Nikkor 20/1.8?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
chiefl

Viesti Kirjoittaja chiefl »

Naranek kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Niin tai näin, asiakas harvoin ajattelee kauppiasta, vaan itseään. Ainakin jos ajatellaan mitä mieltä tälläkin saitilla ollaan tämän saitin myyjistä. Aika harvoin on kukaan tullut selittämään että "ostajan kannattaisi ajatella sitä myyjää, ihan pitkällä tähtäyksellä". Myyjä on kuin nainen, aina lopulta käärme. Ja kuka on aina symppis, joviaali ja älykäs: ostaja -metkaa vain että hän usein vaihtaa itsensä naiseksi ;-)
Hmmm... ei minun tehtäväni ostajana olekaan ajatella kauppiasta, vaan omaa lompakkoani ja ostetun tavaran käyttöarvoa sekä mahdollista jälleenmyyntiarvoa sekä takuuta ja huoltoa. Asiakassuhde oston jälkeen muodostuu vain takuusta ja huollosta. Kauppias on yhtälössä vain jos hänellä on nuo vaaditut, ei mitenkään muuten.

Niinpä, nykyisin vallitsee aika armoton suhtautuminen moneen asiaan.
On tietysti kauppiaita, jotka ovat käärmeitä ja suhtautuvat asiakkaaseen ainoastaan kukkarotelineenä. Isoilla kylillä populaa tietysti on paljon, eikä henkilökohtaista asiakassuhdetta pääse syntymään.
Toisin on meillä susirajalla, pisimmät yhä jatkuvat asiakassuhteet neljännesvuosisadan mittaisia, käydään kahvilla, rupatellaan kylillä valokuvauksesta ja paljon muustakin. Kun tulee kaluston vaihdon aika, sitä saatetaan suunnitella kuukausia. Punnitaan eri vaihtoehtoja ja kokonaisuutta. Vastataan heti asiakkaan lauantai-iltana klo 23.45 tulleeseen sähköpostiin, tehdään runkojen päivitykset maksutta asiakkaan odottaessa, katsellaan asiakkaan kuvia yhdessä ja pohditaan, mikä meni vikaan jos meni jne.
Näin toimii erikoiskaupan asiakaspalvelu, kun se toimii kuten erikoiskaupassa kuuluukin. Tällä tavoin pärjäämme myös tulevaisuudessa, tarjoamalla em. asiat, joihin nettikauppa ei koskaan tule pystymään.
Onneksi on asiakkaita, jotka ymmärtävät ostavansa palvelukokonaisuuden, mikä usein maksaa marginaalisesti enemmän kuin nettikaupan halvin hinta. Pitemmän päälle kokonaisuuden hinta muodostuu kuitenkin asiakkaalle edullisemmaksi.
Thank you Fuketa-san for the eternal F-bayonet.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noniin onko tästä optiikasta kokemuksia kentällä? Eli aukko auki tähtitaivaalle sojottaen?
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

OskuK kirjoitti:Noin tosiaan naisistakin ajatellaan. Ja työntekijöistä. Lapsista, Suomesta, ja maailmasta. Se on siellä vain huollon ja takuun takia. ;-)
Hmmm... oletko ihan varma tästä analogiasta? jos olet, niin sitten minun täytyy sanoa että maailmankuvasi on hyvin omituinen.

Muutenkin varoisin näitä "jos näin, niin sitten näinkin" ajatusloukkuja.

Niiden olemassaolo omassa ajattelussa kertoo siitä että se on aika yksioikoista ja erityisesti että siitä puuttuu asioiden arvotus ja vivahteet.

Esimerkiksi sinun maailmassasi käsite "kauppias" sisältää samat määreet ja arvot kuin sana "nainen"? muuten en voi tuota tulkita.

Minun maailmassani näin ei tokikaan ole, eli sisällytän käsitteeseen nainen tai työntekijä tai lapsi tai maailma aivan toisenlaisia arvoja kuin käsitteeseen "kauppias". Ja se jolle nämä menevät samojen arvojen sisään, omaa hyvin hyvin merkillisen pääkopan sisällön.

Tuo oli puhdas olkiukon pystytys eli väität että ajattelen noin naiivisti ja että on yksinkertaista kumota noin yksinkertainen ajattelu. No niin se on yksinkertaista kumota, mutta enpä minä mitään tuollaista sanonutkaan, vaan sinä laitoit sen minun suuhuni.

Se että teit tässä keskustelussa niin, kertoo sinusta jotain hyvin erikoista ja minusta ei yhtään mitään.
Naranek

chiefl kirjoitti: Niinpä, nykyisin vallitsee aika armoton suhtautuminen moneen asiaan.
On tietysti kauppiaita, jotka ovat käärmeitä ja suhtautuvat asiakkaaseen ainoastaan kukkarotelineenä. Isoilla kylillä populaa tietysti on paljon, eikä henkilökohtaista asiakassuhdetta pääse syntymään.
Toisin on meillä susirajalla, pisimmät yhä jatkuvat asiakassuhteet neljännesvuosisadan mittaisia, käydään kahvilla, rupatellaan kylillä valokuvauksesta ja paljon muustakin. Kun tulee kaluston vaihdon aika, sitä saatetaan suunnitella kuukausia. Punnitaan eri vaihtoehtoja ja kokonaisuutta. Vastataan heti asiakkaan lauantai-iltana klo 23.45 tulleeseen sähköpostiin, tehdään runkojen päivitykset maksutta asiakkaan odottaessa, katsellaan asiakkaan kuvia yhdessä ja pohditaan, mikä meni vikaan jos meni jne.
Näin toimii erikoiskaupan asiakaspalvelu, kun se toimii kuten erikoiskaupassa kuuluukin. Tällä tavoin pärjäämme myös tulevaisuudessa, tarjoamalla em. asiat, joihin nettikauppa ei koskaan tule pystymään.
Onneksi on asiakkaita, jotka ymmärtävät ostavansa palvelukokonaisuuden, mikä usein maksaa marginaalisesti enemmän kuin nettikaupan halvin hinta. Pitemmän päälle kokonaisuuden hinta muodostuu kuitenkin asiakkaalle edullisemmaksi.
Kuule, minäkin olen asunut pikkupaikkakunnalla siellä susirajalla, tai oikeastaan helvetin kaukana sen takana, joskus muinoin jolloin kamerat ostettiin pikku liikkeistä. Eikä silloinkaan asiakas - kauppias suhde ollut tuollaista utopiaa kuin mitä sinä kuvaat, saati että se olisi sitä tänä päivänä. Tuo mitä kuvaat on tilanne jossa te olette henkilökohtaisia ystäviä tai ainakin hyviä tuttuja ja mitä ilmeisimmin tapaatte muutenkin kuin tiskin eri puolilla.

Sitä ei pidä sekoittaa normaaliin asiakassuhteeseen jossa kumpikin maksimissaan tuntee toisen naaman kun on muutaman kerran ao. kaupassa asioitu. Tuollaista kuvaamaasi asiakassuhdetta ei 99% ihmisistä ole koskaan kokenut, edes silloin pikkukauppiaiden kulta-aikana, eikä tule koskaan kokemaan. Jos moista olisi tarjolla, siitä saattaisi jotain maksaakin, mutta kun ei ole. Erikoiskaupat ovat joka puolella taantuneet siihen että heidän populansa osaa nippa nappa käyttää kassakonetta. Se että he osaisivat vastata mihinkään valokuvausharrastajan kysymykseen on aivan utopiaa. Tämä on valitettavasti se todellisuus kaikissa, ainoana poikkeuksena TopShot josta ostin paljon (RIP), suomalaisissa kivijalkakaupoissa joissa olen viimeisen viidentoista vuoden aikana käynyt. Parhaimmillaan pyydetään tulemaan uudelleen huomenna kun se "Rane" joka jotain tietää, on työvuorossa. Yleensä ei edes sitä. Ja valikoima on sitä että mitään harrastajan tarvitsemaa vähänkään harvinaisempaa kilkettä ei hyllystä löydy, valikoima on volyymibulkkia, ja vaihtoehdoksi tarjotaan tilaamista. Kiitos vain, mutta osaan sen netistä tilata itsekin, kertaluokkia nopeammalla toimitusajalla ja halvemmalla hinnalla. Tällaisesta lisäarvosta maksaa jotain vain täysi hupsu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Naranek kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Noin tosiaan naisistakin ajatellaan. Ja työntekijöistä. Lapsista, Suomesta, ja maailmasta. Se on siellä vain huollon ja takuun takia. ;-)
Hmmm... oletko ihan varma tästä analogiasta? jos olet, niin sitten minun täytyy sanoa että maailmankuvasi on hyvin omituinen.

Muutenkin varoisin näitä "jos näin, niin sitten näinkin" ajatusloukkuja.

Niiden olemassaolo omassa ajattelussa kertoo siitä että se on aika yksioikoista ja erityisesti että siitä puuttuu asioiden arvotus ja vivahteet.

Esimerkiksi sinun maailmassasi käsite "kauppias" sisältää samat määreet ja arvot kuin sana "nainen"? muuten en voi tuota tulkita.

Minun maailmassani näin ei tokikaan ole, eli sisällytän käsitteeseen nainen tai työntekijä tai lapsi tai maailma aivan toisenlaisia arvoja kuin käsitteeseen "kauppias". Ja se jolle nämä menevät samojen arvojen sisään, omaa hyvin hyvin merkillisen pääkopan sisällön.

Tuo oli puhdas olkiukon pystytys eli väität että ajattelen noin naiivisti ja että on yksinkertaista kumota noin yksinkertainen ajattelu. No niin se on yksinkertaista kumota, mutta enpä minä mitään tuollaista sanonutkaan, vaan sinä laitoit sen minun suuhuni.

Se että teit tässä keskustelussa niin, kertoo sinusta jotain hyvin erikoista ja minusta ei yhtään mitään.
Sä olet vaan nin avomielinen että kauppa on vain kaupankäynnin ja ja takuun takia. Ei kaikki ole niin avomielisiä. Toiset on niin ahtaita että niillä on muitakin arvoja.

Mutta sinänsä odotetavaa ettet halua puhua enä asiasta vaan minusta -se kertoo avoimmuudestasi enemmän kuin turhat tuhat riviä oikeistolaisroskaa ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Maffer kirjoitti:Noniin onko tästä optiikasta kokemuksia kentällä? Eli aukko auki tähtitaivaalle sojottaen?
As you can see from the photos, the 20mm f1.8G showed a bit of coma in the far corners of the photos. Relative to the results of other top-notch lenses used for astrophotography, the 20mm f/1.8G wide-open held up extremely well. Bad coma appears to be characterized by a bright blur that forms a crescent area around the star. The 20mm f/1.8G’s coma appears to be a very slight. I found the results to be consistent over a dozen photos. Due to the ambient light of the suburbs, I didn’t capture the full effect of the night sky. No doubt Tom Redd or Nasim will be able to better showcase this lens’ astrophotography capabilities in their native Colorado. Based on my comparing the 20mm f/1.8G’s performance to that of other lenses on some of the more popular astrophotography sites, I thought it did an excellent job.
http://photographylife.com/nikon-20mm-f ... mpressions
jyrbba
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrbba »

Naranek kirjoitti:
chiefl kirjoitti: Niinpä, nykyisin vallitsee aika armoton suhtautuminen moneen asiaan.
Kuule, minäkin olen asunut pikkupaikkakunnalla siellä susirajalla, tai oikeastaan helvetin kaukana sen takana, joskus muinoin jolloin kamerat ostettiin pikku liikkeistä. Eikä silloinkaan asiakas - kauppias suhde ollut tuollaista utopiaa kuin mitä sinä kuvaat, saati että se olisi sitä tänä päivänä. Tuo mitä kuvaat on tilanne jossa te olette henkilökohtaisia ystäviä tai ainakin hyviä tuttuja ja mitä ilmeisimmin tapaatte muutenkin kuin tiskin eri puolilla.

Sitä ei pidä sekoittaa normaaliin asiakassuhteeseen jossa kumpikin maksimissaan tuntee toisen naaman kun on muutaman kerran ao. kaupassa asioitu. Tuollaista kuvaamaasi asiakassuhdetta ei 99% ihmisistä ole koskaan kokenut, edes silloin pikkukauppiaiden kulta-aikana, eikä tule koskaan kokemaan. Jos moista olisi tarjolla, siitä saattaisi jotain maksaakin, mutta kun ei ole. Erikoiskaupat ovat joka puolella taantuneet siihen että heidän populansa osaa nippa nappa käyttää kassakonetta. Se että he osaisivat vastata mihinkään valokuvausharrastajan kysymykseen on aivan utopiaa. Tämä on valitettavasti se todellisuus kaikissa, ainoana poikkeuksena TopShot josta ostin paljon (RIP), suomalaisissa kivijalkakaupoissa joissa olen viimeisen viidentoista vuoden aikana käynyt. Parhaimmillaan pyydetään tulemaan uudelleen huomenna kun se "Rane" joka jotain tietää, on työvuorossa. Yleensä ei edes sitä. Ja valikoima on sitä että mitään harrastajan tarvitsemaa vähänkään harvinaisempaa kilkettä ei hyllystä löydy, valikoima on volyymibulkkia, ja vaihtoehdoksi tarjotaan tilaamista. Kiitos vain, mutta osaan sen netistä tilata itsekin, kertaluokkia nopeammalla toimitusajalla ja halvemmalla hinnalla. Tällaisesta lisäarvosta maksaa jotain vain täysi hupsu.
Emmä nyt kahvilla asikkaiden kanssa käy, mutta käytännössä kaikki meiltä vähänkään kalliimpaa kameroita tai optiikoita ostanut henkilö on saanut juuri tuollaista ylempänä mainittua palvelua. He tuovat mulle usein kuviansa näytille ja käyvät kyselemessä niitä näitä tai vaan moikkaamassa. Ja tämä on siis ihan arkipäivää, itse kun olen nenä naitettuna näyttöön ja kaikki valokuvaus forumit auki kokoajan, niin aika paljon löytyy tietoa ja tykkään itse siitä tavattomasti keskustella. Ilmeisesti tämä on huomattu ja juuri siksi asiakkaat tuleekin turisemaan ja kyselemään mielipiteitä.

Ja nyt erikoisliikkeitä on toki monenlaisia, jos yrittäjä ei itse esim valokuvaa tai on vanhempaa sorttia niin tuskin hänellä on mielenkiintoa tai osaamista auttaa asiakasta. Ja tottakai ei yrittäjä aina voi olla töissä itse, ja vaikka meidänkin kaikki työntekijät aina työhakemuksiin pistään kuinka ne on valokuvaajia, ja on pelit ja vehkeet, harvoin heitä oikeasti kiinnostaa niin paljon että voisivat neuvoa harrastajia. Sulla pitää olla ehdottomasti isot intressit myös työn ulkopuolelta valokuvaukseen, jotta homma on oikeasti hanskassa. Eipä ole moisia työntekijöitä ihan joka kulmalla.
http://www.fotomonza.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Naranek

Olet kyllä niin harvinainen tapaus että oksat pois ;-)

Toisaalta, minun on aika vaikea uskoa että nykyisen työttömyyden, erityisesti nuorisotyöttömyyden, aikana ei löytyisi valokuvausliikkeiden myyjiksi alan nuoria tai vanhempia harrastajia.

Miksi silti palkataan näitä tyttösiä, jotka eivät havaintojeni mukaan kuukausien tai jopa vuosien töissäolon jälkeen osaa kuin käyttää kassakonetta, auttavasti sitäkin? Eli porukkaa jota ei ko. lafkassa töissäolo voisi kiinnostaa p:n vertaa, koska motivaatiota alan asioiden opiskeluun ei näytä olevan hiukkaakaan.
Maffer
Viesti:

Lenstipin revikka: http://www.lenstip.com/416.11-Lens_revi ... mmary.html

Aika koomainen lasi ja melkoinen flarepumppu. Mut paljon parempi vaihtoehto kun sigman 20mm / 1.8 (missä viipyy Sigman Art-laajikset?)
PetriAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriAA »

D600, still going strong
sahe69

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

Mikä mahtaa olla näiden tämänhetkinen toimitustilanne? Eikös toimitusten pitänyt alkaa lokakuun aikana?
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

sahe69 kirjoitti:Mikä mahtaa olla näiden tämänhetkinen toimitustilanne? Eikös toimitusten pitänyt alkaa lokakuun aikana?
Kyllä sitä saa. On saanut jo jonkin aikaa... Vaikkapa Rahalan nettikaupasta.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
sahe69

Viesti Kirjoittaja sahe69 »

mremonen kirjoitti:
sahe69 kirjoitti:Mikä mahtaa olla näiden tämänhetkinen toimitustilanne? Eikös toimitusten pitänyt alkaa lokakuun aikana?
Kyllä sitä saa. On saanut jo jonkin aikaa... Vaikkapa Rahalan nettikaupasta.
Nu juu, rahalla saa Rahalasta. Maksaa siellä vaan 170 eur/24% enemmän kuin Digitarvikkeessa sisällä olevan ennakkotilaukseni hinta oli.
Maffer
Viesti:

No ei muuten saa? Rahalasta jonottanut lasia jo pari viikkoa. Vai onko niitä just ny tullu sinne..
mremonen
Viesti:

Ok, jos nettikauppakin myy ei-oota. Mulle lupasivat, että nettikaupassa on. Muuta tietoa ei ole...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Sarjassamme Nikonin muovi-ihmeitä.
http://www.thephoblographer.com/2014/11 ... F3iPL6-rZc

(En kylläkään luota tähän "testiin" ollenkaan.)
joonaniemi

Viesti Kirjoittaja joonaniemi »

Onkos tästä omakohtaisia kokemuksia?
jperala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jperala »

Meinasin sanoa että kelpaisi minulle, mutta sitten katsoin hintaa :)
"Olen kuvannut eri kameroilla ihan itse"
https://www.flickr.com/photos/190197415 ... 568316264/
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

jperala kirjoitti:Meinasin sanoa että kelpaisi minulle, mutta sitten katsoin hintaa :)
Ei se ole aivan halpa, mutta ei toisaalta kalliskaan. 20mm ja f/1.8 on aika vaativa yhdistelmä.
mremonen
Viesti:

Mansurov testaillut:
https://photographylife.com/reviews/nikon-20mm-f1-8g-ed

Pitäisköhän tuo nyt sitten hankkia... Vitriinissä olisi vielä tilaa, kun Jouluna tuli juotua glögi pois.
---
blogi
Vastaa Viestiin