tareone kirjoitti:jukkapvk kirjoitti:
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa on tuo testissä, verrokkina on Sigma 12-24 ja Sigma 15-30. Ei nyt ehkä ihan labra-oloissa testattu, mutta ihan mukavaa luettavaa.
Mitäs siinä testissä todettiin?
Lyhyestä virsi kaunis, eli ohessa ne lopputiivistelmät sekä muutama pointti artikkelista. Kaikista sanottiin, että vinjetointi on hyvin hallussa myös filmilläkin, digeillä ei sitäkin paremmin croppikertoimen takia.
Sigma 15-30:
- vaikuttaa kokonsa puolesta isolta ja kömpelöltä
- lähin tarkennusetäisyys 30cm
- Dual Focusing järjestelmän ansiosta tarkennusrenkaan voi vapauttaa automaattitarkennuksen ajaksi -> ei pyöri tarkennettaessa.
- tuottaa kinolle hyvää tulosta koko polttovälialueella
- salamakuvauksessa kiinteä vastavalosuoja voi aiheuttaa vinjetointia laajakulmalla kuvattaessa (kino)
- Digikuvissa kulmienkin valoisuus on heikossakin valossa tasainen
Sigma 12-24
- Kinofilmillä normaalivalossa kuvan valoisuus tasainen
- ainut ongelma on kiinteän vv-suojan aiheuttama vinjetointi kinolla kuvattaessa (laajakulma) kameran oman salaman kanssa tai pienellä aukolla.
- kuvatuloksen perusteella muovi/lasilinssien yhdistelmät (SLD ja APO) onnistuneet.
- Digikuvilla kuva-alan valoisuus kaikissa tilanteissa tasainen
- lähin tarkennusetäisyys 28cm
- toimii HSM-moottorilla (Canon, Sigma, Nikon)
- etulinssi liikkuu muutaman millin riippuen polttovälistä
Tamron 17-34
- edullinen ja kooltaan kompakti mutta pelkistetyn näköinen
- valovoimainen
- pituus ilman vv-suojaa 100mm. pituus vaihtelee polttovälin mukaan 100-110mm
- lähin tarkennusetäisyys 30cm
- automaattitarkennus toimii kaikissa tilanteissa asiallisen nopeasti ja lähes äänettömästi
- sisäisen tarkennusjärjestelmän ansiosta objektiivin pituus ei muutu tarkennettaessa, eikä etulinssi pyöri (hyvä filttereille)
- paksu suodi tai gelatiinipidin aiheuttaa vinjetointia
- ilman suotimia diakuvissa valoisuus kaikissa olosuhteissa tasainen
- kompaktin koon ja irroitettavan vv-suojan ansiosta kameran omaa salama voi käyttää täytesalamana dioissakin ilman suurempaa pelkoa alareunan tummumisesta.
- Digillä valoisuu koko kuva-alalla tasainen
Siinä niitä nopeasti referoituna.
Artikkelissa vielä mainittiin, että salamakenkään tms. kiinnitettävä vatupassi on käytännöllinen näillä kuvatessa, sillä saa kameran hyvin suoraan jotta kuva-alan reunoilla olevat pystysuorat viivat pysyisivät mahdollisimman suorinia.
Kaikki tuottivat asiallista jälkeä dialla ja kinolla. Reunojen pystysuorat viiva pysyvät luotisuorina pienimmilläkin polttoväleillä, kunhan vain kamera on vaakatasossa. pienikin kallistus saa ne kaatumaan.
Reunapiirto kaikissa asiallisen terävää myös kinolla. Jopa 12-24 selvisi diakuvista hyvin, vaikka ennakkoluuloja oli etukäteen.
-------
Jos jotain on tästä unohtunut joku lisätköön. Ei tarvii näitä vasten ainakaan mulle alkaa väittelemään, kun ei oo omia keksintöjäni, vaan referaattia Tekniika Maailmasta N: 11/04. Kommentit artikkelista voi lähettää suoraan sinne, esim. osoitteeseen
satunnainen@tekniikanmaailma.fi :-)