TS objektiivia hankkimassa

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
jaava

Re: TS objektiivia hankkimassa

Viesti Kirjoittaja jaava »

Maffer kirjoitti:Sitä voi hidastaa sitä putoamista ja laittaa lisää huopapahvia sinne takaosan nykyisen huovan päälle. Kokeilin, mutta tuli niin jäykkä että väkisin sai vääntää.

Ängin sinne siis astroputken mustaa päällyshuopaa.
Mä tiirailin liikuntojen lohkon sisälle ja tältä siellä näyttää lukitusten kohdalla:
Kuva
Kuva: Lukitusperiaate on kummassakin sama: lukitusnupin akseli tulee tuollaiseen "jarruosaan", jonka olakkeet ilmeisesti kiristyy pitkulaisen (taitaa olla muovia) aukon reunoihin, kun lukitusnuppia kiristää. Tiltatessa (jarru auki) jarruosa liikkuu hieman kaarevassa TILT-urassa ja vastaavasti shiftatessa sen jarruosa liikkuu suorassa SHIFT urassa.

Miten sitten sais noiden kitkaan hieman enemmän säädettävyyttä, niin ettei ne olis aivan ON/OFF sydeemejä (mun yksilössä tilt on selvästi helpompi asettaa pienelle kitkalle, vaikka tarkka sekin on).
Hajatelmia:
  • Jos lukitusnupin akselin kierteen saisi hienommaksi, kasvaisi myös säätöalue.
  • Jos kitkapinnan saisi toisenlaiseksi (materiaali/koko), voisi silläkin ehkä sovittaa lukitusnupin säätöherkkyyttä edullisemmaksi.
  • Ottaa säätimien nupit pois ja lisää ulkopuolelle ruuvivaihteen (joka estää gravitaatioefektin), jolloin lukituskin voi olla ON/OFF
Viimeksi muokannut jaava, Elo 03, 2019 23 : 58. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
jaava

Minkälaiset nupit Maffer teit sun Samyangiin?

Mä mittailin tiltin ja shiftin säätönuppeja ja sain tällaisia tuloksia:
Kuva
Kuva: Shift säätönupin halkaisija 8mm ja tilt nupin halkaisija 14mm. Jos shift nuppia kasvattaa ja sen säde ylittää 7mm, niin se ottaa tiltin pyörivään osaan kiinni.

Ton Canon 6D:n kanssa ei ole ongelmaa salaman ulokkeesta (6D:ssä ei ole salamaa), joten tiltin pyöritysosan sauman etäisyys on ainoa rajoittava tekijä shift-nupin halkaisijalle.

Ajattelin kokeilla vaihtaa noiden nuppien paikkaa, kokeillakseni jos se vaikka onnistuu (shift:lle 14mm halkaisija on hiihä ja hiinä josko ottaa kiinni).
Jos onnistuu, niin ajattelin ottaa yhteyttä Koreaan, ja kysyä millaisella sopparilla noita tiltin 14mm nuppeja saa ostaa.
Jos ei sitten länsirannikolta löydy jo aiemminkin näitä tehnyttä kauppiasta:)
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Se on vaan yksinkertainen hattu mikä napsahtaa siihen nupin päälle. Ei kovin paljoa paksumpi, mutta pidempi. Kuin pipo päähän. Sama idea kuin Canonin TS-E -laseissa joiden mukana tulee isokätisille isot nuppihatut ja sitä samaa ideaa sovelsin vain.
jaava

Maffer kirjoitti:Se on vaan yksinkertainen hattu mikä napsahtaa siihen nupin päälle. Ei kovin paljoa paksumpi, mutta pidempi. Kuin pipo päähän. Sama idea kuin Canonin TS-E -laseissa joiden mukana tulee isokätisille isot nuppihatut ja sitä samaa ideaa sovelsin vain.
Eikös tuohon shift-nuppiin vois sovittaa kumiputken pätkääkin, jolla sisähalkaisija hieman vajaa 8mm ja seinämäpaksuutta alle 3 mm.

Eiks autoissa ole tuota mittaluokkaa olevia jarruletkuja:) Saiskohan markkinointi lisäjarruletkuista mtään irti.
jaava

Mä olen harjoitellut shiftiä ja tilttiä turvallisissa kotioloissa. Se on yllättävän hankalaa.
Helpoin taitaa olla ottaa kolmen kuvan panoraama shiftillä. Ilman kameran vastasiirtoja.
jaava

Kova huoli siitä, millaisen pommin sain Englannista, joten hieman testikuvia USAF-testimaalista.
Tiedä sitten onko tämä paras tapa katsoa objektiivin toiminnallista kuntoa (onko ehdotuksia paremmasta testimenetelmästä?).

Liimasin komeron oveen 3 testimaalia, tällä tavoin:
Kuva
Ovet ei ole aivan tasossa, eikä optiikkaa ole muutenkaan helppo saada aivan suoraan kulmaan. Kuvaaminenkin olisi pitänyt tehdä hieman kauempaa, mutta ovissa ei riittänyt tila. Kaiken lisäksi valonlähteenä oli sekä kattolamppu että ikkunasta tuleva luonnonvalo ja kuvissa näkyy kuinka seison kameran vieressä ja varjostan osan komeron ovesta.

Otin 3 kuvaa (sekä tilt sekä shift keskiasennossa) eri aukoilla (f/4, f/8 ja f/11).
100% kropit keskimmäisestä testikuvasta:
Kuva
100% kropit vasemman yläkulman testikuvasta:
Kuva
Minun silmiin ei osu mitään pöyristyttävää, mikä ei olisi tullut esiin objektiivin nettitesteissä.

Vai pitäskö objektiivi palauttaa Englantiin ihan varmuuden vuoksi. Kyllä siinä jotain kumminkin on!
Maffer
Viesti:

No suttuhan se on. Niinkun arvata saattoi. Ei ne muuten päädy mintteinä ebaylle. Tää mun arskalta ostettu on täydellä shiftillä reunasta tommonen kun sun lasi ilman mittää siirtoja.
jaava

Pistetään vielä noi testikuvat vasemmasta ylälaidasta, kun objektiivi shiftattu laitaan:
Kuva
Kahden oikeanpuoleisen kuvan valotus meni hieman yli.
Mulla ei ole näistä oikeen minkäänlaista suhteellisuudentajua - näähän menis mulle ihan täydestä:)
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

jaava kirjoitti: Vai pitäskö objektiivi palauttaa Englantiin ihan varmuuden vuoksi. Kyllä siinä jotain kumminkin on!
Kyllä noi mun mielestä näyttää aivan riittävän hyviltä. Oikeinkin hyviltä. Se kun kuitenkin Samyang on. Mut oon ehdottomasti toki sitä mieltä että takaisin vain. Kyllä se varmasti viallinen on. Pitää etsiä vain tarkemmin. Ehdotan että nappaa lisää testikuvia, paat menemään takaisin ja kun se on matkalla ni keksitään yhdessä täällä minkätakia se on romu. Romu sen on oltava.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

En vetäisi liian hätäisiä johtopäätöksiä. .. Kannattaa kokeilla ulkona, vaikka johonkin kerrostalon seinään tms.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viesti:

No haloo. Jos kuva on rikki ilman siirtoja, huomioiden piirtoympyrän koko, on obiska käyttökelvoton. Vaikka merkki olisi kuinka Samyang tai Glönks.
jopisalo

Viesti Kirjoittaja jopisalo »

tervehdys.
Nuppeihin liittyen: venekäyttöön polttoaineletku, nimellisreikä 8mm, kun työntää 8mm poranterän tyvipäähän (sopivan nahkeasti) on päälimitta 14,7 mm. Mulla on tuossa pyörinyt pieni pätkä, en muista edes mitä siitä olen suunnitellut, mahdollisesti jotain vastaavaa. Olen ostanut paikallisesta Venepori-liikkeestä(useamman metrin veneeseen) . Pätkä ja liike ovat siis Porissa, kai samaa tavaraa on esim Etola-ketjulla(vai onko se vielä sen niminen?)
jaava

Huomasin tuossa, että mun loopin diopteri on ollut säätämättä. Väännän sen toiseen laitaan kun kierrän kaulalenkin säädön ympärille, jotta menee pussukkaan sujuvasti.
Ja kaikki säädöt tein loopilla, se kun on mun silmillä huomattavasti parepi kuin pelkällä LiveView:n suurennoksella.

Pitääkin kokeilla paljonko tulee tarkennusvirhettä diopteri säädettynä versus väärässä laidassa.
jaava

jopisalo kirjoitti:tervehdys.
Nuppeihin liittyen: venekäyttöön polttoaineletku, nimellisreikä 8mm, kun työntää 8mm poranterän tyvipäähän (sopivan nahkeasti) on päälimitta 14,7 mm.
Mä katselin Motonetin polttoaineletkuja, joita näkyy olevan eri paksuuksilla. Pitää vissiin mennä käymään mauserin ja 8mm lyijykynän kanssa.
Jos tästä mun objektiiviprojektista nyt tulee lopulta mitään.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Oletan, että nurkkakuvat on myös tarkennettu nurkkaan, eikä keskelle? Jälkimmäisissä (ilman shiftiä) kuvissa f8 on huonompi kuin f4 tai f11? Tärähtänyt?
jaava

Shuko kirjoitti:Oletan, että nurkkakuvat on myös tarkennettu nurkkaan, eikä keskelle? Jälkimmäisissä (ilman shiftiä) kuvissa f8 on huonompi kuin f4 tai f11? Tärähtänyt?
Kyllä mä tarkensin kaikki kuvat keskelle. On mahdollista että on tärähtänytkin.

Mä mietin että miten saisin hieman referenssiä noiden kuvien tarkkuudesta. No tietysti jos on hyväksi tiedetty objektiivi, niin sillähän sitä. Mulla vaan taitaa kaikki olla melko keskinkertaisia.
Täytyy ainakin yrittää ottaa Canon Macro 100mm f/2.8 L vehkeellä - sen ei pitäs olla ainakaan erityisen huono.
jaava

Päätin tehdä uuden testikuvataulun, jossa joka nurkassa tuo USAF test target ja vielä keskellä yksi.
Otin 100% kropit nyt diagonaalisesti yli koko kuva-alueen:
Kuva

Referenssiksi tuota Samyang TS objektiivia vastaan käytin Canonin 100mm makroa, jonka kroppeja seuraavassa.
Vasemmassa yläkulmassa näyttää tältä:
Kuva
Oikeassa alakulmassa on kropit tällaisia:
Kuva
Ja keskimmäinen testitaulu näyttää eri aukoilla tältä:
Kuva
Pitää vielä tihrustella noita, mutta äkkiseltään mun silmät ei kauhean paljon eroa nää noihin shiftaamattomiin Samyang-kuviin verraten.
Shuko

Viesti Kirjoittaja Shuko »

jaava kirjoitti:Kyllä mä tarkensin kaikki kuvat keskelle.
Jos myös nurkkacropit on kuvista, jotka on tarkennettu keskelle, niin miten voit olla varma, että ovat varmasti samalla tarkennustasolla? Nurkkacropit pitäisi tarkentaa siihen cropattavaan osaan, jos halutaan tälleen tarkastella. Näin ei haittaa vaikka kamera ei ole ihan kohtisuorassa tauluihin tai objektiivin tarkennustaso on kaareva (jota TS-laseissa ei pitäisi pahemmin olla?).
jaava

Shuko kirjoitti:
jaava kirjoitti:Kyllä mä tarkensin kaikki kuvat keskelle.
Jos myös nurkkacropit on kuvista, jotka on tarkennettu keskelle, niin miten voit olla varma, että ovat varmasti samalla tarkennustasolla? Nurkkacropit pitäisi tarkentaa siihen cropattavaan osaan, jos halutaan tälleen tarkastella. Näin ei haittaa vaikka kamera ei ole ihan kohtisuorassa tauluihin tai objektiivin tarkennustaso on kaareva (jota TS-laseissa ei pitäisi pahemmin olla?).
Mä ajattelin että pitäähän sen tavaran olla samassa kuvassa fokuksessa kuten luonnossakin. Mä myös ajattelin oikean paikan ja kameran suunnan löytymisen olevan hankalaa tuohon testikuvatasoon, mutta ajatus ei yltänyt noin pitkälle: ratkaistaan ongelma tarkentamalla sinne nurkkaan erikseen. Kiitos Shuko.

Täytyy ottaa noi Samyang TS kuvat uusiksi huomenna, jolloin:
  • Säädän luupin diopterin kohdalleen (mulla on silmissä heittoa)
  • Tarkennan sekä keskustan että nurkat erillisiin kuviin
Onkohan muuta huomioitavaa?
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Focus shift ja onko kameran kenno suorassa?
Vastaa Viestiin