Kierteen muuntaminen.

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Vastaa Viestiin
erik.loka

Kierteen muuntaminen.

Viesti Kirjoittaja erik.loka »

Löysin vanhan Velbon jalustan ja päätin hommata siihen kuulapään, sen ihmeempiä ajattelematta tilasin ja tänään hain sen matkahuollosta niin kappas vaan kuulapäässä iso kierre ja jalustassa pieni olikohan 1/4" olisin voinut tietenkin palauttaa ko. tuotteen ja tilata oikeanlaisen, mutta luonto ei antanut periksi....

1. Tilaa väärä tuote.
2. Uskottele itsellesi ja läheisillesi, että itse tekemällä siitä tulee parempi.
3. Hanki tarvittava materiaali.
4. Hanki tarvittavat työkalut tai joku paikka missä voit toteuttaa itseäsi ja lainata työkalut.
5. Onnea....

Minä jouduin ostamaan 1/4" kierretapin ja sopivan poranterän ja "työstettävän" pultin sain kaupantekiäisiksi eli muut vehkeet löytyi tälläkertaa omasta takaa.

Eli porasin pultin läpi reijän tein siihen sopivan kierteen ja katkasin sen oikean mittaiseksi helppoa kuin heinänteko.

Kierretappi + poranterä + pultti = 10€
Tuolla pari huonolaatuista kuvaa...
http://kuvablogi.com/blog/7828/4/

Tästä se lähtee.
Kuva

Ja tuon pulikan kun ruuvaa tuonne sisään niin kappas kun käy kivasti.
Kuva
Kun sen itse tein, niin ei se maksanutkaan paljon.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JackRabbit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JackRabbit »

Eli teit ikäänkuin tuollaisen:
http://www.telefoto.fi/?open=6936&selected=66353
Isosceles

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Täähän olikin aika hauska :D

Vieläkun lopuksi lukee topikin aloittajan allekirjoituksen "Kun sen itse tein, niin ei se maksanutkaan paljon."
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

Täytyy ottaa huomioon että tuossa menee helposti pari tuntia aikaa jenkatapin ja ruuvin hankinnassa, reiän poraamisessa ja sitten kierteittämisessä ja sahaamisessa. Tuohan on halpaa lystiä, jos siitä ei tarvitse maksaa kuin noin 4,5€ tunti.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
vostok

Viesti Kirjoittaja vostok »

Eihän ne kaikki 10 euroa välttämättä pelkästään tähän projektiin uppoa. Innokas valokuvaukseen hurahtanut metallin raiskaaja keksinee 1/4" kierretapille paljon muutakin näppärää käyttöä. Ja poranterät nyt on muutenkin aina kotiinpäin.
erik.loka

Viesti Kirjoittaja erik.loka »

Eipä löytynyt muunnos jutskaa mistään mikä muuntaa pienen isoksi....
(ainakaan tähän hätään)
Ja tuntipalkalla ei ole tässä tapauksessa mitään väliä kun tätä tekee vain huvin ja urheilun vuoksi.

edit. juu tuommonenhan just olis telefotossa.
Kun sen itse tein, niin ei se maksanutkaan paljon.
JackRabbit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JackRabbit »

Kyllä itse tekeminen on aina plussaa. Oppii uusia asioita ja saa juuri sellaisen, mitä itse haluaa.

Eikä tuo 10 euroa harrastukseen ole mikään kova sijoitus. Päivittäin tahtoo jo mennä enemmän kaikkeen ihan turhaan ja niin kuin tuolla mainittiinkin saa noilla tarvikkeilla tehtyä tulevaisuudessakin vielä vaikka mitä.

Vaikka tuolla vähän viisastelin, että eurolla saisi samanmoisen, niin ei ainakaan täällä periferiassa ole yhtään kauppaa, mistä tuollaisen ostaisi, eli itse pitää kaikki tehdä tai sitten tilata kalliilla postikuluilla jostain kauempaa.
Isosceles

Viesti Kirjoittaja Isosceles »

Itse tekeminen on aina hauskaa jos on aikaa, paikka ja työkalut. Ei sitä ole kieltäminen, eikä tuota tilanteen koomisuutta tarvitse ottaa minään kovana v*ttuiluna.
Rebeller

Viesti Kirjoittaja Rebeller »

Ja maitolaiturilta löytyy tälläinen, minkä saa vielä ilman työkaluja irti...
http://www.maitolaituri.tv/product_info ... cts_id=320

Tosin sikahintainen, joten kandee tehdä itse :)
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Rebeller kirjoitti:Ja maitolaiturilta löytyy tälläinen, minkä saa vielä ilman työkaluja irti...
Kyllä sen saa periaatteessa ilman työkaluja irti. Ulkokierre on paljon jyrkempi ja siinä on vähemmän kitkaa kuin sisäkierteessä. Sopivan ruuvin kiristäminen sisäkierteeseen ja terävä aukaisu irrottaa koko holkin. Jos et usko niin kokeile. Kikka toimii ainakin mikrofonien adaptereissa. Miksi ei siis tässäkin?
Palaios
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Palaios »

samaa kierrettä on jenkkiautoissa. Maksaa euron kahtapuolen ja sopiva pikkupaja poraa&jenguttaa sen samaan hintaan...

Tosin ittetekemisessä on se ittetekemisen maku ja nautinto. Eikä ihan heti tule toista samanlaista vastaan.
Vastaa Viestiin