Beauty Dish

Kaikenlaiset DIY-projektit, rakentelut jne. ***Uusi*** 12.1.2008
Mikael K.
Viesti:

Beauty Dish

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

Jatkan sarjaa oman versioni esittelyllä.

Beauty Dishin kupu löytyi Tampereelta jostakin Hervantalaisesta yrityksestä hyllyltä. Halkaisija on 41,5 cm. Materiaali on alumiinia. Kiinnitysrengas on sorvattu raudasta ja jalustakiinnitys on alumiinia. Tarkempi analyysi raudasta on tekemättä mutta se sorvautui ongelmitta. Kuvun voi renkaan ansiosta vaihtaa myöhemmin isompaan versioon jos sille on tarvetta. Liimasin salaman aukkoon halkaistusta kumiletkusta pätkän pehmikkeeksi ja liimasin sen paikalleen. Salama kiinnittyy Beauty Dishiin Manfrotton 026:n ja Yongnuon RF-602:n avustuksella.

Sisällä oleva pikkurengas ja Ikean puoliläpäisevästä muovikupista tehty kupu tasoittavat valon juuri sopivalla tavalla, niin että valo osuu kohteeseen kauniisti. Sopivan rakenteen etsimiseen ja säätämiseen meni kaikkein eniten aikaa. Maalasin Beauty Dishin sisäpuolen valkoiseksi, kun se pehmentää valoa minua miellyttävällä tavalla. Samoin tein suihkumyssyn Photoflexin diffuusiokankaasta, kun minulla oli sitä sopiva pala edellisen rakentelun jäljiltä jäljellä.

En maalannut ulkopintaa mustaksi, kun alkuperäinen väri miellyttää minua. Maalarinteippi repi reunasta maalin pois, joten se saattaa jossakin vaiheessa antaa aiheen mustaksi maalaamiselle. Valkoisen sisärenkaan reunuksen liimaus on myös hieman rujo jos siihen keskittyy. Muuten rengas estää valon pääsyn suoraan kulhon reunalle hoitaen pois päiviltä muuten syntyvän kirkkaan reunuksen.

Sen synty johtuu kulhon muodosta ja salamasta. Jos se olisi syvempi niin valoreunus jäisi syntymättä ja salama antaisi valoa samalla tavoin kuin studiosalama. Nyt valokiila on enintään 100°. Ongelman voisi ratkaista myös siirtämällä diffuusorin lähemmäksi salamaa. Näin tehdessä ongelmaksi muodostuisi diffuusorin reunus. Se jättäisi valoon tumman renkaan jos se olisi lähempänä. Kokeilin erikokoisia diffuusoreita ja valitsemani koko vaikutti parhaalta. Rakenteeseen kuumaliimaamani Ikean kuppi jakaa valoa sopivasti, kun se päästää osan lävitseen ja ohjaa osan suoraan reunoille.

Ohessa vielä linkit Beauty Dishin kuviin.

Kuva 1. Beauty Dish edestä.

Kuva 2. Beauty Dish takaa.