Järkkärille kova kotelo vetten alle
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Järkkärille kova kotelo vetten alle
Kuulemma 1DmkII sääsuojattu runko ei aivan riitä pidempiaikaista upotusta sellaisenaan. Kaupallisia suojia toki on, paljonkin, mutta niin on niillä hintaakin. Vierailuni Ahdin valtakuntaan ovat sen verran satunnaisia etten ainakaan toistaiseksi haluaisi investoida ziljoonia tehdasvalmiiseen koteloon joten niinpä vaihteeksi askartelen mielelläni omatekoisia viritelmiä.
Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, ihan joka kerta. Niinpä suunnistin paikalliseen LVI -puotiin ja ostin valmiin aihion jossa oli valmiina kaikkein tärkein osa, nimittäin suljettava kansi joka on simppeli käyttää ja johon voi luottaa. Samalla tuli myös pätkä runkoa joka taasen oli sopivan mittainen lähes sellaisenaan. Aihiona alla olevasta kuvasta ilmi käyvä 200mm viemäriputken muhvi (menikö nimi oikein?), valmistusmateriaalina PVC (joka toi hieman ongelmia).
Ja sama perästäpäin:
Kanteen piti porata reikä ja tilkitä mokoma 4mm lasilla. Etupäässä sahasin hitusen putkea lyhyemmäksi ja siellä päässä on tukkeena 8mm lasi. Ja sitten ongelmiin, nimittäin PVC:tä ja lasia on hankala liimata toisiinsa kiinni. Homma onnistui lopulta kun pinnoitin liimattavat muovipinnat ko. materiaalille tarkoitetulla liimalla, liiman annetaan kuivua kunnolla ja sen jälkeen onkin syntynyt pinta mihin tarttuu oikein hyvin Sikaflex-226 -musta massa. Myös halvempi ja helpommin saatava 221 -massa toimii tässä paikassa. Lopuksi sitten sian päälle puhdistettu lasilevy ja lasin päälle laittelin kolhuilta suojaamaan reilumman rannun sikaa.
Tähän mennessä projekti oli simppeli, mutta entäpä kameran ohjaaminen? Läpiviennit ovat aina riski, tekipä sen miten tahansa ja koska pääpiirteittäin en kaipaa sukelluksissa täyttä kameran hallintaa, ratkaistavaksi jäi pelkän tarkennuksen ja laukaisun toteuttaminen. Tätä varten Lidlistä löytyi taannoin pieniä murtohälyttimiä hieman yli eurolla kappale ja mokoma mutikka piti sisällään magneetin sekä siihen reagoivan kytkimen.
Kuvasta pitäisi käydä ilmi suorastaan neroutta lähentelevä ratkaisu toteuttaa lankalaukaisin ilman fyysistä kontaktia, magneetilla. Kuvassa näkyy myös puhkipalaneena itse magneetti. Käytännössä laukaisu- ja tarkennusjohto on kytketty yhteen jota magneetilla kytketään maihin jolloin kamera ottaa kuvat jahka saa tarkennuksen kohdilleen.
Tarkkasilmäisimmät saattavat huomata kannen sisäpinnassa epäsymmetrisen liimatuhrinnan. Käytäntö osoitti että yhdelle sivulle piti tehdä tuollainen liukupinta siasta jotta kannen saa kierrettyä auki. Mikäli reunat olisivat terävät, ottaisi ja kanittaisi kameran etsin pahasti ja estäisi kannen aukikiertämisen. Tämän kokeilin kerran..
Tähän mennessä rahaa on palanut n. 80 euroa materiaalien osalta ja itse askarteluaikaa arviolta työpäivän verran kun on pitänyt lasia leikkauttaa ja ajella romppeitten perässä ympäri kylää. Täysin valmishan projekti ei missään tapauksessa vielä ole. Kameran laukaisu tapahtuu etusormeen teipatun magneetin avulla ja kotelo haluaa kellua turhan terhakkaasti. Pikkuvikoja, korjaantunevat mm. lyijyllä kuten niin moni muukin pulma.
Tänään ennätin lopulta käytännöntesteihin ja rakenteeseen sokeasti luottaen, ujutin kameran sisälle ja eikun syvään altaaseen. Johtuen kelluntaongelmasta, ei kuvia sitten tullut otettua juuri metriä syvemmältä (koettakaapa sukeltaa jalkapallon kanssa) vaan homma toimi kuten pitikin, siitä todisteena seuraava räpsy:
DIY -henkeen soveltuen, on "studiokuvien" taustakankaana käytetty suurehkoa pitsapahvia jonka kuvioinnin toteutti koira.
Pyörää ei kannata keksiä uudelleen, ihan joka kerta. Niinpä suunnistin paikalliseen LVI -puotiin ja ostin valmiin aihion jossa oli valmiina kaikkein tärkein osa, nimittäin suljettava kansi joka on simppeli käyttää ja johon voi luottaa. Samalla tuli myös pätkä runkoa joka taasen oli sopivan mittainen lähes sellaisenaan. Aihiona alla olevasta kuvasta ilmi käyvä 200mm viemäriputken muhvi (menikö nimi oikein?), valmistusmateriaalina PVC (joka toi hieman ongelmia).
Ja sama perästäpäin:
Kanteen piti porata reikä ja tilkitä mokoma 4mm lasilla. Etupäässä sahasin hitusen putkea lyhyemmäksi ja siellä päässä on tukkeena 8mm lasi. Ja sitten ongelmiin, nimittäin PVC:tä ja lasia on hankala liimata toisiinsa kiinni. Homma onnistui lopulta kun pinnoitin liimattavat muovipinnat ko. materiaalille tarkoitetulla liimalla, liiman annetaan kuivua kunnolla ja sen jälkeen onkin syntynyt pinta mihin tarttuu oikein hyvin Sikaflex-226 -musta massa. Myös halvempi ja helpommin saatava 221 -massa toimii tässä paikassa. Lopuksi sitten sian päälle puhdistettu lasilevy ja lasin päälle laittelin kolhuilta suojaamaan reilumman rannun sikaa.
Tähän mennessä projekti oli simppeli, mutta entäpä kameran ohjaaminen? Läpiviennit ovat aina riski, tekipä sen miten tahansa ja koska pääpiirteittäin en kaipaa sukelluksissa täyttä kameran hallintaa, ratkaistavaksi jäi pelkän tarkennuksen ja laukaisun toteuttaminen. Tätä varten Lidlistä löytyi taannoin pieniä murtohälyttimiä hieman yli eurolla kappale ja mokoma mutikka piti sisällään magneetin sekä siihen reagoivan kytkimen.
Kuvasta pitäisi käydä ilmi suorastaan neroutta lähentelevä ratkaisu toteuttaa lankalaukaisin ilman fyysistä kontaktia, magneetilla. Kuvassa näkyy myös puhkipalaneena itse magneetti. Käytännössä laukaisu- ja tarkennusjohto on kytketty yhteen jota magneetilla kytketään maihin jolloin kamera ottaa kuvat jahka saa tarkennuksen kohdilleen.
Tarkkasilmäisimmät saattavat huomata kannen sisäpinnassa epäsymmetrisen liimatuhrinnan. Käytäntö osoitti että yhdelle sivulle piti tehdä tuollainen liukupinta siasta jotta kannen saa kierrettyä auki. Mikäli reunat olisivat terävät, ottaisi ja kanittaisi kameran etsin pahasti ja estäisi kannen aukikiertämisen. Tämän kokeilin kerran..
Tähän mennessä rahaa on palanut n. 80 euroa materiaalien osalta ja itse askarteluaikaa arviolta työpäivän verran kun on pitänyt lasia leikkauttaa ja ajella romppeitten perässä ympäri kylää. Täysin valmishan projekti ei missään tapauksessa vielä ole. Kameran laukaisu tapahtuu etusormeen teipatun magneetin avulla ja kotelo haluaa kellua turhan terhakkaasti. Pikkuvikoja, korjaantunevat mm. lyijyllä kuten niin moni muukin pulma.
Tänään ennätin lopulta käytännöntesteihin ja rakenteeseen sokeasti luottaen, ujutin kameran sisälle ja eikun syvään altaaseen. Johtuen kelluntaongelmasta, ei kuvia sitten tullut otettua juuri metriä syvemmältä (koettakaapa sukeltaa jalkapallon kanssa) vaan homma toimi kuten pitikin, siitä todisteena seuraava räpsy:
DIY -henkeen soveltuen, on "studiokuvien" taustakankaana käytetty suurehkoa pitsapahvia jonka kuvioinnin toteutti koira.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Tammi 07, 2006 20 : 03
- Viesti:
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Tuohon tuumailin kaikenlaista kunnes sitten simppelisti vain kiilasin rungon sivuille tulevilla paksuilla kumipaloilla paikoilleen. Pituussuuntaanhan rungolla on melkein pari milliä muutenkin liikevaraa joten ei tuo siellä pahemmin kolise.TJKO kirjoitti:Hmmm.. Mielenkiintoista. Minkälainen on kiinnitys kameralle "putken" sisällä?
Tein joku vuosi sitten samanlaisen 300D:lle, sille hopeisen väriselle legendalle. Tuolloin 160mm viemäriputki oli pahuksen ahdas ja sitä piti hieman työstää että mahtui runko putken sisälle. Ko. kameralla ilmeni myös lieviä tarkennuspulmia hyvissäkin olosuhteissa ja ainakin nuo huolet ovat nykyisellä paketilla melko vähäiset.
Jahka tämän saa lopulliseen kuntoon, olisi tarkoitus askarrella myös kalansilmälle vastaavanlainen kotelo. Mutta se onkin jo eri tarina.
-
- Viestit: 677
- Liittynyt: Maalis 13, 2007 15 : 40
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
käytetyt ainevahvuudet riittävät käyttämiini syvyyksiin joten siksi ei helposti naarmuuntuvaa muovia. Edes pintakarkaistu polykarbonaatti ei vedä vertoja tavalliselle lasille.nmrl kirjoitti:Miksi et käyttäny lasin sijasta pleksilasia (muovia)? Eikö olisi ollut parempi?
jos haluaisi kikkailla, voisi käyttää monikerroslaseja jossa olisi niin karkaistua lasia kuin pc:tä mutta hinta nousisi (pitää leikata vedellä/hiekalla).
lajitunnistus meni nappiin, uppopalloilija se siellä
Sarjassamme perimmäisiä kysymyksiä
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Projekti etenee, sain liimailtua painot ja nyt on purkissa kuvauskuntoisena nostetta alle sata grammaa. Eli nousee vielä reilusti pintaan jos laskee irti muttei karkaa hyppysistä jos vahingossa ote lipeää.
Painonapit ovat renkaan tasapainotuspainoista sulatettua lyijyä jotka on valettu tuikkukynttilöiden alumiinikuoriin. Hitusen maalia pintaan ja liimalla kiinni niin hyvä tulee. Painoa n. 2,3-2,4 kiloa.
Yllä näkyy ruma mutta projektin yleiseen ilmeeseen sointuva sekä toimiva ratkaisu laukaisunapiksi. Valkoisen magneetin alla sijaitsee magneettikytkin jota sitten magneettia kääntämällä ohjataan. Mutikka on liimattu joustavalla sialla päästään kiinni ja rakenne osoittautui toimivaksi.
Seuraavana sitten hieman ergonomian pähkäilyä. Pitäisi vielä saada 1-2 kahvaa josta pitää kiinni sukellellessa.
Vaikka paketti alkaakin olemaan jo kuvauskuntoinen, kasvaa nälkä kuitenkin syödessä ja saakin nähdä saanko aikaiseksi mitään salamaa ajatellen. Sen verran ahtaaksi paketti on osoittautunut ettei salamakenkään saa mitään kiinni, mutta onhan tuolla tietty studiokuvausta ajatellen lisäliittimiä joita hyödyntää..
Painonapit ovat renkaan tasapainotuspainoista sulatettua lyijyä jotka on valettu tuikkukynttilöiden alumiinikuoriin. Hitusen maalia pintaan ja liimalla kiinni niin hyvä tulee. Painoa n. 2,3-2,4 kiloa.
Yllä näkyy ruma mutta projektin yleiseen ilmeeseen sointuva sekä toimiva ratkaisu laukaisunapiksi. Valkoisen magneetin alla sijaitsee magneettikytkin jota sitten magneettia kääntämällä ohjataan. Mutikka on liimattu joustavalla sialla päästään kiinni ja rakenne osoittautui toimivaksi.
Seuraavana sitten hieman ergonomian pähkäilyä. Pitäisi vielä saada 1-2 kahvaa josta pitää kiinni sukellellessa.
Vaikka paketti alkaakin olemaan jo kuvauskuntoinen, kasvaa nälkä kuitenkin syödessä ja saakin nähdä saanko aikaiseksi mitään salamaa ajatellen. Sen verran ahtaaksi paketti on osoittautunut ettei salamakenkään saa mitään kiinni, mutta onhan tuolla tietty studiokuvausta ajatellen lisäliittimiä joita hyödyntää..
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Elikkäs joo, liimana PVC:tä vasten Tetrakemin tekemä AD-NETRA -liima joka soveltuu PVC:n, polyuretaanimuovin, kankaan ja nahan liimaukseen. Tätä siis ohut kerros ja annetaan kuivua. Tämän päälle sitten sikaflex-221 tai -226 massa jolla taas saa liimattua lasia, metallia, puuta ja montaa muuta asiaa oikein hyvin. Luonnollisesti pinnat puhdistetaan ennen sotkemista.
Ilman tätä pvc-liiman käyttöä on sika ja pvc täysin yhteensopimattomia vaikka käyttäisi puhdistukseen asetonia ja karhentaisi pinnat ja tanssisi sadetansseja. Primereita en ole kokeillut kun tämä jippo osoittautui toimivaksi.
Sikaflexistä sen verran että sen saa tasoiteltua märällä sormella oikein hyvin. Tosi proot käyttävät jääpalaa. Ko. massa on ns. vesikovettuva, eli jos haluaa kuivumisaikaa lyhennettyä, kannattaa mahdollisuuksien mukaan pitää liimasauma märkänä. Näin saadaan kovettumisnopeus jopa tuplattua. Tämä pätee ed. 221 ja 226 massoihin.
Väliraporttina kerrottakoon että salamakotelon tekeminen etenee ja huomenissa pitäisi saada loputkin kilkkeet liimattua paikalleen. Osa osista on vielä rautakaupan hyllyllä ja valoa läpäisevä veden tukkiva kosteuseriste, lasi on vielä lasiliikkeessä leikkaamatta. Vaan jospa sunnuntaina pääsisi jo testaamaan uima-altaaseen kuinka hieman poikkeuksellinen konstruktio toimii, jos toimii.
Ilman tätä pvc-liiman käyttöä on sika ja pvc täysin yhteensopimattomia vaikka käyttäisi puhdistukseen asetonia ja karhentaisi pinnat ja tanssisi sadetansseja. Primereita en ole kokeillut kun tämä jippo osoittautui toimivaksi.
Sikaflexistä sen verran että sen saa tasoiteltua märällä sormella oikein hyvin. Tosi proot käyttävät jääpalaa. Ko. massa on ns. vesikovettuva, eli jos haluaa kuivumisaikaa lyhennettyä, kannattaa mahdollisuuksien mukaan pitää liimasauma märkänä. Näin saadaan kovettumisnopeus jopa tuplattua. Tämä pätee ed. 221 ja 226 massoihin.
Väliraporttina kerrottakoon että salamakotelon tekeminen etenee ja huomenissa pitäisi saada loputkin kilkkeet liimattua paikalleen. Osa osista on vielä rautakaupan hyllyllä ja valoa läpäisevä veden tukkiva kosteuseriste, lasi on vielä lasiliikkeessä leikkaamatta. Vaan jospa sunnuntaina pääsisi jo testaamaan uima-altaaseen kuinka hieman poikkeuksellinen konstruktio toimii, jos toimii.
-
- Viestit: 290
- Liittynyt: Syys 11, 2006 21 : 53
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Salamakotelon tein testimielessä vanerista. Langaton yhteys toimii, uimahalliolosuhteissa peräti lähes metrin päähän. Miinuksena vain säätöjen huono säädettävyys lennossa joten ihan heti en sukelluskäyttöön mokomaa taida soveltaa ja kuvailen enempi vallitsevalla valolla.maXmauku kirjoitti:Saisko päivitystä tähän rakennelmaan ja voisit hieman käyttökokemuksiakin laittaa. Please.
Kamerakotelo itsessään toimii juuri kuten haluankin. Tämän kuvasarjan jälkeen en ole mokomaa missään käyttänyt, mutta kesä on vasta tulossa:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... ght=hieman
-
- Viestit: 290
- Liittynyt: Syys 11, 2006 21 : 53
- Paikkakunta: Helsinki
Miten syvälle luulet että tuolla voisi mennä? Jos ajatellaan että snorklaisi ja kuvailisi järvessä. max 2m syvällä.
Hieman menee offtopic, mutta: Onko kellään kokemuksia suomen järvissä kuvailusta? Tarvitaanko lisäsalamaa, kun on niin tummat pohjat yleensä. Ja miten salamavalo toimii, kun järvessä on yleensä kaikenlaista partikkelia sumentamassa näkymää.
Edit: Niin ja mahtava sarja tuo ahven setti.
Hieman menee offtopic, mutta: Onko kellään kokemuksia suomen järvissä kuvailusta? Tarvitaanko lisäsalamaa, kun on niin tummat pohjat yleensä. Ja miten salamavalo toimii, kun järvessä on yleensä kaikenlaista partikkelia sumentamassa näkymää.
Edit: Niin ja mahtava sarja tuo ahven setti.
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Kyllähän tuo painekesto kuuluu aiheeseen oikein hyvin. Tekele ei ole toistaiseksi käynyt kuin vain neljän metrin syvyydessä mutta aiempien kokemusten (yksi VA-kotelo videokameralle) pohjalta tämänkin pitäisi kestää 10-15 metriä ongelmitta. Tarkoitus onkin kesän aikana testata asia siten että hankkisin tuollaisen päätytulpan, elikkäs lasin ja laittaisin sen johonkin muuhun putkeen kiinni upottaen paketin narun varassa reilummalti veden alle. Koska lasi kestää tasaisen kuorman oikein hyvin, ei 50 metriäkään pitäisi olla vielä kovin suuri koitos.
Suomen vesien tummuus on monesti pieni pulma, toisaalta sitä voi käyttää hyödyksikin. Kamera jalustalle ja pitkällä valotuksella saa hienon hämyisän fiiliksen. Tuon pitkän valotuksen aikana voi antaa sukellusparille merkin joka sitten käy valaisemassa kohdetta irtosalamalla jolloin väliin jäävää vettä ei tarvitse suotta valottaa. Tällöin salama näyttää kuvassa esim. kädessä pidettävältä lampulta.
Homma toimii veden alla samoilla pelisäännöillä kuin lumisateessa kuvaaminen tms.
Suomen vesien tummuus on monesti pieni pulma, toisaalta sitä voi käyttää hyödyksikin. Kamera jalustalle ja pitkällä valotuksella saa hienon hämyisän fiiliksen. Tuon pitkän valotuksen aikana voi antaa sukellusparille merkin joka sitten käy valaisemassa kohdetta irtosalamalla jolloin väliin jäävää vettä ei tarvitse suotta valottaa. Tällöin salama näyttää kuvassa esim. kädessä pidettävältä lampulta.
Homma toimii veden alla samoilla pelisäännöillä kuin lumisateessa kuvaaminen tms.
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Olisi pieni pulma, liekkö arvon raadilla ratkaisua seuraavaan:
Salamakotelo on tilavuudeltaan reilun litran ja painotettuna nollakelluvaksi, on mokomalla massaa jonkun verran. Nyt pitäisi askarrella koteloiden välille varsi jossa säätöjä moneen suuntaan. Varsi saisi olla pisimmillään metrin luokkaa, mielellään teleskooppi -sellainen. Liekkö kellään ratkaisua, edullista ja toimivaa sellaista tähän?
Tähän mennessä mieleen tullut:
-Kaksi kuulapäätä, eli molempiin koteloihin omansa ja väliin teleskooppivarsi. Hieman arvokas ja pitäisi löytää kuulapäät jotka eivät säikähdä kosteita olosuhteita jossa voi olla seassa myös suolaa.
-Suuremman kotelon, tuon viemäriputkesta tehdyn ympärille panta pikalukituksella johon saranoidaan kiinni varsi minkä päässä salama. Halvempi rakenne jonka voisi tehdä itse vaikka hapokkaasta.
-KISS -vaihtoehto (Keep It Simple, Stupid) olisi tietty kiinteä varsi, mahdollisesti peräti teleskooppi -sellainen jonka päässä lukittavalla saranalla (ikäänkuin monopodin tilt -pää) salamakotelo.
Jotta ehdotuksia kaivattaisiin visaiseen pulmaan johon on paljon vaihtoehtoja.
Salamakotelo on tilavuudeltaan reilun litran ja painotettuna nollakelluvaksi, on mokomalla massaa jonkun verran. Nyt pitäisi askarrella koteloiden välille varsi jossa säätöjä moneen suuntaan. Varsi saisi olla pisimmillään metrin luokkaa, mielellään teleskooppi -sellainen. Liekkö kellään ratkaisua, edullista ja toimivaa sellaista tähän?
Tähän mennessä mieleen tullut:
-Kaksi kuulapäätä, eli molempiin koteloihin omansa ja väliin teleskooppivarsi. Hieman arvokas ja pitäisi löytää kuulapäät jotka eivät säikähdä kosteita olosuhteita jossa voi olla seassa myös suolaa.
-Suuremman kotelon, tuon viemäriputkesta tehdyn ympärille panta pikalukituksella johon saranoidaan kiinni varsi minkä päässä salama. Halvempi rakenne jonka voisi tehdä itse vaikka hapokkaasta.
-KISS -vaihtoehto (Keep It Simple, Stupid) olisi tietty kiinteä varsi, mahdollisesti peräti teleskooppi -sellainen jonka päässä lukittavalla saranalla (ikäänkuin monopodin tilt -pää) salamakotelo.
Jotta ehdotuksia kaivattaisiin visaiseen pulmaan johon on paljon vaihtoehtoja.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
- Viesti:
Mahtuuko tuonne putkeen sisälle rengassalama tai se jo valmiina oleva salama? Jos mahtuu niin sen voisi laittaa tiiviisti lasia vasten ja kokeilla miten se toimii. Reunat voi tiivistää vaikka ikkunatiivisteellä tai jollakin muulla, niin että salama olisi varmasti tiiviisti lasia vasten. Jos lasi ei heijastele takaisinpäin niin siitä voisi saada toimivan systeemin.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Kesä 07, 2004 15 : 39
Veikkaan että ei toimi. Mitä lähempänä salama on linssiä niin sitä pahemmin kaikki vedessä olevat 'epäpuhtaudet' heijastelevat. Juuri tästä syystä samala on yleensä aika kaukana kamerasta veden alla kuvattaessa.Mikael K. kirjoitti:Mahtuuko tuonne putkeen sisälle rengassalama tai se jo valmiina oleva salama? Jos mahtuu niin sen voisi laittaa tiiviisti lasia vasten ja kokeilla miten se toimii. Reunat voi tiivistää vaikka ikkunatiivisteellä tai jollakin muulla, niin että salama olisi varmasti tiiviisti lasia vasten. Jos lasi ei heijastele takaisinpäin niin siitä voisi saada toimivan systeemin.
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Juuri näin. Veden alla kuvaaminen on rinnastettavissa lumisateessa kuvaamiseen. Vedessä, jopa uimahallivedessä on aina höttöä.garfield kirjoitti:Veikkaan että ei toimi. Mitä lähempänä salama on linssiä niin sitä pahemmin kaikki vedessä olevat 'epäpuhtaudet' heijastelevat. Juuri tästä syystä samala on yleensä aika kaukana kamerasta veden alla kuvattaessa.Mikael K. kirjoitti:Mahtuuko tuonne putkeen sisälle rengassalama tai se jo valmiina oleva salama? Jos mahtuu niin sen voisi laittaa tiiviisti lasia vasten ja kokeilla miten se toimii. Reunat voi tiivistää vaikka ikkunatiivisteellä tai jollakin muulla, niin että salama olisi varmasti tiiviisti lasia vasten. Jos lasi ei heijastele takaisinpäin niin siitä voisi saada toimivan systeemin.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Helmi 23, 2005 16 : 25
- Viesti:
Ookei. Entäs radiolaukaisimet? Toimivatko ne veden alla? Jos toimivat niin silloin salama ei tarvitse mitään läpivientejä vaan sen voi pakata omaan rasiaansa.fotom kirjoitti:Juuri näin. Veden alla kuvaaminen on rinnastettavissa lumisateessa kuvaamiseen. Vedessä, jopa uimahallivedessä on aina höttöä.garfield kirjoitti:Veikkaan että ei toimi. Mitä lähempänä salama on linssiä niin sitä pahemmin kaikki vedessä olevat 'epäpuhtaudet' heijastelevat. Juuri tästä syystä samala on yleensä aika kaukana kamerasta veden alla kuvattaessa.Mikael K. kirjoitti:Mahtuuko tuonne putkeen sisälle rengassalama tai se jo valmiina oleva salama? Jos mahtuu niin sen voisi laittaa tiiviisti lasia vasten ja kokeilla miten se toimii. Reunat voi tiivistää vaikka ikkunatiivisteellä tai jollakin muulla, niin että salama olisi varmasti tiiviisti lasia vasten. Jos lasi ei heijastele takaisinpäin niin siitä voisi saada toimivan systeemin.
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Kesä 07, 2004 15 : 39
Arvaan, että toimivat, vaikkaen ole kokeillut :-) Toinen tapa 'läpiviennille' on magneettikytkin, mikä toimii kotelon läpi ilman fyysystä reikää.Ookei. Entäs radiolaukaisimet? Toimivatko ne veden alla? Jos toimivat niin silloin salama ei tarvitse mitään läpivientejä vaan sen voi pakata omaan rasiaansa.
Viimeksi muokannut garfield, Loka 09, 2008 19 : 21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 7381
- Liittynyt: Tammi 18, 2004 23 : 57
Uimahallissa kokeilin ja toimi puolen metrin verran joten rc-triggerit ovat poissa laskuista. Eipä sen puoleen, koska kotelossani on sangen vähän mahdollisuuksia kontrolloida kameran asetuksia, täytyy myös salamaa ohjata automaagisesti ja siksi välipiuha mallia E-TTL.
Nyt ei kuitenkaan kotelointi eikä piuhat ole pulma, vaan se miten nämä kaksi koteloa yhdistäisi toisiinsa ed. reunaehtojen puitteissa.
Nyt ei kuitenkaan kotelointi eikä piuhat ole pulma, vaan se miten nämä kaksi koteloa yhdistäisi toisiinsa ed. reunaehtojen puitteissa.