mazai kirjoitti:
silloin kun on tiristettävä se viimeinen tippa eli valonsäde kymppi deen kennolle.
135/2.0 L on todella kevyt ja valovoimainen ja silti sen runko on kuin panssarivaunussa. 70-200/2.8 L on myös todella vankkaa tekoa, mutta painaa liian paljon ja on liian huomiota herättävä tele ihmisten joukossa tapahtuvaan tilannekuvaukseen, toisin kuin musta ja kohtuullisen lyhyt 135/2.0 L.
Jos joudut usein tiristämään valon kanssa, mikset hanki EF 85/1,2 L? Silloin tiristysvaraa on vielä 1,5 aukkoa lisää verrattuna tuohon 135/2-torveen!
Olet kyllä aika ujo valokuvaaja, jos et ilkeä mennä juhlavan valkoisen putken (70-200/2,8) kanssa ihmisten ilmoille. Silloinhan kaikki näkevät että nyt tuli paikalle professional! Minä olen uskaltanut mennä jopa 400/2,8:n kanssa ja katseet ovat olleet kunnioittavia...
85/1.2 on vähän eri hintaluokassa kuin 135, toisille n.600 euroa voi olla aika ratkaiseva tekijä ja onhan polttoväleissäkin eroa.
Jos ei ole väliä tapittavatko kuvattavat kameraan, niin kyllähän silloin voi tollasen valkosen tötteröln kanssa mennä heilumaan, mutta jos haluaa vähän luonnollisempia, sivustakatsojan näkökulmasta otettuja kuvia, niin ei pienestä koosta ja mustasta väristä ole haittaa.
joonal kirjoitti:
Jos ei ole väliä tapittavatko kuvattavat kameraan, niin kyllähän silloin voi tollasen valkosen tötteröln kanssa mennä heilumaan, mutta jos haluaa vähän luonnollisempia, sivustakatsojan näkökulmasta otettuja kuvia, niin ei pienestä koosta ja mustasta väristä ole haittaa.
Luuletko että 300/400-millisellä jatkeiden kera ei saa otettua luonnollisia tilannekuvia? Kuvausetäisyyshän voi olla silloin vaikka 100 metriä. Ihmiset eivät edes tiedä että heitä kuvataan. Luonnollisempia kuvia silloin tulee, kuin jos menet 135-millisen kanssa sinne tökkimään.
Enkä sitäpaitsi ole havainnut että 70-200/2,8 ihmisiä pelottaisi. Kyllähän joku sitä vilkaisee, mutta ei minun mielestä se ole vaikuttanut mitenkään omien kuvieni LUONNOLLISUUTEEN.
Oletko muuten nikonisti vai miksi puhut mustien putkien puolesta? Nehän kuumenevat vain hitosti auringonpaisteessa.
Viimeksi muokannut spege, Maalis 11, 2004 22 : 01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
spege kirjoitti:juhlavan valkoisen putken (70-200/2,8) kanssa ihmisten ilmoille. Silloinhan kaikki näkevät että nyt tuli paikalle professional! Minä olen uskaltanut mennä jopa 400/2,8:n kanssa ja katseet ovat olleet kunnioittavia...
joonal kirjoitti:
Luuletko että 300/400-millisellä jatkeiden kera ei saa otettua luonnollisia tilannekuvia? Kuvausetäisyyshän voi olla silloin vaikka 100 metriä. Ihmiset eivät edes tiedä että heitä kuvataan. Luonnollisempia kuvia silloin tulee, kuin jos menet 135-millisen kanssa sinne tökkimään.
Enkä sitäpaitsi ole havainnut että 70-200/2,8 ihmisiä pelottaisi. Kyllähän joku sitä vilkaisee, mutta ei minun mielestä se ole vaikuttanut mitenkään omien kuvieni LUONNOLLISUUTEEN.
Oletko muuten nikonisti vai miksi puhut mustien putkien puolesta? Nehän kuumenevat vain hitosti auringonpaisteessa. Hyvä ettei helteellä ED-lasit sula sisälle!
Mazain viestissä viitattiin ihmisten joukossa tapahtuvaan tilannekuvaukseen, ei 100 metrin päästä kuvaamiseen, ja itsekin tarkoitin lähinnä tota 70-200:sta. Myönnetään, että luonnollisuus oli vähän huono sanavalinta, tarkoitin lähinnä sitä, että kun ihmiset eivät tiedä olevansa kuvassa, he käyttäytyvät luonnollisemmin, poseeraamatta jne. En ole nikonisti enkä sanoisi olevan kovin ahkera canonistikaan, vaikka käytän Canonin kameraa, koska en koe olennaiseksi jatkuvaa oman merkin puolesta puhumista ja turhanpäiväistä toisten merkkien puutteista ja alemmuudesta saarnaamista.
SPK kirjoitti:Mustan putken lisäksi asiaa auttaa naamioverkko tai teltta.
Sieltä saa sitten kuvata vaikka 1200mm tai pokkarilla..
Kunniatohtori Hannu Hautala on ottanut huippukuvansa pääosin valkoisilla putkilla. En ole kuullut hänen puhuneen, että Canonin valkoinen haittaisi luonnossa.