Naranek kirjoitti:Hmmm... ei minun tehtäväni ostajana olekaan ajatella kauppiasta, vaan omaa lompakkoani ja ostetun tavaran käyttöarvoa sekä mahdollista jälleenmyyntiarvoa sekä takuuta ja huoltoa. Asiakassuhde oston jälkeen muodostuu vain takuusta ja huollosta. Kauppias on yhtälössä vain jos hänellä on nuo vaaditut, ei mitenkään muuten.OskuK kirjoitti:Niin tai näin, asiakas harvoin ajattelee kauppiasta, vaan itseään. Ainakin jos ajatellaan mitä mieltä tälläkin saitilla ollaan tämän saitin myyjistä. Aika harvoin on kukaan tullut selittämään että "ostajan kannattaisi ajatella sitä myyjää, ihan pitkällä tähtäyksellä". Myyjä on kuin nainen, aina lopulta käärme. Ja kuka on aina symppis, joviaali ja älykäs: ostaja -metkaa vain että hän usein vaihtaa itsensä naiseksi ;-)
Niinpä, nykyisin vallitsee aika armoton suhtautuminen moneen asiaan.
On tietysti kauppiaita, jotka ovat käärmeitä ja suhtautuvat asiakkaaseen ainoastaan kukkarotelineenä. Isoilla kylillä populaa tietysti on paljon, eikä henkilökohtaista asiakassuhdetta pääse syntymään.
Toisin on meillä susirajalla, pisimmät yhä jatkuvat asiakassuhteet neljännesvuosisadan mittaisia, käydään kahvilla, rupatellaan kylillä valokuvauksesta ja paljon muustakin. Kun tulee kaluston vaihdon aika, sitä saatetaan suunnitella kuukausia. Punnitaan eri vaihtoehtoja ja kokonaisuutta. Vastataan heti asiakkaan lauantai-iltana klo 23.45 tulleeseen sähköpostiin, tehdään runkojen päivitykset maksutta asiakkaan odottaessa, katsellaan asiakkaan kuvia yhdessä ja pohditaan, mikä meni vikaan jos meni jne.
Näin toimii erikoiskaupan asiakaspalvelu, kun se toimii kuten erikoiskaupassa kuuluukin. Tällä tavoin pärjäämme myös tulevaisuudessa, tarjoamalla em. asiat, joihin nettikauppa ei koskaan tule pystymään.
Onneksi on asiakkaita, jotka ymmärtävät ostavansa palvelukokonaisuuden, mikä usein maksaa marginaalisesti enemmän kuin nettikaupan halvin hinta. Pitemmän päälle kokonaisuuden hinta muodostuu kuitenkin asiakkaalle edullisemmaksi.