M42 linssit ja 300D
-
M42 linssit ja 300D
Jokunen kuukausi sitten päätin ostella itselleni M42 adapterin kun sain ostettua kaveriltani Pentax Spotmatic SPII kameran, ja sen mukana sitten muutaman Takumarin ja Cosinan linssin.
Kyllä meinasi silmät tippua päästä kun ensimmäistä kertaa sitten tarkasteli näiden linssien kuvajälkeä.
Linsseinä:
Pentax Asahi Takumar 55mm f1.8
Pentax Asahi Takumar 135mm f3.5
www.qstone.info/temp/1.jpg - 12.jpg
ja tässä sitten
Cosina 28mm f2.8
http://www.qstone.info/temp/kukka.jpg
Onko muilla millaisia kokemuksia näistä vanhoista linsseistä (zeiss, pentax, zenit), itse ainakin hurahdin täysin ja nyt uusin 50mm f1.4 takumar on melkein kokoajan kiinni rebelissä.
Nyt on haussa Zeiss flektogon laajakulma, katsotaan nyt mistä ja mihin hintaan moisen löytää ..
_Antti
Kyllä meinasi silmät tippua päästä kun ensimmäistä kertaa sitten tarkasteli näiden linssien kuvajälkeä.
Linsseinä:
Pentax Asahi Takumar 55mm f1.8
Pentax Asahi Takumar 135mm f3.5
www.qstone.info/temp/1.jpg - 12.jpg
ja tässä sitten
Cosina 28mm f2.8
http://www.qstone.info/temp/kukka.jpg
Onko muilla millaisia kokemuksia näistä vanhoista linsseistä (zeiss, pentax, zenit), itse ainakin hurahdin täysin ja nyt uusin 50mm f1.4 takumar on melkein kokoajan kiinni rebelissä.
Nyt on haussa Zeiss flektogon laajakulma, katsotaan nyt mistä ja mihin hintaan moisen löytää ..
_Antti
-
ihan sama täällä!
Hankin venäläisen M42 jupiter (50mm) macro-linssin. Päätin testata millaiseen jälkeen tällä pääsee. Vähä venäläinen makro, lähin tarkennus 30cm! Lisäsin vielä muutaman M42 -loiton ja nyt saan noin 2 cm kohteen koko kuvaan.
Eli HALPA makro! 50mm Jupiterista maksoin 25e, M42-EOS -adapteri jotain no, 25e ja loittosetti 25e. Laatu on hyvä! ja ihan 50mm lasinakin tuo toimii.
Rakenne on upea. Tarkennusrenkaaseen tarkka tuntuma. Tuntuu, että tämä kakkula voi tippua kerrostalon katolta ja jäädä tiejyrän alle hajoamatta.
Innostuin niin näistä M42sista, että piti hankkia Zenitar ja toinen 50mm f1.7 (merkistä ei mitään tietoa, venäläinen kuitenkin ja hinta oli 5 e MR kamerasta)
SUOSITTELEN kaikille! -yllätytte varmasti!
jukkisv
Hankin venäläisen M42 jupiter (50mm) macro-linssin. Päätin testata millaiseen jälkeen tällä pääsee. Vähä venäläinen makro, lähin tarkennus 30cm! Lisäsin vielä muutaman M42 -loiton ja nyt saan noin 2 cm kohteen koko kuvaan.
Eli HALPA makro! 50mm Jupiterista maksoin 25e, M42-EOS -adapteri jotain no, 25e ja loittosetti 25e. Laatu on hyvä! ja ihan 50mm lasinakin tuo toimii.
Rakenne on upea. Tarkennusrenkaaseen tarkka tuntuma. Tuntuu, että tämä kakkula voi tippua kerrostalon katolta ja jäädä tiejyrän alle hajoamatta.
Innostuin niin näistä M42sista, että piti hankkia Zenitar ja toinen 50mm f1.7 (merkistä ei mitään tietoa, venäläinen kuitenkin ja hinta oli 5 e MR kamerasta)
SUOSITTELEN kaikille! -yllätytte varmasti!
jukkisv
-
Mistä kannattaa M42 hankkia
Olen lukenyt nämä M42 kirjoittelut laidasta laitaan ja kuume nousee pelkästään lukemallakin. Mistä moinen kannattaa hankkia? Onko eroja?
-
Re: Mistä kannattaa M42 hankkia
Moi!
Itse hommasin M42 sovittimen www.teknofokus.fi:stä, taisi maksaa postimaksuineen vajaa 30€. Linssejä sitten olen haalinut ympäriinsä tutuilta ja viimeisimmän SMC Takumar 50mm f1.4 linssin huusin Ebaystä.
Eli kannattaa kalastaa kaikki tutut läpi, etsiä varsinkin vanhoja Zeissin opiskoja jne. On laatu aika kohdillaan niissä ..
_Antti
Itse hommasin M42 sovittimen www.teknofokus.fi:stä, taisi maksaa postimaksuineen vajaa 30€. Linssejä sitten olen haalinut ympäriinsä tutuilta ja viimeisimmän SMC Takumar 50mm f1.4 linssin huusin Ebaystä.
Eli kannattaa kalastaa kaikki tutut läpi, etsiä varsinkin vanhoja Zeissin opiskoja jne. On laatu aika kohdillaan niissä ..
_Antti
jariahde kirjoitti:Olen lukenyt nämä M42 kirjoittelut laidasta laitaan ja kuume nousee pelkästään lukemallakin. Mistä moinen kannattaa hankkia? Onko eroja?
yksi tiukka vinkki: SMC Takumar. Takumarit on laadukkaita ja varsinkin noi super multi coated mallit ovat ihan käsittämättömän hyviä jos vertaa ihan perusoptiikoihin. En sitten tiedä miten noi pärjäävät ÄLLÄ sarjalaisiin verrattuna, mutta piirto on loistavaa ja värit & kontrasti kohdallaan.
t: SMC Takumar 85mm f1.8 käytössä.
t: SMC Takumar 85mm f1.8 käytössä.
-
Takumar
Juuri näin!laite kirjoitti:Kirpputoreilta ja nyysseistä + foorumeilta. Huuto.net:stä saattaa myös löytyä, yleensä noissa tulee sit joku spotmatic tms filmirunko kaupanpäällisinä, mut tuskin se ketään haittaa :)
Itse ostin kaverin vanhan Pentax Spotmatic SP II rungon, Salaman, harmaakortin, laukun ja 2 Takumarin linssiä, 1 Chinon linssin suht halvalla. Runko hyllyyn koristeeksi ja linssit käyttöön.
Takumarin linssit on tosiaan huippuluokkaa ja itsekin olisi mukava tietää miten vertailu L sarjaan käy.
Takumarien lisäksi tosiaan noi Zeissin linssit on kovassa huudossa. Varsinkin noi Flektogon mallit, 20mm laajakantti ja 35mm f2.4 on aika loistavia putkia.
Huutokauppoja kannattaa katsella/käydä tonkimassa valokuvaliikkeitä jne. Tuohon M42 muottiin löytyy todella paljon linssejä, mutta kannattanee pysytellä noissa kunnon merkeissä.
Tässä muutamia linkkejä M42 putkiin
http://www.praktica-users.com/lens/mlenses.html
http://anusf.anu.edu.au/~aab900/photogr ... atlens.htm
_ANtti
-
Takumar
Juuri näin!laite kirjoitti:Kirpputoreilta ja nyysseistä + foorumeilta. Huuto.net:stä saattaa myös löytyä, yleensä noissa tulee sit joku spotmatic tms filmirunko kaupanpäällisinä, mut tuskin se ketään haittaa :)
Itse ostin kaverin vanhan Pentax Spotmatic SP II rungon, Salaman, harmaakortin, laukun ja 2 Takumarin linssiä, 1 Chinon linssin suht halvalla. Runko hyllyyn koristeeksi ja linssit käyttöön.
Takumarin linssit on tosiaan huippuluokkaa ja itsekin olisi mukava tietää miten vertailu L sarjaan käy.
Takumarien lisäksi tosiaan noi Zeissin linssit on kovassa huudossa. Varsinkin noi Flektogon mallit, 20mm laajakantti ja 35mm f2.4 on aika loistavia putkia.
Huutokauppoja kannattaa katsella/käydä tonkimassa valokuvaliikkeitä jne. Tuohon M42 muottiin löytyy todella paljon linssejä, mutta kannattanee pysytellä noissa kunnon merkeissä.
Tässä muutamia linkkejä M42 putkiin
http://www.praktica-users.com/lens/mlenses.html
http://anusf.anu.edu.au/~aab900/photogr ... atlens.htm
_ANtti
-
Pienoinen nosto asioiden selventämiseksi. Eli hankkimalla tuollaisen m42-adapterin, pystyn käyttämään Paapaltani perittyä Zeissin opiskaa Canon 300D:ssäni?
Oheisessa linkissä kyseinen lasi: http://www.praktica-users.com/lens/mlen ... .8_50.html
Onko mistään kotoisin?
Oheisessa linkissä kyseinen lasi: http://www.praktica-users.com/lens/mlen ... .8_50.html
Onko mistään kotoisin?
-
Hmm, itse asiassa TUO Pentax on juuri sellainen, mitä ollaan ennen yleensä pidetty perusoptiikkana ;-Dlaite kirjoitti:yksi tiukka vinkki: SMC Takumar. Takumarit on laadukkaita ja varsinkin noi super multi coated mallit ovat ihan käsittämättömän hyviä jos vertaa ihan perusoptiikoihin.
--paitsi että toki oli edelläkävijä monikerrospäällystyksissä..
Tietysti voisi sanoa että jos on hankkimassa 50-millistä, niin on aika vaikea löytää huonoa. Mutta jo 135-millisissä on myös surkeita objektiiveja markkinoilla, merkkiobjektiiveja kannattaa suosia, jos noita wanhoja merkkejä tuntee ;-)
Waldo's Peoplen Waldo:
"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Niin no, ennen sentään perusoptiikkana pidettiin 1.4 valovoimaisia 50mm putkia. Tätä se kehitys teettää, nykyään riittää 3.5-11 valovoimaiset "laajiszoomit".OskuK kirjoitti:Hmm, itse asiassa TUO Pentax on juuri sellainen, mitä ollaan ennen yleensä pidetty perusoptiikkana ;-Dlaite kirjoitti:yksi tiukka vinkki: SMC Takumar. Takumarit on laadukkaita ja varsinkin noi super multi coated mallit ovat ihan käsittämättömän hyviä jos vertaa ihan perusoptiikoihin.
-