suositeltavaa optiikkaa 300D:hen
-
70-200 F4L mukana tulee vastavalosuoja muttei kaulapantaa. Kaulapanta on tuossa 700g putkessa jo hyvä olla.
Siitä ei ole mitään tietoa mistä niitä saa ja paljonko maksaa, mutta hankintaan se varmaan menee vielä.
Itsekin katselin tuota Sigman valovoimaisempaa putkea, mutta hylkäsin sen, kun halusin kevyemmän putken.
Siitä ei ole mitään tietoa mistä niitä saa ja paljonko maksaa, mutta hankintaan se varmaan menee vielä.
Itsekin katselin tuota Sigman valovoimaisempaa putkea, mutta hylkäsin sen, kun halusin kevyemmän putken.
-Kai
-
jep, pantaa saa valkoisena tai mustana.
Valkoinen väri on näköjään kalliimpaa kuin musta, kommenttien perusteella ovat identtiset muuten (vaikka mustassa mainitaankin sen käyvän vain 200/2.8-malliin).
Valkoinen väri on näköjään kalliimpaa kuin musta, kommenttien perusteella ovat identtiset muuten (vaikka mustassa mainitaankin sen käyvän vain 200/2.8-malliin).
-
Valkoinen ja musta on ainakin AC-fotolla saman hintaisia. Kieltämättä Canonin hinnoittelu on silkkaa ryöstöä, mutta heillä on siihen parhaana varaa. Maksaahan se Mersukin enemmän kuin Lada, vaikka molemmilla pääsee 120 km/h motarilla.
Itse olen aikoinani päätynyt tuohon 70-200/4 L USM putkeen juuri laadun takia. Sitä hankintaa en ole katunut.
Itse olen aikoinani päätynyt tuohon 70-200/4 L USM putkeen juuri laadun takia. Sitä hankintaa en ole katunut.
-
Sain sitten vihdoin viimein tilattua 300D:ni. Saksan eBaysta uutena, liikkeestä huudettuna 817,17 € + 10 € postikuluja, satun nimittäin majaamaan Saksassa tällä hetkellä niin ei nuo postikulutkaan ole mikään suuri ongelma. Kävi hyvä onni tuon huudon kanssa.
Linssejä tässä mietiskelin ja kävin eräässä liikkeessä kyselemässä hieman ja heiltä tuli tarjous ihan sopivaksi (minun mielestäni) paketiksi minun budjetilleni:
- Sigma 18-50 F3,5 - 5,6 DC
- Sigma 55-200 F4 - 5,6 DC
sekä makroilemista varten sellainen hieno suurennuslinssi jonka voi asettaa sinne optiikan kärkeen. Kai sille on nimikin mutta en nyt just tiedä sitä. Kaikkinensa 350 €
Onko jollain kokemuksia? Tiedän että parempaa saa isommalla rahalla mutta nyt kun sitä ei ole niin on hyvä tyytyä tähän ja katsella myöhemmin lisää. Olisi kuitenkin kiva kuulla hieman mielipiteitä.
Linssejä tässä mietiskelin ja kävin eräässä liikkeessä kyselemässä hieman ja heiltä tuli tarjous ihan sopivaksi (minun mielestäni) paketiksi minun budjetilleni:
sekä makroilemista varten sellainen hieno suurennuslinssi jonka voi asettaa sinne optiikan kärkeen. Kai sille on nimikin mutta en nyt just tiedä sitä. Kaikkinensa 350 €
Onko jollain kokemuksia? Tiedän että parempaa saa isommalla rahalla mutta nyt kun sitä ei ole niin on hyvä tyytyä tähän ja katsella myöhemmin lisää. Olisi kuitenkin kiva kuulla hieman mielipiteitä.
-
Teleksi olisi vaihtoehto Sigma 70-300/4.0-5.6 Macro APO, jota netissä on melko paljon kehuttu. Sillä saa myös hyviä makrokuvia. Hintakaan ei ole paha.Hiipi kirjoitti:Linssejä tässä mietiskelin ja kävin eräässä liikkeessä kyselemässä hieman ja heiltä tuli tarjous ihan sopivaksi (minun mielestäni) paketiksi minun budjetilleni:
PT
-
- Viesti:
Tai sitten Tamronin vastaava, Tamron AF70-300mm F/4-5.6 LD Macro 1:2 (2000 model), joka ainakin photograpryreview.comissa sai käyttäjiltään paremmat arvosanat kuin Sigman vastaava..
http://www.photographyreview.com/35mm,Z ... px#reviews
Tuolta sivuistoilta löytyy muitakin käyttäjien tekemiä linssiarvosteluja, joista todennäkösesti saa ainakin vähän suuntaviittoja jos on ns. kahden-kolmen vaiheilla linssiä ostaessaan..
Saksasta esim. Top-Fotosta tuon Tamronin linssin saa 159€ ja Sigman 219€ hintaan... tosin kohtahan joku vastaa tähän viestiin että sama ostaa alumiiniputki ja laittaa pullonpohjat näihin, jos ei oo L-linssiin varaa... ;)
Kuvaillaan!
-JaQQe-
http://www.photographyreview.com/35mm,Z ... px#reviews
Tuolta sivuistoilta löytyy muitakin käyttäjien tekemiä linssiarvosteluja, joista todennäkösesti saa ainakin vähän suuntaviittoja jos on ns. kahden-kolmen vaiheilla linssiä ostaessaan..
Saksasta esim. Top-Fotosta tuon Tamronin linssin saa 159€ ja Sigman 219€ hintaan... tosin kohtahan joku vastaa tähän viestiin että sama ostaa alumiiniputki ja laittaa pullonpohjat näihin, jos ei oo L-linssiin varaa... ;)
Kuvaillaan!
-JaQQe-
tärkeintä ei ole millä kuvaat,
vaan että näet.. koet.. tunnet..
ja sitten kuvaat!
vaan että näet.. koet.. tunnet..
ja sitten kuvaat!
-
- Viesti:
-
Esim.fotom kirjoitti:Mistähän löytyisi testikuvia?
http://www.pbase.com/image/23010875
Ja muutama muu tuolta nature-galleriasta. Olen yrittänyt laittaa objektiivin tiedot mukaan. Parit kuvat on 28-135:lla ja loput tolla tamronilla.
Kannattaa huomata että 200mm ja f7.1 jälkeen ja se pehmenee aivan käyttökelvottomaksi.
-mika
-
- Viesti:
Pidin kuvistasi =)mmika kirjoitti: Parit kuvat on 28-135:lla ja loput tolla tamronilla.
Kannattaa huomata että 200mm ja f7.1 jälkeen ja se pehmenee aivan käyttökelvottomaksi.
Hmmm, tarkoitatko siis, että esim. kuva
http://www.pbase.com/image/23010910
on aivan käyttökelvoton? Kuinka pehmeä tuo sitten on täydessä koossaan?
Ja mitä muuten olet tykännyt tuosta 28-135 linssistä? Itselläni on vihdoin kamera tilattuna ja paketista löytyy kittilinssin lisäksi tuo 28-135. Olen melko aloittelija järjestelmällä kuvaamisessa, mutta arvelin, että tuolla pärjäisi melko pitkälle.
Yli tuhannen sanan tarinoita:
http://huikka.1g.fi
-
Kiiitos :)huikka78 kirjoitti:Pidin kuvistasi =)mmika kirjoitti: Parit kuvat on 28-135:lla ja loput tolla tamronilla.
Hmmm, tarkoitatko siis, että esim. kuva
http://www.pbase.com/image/23010910
on aivan käyttökelvoton? Kuinka pehmeä tuo sitten on täydessä koossaan?
Ja mitä muuten olet tykännyt tuosta 28-135 linssistä? Itselläni on vihdoin kamera tilattuna ja paketista löytyy kittilinssin lisäksi tuo 28-135. Olen melko aloittelija järjestelmällä kuvaamisessa, mutta arvelin, että tuolla pärjäisi melko pitkälle.
Alkuun ihmettelin miksi osa kuvista tuolla putkella oli suht kelvollisia ja osa aivan pilalla. Kävin läpi ison joukon kuvia (EXIF-tiedot) ja tein jalustalla testit sisällä kirjan sivua kuvaillen. Huomasin että 200 mm jälkeen alkaa piirto pehmetä exponentiaalisesti. Samaten 7.1 isommalla aukolla. Joitain poikkeuksia on jos on valotus mennyt nappiin ja jälkikäsittelyllä säilynyt hyvät lähtökohdat (kuten se joutsen. Siitä on A4-valokuva joka menettelee).
Riippuu siis jonkin verran itse kuvasta. Esim. niistä pikkulintu kuvista ei isompaa revitä mutta joskus kohteesta riippuen voi ~300mm kuvasta <7.1 aukolla saada kelvollisen.
28-135 on/oli lempi putki pitkään kunnes nykyinen 50mm 1.8 kiilasi kärkeen :)
http://www.pbase.com/mmalo/london
Nuo lontoon kuvat on melkein kaikki otettu 28-135:llä. Siellä kolmossivulla on Natural History Museossa otettu kuvia mm. 1/2 sekunnin valotusajalla käsivaralta IS:n avulla. mm. http://www.pbase.com/image/23741991
-
Jäi vielä sanomatta että 300D-kamerassahan ei toimi FTM eli Full Time Manual-focus joka tuosta 28-135 putkestakin löytyy. Olisi ihan hyödyllinen ominaisuus mutta canon on suuressa viisaudessaan tahallaan estänyt sen käytön. Ymmärrän kyllä että 300D:stä piti rampauttaa 10D:hen nähden ominaisuuksia mutta että vielä kalliilla ostetut putketkin piti tehdä toimintakyvyttömiksi....huikka78 kirjoitti:Ja mitä muuten olet tykännyt tuosta 28-135 linssistä? Itselläni on vihdoin kamera tilattuna ja paketista löytyy kittilinssin lisäksi tuo 28-135.
Mielestäni canonin tulisi selkeästi ilmoittaa putkien mainoksissa ja spekseissä että FTM ei toimi 300D-kameralla.
-
Tuntuu toimivan ainakin Wasian softalla jos nyt oikein ymmärsin mitä FTM:llä tarkoitit.mmika kirjoitti:Jäi vielä sanomatta että 300D-kamerassahan ei toimi FTM eli Full Time Manual-focus joka tuosta 28-135 putkestakin löytyy. Olisi ihan hyödyllinen ominaisuus mutta canon on suuressa viisaudessaan tahallaan estänyt sen käytön. Ymmärrän kyllä että 300D:stä piti rampauttaa 10D:hen nähden ominaisuuksia mutta että vielä kalliilla ostetut putketkin piti tehdä toimintakyvyttömiksi....huikka78 kirjoitti:Ja mitä muuten olet tykännyt tuosta 28-135 linssistä? Itselläni on vihdoin kamera tilattuna ja paketista löytyy kittilinssin lisäksi tuo 28-135.
Mielestäni canonin tulisi selkeästi ilmoittaa putkien mainoksissa ja spekseissä että FTM ei toimi 300D-kameralla.
-
Seison korjattuna.kohan kirjoitti:Tuntuu toimivan ainakin Wasian softalla jos nyt oikein ymmärsin mitä FTM:llä tarkoitit.mmika kirjoitti: Mielestäni canonin tulisi selkeästi ilmoittaa putkien mainoksissa ja spekseissä että FTM ei toimi 300D-kameralla.
Mielestäni canonin tulisi selkeästi ilmoittaa putkien mainoksissa ja spekseissä että FTM ei toimi 300D-kameralla ilman venäläistä firmwarea.
-
- Viesti:
No huh! Tuo olikin täysin uutta tietoa minulle ja kuulostaa kieltämättä suorastaan älyttömältä. Mahtaakohan tuo olla ihan rautaan kirjoitettu vai voisikohan firmwaren "päivityksestä" olla apua? Olen ajatellut pärjätä ilman moista päivitystä. Olisikohan sittenkin pitänyt investoida siihen D70:iin =)mmika kirjoitti:Jäi vielä sanomatta että 300D-kamerassahan ei toimi FTM eli Full Time Manual-focus joka tuosta 28-135 putkestakin löytyy. Olisi ihan hyödyllinen ominaisuus mutta canon on suuressa viisaudessaan tahallaan estänyt sen käytön. Ymmärrän kyllä että 300D:stä piti rampauttaa 10D:hen nähden ominaisuuksia mutta että vielä kalliilla ostetut putketkin piti tehdä toimintakyvyttömiksi....
Toisaalta minulle tuosta ei varmasti ole juurikaan haittaa ainakaan aluksi, kun en moista ominaisuutta ole tottunut käyttämään, joten hankaluudet tuskin rajoittuvat siihen, että pitääkö kääntää vivusta manuaalitarkennukselle vai ei =)
edit: pitäisi opetella kirjoittamaan nopeammin, jottei vastaukset ehtisi ennen kysymystä =)
Yli tuhannen sanan tarinoita:
muistaakseni toi tarkoittaa full time manual:a, eli kun kääntää tarkennusrenkaasta objektiivin ollessa af-moodissa niin tarkennus menee manuaaliseksi automaattisesti. eli toisinsanoen voit aina tarkentaa käsin jos koet sen tarpeelliseksi.fotom kirjoitti:Kertokaan tyhmemmälle ihan rautalangasta vääntäen mitä tuo FTM oikein tarkoittaa? Saa nähdä alkaako sitten kaipaamaan moist...