DIY-taustakangas

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

Miihkali kirjoitti: Saako noihin upponalle putkiin jonkin liitospalan? Kun jos vaikka yhdistäisi kaksi 140cm leveää kangasta toisiinsa, ei ihan jokakodista löydy tilaa säilyttää liki kolmimetristä tankoa.
Veikkaisin että liitoskohdat näkyvät aika helposti kankaassa pituussuntaisina vekkeinä. Lisäksi juuri säilytyshän on se vaihe, jossa niitä ei-toivottuja vekkejä tulee tai jossa ne siliävät.

Jos ei ole tilaa riittävän pitkälle putkelle niin ehkä kannattaa miettiä sitä vaihtoehtoa että ottaa omia säilytys- ja kuljetusmahdollisuuksia ajatellen maksimimittaisen putken ja kiertää kankaan rullalle niin että putki tulee keskelle ja reunat jäävät velttoina rullan ulkopuollelle. Vekit eivät haittaa reunoissa yhtä paljon. Ne saattavat jopa näyttää asiaankuuluvilta.

Jos ei halua kokonaan velttoja reunoja niin sitten vain ostamaan sellaisia lasten uimalelupötköjä: kirkkaita, kelluvia, mitä lie muovimaista matskua. Leikkaa siitä pätkät, jotka sulloo ja liimaa sen sopivan mittaisen putken molempiin päihin niin putki saa taipuisat päät jotka tukevat rullattua kangasta vähäsen molemmista päistä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Miihkali

Viesti Kirjoittaja Miihkali »

photarilla saa naamastakin rypyt, niin kait tuollaiset pikku vekit lähtee suit sukkelaan. :)
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Minä kävin jossakin kangaskaupassa kyselemässä vanhoja pahviputkia, jotka jäävät kankaiden loputtua ylimääräisiksi. Puhuin itselleni yhden sopivan mittaisen ja paksuisen. Sen ympärille saa kankaan melko mukavasti. Tai vaatii se työtä, että sen saa jotenkin suoraan ja rypyttömäksi. Operaation jälkeen kangas on helppo ripustaa uudelleen. Tarvittaessa kangas oikenee suihkupullolla ja silitysraudalla. Tosin minulla ei ole ollut kuin kerran tällainen tarve, kun ostamani kangas ei ole rypyille kovin altista.
Palaios
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Palaios »

On tuohon olemassa ainakin yksi ratkaisu, joka ei ole mitenkään edes vaikea, vaatii vaan hieman nakertelua.

Eli kankaaseen ympäri päärmeet ja niihin renkaat, taitavat kangaskaupassa sanoa niitä sirkoiksi, minä olen tarvittaessa ostanut niitä purjerenkaina.

Ompelutaidottomat voivat oikaista omplemisen ja käyttää kangasliimaa niiden päärmeiden tekoon.

Jossain kangaskaupassa voi olla silitettävää päärmenauhaa myytävänä, eli käytännössä kaksipuoleinen teippi, joka liimautuu silittäessä ja liimaa paketin kasaan.

Seuraavaksi tarvitaan joustavaa narua, "kumiköyttä". Metritavarana myyvät veneen- ym pressujen tekoon/kiinnitykseen.

Ja se nakerteluvaihe alkaa siitä, että valmistetaan hieman kangasta suurempi kehys.

Materiaalina toimii sähköputki ja siihen passaavat kulmakappaleet. Jos on veltonpuoleinen, niin ujuttaa sen putken sisään/päälle passelia putkea jäykistämään rakennetta. Kulmien paikallaan pysymisen voi varmistaa poraamalla niihin pienet reiät ja reikiin pienet pultit "sokiksi".

Nyt sitten em kangas kiinnitetään sen kumiköyden varaan tähän kehykseen. Keinoina voi toimia ihan vaan ronskisti teippi.

Nakertelunhaluisempi yksilö käyttää sopivankokoisia ruuvattavia koukkuja. (=kalliimpi, mutta ehkä vähän pröömpi vaikutelma)

Sopivasti köyden kireyksien kanssa kikkailemalla sen kankaan saa aika tarkkaan suoraksi.

Kuitenkin lakanakangas venyy ja virtyy aikaa myöten, eli tuokaan ei ole se lopullinen ratkaisu ryppyihin.

Yksi killeriratkaisu siihen on käyttää silitettävää kovikekangasta taustan takapuolelle silitettynä. Se tukevoittaa pakettia kummasti, eikä enää pussita/ryppyynny ihan niin helposti.
postHippie

Viesti Kirjoittaja postHippie »

Onko ehdotuksia esim. kolmesta perusväristä, joilla kannattaa lähteä liikkeelle? (Tyyliin: sinertävä, punertava, beige)
Hakusessa olisi värisetti, jolla saisi mahd. kattavan valikoiman eri fiiliksiin / tarkoituksiin soveltuvia taustakankaita. Siis henkilökuvauksiin.
Olen muuttamassa, ja yhdessä muutenkin kiinnostavassa (sormet ristiin, sormet ristiiin) kämpässä olisi rullamallin pimennysverho. Aloin miettimään mahdollisuutta kiinnittää taustakankaat kyseiseen verhohässäkkään yläreunoistaan niin, että ne menevät verhon mukana rullalle kuvausten ulkopuolella, ja olisivat vaihdettavissa fläppitaulun tapaan.
Tila (kankaiden paksuus) on kuitenkin rajallinen, eli mahd. harvoilla kankailla pitäisi tulla toimeen. Olisiko kuitenkin paras vaihtoehto tehdä harmaa kangas ja valaista sitä tarvittaessa värillisillä taustavaloilla?
Tällä rulla-pimennysverho-taustakangas-fläppitaulu-härpättimelllä ei tosin saada tehtyä "saumatonta" taustaa, koska taustakankaiden pituus ei riitä siihen. Täytynee kuitenkin kokeilla, mikäli saan kyseisen kämpän.
aminof

Viesti Kirjoittaja aminof »

Kuvaan pääosin kokovartalot miljöössä ja puolivartalot taustoilla. Ja koska toi taustojen rahtaaminen ja oikominen on myös ollut päänvaiva, päädyin itse ratkaisuun että tilasin :
Kuva

Koko on avattuna 150 x 200 cm . Taiteltuna halkaisija noin 70 cm. Tuohon teetän verho-ompelijalla ylimääräisen päälypussin ohuista kankaista, jossa tulee olemaan siis neljä eriväristä pintaa. Ja kireällä.
Miikkaha

Viesti Kirjoittaja Miikkaha »

aminofilla erittäin hyvä ratkaisu ongelmaan.
Kokovartalostudiopönötyksiä tulee itsekin kuvattua aika harvoin.
Puolivartaloa saa tollasella kaikista helpoiten taustoitettua. mahtuu mukavasti autoon eikä paina paljoa.
Ei näy ryppyjä, nopea pystyttää ja purkaa, kestää hyvin ja on vaivaton.

Itse tosiaan värjäsin ja tein itse taustakankaan. Ompelin omin pikku kätösin reunat kuntoon ja olin tyytyväinen.
Käyttöä kyseisellä rätillä on ollut kerran. ;)
Hyvähän se on, mutta kokovartalopönötyksiä ilman taustalla olevaa miljöötä on masentava kuvata. Sellaisia tarvitsee aika harvoin.
Puolivartaloa tulee sillointällöin kuvattua, muotia ja sen sellaista.
Niihin riittää tosiaan ostamasi tausta vallan mainiosti.
aminof

Miikkaha kirjoitti:aminofilla erittäin hyvä ratkaisu ongelmaan.
Kokovartalostudiopönötyksiä tulee itsekin kuvattua aika harvoin.
Puolivartaloa saa tollasella kaikista helpoiten taustoitettua. mahtuu mukavasti autoon eikä paina paljoa.
Ei näy ryppyjä, nopea pystyttää ja purkaa, kestää hyvin ja on vaivaton.

Itse tosiaan värjäsin ja tein itse taustakankaan. Ompelin omin pikku kätösin reunat kuntoon ja olin tyytyväinen.
Käyttöä kyseisellä rätillä on ollut kerran. ;)
Hyvähän se on, mutta kokovartalopönötyksiä ilman taustalla olevaa miljöötä on masentava kuvata. Sellaisia tarvitsee aika harvoin.
Puolivartaloa tulee sillointällöin kuvattua, muotia ja sen sellaista.
Niihin riittää tosiaan ostamasi tausta vallan mainiosti.
Nopea pystyttää, mutta ei välttämättä kasata ;-). tuon tiedostaen kuitenkin hankintani tein. Toinen syy oli se että tuon SB rivin kaveriksi kotiin muutti uusi pienokainen, Bowens esprit 500. Saan tuolla diffuusorilla ja Bowensilla mehevän tasaisen ison valopinnan lähelle kohdetta. Seuraavassa Nääsmiittissä voi olla yhdistelmä ihmeteltävänä....seuraa ko. ketjua.
Perry

Viesti Kirjoittaja Perry »

Onko kukaan kokeillut värjäillä taustkankaita ns. "lavaverhosta"? http://www.thomann.de/fi/stairville_bue ... _weiss.htm

On ainakin paljon lakanakangasta paksumpaa ja 300cm leveää, eikä ihan hirvittävän kallistakaan. Haittaakohan tuo palokäsittely paljonkin värjäämistä?
Palaios
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Palaios »

Palosuoja-aineet tuppaavat olemaan vettä hyljeksiviä, eli ne ja kankaassa olevat homeensuojat pitää pestä huolellisesti poies ennen värjäysyrityksiä.

Tukevaahan tuo on kuin mikä, eli siltä osin pitäisi pysyä rypyt kurissa. Painaa vaan melkoisesti.
Konditiona

Viesti Kirjoittaja Konditiona »

aminof kirjoitti:Kuvaan pääosin kokovartalot miljöössä ja puolivartalot taustoilla. Ja koska toi taustojen rahtaaminen ja oikominen on myös ollut päänvaiva, päädyin itse ratkaisuun että tilasin :
Kuva

Koko on avattuna 150 x 200 cm . Taiteltuna halkaisija noin 70 cm. Tuohon teetän verho-ompelijalla ylimääräisen päälypussin ohuista kankaista, jossa tulee olemaan siis neljä eriväristä pintaa. Ja kireällä.
Vähän samasta systeemistä on sitten olemassa myös pikkuisen isompi versio. Lastolitellä on sellainen kokoontaitettava tausta, jossa on tuollaisen kehän lisäksi se taustakangas on alareunastaan irtonainen ja ylipitkä eli sen päälle voi pistää vaikka mallin seisomaan ja kuvata kokovartalopönöjä.

Tosta näkee idiksen:

http://www.lastolite.com/plain-reversib ... rounds.php

Kovin pieniltä näyttävät numeroiden valossa. Ihan kuin omassa käytössä oleva olisi aika paljon isompi.

Myös tuolta Lastoliten brosyyristä näkee että mimmoinen tuo on livenä...

http://www.lastolite.com/pdfs/Lastolite-Brochure.pdf

...noin esitteen viimeisestä neljänneksestä otsikolla "Dyed Collapsible
Reversible Backgrounds".
aminof

Konditiona kirjoitti:
aminof kirjoitti:Kuvaan pääosin kokovartalot miljöössä ja puolivartalot taustoilla. Ja koska toi taustojen rahtaaminen ja oikominen on myös ollut päänvaiva, päädyin itse ratkaisuun että tilasin :
Kuva

Vähän samasta systeemistä on sitten olemassa myös pikkuisen isompi versio. Lastolitellä on sellainen kokoontaitettava tausta, jossa on tuollaisen kehän lisäksi se taustakangas on alareunastaan irtonainen ja ylipitkä eli sen päälle voi pistää vaikka mallin seisomaan ja kuvata kokovartalopönöjä.

Tosta näkee idiksen:

http://www.lastolite.com/plain-reversib ... rounds.php

Kovin pieniltä näyttävät numeroiden valossa. Ihan kuin omassa käytössä oleva olisi aika paljon isompi.

Myös tuolta Lastoliten brosyyristä näkee että mimmoinen tuo on livenä...

http://www.lastolite.com/pdfs/Lastolite-Brochure.pdf

...noin esitteen viimeisestä neljänneksestä otsikolla "Dyed Collapsible
Reversible Backgrounds".

Just tuota Lastoliteä ajattelin kun tilasin tuon omani, hinnat vieressä. Puolivartaloihin piisaa hyvin sellaisenaan ja tarkoitus on vetäsyttää tarranauhatat pariin kankaan alareunaan siihen uuteen huppuun helmoja varten.
Vastaa Viestiin