... _menu.html

Re: Keinorarisontti, päätä itse oikea nimi ;)

Lähetetty: Huhti 20, 2009 13 : 01
Kirjoittaja Konditiona
JuhaM kirjoitti:Olen kyllästynyt kartonkeihin ja muihin viritelmiin joten pitäisi rakentaa avaruustausta-keinoramppi-häivetausta. Korjataan otsikkoon sopiva nimi kun siitä päästään yhteisymmärrykseen :).
Aihe kiinnostaa varmaan moniakin joten tähän voisi kerätä juttua rakenteesta, materiaaleista ja työmenetelmistä.

Mistä materiaalista kulman pyöristys? Filmivaneri kenties? Tavallinen vaneri voi kupruilla aikaa myöden. Vai ohut MDF/kovalevy?

Minkälainen runkorakenne pyöristykselle?

Mitä maalia että se kestää kulutusta eikä tahriinnu heti?

Harmaa vai valkoinen ja miksi?
Tuu Tampereella käymään niin mä näytän yhden tavan tehdä tommonen ja selitän samalla sen tavan hyvät ja huonot puolet.

Noin yleensä ottaen lähtisin siitä, että ettei ole olemassa mitään yhtä parasta ja oikeaa tapaa, vaan kullekin sopiva tapa ratkeaa budjetin, osaamisen, aikataulun, ilmankosteuden ja lämpötilan vaihtelemisen, kulutuksen laadun ja määrän yms. mukaan.

Se kannattaa tiedostaa heti alussa että kulutuksen kestäminen on kääntäen verrannollinen kiiltoihin ja heijastuksiin. Jos hyväksyy heti lähdössä sen, että perushuoltaminen tehdään maalaamalla tai muulla uudelleenpinnoittamisella niin stressi vähenee, touhuaminen helpottuu ja maailma pelastuu.

Sopivan pintamateriaalin löytämisen lisäksi on sitten aika tärkeää löytää myös sopiva massa, jolla saa tehtyä tarvittavat pintojen ja saumojen tasaamiset niin ettei niistä tule jatkossa ongelmia.

Pyöristyksen muotoilu on myös aika tärkeää, jotta valonjako taustan ja lattian välillä olisi mahdollisimman toimiva.

Jos käyttää elävistä materiaaleista olevia rakenteita niin elämis- ja liikkumisvarat pitää sijoittaa oikein. Kun materiaali elää, niin sen pitää tapahtua niin että saumat ja pinnat säilyttävät keskinäiset suhteensa ja muotonsa. Voi olla aika tärkeää tietää mihin ei laita ruuveja/pultteja/niittejä/liimaa/massaa/mitälie.

Tuu käymään niin katotaan osaanko mä olla avuksi. Tai osta toi mun mesta pois niin mä pääsen sujuvammin siirtymään elämässä seuraavalla etapille.

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12648930

(Siellä on hauskaa keskustelua siitä millä nimellä ramppia pitäisi kutsua. Jos joku haluaa vääntää aiheesta siellä niin siitä vain, en häiriinny moisesta yhtään.)

Lähetetty: Huhti 20, 2009 13 : 32
Kirjoittaja Konditiona
samuh kirjoitti:runko ainakin kannattaa varmaan tällä perinteisellä skede tyylillä tehdä..
http://skateboardpark.com/quarterpipe/pipedrawing.jpg
tosta vaan jätät rakentamatta tuon hyllyn ja sit vaan seinää vasten..
sitten esim. normi vaneeria päälle ja sen päälle vaikka 5mm valkosta muovilevyä..seinään ja maahan jäävät about sentin kokoset kulmat voi jollain matskulla täyttää..tolle tuskin tulis hintaa ihan hirveesti ja tommosen vääntää about yhdessä illassa..
Tuo sopii varmaan hyvin skeittailuun, mutta studiossa tuollainen syö valtavasti kalliita neliöitä. Studioissahan rampit tuppaavat olemaan vähän perustaustakangasta isompia. Jos otetaan lähtökohdaksi esim. 3 metriä huonekorkeutta ja 4 metriä leveyttä niin täyskokoisia vanerilevyjä menee yhteensä viisi, joista kaksi poikittain ja kolme pystyyn.

Tehtaan jäljiltä vanerit voivat olla muutaman millin "salmiakinmuotoisia", joten niiden saumojen kanssa vekslaamiseen menee helposti noin yksi päivä. Muuten reunat voivat irvistää jopa muutaman millin. Sillä ei olisi väliä, ellei vaneri olisi kosteuden ja lämmön mukana elävä materiaali. Kannattaa myös huomioida, että kriittisimmät saumat tulevat keskelle ramppia, joten tehtaan jättämät muotovirheet ovat aika hankalia.

Alasauma lattiaan ei saa olla liikkuva, niin kuin tuossa samuhin linkkamassa versiossa. Liikkumavaraa pitää olla mutta sen pitää olla toisaalla. Kun toi lattiasauma on massattu ja maalattu niin sen täytyy olla koko rampin käyttöiän ajan täysin elämätön. Jos alasauma on betonipinnassa niin lattia on hyvä piikata ensin kevyesti auki sauman edestä niin että massa tarttuu kunnolla.

Iso osa - ellei kaikki - ruuvauksista on hyvä varmistaa liimauksin. Silloin materiaali ei pääse elämään siten että ruuvinkannat työntäisivät massausta ulospäin ja pakottaisivat uudelleenhiontaan. Aikataulussa on hyvä ottaa sitten myös ne kuivumisajat huomioon.

Jos käytetään vaneria, niin kannattaa varata vähän aikaa jännitteiden tasaantumiseen ja muodon vakiintumiseen ennen massauksia ja maalauksia - ainakin jos haluaa että ramppi kestää hyväpintaisena.

Massaukset kannattaa - massasta toki riippuen - tehdä 1-4mm kerroksina niin että massan kuivuminen/kovettuminen ei muuta massauksen muotoa. Eli esim. sentin ura massataan niin että ensin noin 3mm, sitten annetaan kuivua kunnolla, karhennetaan jos tarve, putsataan jos tarve, sitten taas noin 3mm, sitten kuivuminen, karhennus, putsaus, sitten noin 2mm, kuivuminen, karhennus, putsaus, sitten loppu, hiominen, putsaus kahdesti, tarkastus, korjailut jos tarpeen, ensimmäinen maalaus, kunnon kuivuminen, toinen maalaus, kunnon kuivuminen, kolmas maalaus. Tässä kohtaa se yksi sauma on OK - ellei tule yllätyksiä.

Yhden studiorampin tehneenä sanoisin että viimeistelyineen, hiomisineen, maalauksineen, liimaamisineen, massaamisineen ja kuivumisineen kannattaa varmuudeksi varata kuukausi aikaa. Homma voi mennä paljon nopeamminkin ainakin ellei tee sitä yksin (niin kuin minä tein - ylävanerien ensimmäisen ruuvin kiinnittäminen on muuten yksin poikaa). Kuivumisajat kannattaa ottaa varman päälle.

Jos samuh vääntää studiorampin (koon, laatuvaatimusten, toimivuuden yms. suhteen ihan oikean ja toimivan) päivässä niin lupaan tarjota eskimotötterön tai pari palkaksi. Ja vielä aplodeerata ahkerasti.


Ja Juhalle vielä vinkki: Jos etsit tietoa aiheesta niin veneiden veistämisen puolelta saattaa löytyä asiaa. Ja tietenkin rampin tai pari jo tehneiltä voi saada hyvää tietoa. Älä kuitenkaan missään nimessä usko tai luota sokeasti mihinkään rakennusalan perusosaajiin, ellet halua tehdä koko juttua alusta asti uudelleen. Jos teet itsellesi niin haet luultavasti laatua ja kestävyyttä etkä sitä "piiloon jäävistä jutuista ei tartte välittää, nopeus on tehokkuutta ja mielikuvituksettomuus ammattitaitoa" -asennetta joka on valitettavan yleinen raksa-alalla.

Lähetetty: Huhti 20, 2009 13 : 52
Kirjoittaja samuh
ota huomioon että sä teit tommosen rampin ehkä ensimäisen kerran joten siinä kuukaudessa on mennyt suunnittelluun ja jahkailuun hitosti aikaa!? ihmiset jotka tekee skederamppeja tekee niitä helvetin monta vuodessa joten tavat tehdä niitä on tutut..ja joo eihän tota yksin kannata alkaa väkertään..en mäkään alkais yksin sitä vääntään vaan kunnon kaveri porukalla mutta kuvaajat taitaa olla kauheen yksinäistä porukkaa niin sit pitää pyytää vaikka joku perheen jäsen messiin..ja toi kuva skederampin rakenteesta imho soveltuu studioon hyvin..sen mittoja vaan pitää muuttaa studioon sopivaks..mutta toi tapa että kakkosnelosia laitetaan tolleen vaneeriin sivuun on hyvä tapa saada täydellinen kaaren muoto ;) tosin se vaneeri pitää eka sirkkelil saada oikein :D

mutta helpoitenhan JuhaM pääsee kun ostaa kontsun studion ;D

Lähetetty: Huhti 20, 2009 14 : 01
Kirjoittaja samuh

kertokaa tyhmälle

Lähetetty: Huhti 20, 2009 14 : 53
Kirjoittaja adele
Kertokaa miten elävä materiaali kuten vaneri, mdf tai vastaava liitetään betonin tai kiven kanssa ilman, että vuodenaikoihin liittyvän materiaalien elämisen seurauksena ei tulisi halkeamaa kohtaan, jossa materiaalit liittyvät toisiinsa?

(toisaalta en kyllä näe että joku pieni hiushalkeama haittaa mitään lopputuloksen (siis itse kuvaamisen) kannalta)

Mutta teoreettiselta kannalta kiinnostaa. Mitä kittejä tai tasoitteita käytetään? Mitä tekniikoita, upotetaanko vaneri syvälle lattiaan (10-15mm) ja sitten mennään jollain autokitillä reilusti yli saumahkohdan? Vai käykö normaalit lattiatasoitteet ja seinäkitit? Käytetäänkö saumassa saumanauhaa tai lasikuitua vahvikkeena? Eli kokemukseen perustuvat faktat esiin.

Lähetetty: Huhti 20, 2009 14 : 57
Kirjoittaja JuhaM
Leveyttä tulisi vähintään 8 metriä ja voi olla että nurkkakin pitäisi tehdä, joten kyse ei ole ihan yhden illan projektista :). Entisenä puuseppänä en ole ihan avuton näissä hommissa mutta tällaisista isoista rakennelmista ei ole juurikaan kokemusta.
Lattia tässä tilassa on harmaaksi maalattua betonia jossa on lattialämmitys, joten siihen ei paljon piikkailla. Liimailu ja massailu on siis vaihtoehdot. Hiomalla pinnan karheaksi ja maalamalla valkoiseksi lattia olisi jo käyttökelpoinen mutta rampin ja lattian välinen liitos vaatisi jonkinlaisen sovituksen varmaankin jollain massalla.

Konditionan studio on väärässä paikassa ja liian pieni mutta täytyy miettiä tuota vierailu mahdollisuutta.

Lähetetty: Huhti 20, 2009 15 : 23
Kirjoittaja Miikkaha
Mitäs jos sen esimerkiksi vanerin vetää lattialla niin pitkälle, että se toimii lattiana samalla? miksi sen pitäisi yhtyä lattiaan saumattomasti? Mitä etuj tällä saavutetaan?
Vetää sitä vaneria esimerkiksi 5 metriä taaksepäin kuvauslattiaksi.

ps. nyt kun tarkemmin katsoin, niin noissa samun lähettämissä linkeissä onkin tehty juuri niin.
Ehkä pitkällä tähtäimellä jatkaisin vielä pidemmälle tuota lattiaa kuin noissa linkin kuvissa.

Lähetetty: Huhti 20, 2009 16 : 14
Kirjoittaja Konditiona
adele kirjoitti:Kertokaa miten elävä materiaali kuten vaneri, mdf tai vastaava liitetään betonin tai kiven kanssa ilman, että vuodenaikoihin liittyvän materiaalien elämisen seurauksena ei tulisi halkeamaa kohtaan, jossa materiaalit liittyvät toisiinsa?
Vastaus tuohon kysymykseen on kerrottu osittain jo tuolla aikaisemmin.
Konditiona kirjoitti: elämis- ja liikkumisvarat pitää sijoittaa oikein. Kun materiaali elää, niin sen pitää tapahtua niin että saumat ja pinnat säilyttävät keskinäiset suhteensa ja muotonsa. Voi olla aika tärkeää tietää mihin ei laita ruuveja/pultteja/niittejä/liimaa/massaa/mitälie.
Konditiona kirjoitti:...kriittisimmät saumat tulevat keskelle ramppia...

Alasauma lattiaan ei saa olla liikkuva, niin kuin tuossa samuhin linkkamassa versiossa. Liikkumavaraa pitää olla mutta sen pitää olla toisaalla.

...kannattaa varata vähän aikaa jännitteiden tasaantumiseen ja muodon vakiintumiseen ennen massauksia ja maalauksia - ainakin jos haluaa että ramppi kestää hyväpintaisena.

Kuivumisajat kannattaa ottaa varman päälle.
Eli tietty osa rakenteesta tehdään kelluvaksi tai osittain kelluvaksi. Kun elämistä ei voi 100% varmasti estää niin mahdollinen eläminen sijoitetaan tarkkaan harkittuun paikkaan sille kelluvalle osalle rakennetta. Alasauman seutu vedetään sitten tavalla tai toisella (3" tai 4" ruuvit + muotoiltu tukikakkosnelonen joka on sitten kiinni vähän isommilla pulteilla + vähän kaikenlaista muuta -> toimii) tukevasti kiinni lattiaan.

Takaseinässä levyjä ei tietenkään kiinnitetä suoraan kiinni seinään vaan tehdään koolaus, jossa on myös vähän kelluvaa rakennetta mukana niin että liikkumavarat kosteus- sun muille liikkeille ovat taas oikeissa kohdissa.

Näin tehden ramppi ei elä itseään rikki mutta ei luultavasti myöskään kestä skeittaamista.

Lähetetty: Huhti 20, 2009 16 : 24
Kirjoittaja Konditiona
Miikkaha kirjoitti:Mitäs jos sen esimerkiksi vanerin vetää lattialla niin pitkälle, että se toimii lattiana samalla?
Mahdollista. Turhaa. Kalliimpaa. Vaivalloisempaa. Ja mitä isompi yhtenäinen pinta, sitä isompi elämisestä tulevan kupruilun riski.

Puupinnoille tarkoitetut mattamaalit eivät myöskään välttämättä kestä kulutusta yhtä hyvin kuin betonille tarkoitetut mattamaalit. Ja joustavamman & pehmeämmän materiaalin päällä maali taitaa muutenkin kulua nopeammin.
miksi sen pitäisi yhtyä lattiaan saumattomasti?
Jos liitoksen pykälä olisi toisinpäin ja varmasti epäterävyysalueella niin sitten liitoksen ei olisi ihan välttämätöntä olla saumaton. Pykälä kuvaussuuntaan... ei toimi.[/quote]

Jos itse miettisin tuollaisella skederamppirakenteella olevaa studiota, niin tekisin sen sitten saman tien 20cm korkeaksi, pyörillä varustetuksi ja varustaisin myös ylätaivutuksella niin että sen visuaalinen korkeus olisi selkeästi suurempi kuin sen fyysinen korkeus. Nurkkaa en tekisi, mutta sisäänpäin kääntyviä sivureunoja saattaisin harkita.

Lähetetty: Huhti 20, 2009 16 : 36
Kirjoittaja Konditiona
JuhaM kirjoitti:Leveyttä tulisi vähintään 8 metriä ja voi olla että nurkkakin pitäisi tehdä, joten kyse ei ole ihan yhden illan projektista :). Entisenä puuseppänä en ole ihan avuton...

Konditionan studio on väärässä paikassa ja liian pieni mutta täytyy miettiä tuota vierailu mahdollisuutta.
Tuu vaan kattomaan. Katsotaan samalla onko mun kekseliäisyydestä sulle mitään hyötyä.

Jos saisi ehdottaa:
- Noin leveä kannattaa ehkä tehdä ylätaivutuksella.
- Testaa valon käyttäytyminen ja rakenne ensin pienoismallilla niin saat aika helposti ja halvalla päätöksenteolle pohjat kun mietit materiaaleja, rakennetta ja väriä. Puusepälle varmaan aika iisiä.
- Testaa maalit kaupassa harmaakortin/kiilan kanssa ennen kuin maksat ne. Voit säästyä paljolta harmilta.

Lähetetty: Huhti 21, 2009 13 : 18
Kirjoittaja Perry
Konditiona kirjoitti: - Testaa maalit kaupassa harmaakortin/kiilan kanssa ennen kuin maksat ne. Voit säästyä paljolta harmilta.
Kun itse tarvitsin mahdollisimman neutraalia maalia kyselin neuvoa Tikkurilasta http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/y ... ipalvelut/ ja sieltä neuvoivat jonkun värikoodin (jota minulla ei taida olla tallessa enää). Sävyttämätön valkoinen maali ei ole aivan neutraalia.

Tulisikohan muuten kestävä lopputulos jos koko systeemin lakkaisi jollain lujalla mattalakalla moneen kertaan?

Lähetetty: Huhti 21, 2009 15 : 03
Kirjoittaja Konditiona
Perry kirjoitti:
Konditiona kirjoitti: - Testaa maalit kaupassa harmaakortin/kiilan kanssa ennen kuin maksat ne. Voit säästyä paljolta harmilta.
Kun itse tarvitsin mahdollisimman neutraalia maalia kyselin neuvoa Tikkurilasta http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/y ... ipalvelut/ ja sieltä neuvoivat jonkun värikoodin (jota minulla ei taida olla tallessa enää). Sävyttämätön valkoinen maali ei ole aivan neutraalia.

Tulisikohan muuten kestävä lopputulos jos koko systeemin lakkaisi jollain lujalla mattalakalla moneen kertaan?
Koodeista ei ole juuri apua jos liikkeen kone sekoittaa mitä sattuu miten sattuu. Joku suutin voi olla tukossa, putkissa ilmaa tai mitä lie. Tai nätti neiti naputtelee arvot arvaamalla tai... (Neutraaleja ne munkin ostaman maalit teoriassa olivat mutta käytäntö jäi kauas. Piti vaihtaa purkit ennen kuin homma toimi kunnolla.)

Lähetetty: Huhti 21, 2009 15 : 12
Kirjoittaja Perry
Konditiona kirjoitti:Koodeista ei ole juuri apua jos liikkeen kone sekoittaa mitä sattuu miten sattuu. Joku suutin voi olla tukossa, putkissa ilmaa tai mitä lie. Tai nätti neiti naputtelee arvot arvaamalla tai... (Neutraaleja ne munkin ostaman maalit teoriassa olivat mutta käytäntö jäi kauas. Piti vaihtaa purkit ennen kuin homma toimi kunnolla.)
Mistä itse selvitit käyttämäsi koodit? Hommassa oli vielä semmoinen juju että piti olla tietty maali jolla maalata, olikohan Harmony. Siroplastilla olisi kuulemma tullut väärä väri. Eli kannattaa tosiaan kysyä paikasta jossa tiedetään. Koneet heittää minkä heittävät, mutta luultavasti tarkkuus paranee mitä isommasta pöntöstä on kyse. Kai muuten maalasit riittävän monta kerrosta? Se mikä silmämääräisesti näyttää peittävältä kerrokselta ei tarkoita etteikö sittenkin pohjan väri kuultaisi läpi sen verran että aiheuttaa virhettä väriin.

Lähetetty: Huhti 21, 2009 22 : 22
Kirjoittaja kkoskela
Tikkurilan Harmony X073 on kotiteatteriharrastajien käyttämä neutraali harmaa, josta maalaillaan "valkokankaita".

Lähetetty: Huhti 22, 2009 0 : 14
Kirjoittaja JuhaM
kkoskela kirjoitti:Tikkurilan Harmony X073 on kotiteatteriharrastajien käyttämä neutraali harmaa, josta maalaillaan "valkokankaita".
Munsell N 8.0 pitäisi oleman neutraali, sillä maalasin toimistotilan (osittain).

http://www.prepress.fi/index.php?id=90