Mä tiirailin liikuntojen lohkon sisälle ja tältä siellä näyttää lukitusten kohdalla:Maffer kirjoitti:Sitä voi hidastaa sitä putoamista ja laittaa lisää huopapahvia sinne takaosan nykyisen huovan päälle. Kokeilin, mutta tuli niin jäykkä että väkisin sai vääntää.
Ängin sinne siis astroputken mustaa päällyshuopaa.
Kuva: Lukitusperiaate on kummassakin sama: lukitusnupin akseli tulee tuollaiseen "jarruosaan", jonka olakkeet ilmeisesti kiristyy pitkulaisen (taitaa olla muovia) aukon reunoihin, kun lukitusnuppia kiristää. Tiltatessa (jarru auki) jarruosa liikkuu hieman kaarevassa TILT-urassa ja vastaavasti shiftatessa sen jarruosa liikkuu suorassa SHIFT urassa.
Miten sitten sais noiden kitkaan hieman enemmän säädettävyyttä, niin ettei ne olis aivan ON/OFF sydeemejä (mun yksilössä tilt on selvästi helpompi asettaa pienelle kitkalle, vaikka tarkka sekin on).
Hajatelmia:
- Jos lukitusnupin akselin kierteen saisi hienommaksi, kasvaisi myös säätöalue.
- Jos kitkapinnan saisi toisenlaiseksi (materiaali/koko), voisi silläkin ehkä sovittaa lukitusnupin säätöherkkyyttä edullisemmaksi.
- Ottaa säätimien nupit pois ja lisää ulkopuolelle ruuvivaihteen (joka estää gravitaatioefektin), jolloin lukituskin voi olla ON/OFF