Jassilla ainakin käyttävät rungon säätämisessä jotain juuri siihen tarkoitukseen tehtyä objektiivia... Jotenkin voisin kuvitella että obiska on jossain telineessä kiinni ja kuvauskohde on kiinteällä etäisyydellä. Sitten vaan säädetään ja räpsytellään testikuvia niin kauan että tarkennus on kohdallaan..Kuvis kirjoitti:Tietääkö kukaan miten tuo kalibrointi tehdään ammatti-ihmisen toimesta ja asiantuvassa liikkeessä?
Mahtaakohan heillä olla käytössään viivotin ja teippihässäköitä vaiko ihan vartavasten kalibrointiin suunniteltuja erikoiskoneita koneita.
Rungon tee se itse kalibrointi?
-
- Viesti:
Re: Rungon tee se itse kalibrointi?
-
- Viesti:
No mä tuossa just juttelin erään ammatikseen pidemmän aikaa Mamiyan maahantuonnin huolossa töissä olleen kanssa.
Se kertoi RZ:an rungosta, että pienet hommat se voi tehdä, mutta isompiin purkuihin pitäisi joillain vimpaimilla saada virityskulmat yms. kohdilleen, joten isompia hommia se ei yksinkertaisesti pysty tekemään. Kaveri oli kuitenkin huoltanut jo hivenen pidempään ko. malleja.
Sillä se alkaa olemaan jo hivenen kuin uudemman auton laittelu. Jokaiseen hommaan on softa ja tietyt mittaukset yms. mitä tehdään ja siksi niitä ei ihan joka nyrkkipajalla pystytä tekemään, eikä varsinkaan naapurin Eskon autotallissa, vaikka sillä hienomekaaninen ruuvimeisselisarja onkin.
Se kertoi RZ:an rungosta, että pienet hommat se voi tehdä, mutta isompiin purkuihin pitäisi joillain vimpaimilla saada virityskulmat yms. kohdilleen, joten isompia hommia se ei yksinkertaisesti pysty tekemään. Kaveri oli kuitenkin huoltanut jo hivenen pidempään ko. malleja.
Sillä se alkaa olemaan jo hivenen kuin uudemman auton laittelu. Jokaiseen hommaan on softa ja tietyt mittaukset yms. mitä tehdään ja siksi niitä ei ihan joka nyrkkipajalla pystytä tekemään, eikä varsinkaan naapurin Eskon autotallissa, vaikka sillä hienomekaaninen ruuvimeisselisarja onkin.
-
- Viesti:
Mä olen kaksi kertaa alkanut tee-se-itse korjauksiin. Ekana 20D:n pop-up salama:
http://www.pekola.net/index.php?op=View ... 5&blogId=1
Tokana Sigma EF 500 DG Super:
http://www.pekola.net/index.php?op=View ... 3&blogId=1
Pop-up salaman korjaus oli sen verran iisi juttu, että siihen oli helppo ryhtyä ja Sigman salaman kanssa tilanne oli se, että se olisi mennyt roskiin, jos sitä ei olisi itse korjannut.
Kameran kalibrointiin en lähtisi, mutta edelleen odottelen juha_m:n kokemuksia. Kuis se sujui? ;)
http://www.pekola.net/index.php?op=View ... 5&blogId=1
Tokana Sigma EF 500 DG Super:
http://www.pekola.net/index.php?op=View ... 3&blogId=1
Pop-up salaman korjaus oli sen verran iisi juttu, että siihen oli helppo ryhtyä ja Sigman salaman kanssa tilanne oli se, että se olisi mennyt roskiin, jos sitä ei olisi itse korjannut.
Kameran kalibrointiin en lähtisi, mutta edelleen odottelen juha_m:n kokemuksia. Kuis se sujui? ;)
-
Tipe kirjoitti:Jokaiseen hommaan on softa ja tietyt mittaukset yms. mitä tehdään ja siksi niitä ei ihan joka nyrkkipajalla pystytä tekemään, eikä varsinkaan naapurin Eskon autotallissa, vaikka sillä hienomekaaninen ruuvimeisselisarja onkin.
Pelkkä testauskalusto maksaa hunajaa, oli kyseessä sitten kännykkä, kamera tai auto. No onneksi jokainen tee-se-itse-mies työllistää meikäläisiä ;) Selvennykseksi totean etten korjaa kameroita enkä autoja, mutta toisinaan harkitsen kamerapuolelle vaihtamista.. kiitos digin niin siellä ei työt heti lopu =)
-
- Viesti:
Olin jo aikeissa mennä hankkimaan Partco:sta hommaan sopivan avaimen mutta olette pojat onnistuneet pelottelemaan niin että en taida ryhtyä hommaan.tareone kirjoitti:Kameran kalibrointiin en lähtisi, mutta edelleen odottelen juha_m:n kokemuksia. Kuis se sujui? ;)
Hetken jo syytin Sigman putkeani siitä että tarkennus olisi edessä. Sitten keksin kokeilla samaa asiaa Canon 100/2.0 putkellani ja selvästi eteen tarkentaa sekin. Eteen tarkentaa myös 50mm/1.8. Eli olen nyt päätynyt tulokseen että syy on rungossa. Ennen Sigman 70-200/2.8 hankintaa en huomannut koko asiaa vaan 100/2.0 kanssa kuvaillessa vain ajettelin että ompa kapea terävyysalue. Toki kaikilla noilla olen saanut hyviä kuvia.
Juha Martikainen
Hääkuvia -
Hääkuvia -
-
Tuolla et olisi tehnyt mitään.juha_m kirjoitti:Se oli hyvä linkki se, eikä tuo vaikealta näytä. Nyt vain pitäisi saada jostain semmoinen 1.3mm kuusiokulma avain, niin voisi käydä hommiin.
20D nuo epäkeskot kun ei ole "kuuskantti" avaimelle ;)
Kiikuta runkosi ja kaikki röörit JAS:iin niin homma hoituu. (ohjelmallisesti)
-
No täytyy tunnustaa...
että itse tein tuollaisen AF-epäkeskon korjausliikken kun mistään lähivista tms. ei kertakaikkiaan tullut mitään yli 2 sentin backfocusin takia. (Nikon D70)
Mietin asiaa kuukausia ja olin aluksi itsekin sitä mieltä, että toimenpiteiseen ei pidä itse ryhtyä, mutta kun asuu täällä reunalla ja ei ole aikaa lähettää kameraa pois pahimmillaan viikoiksi, niin katsoin riskin olevan kohtuuden rajoissa. Jos homma menee pieleen niin sitten vasta JASille eikä heti suosista JASille.
No, lopputulos?
Parinviikon kuvaamisen jälkeen kamara selkeästi paremmin kohdallaan. Tarkennus ei ole ihan vieläkään 100%, mutta jos siedettävällä tasolla. Jos vielä säätöä tarvitaan niin oman käden tarkkuus ei enää riitä vaan työ menee ammattilaisille.
Mietin asiaa kuukausia ja olin aluksi itsekin sitä mieltä, että toimenpiteiseen ei pidä itse ryhtyä, mutta kun asuu täällä reunalla ja ei ole aikaa lähettää kameraa pois pahimmillaan viikoiksi, niin katsoin riskin olevan kohtuuden rajoissa. Jos homma menee pieleen niin sitten vasta JASille eikä heti suosista JASille.
No, lopputulos?
Parinviikon kuvaamisen jälkeen kamara selkeästi paremmin kohdallaan. Tarkennus ei ole ihan vieläkään 100%, mutta jos siedettävällä tasolla. Jos vielä säätöä tarvitaan niin oman käden tarkkuus ei enää riitä vaan työ menee ammattilaisille.
-------------------------------
MarkoH
MarkoH
-
- Viesti:
Eilen JAS tekniikasta sanoivat että rungon kalibrointiin yhden optiikan kanssa menee todennäk. 2 tuntia eli 2x82euroa = 164 euroa. Muistavatko muut paljonko ko. homma tuli kustantamaan? Sigman putkien kanssa ei voi kuulema kalibroida(?) eli pitää olla Canonin putki.
Juha Martikainen
Hääkuvia -
Hääkuvia -
-
- Viesti:
Mielenkiintoinen aihe. Minä luulen omien kokemusteni perusteella, että suurimmalle osalle meistä tulee halvemmaksi lähettää kamera tarvittaessa ammattiliikkeeseen korjattavaksi, säädettäväksi ja joskus jopa puhdistettavaksi. Siinä tarvitaan varmaan monessa paikassa erikoistyökaluja, joita kotona ei ole, vaikka taitoa olisikin. Luulen lisäksi, että tieto ja tuntemus kameran toiminnoista on useimmille hämärän peitossa, nimenomaan sen rakennetekniikan osalta. Minä lähetän tarvittaessa merkkihuoltoon.
"Karavaani kulkee - koirat haukkuvat!"
-
Nostan ikivanhaa threadi ylös, jos joku jostain syystä haluaa Nikoniansa säätää: siitä vain.
Oma D90 tarkenteli taakse miten sattuu, mutta nappasin kuusiokolomeisselin käteen ja eikun säätämään tarkennus kohdalleen D90:n peilin takaa. Toinen ruuvi on AF, toi MF. Sitten AF ruuvia vain oikeaan suuntaan ja avot: tarkennus on kohdallaan. Aikaa meni noin 45minuuttia, kun kokeilin tarkennuksen säätöä ensin molempiin suuntiin jotta löysin oikean suunnan, sitten hienosäätöä että sai kohdalleen.
JAS-tekniikka varmisti epäilykseni, D70,D80,D90 säädetään näin. Eli ruuvin säätäminen vaikuttaa kaikkiin objektiiveihin, myös ruuvimeisselitarkenteisiin. Mitään ongelmia en ole nyt kuukausi operaation käytön jälkeen löytänyt, en uudessa 17-55 AF-S Nikkorissa kuin vanhassa ruuvari 50mm AF-D f1.8 :ssakaan. Alle tunnin työ kokonaisuudessan (varmistus että tarkennus on kohdallaan), kun JAS-tekniikka olisi ottanut 220€
edit: Jos google on tuntematon työkalu, niin ohje löytyy vaikkapa: http://leongoodman.com/sergei/backfocus.htm
Oma D90 tarkenteli taakse miten sattuu, mutta nappasin kuusiokolomeisselin käteen ja eikun säätämään tarkennus kohdalleen D90:n peilin takaa. Toinen ruuvi on AF, toi MF. Sitten AF ruuvia vain oikeaan suuntaan ja avot: tarkennus on kohdallaan. Aikaa meni noin 45minuuttia, kun kokeilin tarkennuksen säätöä ensin molempiin suuntiin jotta löysin oikean suunnan, sitten hienosäätöä että sai kohdalleen.
JAS-tekniikka varmisti epäilykseni, D70,D80,D90 säädetään näin. Eli ruuvin säätäminen vaikuttaa kaikkiin objektiiveihin, myös ruuvimeisselitarkenteisiin. Mitään ongelmia en ole nyt kuukausi operaation käytön jälkeen löytänyt, en uudessa 17-55 AF-S Nikkorissa kuin vanhassa ruuvari 50mm AF-D f1.8 :ssakaan. Alle tunnin työ kokonaisuudessan (varmistus että tarkennus on kohdallaan), kun JAS-tekniikka olisi ottanut 220€
edit: Jos google on tuntematon työkalu, niin ohje löytyy vaikkapa: http://leongoodman.com/sergei/backfocus.htm
Viimeksi muokannut verdict, Loka 04, 2012 7 : 04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Ja kuvaa näistä ruuveista niin muutkin sitten osaavat?verdict kirjoitti:Nostan ikivanhaa threadi ylös, jos joku jostain syystä haluaa Nikoniansa säätää: siitä vain.
Your everyday tourist
---------------------------------------------------
All rights reversed?
Muuta
---------------------------------------------------
All rights reversed?
Muuta
-
Ajattelin että Google on tuttu työkalu..Jekku86 kirjoitti:Ja kuvaa näistä ruuveista niin muutkin sitten osaavat?verdict kirjoitti:Nostan ikivanhaa threadi ylös, jos joku jostain syystä haluaa Nikoniansa säätää: siitä vain.
itse tein ohjeella:
http://www.howtoshot.com/82/how-to-fix- ... s-problem/
Mutta toimiva myös:
http://leongoodman.com/sergei/backfocus.htm
ja focuscharttejahan on maailma pullollaan, vaikkapa tämä mahtava ja ohjeilla varustettu:
http://focustestchart.com/chart.html